Trötta ögon i U 9.04 och Arch, men ej i U 8.10

Permalänk
Medlem

Trötta ögon i U 9.04 och Arch, men ej i U 8.10

Som nämns i topic så har jag på senaste tiden märkt att det är en stor skillnad i bekvämlighet för mina ögon mellan olika distributioner. I Arch och Ubuntu 9.04 blir jag t.ex. fort trött i ögonen vilket gör det ganska jobbigt att sitta vid datorn efter ett tag. I Ubuntu 8.04 och 8.10 har jag dock betydligt mindre problem.

Jag börjar få slut på idéer om vad det kan bero på. Alla distar har samma upplösning och uppdateringsfrekvens på skärmen (85 Hz på min CRT), nvidia-drivrutiner, mscore-fonts, samma fonts i Gnomes fonts-inställning (och samma shading) samt väsentligen samma xorg.conf.

I Arch använde jag fluxbox, medan det är Gnome som gäller i de andra (eftersom 9.04:an med gnome ger problem känns det därmed inte DE/VM-specifikt).

Det jag antar att 9.04 och Arch har gemensamt är att de två har en nyare xorg-version än vad 8.04 och 8.10 har.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande eller har tips på vad det skulle kunna vara som är problemet så skulle det uppskattas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du liknande färgscheman i flux och gnome?
Jag märker själv att det är jobbigare att stirra på ett ljust tema än ett mörkt.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra mörka teman samt har även ändrat mina firefox-färger så att det är vit text mot svart bakgrund. Dock är detta inställt i alla distarna så jag tror inte att det har med det att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fonterna kan vara uppdaterade, testa att ändra font.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt DPI i xorg och fonts.conf?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag har också upplevt att jag blir väldigt trött i ögonen när jag kör Arch och vissa andra distar. Andra fungerar det fint, så det är någonting som kanske har.
Har också försökt hitta en lösning, men inte kommit dit än.

Permalänk
Medlem

Antagligen är fontsen dåligt konfigurerade.

http://wiki.archlinux.org/index.php/Openbox#Improve_Fonts

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Har du ställt in rätt DPI i xorg och fonts.conf?

Nej det har jag inte gjort.
I Xorg.conf ser jag inga dpi-val överhuvudtaget varken i 8.10 eller 9.04. Så antagligen defaultar den till något som då kanske har ändrats mellan versionerna.

Fonts.conf har jag heller inte tittat något på.

Ska kolla upp det, tack för tipset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även fast att det inte finns med någon DPI som alternativ i xorg.conf så kan man manuellt lägga till det.
http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg#Display_Size.2FDPI

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Entusiast

Detta löstes för mig efter en installation utav ubuntu-restricted-extras som innehåller en del nya fonter osv, kan det vara därför?

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Tag en screenshot från varje installation så borde du kunna se efter vad det är som skiljer dem åt.

Ubuntu 8.10/9.04
System->Inställningar->Utseende->Typsnitt

Klicka på detaljer för att byta dpi.
Testa olika fonter (gärna efter att du installerat de som följer med ubuntu-restricted-extras).
Testa även med olika renderingsmetoder.