3g routrar med wlan stör wlan över camping

Permalänk
Medlem

3g routrar med wlan stör wlan över camping

Hej
Byggt ett nät med fin kanalseparation och bra funktion.
Nu visar det sig att det kommer 3g routrar med wlan som sprider nät på
vårt område och det kanske jag nog leva med, men inte när de ger
överhörning kraftfullt mot våra kanaler och våra kunder blir lidande.
Till saken hör att vi tar bara 300kr för tre månader så det är inget direkt överpris.

Har netstumbler såg dom där och försöker se med dd-wrt i mina 5 ap var dom ger sämst/bäst signalstyrka och spåra dom.

Vad gör jag enligt er som kan detta?

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att 3G som ligger på 2,140 bandet skulle störa ditt wlan som på kanal 1 börjar på 2,412. Inte ens super 3G som ligger på 2,6 borde störa. Däremot kan det vara så att dina kunder har egna trådlösa routrar som i sin tur ligger på samma frekvens som ditt nät. Eller så har dom satt SSID på sina microugnar:-)

Permalänk
Medlem

Bättre förklarat:
http://images.google.co.uk/images?hl=en&q=e960&um=1&ie=UTF-8&...

De tar ner 3g och sprider det över wlan vilket ger överhörning på vårt nät.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle prova att implementera 5 GHz också ifall frekvenserna på 2,4 GHz inte räcker till. 3G stör inte wlan. Däremot så kan angränsande wlan göra det.

Ifall du skulle dra ner hastigheten på varje accesspunkt, så skulle varje AP nyttja mindre frekvensutrymme. Det är inte otroligt att det kan vara så att dina accesspunkter stör varandra när det kommer trafik på kanalerna.

Permalänk
Medlem

Varför har du flera kanaler? Är det inte bättre att köra dom som repeaters och sedan ap isolation? Då blir du ju inte så begränsad i frekvenser.

Permalänk
Vila i frid

Ett alternativ är att reglera användandet av WLAN-nät på din camping, som t.ex. att enbart tillåta kanaler från 9 och uppåt och du själv håller dig till de lägre kanalerna.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar.
Kanal- och täckningsplanen hos oss är noga utformad efter förutsättningar som att campingen är avlång, full i björkar, även snön på tex taken är ett problem. Gästerna bor i hotell, kör konferenser på flera ställen, campar med husvagn och tält samt sitter ute och fikar, alllt detta med sina datorer.
Jag har mätt och provat mig fram samt byggt kanalfördelningen efter dom förutsättningar som finns, inte minst har jag följt upp signalstyrkan i AP och kunnat hjälpa de som haft något problem att tex flytta en bit inne i husvagnen för att få täckning. Säkert är det inte bra, det finns nog överhörning i wlan-nätet, men det är inte det som är problemet. Jag kör redan wds som är överlägset reapetrar hos oss. Men kruxet är om jag skall öppna upp kanaler måste jag stänga kanaler och får då döda zoner.
Och gjorde jag det så hur får man de som tar in 3groutrar med AP att lägga sig rätt, om de bryr sig. Min erfarenhet är att många har lite problem med inställningar. Kvar blir då förbud som är ännu svårare, jag måste då pejla dom vilket säkert funkar i sig men, fy fy för detta ur olika synvinklar.

Jag har sett att autosökning av frekvenser inte funkar särskilt bra heller testat detta själv. Anledningen är att det helt enkelt är fullt i luften med mitt stomnät för wlan.

Permalänk
Medlem

Du kör ju DD-WRT, så då kan du ju öka transmit power. Men det kanske du redan gjort. Vilka kanaler använder du på dina 5 routrar? Är det verkligen överhörning som är problemet och inte täckningen. Du kan ju även slå på IP isolation, så slipper du broadcast etz mellan dina trådlösa clienter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Hej och tack för era svar.
Kanal- och täckningsplanen hos oss är noga utformad efter förutsättningar som att campingen är avlång, full i björkar, även snön på tex taken är ett problem. Gästerna bor i hotell, kör konferenser på flera ställen, campar med husvagn och tält samt sitter ute och fikar, alllt detta med sina datorer.
Jag har mätt och provat mig fram samt byggt kanalfördelningen efter dom förutsättningar som finns, inte minst har jag följt upp signalstyrkan i AP och kunnat hjälpa de som haft något problem att tex flytta en bit inne i husvagnen för att få täckning. Säkert är det inte bra, det finns nog överhörning i wlan-nätet, men det är inte det som är problemet. Jag kör redan wds som är överlägset reapetrar hos oss. Men kruxet är om jag skall öppna upp kanaler måste jag stänga kanaler och får då döda zoner.
Och gjorde jag det så hur får man de som tar in 3groutrar med AP att lägga sig rätt, om de bryr sig. Min erfarenhet är att många har lite problem med inställningar. Kvar blir då förbud som är ännu svårare, jag måste då pejla dom vilket säkert funkar i sig men, fy fy för detta ur olika synvinklar.

Jag har sett att autosökning av frekvenser inte funkar särskilt bra heller testat detta själv. Anledningen är att det helt enkelt är fullt i luften med mitt stomnät för wlan.

Hur gör du för att ha kanalseparation när du kör med WDS ? Accesspunkterna talar ju då med varandra på samma kanal när dom ligger på WDS. Det känns väldigt luddigt hur du byggt upp ditt nät, har du en ritning eller liknande. Så blir det lättare att få översikt på hur du gjort.

Du nämner också stomnät, har du då ett stomnät som går på 2,4GHz och WDS. Sedan kopplat på accesspunkter med kanalseparation? Det känns väldigt mycket som du övernyttjar frekvenserna på ditt område.

Sätt i så fall ett stomnät på 5GHz, sedan har du mer plats över att koppla på 2,4GHz enheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Du kör ju DD-WRT, så då kan du ju öka transmit power. Men det kanske du redan gjort. Vilka kanaler använder du på dina 5 routrar? Är det verkligen överhörning som är problemet och inte täckningen. Du kan ju även slå på IP isolation, så slipper du broadcast etz mellan dina trådlösa clienter.

Jo, jag har justerat uteffekt efter behov och har tre lediga kanaler mellan närliggande AP. Täckning är inget problem jag har olika antenner yagi, omni och panel efter behov. I vissa ändar av området tex i konferensrum kör jag med låg effekt och närmare än tre kanaler, men det går fint. IPPERF har jag mätt med och märker ingen skillnad när hela wlanet är belastat.

Men mitt krux är ju fortfarande att mitt i hela smeten kommer det två stycken med 3g ruotrar med wlan och kör precis en kanal under ena ap och på samma kanal som en andra ap. Detta märktes av i vårt wlan. De vana kunderna upplevde det som att nätet blev trögt och jag såg ingenting i pazzlers prtg övervakning. Körde en sökning med dd-wrt í ap samt netstumbler.

Även om vi bygger om nätet och delar ut kanaler kommer dom att dyka upp och störa, jag måste alltså hitta dom och antigen ge dom kanaler eller be dom stänga.

Såg att netstumbler har någon gpsfunktion kanske går att hitta dom d
där?

Huvudfrågan torde vara att lokalisera störsändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Hur gör du för att ha kanalseparation när du kör med WDS ? Accesspunkterna talar ju då med varandra på samma kanal när dom ligger på WDS. Det känns väldigt luddigt hur du byggt upp ditt nät, har du en ritning eller liknande. Så blir det lättare att få översikt på hur du gjort.

Du nämner också stomnät, har du då ett stomnät som går på 2,4GHz och WDS. Sedan kopplat på accesspunkter med kanalseparation? Det känns väldigt mycket som du övernyttjar frekvenserna på ditt område.

Sätt i så fall ett stomnät på 5GHz, sedan har du mer plats över att koppla på 2,4GHz enheter.

Sry, använde fel begrepp glöm stom och stamnät.
Jag får en känsla av att du kan detta och skickar gärna över en ritning
med kanalplan och huvudupptagningsområden för resp. AP. Skall bara lägga in ungefärliga avstånd så du får ut något av det.
Mitt wds ligger på samma kanal och AP ligger på separata kanaler.
Just nu kör jag ingen client bridge men skall sätta upp en på kanal 14 för kamera om jag får plats i nätet på något vettigt sätt.