Permalänk
Medlem

Tre olika paket.

Hej,

jag kommer att köpa en ny dator i sommar och är inte helt hundra på hur min budget kommer att se ut. Jag har satt ihop tre olika paket.

Ett som kostar 8k, ett som kostar 9k och ett som kostar 10k då min budget kommer ligga någonstans mellan 8-10k.

Länk: http://img9.imageshack.us/gal.php?g=67988453.jpg

Jag skulle uppskatta tips på de tre olika paketen, går det att få ut mer prestanda för samma pengar genom att byta ut någonting. Finns det någonting som är helt galet? Alla tips uppskattas.

Mvh
Bert.

Ps. Behöver inte nödvändigtvis vara AMD + ATI. Har läst runt lite och det verkar som om man få mest för pengarna med den kombinationen. I 10k paketet funderade jag på att skaffa i7 och dra ner kostnadnaden på grafikkortet.

Ps2. Jag kommer antagligen köpa till grafikkort i framtiden för att köra Crossfire/SLI. Ds.

Permalänk
Avstängd

Hej

Det 3:e paketet ser bra ut, den för 9000, välj dock Asus M4A78E-T, samt DDR3 minnen, så får du ett fullt am3 paket. Bra minnen är OCZ Reaper 4 gb, 1333 Mhz. Det blir cirka 500 kr mer för minnena och moderkortet. Dock skulle jag råda dig att vänta på AMDs nya grafikkort som stödjer dx11.

Permalänk
Medlem

500kr extra kan jag allt ge, tack för tipsen. När kan deras nya grafikkort tänkas komma?

Permalänk
Avstängd

Jadu, nångång i juli-augusti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knudlaren
500kr extra kan jag allt ge, tack för tipsen. När kan deras nya grafikkort tänkas komma?

Dom kommer i Q4 2009, alltså okt-dec.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Då väntar jag nog inte, det kliar redan i fingrarna. Får se vilket det blir, satsar på att få ihop 9,5k så att jag kan köra på det.

Permalänk
Avstängd

Okej, men kör på det jag skrev då, samt radeon hd4890.

Permalänk
Antielefant

Med fokus på spel, dvs grafikkort i första hand;

8k:

9k:

10k:

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att köra med två grafikkort i framtiden. Räcker 450W för att driva 2st 275:or, om jag skulle skaffa det? Kanske är värt att lägga på 250kr och få 650w? Måste säga att första paketet var väldigt intressant. Någon speciell anledning till att du väljer nvidiakort framför ati? 4890 t.ex. verkar väldigt prisvärd.

Az1337: Jag ska plocka ihop ett paket med det du rekommenderar för att se hur det ser ut.

Permalänk
Antielefant

Nej, 450W räcker inte till två 275or.

9k och 10k-paketen är ungefär det bästa du kan få för de prisen, men då medräknat att du köper båda korten på en gång.
260 i SLI presterar nästan lika bra som 4890 i CF, men kostar betydligt mindre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tror att ett paket med 1 gtx260, 600W-650W och moderkort med SLI stöd skulle passa TS.

Permalänk
Antielefant

Nåt sånt?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Perfekt=)

Permalänk
Medlem

Jag gillar paketet. Enligt tomsharware så får man mer poäng per krona om man köper en 4890 framför en GTX260. Finns det någon speciell anledning till du valde ett lite dyrare chassi? Antec three hundred är vad många andra rekommenderar, men det ska tydligen inte vara så tyst. Att byta från Am3 till Am2+ känns givet med den prisskillnaden.

Permalänk
Antielefant

4890 är inget dåligt köp, men jag väljer '260 därför att två GTX 260 i SLI, vilket alla tre paketen är byggda för, presterar nästan likvärdigt med två HD 4890 i Crossfire. Lite sämre kort, men de skalar bättre.

Dessutom skiljer det 400:- per kort mellan GTX 260 och HD 4890 (800:- för två) men bara ~4-5% i prestanda som dualsetup.

Antec Three Hundred är i mina ögon för litet, eftersom grafikkorten inte får plats utan att blockera hårddiskplatser, och dessutom är det högljutt om du inte byter fläktarna. Caterpillar är ljudisolerat och levereras med riktiga Nexusfläktar (och med inbyggd fläktstyrning) dessutom.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Nexus chassit är bättre om man gämför med antec three hundred, dock är three hundred snyggare i min mening samt har den bättre ventilation. Angående TS uttalande: byte till am2+ är givet. Ja prismässigt, men inte om du plannerar att köra med Phenom II 955BE samt ddr3 minnen. Skillnaden är inte stor, men am3 har större uppgraderingsmöjligheter i framtiden, även om amd säger att deras grejer kommer vara bakåtkompatibla. Ska man köpa delar ny, kan man lika väl ta am3 system, eller i7 även om det är dyrare, och inte presterar märkbart bättre än am2+/LG775 system.

Permalänk
Antielefant

955 BE passar som hand i handske på ett M4N72-E, så... umm...?

Det enda du inte får dit är DDR3-minnena, men de är å andra sidan långsammare än DDR2-minnen... dessutom kan du inte köra SLI på AM3, utan måste satsa på Radeon vilka är lite dyrare... så...
Varför bry sig med hans budget, när AM3 spräcker den i både grafikkort, processor, moderkort och minnen?

AM2+ moderkort med SLI/CF = 1100:- vs AM3 dito = 1700:-
AM2+ processor = 1900:- vs AM3 dito = 2600:-
DDR2-1066 CL5 = 700:- vs DDR3-1333 CL7 = 900:-
2xGTX 260 = 3650:- vs 2xRadeon 4890 = 4500:-

Total prisskillnad = 1500:- för plattformen, 850:- till för grafikkorten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

DDR3 minnen är inte långsammare än ddr2

Permalänk
Antielefant

Fel, de presterar sämre eftersom de har högre latency per cykeltal. Du behöver 1600 MHz CL6-6-6-20 för att komma ner i samma svarstider som 1066 MHz CL5-5-5-15 har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Zcenicx: Då kör jag på Caterpillar, jag gillar att ha relativt låg ljudnivå samt att jag gärna har lite extra plats då det är mitt första egenbygge. Dina argument för GTX 260 låter väldigt vettiga. Hur ser uppgraderingsmöjligheterna ut i framtiden då? Låt säga att jag skaffar 2x260. Kan man ännu längre i framtiden köra SLI mellan en låt säga 295 och en av 260:orna? Den frågan gäller väl egentligen även om jag skulle välja 4890:n och sedan köra crossfire med den och en nyare modell i framtiden.

En annan fråga. De flesta man frågor säger att man ska köra amd + ati eller intel + nvidia. Eftersom olika moderkort har olika stöd för sli och/eller crossfire
ser jag egentligen inte nödvändigheten med det. Det kan väl inte vara så att amd processorer fungerar sämre med nvidiakort, endast för att de är nvidia?

Az1337: Jag har gärna uppgraderingsmöjligheter till framtiden. Om jag köper ett am3 moderkort så bör jag väl kunna uppgradera till am3socket processor i framtiden? Kan iof antagligen inte köra på ddr2-minnen på ett kort som stödjer ddr3.

Ps. Jag är tacksam för den hjälp jag fått! Ds.

Permalänk
Avstängd

Sant, för att uppgradera måste du ha am3 kort med ddr3 minnen redan i nuläget. Och phenom II 940 BE stödier inte ddr3.

Permalänk
Medlem

Då kör jag på am2+ nu och uppgraderar till am3 i framtiden. Min börs har inte tillräckligt med penningar för en sådan uppgradering i nuläget.

Permalänk
Avstängd

Okej ditt val.....

Permalänk
Medlem

Framtiden är redan här om man räknar från igår Lite krasst å lägga ner pengar på nåt nu som man kommer ha användning för i framtiden, då har säkert delarna blivit bra mycket billigare så man kan få mer för dom pengar man lägger ut idag

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knudlaren
Hur ser uppgraderingsmöjligheterna ut i framtiden då? Låt säga att jag skaffar 2x260. Kan man ännu längre i framtiden köra SLI mellan en låt säga 295 och en av 260:orna? Den frågan gäller väl egentligen även om jag skulle välja 4890:n och sedan köra crossfire med den och en nyare modell i framtiden.

Du kan inte blanda kort med olika GPU, och 295 kan inte blandas med andra heller.. Däremot är 260orna tillräckligt bra och billiga för att dels räcka åtminstone ett, ett och ett halvt år till, dels inte kosta skjortan. Följer man hur det brukar ha sett ut kommer 2x260 att prestera som ett 380 (precis som 9800 GT i SLI presterar ungefär som ett GTX 280) så nästa uppgradering blir antagligen när GTX 4xx-serien kommer.

Citat:

[B]En annan fråga. De flesta man frågor säger att man ska köra amd + ati eller intel + nvidia. Eftersom olika moderkort har olika stöd för sli och/eller crossfire ser jag egentligen inte nödvändigheten med det. Det kan väl inte vara så att amd processorer fungerar sämre med nvidiakort, endast för att de är nvidia?

[/B]

Nej, så är det inte, däremot funkar SLI bara med NVidias egna chipset (dvs nForce) på AMD-plattformen, och det finns inget nForce till AM3 än - kommer i Juni/Juli.

Citat:

[B]Az1337: Jag har gärna uppgraderingsmöjligheter till framtiden. Om jag köper ett am3 moderkort så bör jag väl kunna uppgradera till am3socket processor i framtiden? Kan iof antagligen inte köra på ddr2-minnen på ett kort som stödjer ddr3.

[/b]

Du kan sätta en AM3-processor på ett AM2+-moderkort, men du kan inte sätta en AM2+-processor på ett AM3-kort.

Enda skillnaden mellan AM3 och AM2+ är DDR3 eller DDR2 - i övrigt är plattformarna helt identiska.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Ja så gott som identiska, det är få pinnar på am3, eller va det am2 cpu.

Permalänk
Medlem

Tack, då har jag nog allt jag behöver. Kommer att köra med Zcenicxs förslag om budgeten hamnar mellan 8-8,5k. Annars kör jag på ett HD 4890 istället och byter ut moderkortet. Tack för all hjälp!

Permalänk
Antielefant

AM3 = 938 pin
AM2+ = 941 pin

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync