AMD visar upp kretsar för DirectX 11

Permalänk
Melding Plague

AMD visar upp kretsar för DirectX 11

Medan konkurrenten Nvidia är upptagen med de strömsnåla plattformarna Ion och Tegra överraskar AMD med nästa generation grafikprocessorer för Windows 7 och DirectX 11.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Okej spännande!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Att ingen tänkt på det tidigare? GPUn lär ju ge en rätt bra boost.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Att ingen tänkt på det tidigare? GPUn lär ju ge en rätt bra boost.

Ganska intressant att du frågar.

DX11 är allt DX10/10.1 skulle ha vart och lite till. Men Nvidia ratade detta och sa att det ska inte implementeras i våra grafikkort så Microsoft brydde sig inte om att släppa alla funktioner pga det.

Hur som helst, spännande, ser riktigt fram emot DX11 spelen!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan bli mkt spännande detta:).

Synd bara att sweclockers är där före mig :p..

Permalänk
Medlem

De lovar guld och gröna skogar men jag är tveksam. Resultatet brukar bli mediokert.
Hur skall de hinna ut med kretsar när det är tillverkningsproblem på 40nm?
EDIT: lade till

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Tesselation har funnits i ATI/AMDs kretsar sedan XBOX360.

Hittade en länk lite snabbt: http://www.guru3d.com/article/ati-radeon-hd-2900-xt-512mb-rev...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Tesselation har funnits i ATI/AMDs kretsar sedan XBOX360.

Fanns även i 3Dfx Glide om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ganska intressant att du frågar.

DX11 är allt DX10/10.1 skulle ha vart och lite till. Men Nvidia ratade detta och sa att det ska inte implementeras i våra grafikkort så Microsoft brydde sig inte om att släppa alla funktioner pga det.

Hur som helst, spännande, ser riktigt fram emot DX11 spelen!

vilken makt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De lovar guld och gröna skogar men jag är tveksam. Resultatet brukar bli mediokert.
Hur skall de hinna ut med kretsar när det är tillverkningsproblem på 40nm?
EDIT: lade till

Tyvärr har du väl rätt historiskt sett, men låt oss hoppas att du har fel angående framtiden ;):)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ganska intressant att du frågar.

DX11 är allt DX10/10.1 skulle ha vart och lite till. Men Nvidia ratade detta och sa att det ska inte implementeras i våra grafikkort så Microsoft brydde sig inte om att släppa alla funktioner pga det.

Hur som helst, spännande, ser riktigt fram emot DX11 spelen!

Mig veterligen finns det gott om Nvidia kort med stöd för DX10 så tycker du kan ta o sluta yra.
Dock stämmer det med DX10.1 då Nvidia tydligen tyckte det va för lite nyheter från DX10 för att implementera.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Tesselation har funnits i ATI/AMDs kretsar sedan XBOX360.

Hittade en länk lite snabbt: http://www.guru3d.com/article/ati-radeon-hd-2900-xt-512mb-rev...

Det har funnits i ATIs grafikkort sen 2002 med Radeon 9700 Pro, fast förut så kallade dom det för truForm.

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTI0NDAwNDgyME...
http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTI0NDAwNDgyME...
http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTI0NDAwNDgyME...
http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTI0NDAwNDgyME...
http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTI0NDAwNDgyME...

Permalänk
Avstängd

Tycker faktiskt det var galet imponerande.

5000 av de där små gubbarna med s otroligt mycket polygoner att det inte är sant. Sedan att de har var sin AI och agerar individuellt kräver ju en jäkla prestanda för att fixa också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De lovar guld och gröna skogar men jag är tveksam. Resultatet brukar bli mediokert.

Menar du DirectX11, så brukar det hissas upp, men i alla fall långsiktigt har DirectX haft en viss betydelse för spelutvecklingen.

Om du pratar om Ati så brukar de ofta underspeca i de preliminära löftena. Se HD4870/HD4850.

Citat:

Hur skall de hinna ut med kretsar när det är tillverkningsproblem på 40nm?
EDIT: lade till

De har ju redan 40nm kort ute på marknaden. Det kan säkert bli brist på dem dock.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Lär dröja innan vi får se DX11-spel. Finns fortfarande inte så jättemånga DX10-spel och i dagens läge känns det som PC kommit helt i skymundan. Crysis 2 kommer ju tillverkas för konsol först å främst så vad ska man med superkraftfulla grafikkort till när det enda som kommer är konsolkonverteringar av spel?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Truform hade inget hårdvarustöd alls på 9700 och framåt, enbart via drivrutinerna. Även det stödet togs sedermera bort. Det gjorde det dessutom så slött att det var oanvändbart i spel, eftersom CPUn fick göra allt jobb.

Truform hade hårdvarustöd första och enda gången på 8500 och deras efterföljare (9250 bla).

Allt annat var/är felaktig information från ATI.

Jag följde detta mycket noga.

Edit: Fann tex denna länk från tillverkaren HIS: http://www.hightech.com.hk/un/support.php?30&p=3
Finns massor mer, bara att googla.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=816&page=2

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Lär dröja innan vi får se DX11-spel. Finns fortfarande inte så jättemånga DX10-spel och i dagens läge känns det som PC kommit helt i skymundan. Crysis 2 kommer ju tillverkas för konsol först å främst så vad ska man med superkraftfulla grafikkort till när det enda som kommer är konsolkonverteringar av spel?

Visst blir man arg?

Permalänk
Medlem

blir det att man måste ha windows 7 för att ha stöd för dx11?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wato
blir det att man måste ha windows 7 för att ha stöd för dx11?

Windows Vista eller Windows 7 måste man ha.

Permalänk
Medlem

Kanske är det så att varannan directx blir bra 5 7 9 och kanske också 11 kan i alla fall hoppas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Lär dröja innan vi får se DX11-spel. Finns fortfarande inte så jättemånga DX10-spel och i dagens läge känns det som PC kommit helt i skymundan. Crysis 2 kommer ju tillverkas för konsol först å främst så vad ska man med superkraftfulla grafikkort till när det enda som kommer är konsolkonverteringar av spel?

Multiplayer-spel säljer ju fortfarande riktigt bra till PC då de inte lider av lika mycket piratkopiering, så det du skriver är ju inte riktigt sant. STEAM verkar också gå löjligt bra, med tanke på att det växer hela tiden. Tror inte fler och fler företag (inkl. EA) skulle hoppa på STEAM-tåget om Valve inte hade lysande siffror att visa upp.

Stor anledning är nog att det är rätt få som kör de tätt integrerade "steam-ripparna" av spel, eftersom det inte alls är helt omöjligt att det sätter sina spår och man riskerar att få hela sitt STEAM-konto bannat (vilket kan vara rätt trist om man har mjukvara för x antal tusen där)

Så PC är inte alls död, den har bara bytt format -- precis som alla i "piratpartiet" har gnylat om så länge att industrin ska göra.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Crysis 2 kommer ju tillverkas för konsol först å främst

Ska de? va har du hörs/läst de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny88g
Ska de? va har du hörs/läst de?

Näe de ska de inte. Inte främst.

Kommer att satsas på allt, alltså dator, xbox 360 och PS3.
Kolla på crytek's sida.

Permalänk
Medlem

Tessellation, hur och vad menar de med det, alltså det kan ju innebära lite vad som helst. Min första tanke var att man modellerar i t.ex. Nurbs och låter grafikkortet rendera nödvändigt antal polygoner för en bra kvalité d.v.s. ju närmare man kommer ju mer polygoner får enskilda modeller alltså onödiga detaljer renderas ej på långt avstånd. Eller Nurbs, samma sak kan ju tillämpas på en polygonbaserad figur med någon slags smoth grej på alltså som subdivision surface eller liknande etc.

För så vitt jag förstått bryter mer eller mindre alla renderare ned patchar, nurbs och kurvbaserad geometri till polygoner eller dylikt via tessellation vid renderingen eller svamlar jag nu?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

"[...] vilket innebär att grafikkortet kan generera mönster av trianglar."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothxx
"[...] vilket innebär att grafikkortet kan generera mönster av trianglar."

...till stor glädje för alla Tetris-fan

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

härligt härligt.

crysis 2 lär ju inte bli mindre vackert än ettan och warhead.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Är directX11 bara bullshit eller kommer spelen verkligen bli noterbart snyggare med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
...till stor glädje för alla Tetris-fan

Blir ju perfekt för alla Trism fans! Dom kan ju klämma in ett sånt grafikkort i den nya iphone så kan alla köra http://www.maclife.com/article/reviews/trism i 500000 fps om nu skärmen hade stött det.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Lär dröja innan vi får se DX11-spel. Finns fortfarande inte så jättemånga DX10-spel.

Kan bero på att Vista blev en flopp.