Permalänk
Medlem

Plattskärm och Tusch

Hur får man bort permanent tusch från en LCD datorskärm på bästa sätt?

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Medlem

Nånting som fungerar på whiteboard-tavlor är att måla över med en "vanlig" whiteboard-penna och snabbt sudda bort. Tror det har med lösningsmedlet i de pennorna löser upp tuschen från permanentpennan.

Om det funkar på lcd-skärmar vet jag inte men det är ett förslag.

Permalänk
Hedersmedlem

En permanent tusch lär bli svår att få bort, såvida den verkligen är permanent...

Skämt åsido, här är en länk där det finns ett "recept" på en liten trolldryck mot tusch, testa på egen risk!
http://tappafettutansvett.blogspot.com/2009/02/vattenfast-tus...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Det är en sådan där penna man skriver på CD skivor med och på den står det permanent. En whiteboard-tavla har någon form av glas skiva. På LCD är det väl någon plast? Lär väl ha bränt in i plasten så att kristallerna blivit färgade. Men era förslag är värt ett försök. Enligt bloggarens foruminlägg på min hemmabio.com fungera det och enligt en länk där med en rekommendations video.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=213160

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.

Permalänk
Testpilot

Whiteboardtavlor är inte i glas, oftast är det nån form av metall för att den ska vara magnetisk och sen vitmålad med klarlack ovanpå. Jag tror inte din skärm är förstörd och kristallerna är knappast skadade, testa med isopropanol som han på Minhembio, det ska nog funka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Fungerade perfekt, 75% Isopropyl och 25% destillerat vatten. Inhandlas som sagt på apoteket och fick ge ca 75 kr för allt tillsammans.

Även fast det har gått flera veckor sedan tuschet ritades dit så gick det att få bort lätt. Skärmen är som ny.

Visa signatur

..hmmm.........få se nu......hmmmm.