Permalänk
Medlem

chassi modifikation till filserver

Ja har ett chieftech dragon miditower chassi som nuvarande server och ja planerar att flytta nästan alla mina diskar till denna ifrån mina andra datorer och ja har räknat på ifall ja enbart använder som nuläget chieftech hd hållare som får plats 3st diskar + en 80mm fläkt så kan ja max ha 12-13st diskar i mitt chassi som alla får tillräckligt med kylning. men så kom ja på att coolmaster har ju dessa smått underbara 4in3 moduler som man placerar inne i 5.25tums platserna. Så ja tänkte att ifall ja river ut innandömmet på mitt chassi fixar till nya hållare och fixar ihop 3 eller 4st såna cm 4in3 moduler och sätter in så kommer ja att ha minst plats för 12st diskar som alla kyls av 120mm fläkt. modiferingen ännebär med att froten på chassit måste väck och ersättas med en hemmagjord front av metall troligen med plats för luftfilter som ska kunnas plockas bort under drift då ja verkligen avskyr att behöva stänga av mina maskiner föratt rensa bort damm och liknande. Ja vet att ja inte har några bilder just nu inget ritat i bildprogram men vad tror ni om min ide att göra om ett halvbra äldre chassi till ett bättre serverchassi. Även om ja vet att det inte kommer bli fullt optimalt då baksidan enbart kommer att ha nätdelens flält och 2st andra 80mm som utsug så bör väl ändå frontens 120mm kunna kompensera bort värmen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
wall of text

ja det borde ju gå bra. blir en del värme som genereras. kan ju vara ett tips att ta ett hål i toppen bak för en 120s fläkt med. kan bara hålla med om burarna på dragonchassiet är väldigt idiotiskt.

en billigare lösning är att rensa fronten av chassiet. ta upp hål för så många 120fläktar som du får plats med. sen skruvar du spikband mellan topplocket och botten. du får runt 5mm luft mellan varje disk och kan packa säkert lika många diskar (vet inte helt. chassiet åkte i sista värstädningen, hängde under 5,25" buren så inte fullhöjd heller.) och får en väldigt välventilerad front iaf.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti