Permalänk
Medlem

Undvik Torrent privacy. Har inte startat en enda torrent på säkert 1½ vecka nu. Provat utan tjänsten igång och då går alla. Är det ngn som vet ngn som fungerar och ger hyfsad prestanda?

Permalänk
Medlem

Ingen som har testat https://www.anonine.com/sv/sv ?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk

Skulle jag inte ha en "säker" leverantör så skulle jag absolut provat http://www.alltele.se/Privat/IGhost först. Känns som att Alltele borde kunna ha kapacitet nog och kanske t.o.m. servrar som ligger inom olika stadsnät.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Någon som fått dold.se att funka vettigt genom en router?
Själv kör jag med en netgear wnr2000, och kan inte få en "grön" icon
i utorrent. Trots att jag öppnat upp portar för detta i routern. Nån som har liknande problem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RockTycoon
Någon som fått dold.se att funka vettigt genom en router?
Själv kör jag med en netgear wnr2000, och kan inte få en "grön" icon
i utorrent. Trots att jag öppnat upp portar för detta i routern. Nån som har liknande problem?

Mig veterligen så är det bara Ivacy (samt möjligen PRQ) som erbjuder port forwarding. Därför kan du inte få grön ikon med någon annan tjänst.

Permalänk

Aha, där ser man. Blir nog till att testa Ivacy då framöver...
Kan dock tillägga att det funkar felfritt utan routern.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Du blir privat men eftersom all trafik går via din polare så blir det han/hon som får ta smällen om ni tankar via er VPN. Den datorn som är gateway är den som exponerar sin IP till omvärlden.

Bara dra argumentet i rätten, att om du äger en lägenhet och din polare mördar en annan person i den lägenheten, är du då automatiskt skyldig bara för du äger lägenheten?

Sen är det ju upp till rätten att bevisa att kompisen visste att hans vänner satt upp en VPN server, han kan alltid yrka på att han trodde det var en CS server.

Kan nästan sätta nåt på att han går fri då, hellre fria än fälla.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Hittade en bra översikt över många olika VPN tjänster.

http://en.cship.org/wiki/VPN

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Vilken VPN tjänst ska helst (som är säkrast mot IPRED och hela det köret) köras vid nedladdning av ex. torrents?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Musikälskare

Mullvad är grym! Förlorar ingen hastighet alls. Nä jag jobbar inte för dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag & flickvännen sitter här o funderar på en VPN tjänst.
Skyddar det helt o hållet mot fildelning ?
Tex. dold.se eller mullvad.se är det några bra tjänster som döljer en bra eller det finns bättre altenativ ?
Är ingen höjdare på det här och förstår nästan ingenting kring detta ämnet så vill helst ha något som är enkelt och funktionellt.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Tjena,

Jag & flickvännen sitter här o funderar på en VPN tjänst.
Skyddar det helt o hållet mot fildelning ?
Tex. dold.se eller mullvad.se är det några bra tjänster som döljer en bra eller det finns bättre altenativ ?
Är ingen höjdare på det här och förstår nästan ingenting kring detta ämnet så vill helst ha något som är enkelt och funktionellt.

Mvh,

Med tillräcklig kryptering* kan man väl säga att eventuella fildelningsjägare inte kan se att du är du, men du är i händerna på VPN-leverantören. Ifall de talar om att den IP-adress fildelningsjägarna är kopplad till den IP-adress du får av din ISP så är du körd - det är därför det är så intressant att veta ifall VPN-leverantören loggar/spara loggar. Så länge de har loggar kan det tänkas att de "tjallar" eller blir tvingade att lämna ut information - dock ska väl IPRED ännu inte gälla VPN-levernatörer, så det är förhoppningsvis lugnt.

Du kan dock aldrig vara helt säker på att VPN-leverantören verkligen inte loggar eller sparar loggar, därför gör en del som StrongVPN.com: de säger ingenting om vad de gör, annat än att ifall de skulle bli tvingade av amerikanska rättsväsendet/myndigheterna så följer de lagen, vilket nog kan antas gälla alla leverantörer (men med respektive företags lands myndigheter/rättsväsende).

Jag har testat två: Ivacy.com och StrongVPN.com. Den senare verkar bättre, men är också lite dyrare. De svenska tjänsterna verkar vara lite billigare, men jag tycker samtidigt att det är större risk att de blir tvingade att lämna ut uppgifter om svenska användare... Både Ivacy och StrongVPN erbjuder OpenVPN (se nedan).

* Standardmetoden är väl PPTP, vilken inte anses vara så stark kryptering - det går säkert att dekryptera av den som verkligen vill (typ FRA). IPSEC och OpenVPN anses starkare, men erbjuds inte av alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Med tillräcklig kryptering* kan man väl säga att eventuella fildelningsjägare inte kan se att du är du, men du är i händerna på VPN-leverantören. Ifall de talar om att den IP-adress fildelningsjägarna är kopplad till den IP-adress du får av din ISP så är du körd - det är därför det är så intressant att veta ifall VPN-leverantören loggar/spara loggar. Så länge de har loggar kan det tänkas att de "tjallar" eller blir tvingade att lämna ut information - dock ska väl IPRED ännu inte gälla VPN-levernatörer, så det är förhoppningsvis lugnt.

Du kan dock aldrig vara helt säker på att VPN-leverantören verkligen inte loggar eller sparar loggar, därför gör en del som StrongVPN.com: de säger ingenting om vad de gör, annat än att ifall de skulle bli tvingade av amerikanska rättsväsendet/myndigheterna så följer de lagen, vilket nog kan antas gälla alla leverantörer (men med respektive företags lands myndigheter/rättsväsende).

Jag har testat två: Ivacy.com och StrongVPN.com. Den senare verkar bättre, men är också lite dyrare. De svenska tjänsterna verkar vara lite billigare, men jag tycker samtidigt att det är större risk att de blir tvingade att lämna ut uppgifter om svenska användare... Både Ivacy och StrongVPN erbjuder OpenVPN (se nedan).

* Standardmetoden är väl PPTP, vilken inte anses vara så stark kryptering - det går säkert att dekryptera av den som verkligen vill (typ FRA). IPSEC och OpenVPN anses starkare, men erbjuds inte av alla.

Okey, vad använder tjänster som dold.se och mullvad.se för kryptering, och dem sparar väll inte loggar enligt dem själva åtminstone ?

Är det en bra och säker tjänst så är jag beredd att betala pengar för den, så jag ser inte kostnaden som ett problem direkt utan mer att jag är okunnig inom området och inte har mycket tid att läsa på om det.

Tips på tjänster som använder säkrare kryptering och inte för loggar mottages hjärtligt!

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk

Mullvad: OpenVPN
Relakks: PPTP
Dold: PPTP, tror jag
Ipredator: Bör vara PPTP
Ivacy: PPTP, IPSEC, OpenVPN (man väljer vid uppkoppling)
StrongVPN: PPTP eller OpenVPN (olika kontotyper)
AllTele: iGhost XL verkar ha OpenVPN

Det här kan vara intressant att läsa när det gäller PPTP vs OpenVPN: http://strongvpn.com/compare.shtml

Här är jämförelser och någon form av betyg på ett antal olika tjänster: http://www.ipredvpn.com/

OBS:
En del VPN-tjänster släpper igenom saker som en extern brandvägg normalt sett stoppar, då VPN-tunneln i princip kortsluter din dator mot internet (trafiken är krypterad när den går genom brandväggen). Se därför till att ha en mjukvarubrandvägg igång på din dator (t.ex. Windows Brandvägg eller något annat). Andra VPN-tjänster stoppar det mesta som standard och man kan behöva gå in och öppna upp vissa portar på samma sätt som man kan behöva göra på en brandvägg.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om man är skyddad av anonine när man avänder vuze? Har sökt på google men hittar inget.

Permalänk
Medlem

kör sedan ett antal månader ivacy och tycker det funkar rätt ok. hastigheten för mig in är 12mbit med ivacy och 16 utan. 2.2 ut utan ivacy och ca 2 med. har börjat tanka dom grejerna jag vill ha som från usenet (vilket ingår) om det finns där vilket är skönt då man slipper seeda efter sig.
funderar dock på att testa anonine då det är billigare.
kör ivacy uppkopplingen i kombination av CiDial + comodobrandvägg vilket funka bra men det jag undrar över är om man måste köra med det om man kör anonine oxå? trött på brandväggar som tjatat om godkännande so fort men installerar nya program mm.
annars är det väl torrent privacy som gäller om man vill ha en smidigare lösning eller?
läste precis att openvpn inte kastar tillbaka mig på internet oskyddad om uppkopplingen går ned...
får ta och läsa på lite mera å sen se hur jag ska göra...

Permalänk
Medlem

kastar iväg en fråga...
Är det någon som kör med Ighost och har lyckats konfigurera windows brandväggen att bara tilllåta utorrent trafik när vpn är ansluten...
Jag lyckas inte alls.. Har inte läst om nån som fått det att funka som använder ighost...

En till fråga... om nån har testat www.vpntunnel.se med 100mbit lina så skriv gärna vad ni får för hastigheter...

Permalänk
Medlem

Jag kör Anonine sedan ett halvår tillbaka. Har 100/100 lina med Bahnhof och ligger kring 80/80 oavsett om jag är kopplad mot Anonine eller ej. Hade förut Telia 100/100 med samma resultat. Det enda negativa jag kan säga om Anonine är att det har under det här halvåret hänt 1-2 ggr / månad att tjänsten legat nere utan förvarning. Anonine har dock varje gång åtgärdat det snabbt (1-2 timmar) och direkt via e-post informerat om orsaken och om hur de åtgärdat problemet. Jag tycker dessutom att det blivit stabilare, var nog oftare det hände i somras.

uTorrent funkar utan några som helst problem, ~10MB/s upp och ner.

Anonine kräver ju inga uppgifter av mig när jag registrerar mig, e-postadress och kortuppgifter är det enda. Det är väl kortet man skulle kunna spåra mig med, men Anonine sparar enligt egen utsago inte sådana uppgifter. Man kan dessutom betala med SMS och går det att göra med oregistrerat kontantkort (vet ej om det fungerar) finns ju inget att spåra. Utom förstås den IP jag har när jag kopplar upp mig mot Anonine, men Anonine säger tydligt att dessa loggar inte sparas. Det finns väl ingen anledning för Anonine att spara loggarna, då försvinner ju hela affärsidén.

Använde StrongVPN förut (Premium OPEN) och det var grymt mycket segare, 10/10 om ens det (både när jag hade Telia 100/100 och nu när jag har Bahnhof 100/100). Då provade jag ändå med olika servrar både i Europa och i USA. Holland var snabbast, med vissa amerikanska servrar fick jag knappt ens 1/1 (!). Men framförallt var det grymt dålig ping oavsett server, 100+. Nu ligger mitt ping på 4-5 ms Anonine är dessutom mycket billigare. Skapar man ett konto hos StrongVPN måste det först aktiveras av dem medan man är uppe och surfar med Anonine så fort man betalat, man skapar ju sina inloggningsuppgifter själv. Jag har fortfarande ett konto hos StrongVPN (Lite PPTP) men bara för att komma åt vissa sidor som kräver amerikansk IP, netflix t.ex. Loggar in med amerikansk IP och loggar sedan ut ur StrongVPN eftersom det är så segt, kan surfa vidare med svensk IP när jag väl kommit in

Jag frågade StrongVPN om hastigheten och fick höra att jag aldrig kan få ut mer än en liten del av min 100/100 lina med VPN, "you won't find a VPN provider with that bandwidth". Med Anonine får jag all den bandbredd jag behöver.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite... Skulle förlänga mitt konto och hade lite kontakt med Anonine.

Saxat ur mejlet som jag fick 2010-01-05 (kl 1.15 ) :

"Vad gäller hastigheterna så har vi ny utrustning beställd, både vad gäller
servrar och nätverk (i vilket vi kommer mer än dubblera vår kapacitet mot
internet).

Vi blev ganska belastade under ledigheterna men hoppas att vi håller ut nu
fram tills dess att vi uppgraderar (vi räknar med att det sker om 2-3
veckor, och kommer gå ut med information i tid då det kommer innebära lite
kortare nertider)."

Svarar på min fråga om trafikloggar då informationen på deras sajt är lite otydlig:

"Vi har även en ny hemsida på gång, så vi ska försöka bli lite tydligare
där vad gäller logging.

Vi sparar inte IP-adressen från folk som registrerar, och vi sparar ingen
historik. Om någon vill veta vem som haft en viss IP-adress 2009-12-31 kl
13.00 - 15.00 så är det ingenting vi kan ta fram, inte ens ett
användarnamn eller en e-post, hur många domslut som än kommer in."

Najs

Permalänk
Medlem

Tack JackA bästa informationen jag fått hittills från alla trådar.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Slog till med en månads Anonine. Har Alltele som redan från början är ganska anti-IPRED men jag var nyfiken på Anonine då de verkar ha en bra tjänst. 40 spänn för en månad är ju inga pengar. Verkar såhär initiellt förlora runt 10mbit vilket är klart godkänt när man har 100/100. Maxade runt 11mb/s med torrents utan VPN och verkar nu ligga runt 9.5mb/s, men då har jag bara använt tjänsten i typ en halvtimme än så länge. Pingen verkar helt ok med. Är det någon som vet vilket protokoll Anonine använder?

Bredbandskollen: http://img441.imageshack.us/img441/7392/bredbandskollen.png

Ligger som sagt runt 8-10mbit under vad jag får ut utan VPN, men då testas det mot en server i Göteborg med 2ms svarstid också.

edit: Anonine använder PPTP

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Har provat Anonine, fungerar helt ok, maxat 1.4 mb/s

Provade att ringa min isp support och dom trodde jag låg bakom en router så det verkar fungera?

Dock skulle det kanske vara bra med en VPN utanför Sverige?

Finns det några bra amerikanska? Hade varit guld för att se på amerikanska tv-serier

Permalänk
Medlem

StrongVPN låter dig välja server i de flesta världsdelarna och anses generellt erbjuda en relativt snabb och stabil tjänst i olika prisklasser.

Jag kunde inte få mer än ~1.5/1.5 mb/s med dem (har 100/100-lina) och använder därför främst Anonine, har dock kvar ett StrongVPN-konto när jag behöver amerikansk/annan IP.

Permalänk
Avstängd

Vet inte varför Tor fått så dåligt betyg visst det e skitsegt när man surfar men att tanka hem filer på olika torrentsites funkar skitbra för mig och sen så finns ingen som kan lämna ut dina uppgifter samt att tjänsten är gratis. obs måste använda FF webläsare Har com hem 50/10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Har provat Anonine, fungerar helt ok, maxat 1.4 mb/s

Provade att ringa min isp support och dom trodde jag låg bakom en router så det verkar fungera?

Dock skulle det kanske vara bra med en VPN utanför Sverige?

Finns det några bra amerikanska? Hade varit guld för att se på amerikanska tv-serier

Bra gratis alternativ om du vill kolla amrikanska serier på ex. Hulu använd "hotspotshield" gratis e gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeepax:

Vet inte varför Tor fått så dåligt betyg visst det e skitsegt när man surfar men att tanka hem filer på olika torrentsites funkar skitbra för mig och sen så finns ingen som kan lämna ut dina uppgifter samt att tjänsten är gratis. obs måste använda FF webläsare Har com hem 50/10

Vissa tycker man ska använda bandbredden i Tor för "ädlare motiv". Å andra sidan om man som användare även ger Tor-nätverket tillgång till den egna bandbredden (alltså kör en egen Tor exit node) i motsvarande omfattning så är väl ingen skada skedd antar jag.

Chris Brunner .com Blog Archive Why You Shouldn’t Run BitTorrent Over Tor

Glömde posta länken
Permalänk
Medlem

Måste bara uppdatera tråden med att jag är grymt imponerad av VPNtunnel som jag nu kör sen ett par månader. En egen client som gör att uppkopplingen avbryts om kontakten med VPN-servern försvinner (vilket Anonine inte har) - vilket i och för sig aldrig hänt med VPNtunnel än så länge. Och vilka hastigheter! Jag får oftast ut ~90/90 av min 100/100 lina på bredbandskollen, men vad viktigare är, helt galna hastigheter med uTorrent!

Ligger ofta kring 5 MB/s med större torrents och snittar 3-4 MB/s när det finns gott om seeders... Med Anonine brukade jag ligga på 1 - 1.2 MB/s och tyckte det var bra.

Permalänk
Avstängd

Bästa vpn är ju den som inte har några uppgifter alls om dig för om grisen frågar kommer dom säkert lämma ut uppgifterna men finns en tjänst som man kan betala annonymt för en VPN = finns inga uppgifter att lämmna ut tror den heter ivacy o ligger i sweiz

Permalänk
Avstängd

här är en jätte bra länk som visar vilka som sparar loggar och vilka som inte gör det ser ut som ivacy är bäst om man är riktigt paranoid för man kan betala tjänsten annonymt Integritetsskydd

Permalänk

Hej,

Du kan hitta en lista över VPN leverantörer samt användarrecensioner på
START-vpn - Price comparison & user review of VPN services