Stabil kontorsdator/föreningsdator

Permalänk

Stabil kontorsdator/föreningsdator

Hej, jag ska bygga ihop en stabil dator till en förening mitt förslag hittills är:

iofs kanske det vore bättre att köra på https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma... som moderkort eller är det en betydlig skillnad mellan 740 och 780?

Krav är:
Stabilitet
Extern hdd (jag antar att det går att köra en extern hdd som systemdisk?)
Inte ett högre pris än 3,5k kr
Strömsnål

Visa signatur

I7-6700K | MSI Z170 Krait | Msi GTX 980

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Antielefant

Re: Stabil kontorsdator/föreningsdator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustenishere
Extern hdd (jag antar att det går att köra en extern hdd som systemdisk?)

Även om jag sett det göras skulle jag aldrig, aldrig, rekommendera det. Urusel hastighet och ännu värre stabilitet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullis
https://www.inet.se/datorer/stationaera/hp-compaq-sr5701-vist...

+ någon extern hårddisk?

Absolut inte.

kör på det paketet du själv gjort men byt processor till 7750 BE. Varför extern hårddisk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Absolut inte.

kör på det paketet du själv gjort men byt processor till 7750 BE. Varför extern hårddisk?

För att medlemsregister och liknande som är på hårddisken ska kunna låsas in. Men med tanke på Zcenicx kanske man helt enkelt ska köra på något fint krypteringsprogram på en intern Hdd?

Angående HP-datorn är det onödigt med ett OS, föreningen har redan en XP home licens

Tack för svaren hittills iaf!

btw, hur ställer ni er till att köra på det lite billigare moderkortet?

EDIT: är inte 5050E något strömsnålare än 7750 eller misstar jag mig?

Visa signatur

I7-6700K | MSI Z170 Krait | Msi GTX 980

Permalänk
Antielefant

Kör medlemsregistret på ett USB-minne istället, jag har extremt svårt att tänka mig att det krävs mer än en 4GB-sticka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Välj dock ett annat USB-minne Kingstons vanliga travelers är segare än fryst sirap. Visst drar inte datorn mycket i förhållande till nätaggets uteffekt, men känner mig ändå lite tveksam till ACE-agg i en dator som har stabilitet som ett krav.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Kör medlemsregistret på ett USB-minne istället, jag har extremt svårt att tänka mig att det krävs mer än en 4GB-sticka.

Herregud det tänkte jag inte ens en gång på xD. Det blir en USB-sticka och en intern hårddisk såklart, tack.

Sen vet jag inte vad gäller nätagg. FSP låter mer beprövat i mina öron och det var just nätaggregatet som strulade i tidigare datorer hos föreningen så jag är lite vidskeplig där kanske

Visa signatur

I7-6700K | MSI Z170 Krait | Msi GTX 980