Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem

Det kan man göra, alternativet är att få en öronsköljning via husläkaren

Permalänk
Medlem

Tjena

Efter att ha läst lite, så har jag uppfattat detta som en tråd där man kan fråga saker om man känner sig konstig.

Men till frågan/grejen jag känner:
Jag har börjat känna mig riktigt konstig i huvudet, och i kroppen då jag kan känns mig väldigt "slapp" och ibland känns det som man inte orkar vissa saker (ofta väldigt enkelt) men har fortfarande inte råkat ut för att inte orka nått.
Jag har också väldigt dåligt minne (närminne) och kan ibland glömma väldigt mycket, och även typ saker man sitter och tänker på och helt plötsligt kan jag glömma bort vad fan det var.
Men ibland kommer jag på det efter en stund, och ibland kommer man inte på det.
Jag har också haft ibland ont i huvudet vid olika ställen i skallen, så det är inte direkt något fast ställe.

men kort och gott... dåligt minne, slapp i kroppen och ibland ont i huvudet lite från och till.
OCh det kommer och går i perioder, men minnet är hela tiden... men ont i huvudet kommer några gånger om dagen och varar 5 min -- flera timmar.

Jag är 17 bast (född -94) och går i skolan där det går ganska kasst (har ibland känns som en stress), men det är på väg uppåt där nu.

Själv skulle jag gissa på:
vitamin brist, dock läst att man brukar få det när man är lite äldre.
hjärntumör (eller tumör över huvud taget): dock finns det saker som stämmer in till 100% och en del inte alls.
Springa in i väggen, lite mer psykiskt... dock känner jag mig ganska lugn.

Hoppas någon har nått tips på vad man ska/kan göra:)

Tack på förhand!

EDIT: märkte att jag var otydlig med en sak, konstig i huvudet har jag känt mig ett bra tag, typ 9 månader.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Hjärntumörer är väldigt ovanliga men stress är väldigt vanligt, om det är körigt i skolan blir det lätt problem med koncentration, sömn, konstiga huvudvärker osv.

Vitaminbrist är inte omöjligt, speciellt om dina matvanor innehåller mycket skräpmat. Lite multivitamintabletter är billiga från apoteket för ett försök att se om det hjälper men bli inte förvånad om det inte hjälper, de flesta med en varierad kost har inte vitaminbrist.

Har du kollat ögonen på sistone? Har du problem att se tavlan i klassrummet eller att det känns lite otydligt när du sitter och läser? Dålig syn är en vanlig anledning till huvudvärk med.

Jag tycker dock det skulle vara en bra ide för dig att gå ner till din läkare eller skolsköterska el motsv så nån kan prata med dig på riktigt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Hjärntumörer är väldigt ovanliga men stress är väldigt vanligt, om det är körigt i skolan blir det lätt problem med koncentration, sömn, konstiga huvudvärker osv.

Vitaminbrist är inte omöjligt, speciellt om dina matvanor innehåller mycket skräpmat. Lite multivitamintabletter är billiga från apoteket för ett försök att se om det hjälper men bli inte förvånad om det inte hjälper, de flesta med en varierad kost har inte vitaminbrist.

Har du kollat ögonen på sistone? Har du problem att se tavlan i klassrummet eller att det känns lite otydligt när du sitter och läser? Dålig syn är en vanlig anledning till huvudvärk med.

Jag tycker dock det skulle vara en bra ide för dig att gå ner till din läkare eller skolsköterska el motsv så nån kan prata med dig på riktigt

Hej, och tack för svar!
Jag kan väll säga att en del ämnen i skolan är det riktigt körigt med, och en del har jag väll mer eller mindre IG i... vilket inte är så bra och lägger sig en del på psyket.

Jag har inte haft några sömn problem faktiskt, mer sover jag som en stor bebis runt 8-9h/natt och då blir det en stund på bussen ibland också till/från skolan.

Har du nått tips på vad man kan köra för vitaminer, för det kan jag säga att det är förmodligen något jag saknar, då jag äter 2-4 dagar i veckan i skolan (kan variera stort, men oftast) och ibland kan jag äta runt 5.30 och inte äta igen förren 11-12 timmar efter... och det har jag inga större problem med (hunger-mässigt).

Jag kan ibland kännas som om man knappt ser vad man läser, men över lag så brukar jag kunna läsa/se bra.

Jag ska försöka söka upp "skolsystern" när hon är där, dock är hon där ganska sällan.

Tack för din tid till att skriva!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Tjena

Efter att ha läst lite, så har jag uppfattat detta som en tråd där man kan fråga saker om man känner sig konstig.

Men till frågan/grejen jag känner:
Jag har börjat känna mig riktigt konstig i huvudet, och i kroppen då jag kan känns mig väldigt "slapp" och ibland känns det som man inte orkar vissa saker (ofta väldigt enkelt) men har fortfarande inte råkat ut för att inte orka nått.
Jag har också väldigt dåligt minne (närminne) och kan ibland glömma väldigt mycket, och även typ saker man sitter och tänker på och helt plötsligt kan jag glömma bort vad fan det var.
Men ibland kommer jag på det efter en stund, och ibland kommer man inte på det.
Jag har också haft ibland ont i huvudet vid olika ställen i skallen, så det är inte direkt något fast ställe.

men kort och gott... dåligt minne, slapp i kroppen och ibland ont i huvudet lite från och till.
OCh det kommer och går i perioder, men minnet är hela tiden... men ont i huvudet kommer några gånger om dagen och varar 5 min -- flera timmar.

Jag är 17 bast (född -94) och går i skolan där det går ganska kasst (har ibland känns som en stress), men det är på väg uppåt där nu.

Själv skulle jag gissa på:
vitamin brist, dock läst att man brukar få det när man är lite äldre.
hjärntumör (eller tumör över huvud taget): dock finns det saker som stämmer in till 100% och en del inte alls.
Springa in i väggen, lite mer psykiskt... dock känner jag mig ganska lugn.

Hoppas någon har nått tips på vad man ska/kan göra:)

Tack på förhand!

EDIT: märkte att jag var otydlig med en sak, konstig i huvudet har jag känt mig ett bra tag, typ 9 månader.

Glasögon som sagt, kolla upp synen. Jag upplever faktiskt också att jag har blivit trögtänktare från och med ca 16 års åldern. Kan bero på att man börjar bli äldre eller kanske att uppgifterna man har är svårare och fler. Stress kan vara väldigt jobbigt även i rellativt små dosser.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Glasögon som sagt, kolla upp synen. Jag upplever faktiskt också att jag har blivit trögtänktare från och med ca 16 års åldern. Kan bero på att man börjar bli äldre eller kanske att uppgifterna man har är svårare och fler. Stress kan vara väldigt jobbigt även i rellativt små dosser.

Hej, och tack för svar!:)

Jag ska kolla upp synen ganska asap så får man väll se hur det går.
Annars ska jag ge mig på en vitamin burk (nu vilken man bara ska ta?), då jag också ser det som ganska stor chans att det kan vara det.

Tack igen!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Jag ska kolla upp synen ganska asap så får man väll se hur det går.
Annars ska jag ge mig på en vitamin burk (nu vilken man bara ska ta?), då jag också ser det som ganska stor chans att det kan vara det.

Dom här är rätt vettiga http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/... , förvänta dig dock inga underverk

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Dom här är rätt vettiga http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/... , förvänta dig dock inga underverk

Okej, men vad ska man förvänta sig efter ett par månader, bättre minne? piggare?:)

Ska köpas på måndag:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, men vad ska man förvänta sig efter ett par månader, bättre minne? piggare?:)

Ska köpas på måndag:)

Med största sannolikhet kommer du inte känna någon skillnad alls, såvida du inte har en kost som är oerhört fattig på någon vitamin att du lider brist på denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Med största sannolikhet kommer du inte känna någon skillnad alls, såvida du inte har en kost som är oerhört fattig på någon vitamin att du lider brist på denna.

Skickades från m.sweclockers.com

okej, men det är mycket möjligt att jag får för lite vitaminer, då jag sällan äter grönsaker/frukt och äter sisodär 2-3 dagar i vecka middag mitt på dagen.

Har du tips på nått annat man kan testa?:)

Tack!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

okej, men det är mycket möjligt att jag får för lite vitaminer, då jag sällan äter grönsaker/frukt och äter sisodär 2-3 dagar i vecka middag mitt på dagen.

Har du tips på nått annat man kan testa?:)

Tack!

Vilken tid på dygnet du äter har ingen betydelse för vitaminerna etc.

Om sanningen ska fram så behöver man inte så stora mänder av vitaminer för att vi ska funka bra. Det har blivit en enorm jävla satsning på kosttillskott rent generellt med multivitaminer, blutsaft, vitaproe och allt vad de nui heter. Äter man en normal kost så behöver man inget extra i de flesta fall.
Vissa får besvär i form av att de av olika anlendingar tecx inte kan ta upp eller tillgodogöra sig av näringsämnena och det är oftast de som får symtom på sina underskott.

De symtom du mest verkar ha besvär av skulle jag inte koppla lika mycket till just vitaminbrist, utan mer till stress och, om än ovanligare, sköldkörteln.
Sen är det inte något som säger att dina besvär hör ihop.
Huvudvärken kan vara spänningshuvudvärk, dålig ergonomi, dåliga glasögon, för lite vätskeintag etc.
Slappheten kan bero på en infektion som är segdriven, stress, näringsbrist, sköldkörteln etc
Minnet kan bero på glukosrubbning, sköldkörteln, vätskebrist, utmattnind, stress etc
Och så givetvis psykiska faktorer med.

Så jag hade släppt vitamintanken och istället uppsökt en VC för att ta ett enkelt HB och TSH/T4, samt glukos. Däreftertittat till livsstilen, glasögonen och även näringsintaget och lägga till regelbunden träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vilken tid på dygnet du äter har ingen betydelse för vitaminerna etc.

Om sanningen ska fram så behöver man inte så stora mänder av vitaminer för att vi ska funka bra. Det har blivit en enorm jävla satsning på kosttillskott rent generellt med multivitaminer, blutsaft, vitaproe och allt vad de nui heter. Äter man en normal kost så behöver man inget extra i de flesta fall.
Vissa får besvär i form av att de av olika anlendingar tecx inte kan ta upp eller tillgodogöra sig av näringsämnena och det är oftast de som får symtom på sina underskott.

De symtom du mest verkar ha besvär av skulle jag inte koppla lika mycket till just vitaminbrist, utan mer till stress och, om än ovanligare, sköldkörteln.
Sen är det inte något som säger att dina besvär hör ihop.
Huvudvärken kan vara spänningshuvudvärk, dålig ergonomi, dåliga glasögon, för lite vätskeintag etc.
Slappheten kan bero på en infektion som är segdriven, stress, näringsbrist, sköldkörteln etc
Minnet kan bero på glukosrubbning, sköldkörteln, vätskebrist, utmattnind, stress etc
Och så givetvis psykiska faktorer med.
Så jag hade släppt vitamintanken och istället uppsökt en VC för att ta ett enkelt HB och TSH/T4, samt glukos. Däreftertittat till livsstilen, glasögonen och även näringsintaget och lägga till regelbunden träning.

Hej:)
Då är det allså inte vitaminer (förmodligen), så dax att kolla upp om det är nått annant?
Jag kan säga angående väskbrist så är det ibland som jag dricker lite svagt (runt 17 tiden så har jag kanske druckit runt 2 dl).
Jag har vart och kollat synen för runt 1 år sen, och jag känner inte att det ändras på nått sätt... dock kan jag känns mig konstig om jag läser väldigt mycket ibland.
Och som jag sagt, så har jag en del stress i skolan, så det kan ju vara det.
Och vissa dagar käkar jag ganska lite, och ibland inte ens lunch.

Regelbunden träning, är det typ gym? jogging? muskelträning? blandat? valfritt?

Tack för att du tog din tid:)

EDIT: såg att jag skrev lite konstigt, men hoppas det går förstå:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Om du dricker lite så testa att dricka lite mer, gjorde underverk för mig. Gick runt med huvudvärk nästan varje dag osv. Började dricka mer och vips så försvann det
Försök äta lite jämnare också. Regelbunden träning är nog valfri fysisk aktivitet som utförs regelbundet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om du dricker lite så testa att dricka lite mer, gjorde underverk för mig. Gick runt med huvudvärk nästan varje dag osv. Började dricka mer och vips så försvann det
Försök äta lite jämnare också. Regelbunden träning är nog valfri fysisk aktivitet som utförs regelbundet.

Okej, ska försöka ta ett glas vatten lite oftare... men vätskebrist kan också påverka minnet?
Ska försöka gå ned till matsalen i skolan och äta iallfall lite grönsaker varje dag iallfall (finns salladsbord, typ) så kan vi väll se om det gör något:)

Får väll dra igång joggingen igen, och se hur det går.
Kan ju vara bra med något sådant när man sitter 8h+ vid datorn varje dag (vardag):)

Tack!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, ska försöka ta ett glas vatten lite oftare... men vätskebrist kan också påverka minnet?
Ska försöka gå ned till matsalen i skolan och äta iallfall lite grönsaker varje dag iallfall (finns salladsbord, typ) så kan vi väll se om det gör något:)

Får väll dra igång joggingen igen, och se hur det går.
Kan ju vara bra med något sådant när man sitter 8h+ vid datorn varje dag (vardag):)

Tack!:)

Vet inte hur vatten påverkar minnet, men dricker man lite så påverkar det hela kroppen.
Varför äter du inte maten på skolan? Är den äcklig?

Börja jogga låter bra, speciellt om du sitter så pass mycket vid datorn. Du har ju mycket tid till träning om du har tid att sitta 8h+ vid datorn varje dag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vet inte hur vatten påverkar minnet, men dricker man lite så påverkar det hela kroppen.
Varför äter du inte maten på skolan? Är den äcklig?

Börja jogga låter bra, speciellt om du sitter så pass mycket vid datorn. Du har ju mycket tid till träning om du har tid att sitta 8h+ vid datorn varje dag.

Okej, då får det bli till att testa att dricka mer vatten under skoldagen:)
Anledningen till att jag inte äter är mest att det brukar vara ganska stökigt, och maten är väll alltid inte den bästa heller för den delen.
Får se till att inte vara så kräsen, och äta grönsaker istället när det absolut inte går.

Anledningen till att jag sitter soppas mycket vid datorn är för att jag går på it-linje, och där sitter jag c:a 6 timmar om dagen... vilket gör att det drar iväg.
Brukar också göra läxor runt 1-2h efter skolan också... då blir det runt 8h:)

Joggningen ska jag dra igång med, ska bara skaffa ett underställ nu när det är soppas kallt:)

Ang mitt minne, så kan jag nämna några saker jag vart med om:
Suttit och funderat på något (tex på bussen) och sedan kan jag helt plötsligt glömma bort vad (fan) det var... runt 60% av gångerna kommer jag på igen vad det var, men ibland inte. (känns förjävligt ibland).
Kan glömma av väldigt enkla saker som jag kanske ska ta med mig till något ställe jag ska till.. ibland är ju inte det speciellt bra (syftar på saker jag inte brukar ta med).

Ang min "slapphet" i kroppen så kan det vara:
typ sitter ned, och när man ska ställa sig upp så kan det kännas jobbigt att ställa sig upp, dock brukar det inte vara några problem.
Kan också kännas så precis innan man ska göra en fysisk ansträngning så kan det kännas väldigt jobbigt innan... men BRUKAR gå bra ändå utan problem.

Och ont i huvudet så är det lite här o var, från och till... allså aldrig på ett och samma ställe 2 gånger i rad (raid?:P).

Mina sömnvanor är ungefär:
Sover runt 8 timmar per natt (kan ibland blir 6 timmar, och ibland 9) ungefär och ändå brukar jag vara trött på dagarna ibland... och brukar sova på bussen till-från skolan (c:a 30 min resa, men sover runt 15-20 min) och är allså väldigt ofta trött.

Ursäkta för konstigt skrivet, men hoppas det går läsa:)

Tack igen!:)

EDIT: är det du som har hetat ala_95 innan?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag har varit riktigt förskld de 3 senaste dagarna, som tur är utan feber. Men jag har ont i nacken sen det började. Ungefär som när man har varit ute och gått långt så har man "ont/är trött" i bene fast i nacken nu. Det försvinner så smått efter en stund jag har legat stilla ev. suttit helt stilla med huvudet men försvinner aldrig helt.
Har det med förskylnignen att göra eller är det bara ett sammanträffande att jag har både ont i nacken och är förskyld? Finns det något jag bör undvika att göra?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Jag har varit riktigt förskld de 3 senaste dagarna, som tur är utan feber. Men jag har ont i nacken sen det började. Ungefär som när man har varit ute och gått långt så har man "ont/är trött" i bene fast i nacken nu. Det försvinner så smått efter en stund jag har legat stilla ev. suttit helt stilla med huvudet men försvinner aldrig helt.
Har det med förskylnignen att göra eller är det bara ett sammanträffande att jag har både ont i nacken och är förskyld? Finns det något jag bör undvika att göra?

Mest troligen beror värken på förkylningen. Ta receptfria läkemedel och se till att få id gid bra med vätska/mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, då får det bli till att testa att dricka mer vatten under skoldagen:)
Anledningen till att jag inte äter är mest att det brukar vara ganska stökigt, och maten är väll alltid inte den bästa heller för den delen.
Får se till att inte vara så kräsen, och äta grönsaker istället när det absolut inte går.

Anledningen till att jag sitter soppas mycket vid datorn är för att jag går på it-linje, och där sitter jag c:a 6 timmar om dagen... vilket gör att det drar iväg.
Brukar också göra läxor runt 1-2h efter skolan också... då blir det runt 8h:)

Joggningen ska jag dra igång med, ska bara skaffa ett underställ nu när det är soppas kallt:)

Ang mitt minne, så kan jag nämna några saker jag vart med om:
Suttit och funderat på något (tex på bussen) och sedan kan jag helt plötsligt glömma bort vad (fan) det var... runt 60% av gångerna kommer jag på igen vad det var, men ibland inte. (känns förjävligt ibland).
Kan glömma av väldigt enkla saker som jag kanske ska ta med mig till något ställe jag ska till.. ibland är ju inte det speciellt bra (syftar på saker jag inte brukar ta med).

Ang min "slapphet" i kroppen så kan det vara:
typ sitter ned, och när man ska ställa sig upp så kan det kännas jobbigt att ställa sig upp, dock brukar det inte vara några problem.
Kan också kännas så precis innan man ska göra en fysisk ansträngning så kan det kännas väldigt jobbigt innan... men BRUKAR gå bra ändå utan problem.

Och ont i huvudet så är det lite här o var, från och till... allså aldrig på ett och samma ställe 2 gånger i rad (raid?:P).

Mina sömnvanor är ungefär:
Sover runt 8 timmar per natt (kan ibland blir 6 timmar, och ibland 9) ungefär och ändå brukar jag vara trött på dagarna ibland... och brukar sova på bussen till-från skolan (c:a 30 min resa, men sover runt 15-20 min) och är allså väldigt ofta trött.

Ursäkta för konstigt skrivet, men hoppas det går läsa:)

Tack igen!:)

EDIT: är det du som har hetat ala_95 innan?:)

Skit i om det är stökigt, sätt dig avsides ifall det går isåfall. Visst, maten är inte alltid bra på skolan men tänk att du behöver näringen för att må bra.
Det där med minne känner jag igen mig i, och jag relaterar det till stress. Nu när jag jobbade ganska mycket runt jul så hände det väldigt ofta, nu när jag bara går i skolan så har det blivit bättre.

Slappheten i kroppen kanske är lågt blodtryck eller liknande? Inte vet jag.

Japp, jag var Ala_95

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Skit i om det är stökigt, sätt dig avsides ifall det går isåfall. Visst, maten är inte alltid bra på skolan men tänk att du behöver näringen för att må bra.
Det där med minne känner jag igen mig i, och jag relaterar det till stress. Nu när jag jobbade ganska mycket runt jul så hände det väldigt ofta, nu när jag bara går i skolan så har det blivit bättre.

Slappheten i kroppen kanske är lågt blodtryck eller liknande? Inte vet jag.

Japp, jag var Ala_95

Okej, då får jag försöka ignorera stökigheterna på något sätt:)
"avsides" finns dock inte, då det är ganska exakt så många vi är på skolan som får plats, men ska försöka:)
Nått bra tips på vad man kan göra när man absolut inte kan äta maten (har mått "kasst" av vissa maträtter), bara ta grönsaker och vara nöjd?:)
Då får jag försöka komma ikapp i skolan lite då, så får vi väll se lite hur det går, dock har jag för mig att jag kände dåligt minne under sommaren, fast kanske blandar ihop det med slappheten.

Nu när du säger blodtryck så har jag för mig min mor har det problemet, så det kanske kan gå inom släkten?
Kanske är värt att kolla upp?

Tack igen, ala_95 (såg det i något av dina profilmeddelande att du var ala_95):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, då får jag försöka ignorera stökigheterna på något sätt:)
"avsides" finns dock inte, då det är ganska exakt så många vi är på skolan som får plats, men ska försöka:)
Nått bra tips på vad man kan göra när man absolut inte kan äta maten (har mått "kasst" av vissa maträtter), bara ta grönsaker och vara nöjd?:)
Då får jag försöka komma ikapp i skolan lite då, så får vi väll se lite hur det går, dock har jag för mig att jag kände dåligt minne under sommaren, fast kanske blandar ihop det med slappheten.

Nu när du säger blodtryck så har jag för mig min mor har det problemet, så det kanske kan gå inom släkten?
Kanske är värt att kolla upp?

Tack igen, ala_95 (såg det i något av dina profilmeddelande att du var ala_95):)

Om skolmaten verkligen är så äcklig att den inte går att äta så kan du hugga in på salladsbordet (våga testa nya saker och kombinationer) samt dricka flera glas mjölk.

Angående blodtryck så är jag inte insatt i ämnet så jag överlåter det till någon kunnigare

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om skolmaten verkligen är så äcklig att den inte går att äta så kan du hugga in på salladsbordet (våga testa nya saker och kombinationer) samt dricka flera glas mjölk.

Angående blodtryck så är jag inte insatt i ämnet så jag överlåter det till någon kunnigare

Okej, då får jag hugga in mycket på grönsakerna istället, och hoppas på att man mår bättre av det.
Jag dricker idag ETT glas vatten till maten, så det kanske är bättre med ett par glas vatten till maten istället:)

Jag ska snacka med min mor om hur det är med blodtryck och se exakt vad det var för fel på det.

Tack igen:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Okej, då får jag hugga in mycket på grönsakerna istället, och hoppas på att man mår bättre av det.
Jag dricker idag ETT glas vatten till maten, så det kanske är bättre med ett par glas vatten till maten istället:)

Jag ska snacka med min mor om hur det är med blodtryck och se exakt vad det var för fel på det.

Tack igen:)

Svartnar det för ögonen när du reser dig upp från sittandes?
Rätt ovanligt att hypotoni her slapphetskänsla, brukar vara symtom för blodtrycksfall som visar sig först. Och detta kan I sig bero på för dåligt vätskeintag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Svartnar det för ögonen när du reser dig upp från sittandes?
Rätt ovanligt att hypotoni her slapphetskänsla, brukar vara symtom för blodtrycksfall som visar sig först. Och detta kan I sig bero på för dåligt vätskeintag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen:)

Det kan ibland svartna för ögonen när jag ska resa mig upp, men det händer inte speciellt ofta.
Jag har snackat lite med min mor, och har bestämt att jag ska till vårdcentralen v.8 (på sportlovet, mycket frånvaro från skolan), så får jag väll reda på exakt vad det är... förhoppningsvis.
Har ganska dåligt väskeintag när jag är i skolan, men ska försöka bättre nu när jag är ledig idag och imorgon.

Men nu känner jag mig riktig trött (trots runt 8-9hunder natten) och ganska slapp i kroppen...och som vanligt dåligt minne.

Tack igen:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Har haft lite bök med att diverse leder på vänster hand i olika omgångar börjat göra ont. Har sett att i samband med detta har det varit svullet vid leden. Kan det vara någon biverkning från Humiran (1 spruta à 40mg/vecka) jag går på tro? Börjar bli lite smått störande då det bara gått 1-2 dagar sedan tummen slutade verka och vara svullen och känner jag av pekfingret. Känner även av vänster knä sedan ett par dagar med det ser inte det minsta svullet ut. Även vänster ringfinger har jag känt av smärta och svullnad vid 2-3 tillfällen.

Kan väl även nämna att har ett fält med vad som ser ut som det skulle kunna vara utslag på vänster smalben ungefär mitt emellan vaden och foten. Upptäckte det någon gång runt mellandagarna och har inte direkt stört mig på det. Brukar bli små sårskorpor i varierande utsträckning. Vet inte om det är det minsta relaterat men gissar på att det också skulle kunna vara en biverkning från Humiran.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Skrivet av '[vEX:

;11956508']Har haft lite bök med att diverse leder på vänster hand i olika omgångar börjat göra ont. Har sett att i samband med detta har det varit svullet vid leden. Kan det vara någon biverkning från Humiran (1 spruta à 40mg/vecka) jag går på tro? Börjar bli lite smått störande då det bara gått 1-2 dagar sedan tummen slutade verka och vara svullen och känner jag av pekfingret. Känner även av vänster knä sedan ett par dagar med det ser inte det minsta svullet ut. Även vänster ringfinger har jag känt av smärta och svullnad vid 2-3 tillfällen.

Kan väl även nämna att har ett fält med vad som ser ut som det skulle kunna vara utslag på vänster smalben ungefär mitt emellan vaden och foten. Upptäckte det någon gång runt mellandagarna och har inte direkt stört mig på det. Brukar bli små sårskorpor i varierande utsträckning. Vet inte om det är det minsta relaterat men gissar på att det också skulle kunna vara en biverkning från Humiran.

Osannolikt, snarare gör den injektionen dina leder bättre. Det är riktigt bra medicin du på. Utslaget på ditt smalben kan vara som följd av din sjukdom.

Jag antar att dom kollat dina tarmar så du inte har Crohn's eller ulcerativ kolit? Några problem med diarre, gått ner i vikt/svårt att gå upp, dålig växt? Jag tycker oavsett du borde prata med din reumatolog/husläkare/barnläkare vem det nu är som håller koll på dina leder, imorgon helst.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Osannolikt, snarare gör den injektionen dina leder bättre. Det är riktigt bra medicin du på. Utslaget på ditt smalben kan vara som följd av din sjukdom.

Jag antar att dom kollat dina tarmar så du inte har Crohn's eller ulcerativ kolit? Några problem med diarre, gått ner i vikt/svårt att gå upp, dålig växt? Jag tycker oavsett du borde prata med din reumatolog/husläkare/barnläkare vem det nu är som håller koll på dina leder, imorgon helst.

Jag var rätt så otydlig i mitt föregående inlägg. Jag får Humira just för att jag har Crohns och har väl stått på den sen i somras någon gång. Fingrarna svullnar inte upp jättemycket vid lederna, men tillräckligt för att jag ska märka det iaf. Och det gör inte heller jätteont, utan det är mest irriterande. Framför allt när tummen bråkade. Men kanske dags att ta kontakt med IBD-avdelningen och höra efter.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Då blir det hela klarare, definitivt ta kontakt med dom, jag läste bara indikationen i fass iom att jag inte vet vad läkemedlen heter på svenska och behövde kolla upp vad det var för nåt. Utslaget kan vara av en sort som är ett klassiskt symptom på crohns och fingerlederna är även det ett klassiskt symptom. Iom att du får dom problemen kan det vara att sjukdomen har blommat upp och någon borde utvärdera om du behöver mer behandling.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Där ser man, efter ditt svar vart det google och första träffen (crohns ledvärk) är fan en klockren beskrivning som jag känner igen.

Skrivet av http://inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/behandling2/crohn-ledvark/:

Vanligtvis brukar man ha besvär från ett fåtal leder och det är också vanligt att besvären flyttar sig från en led till en annan.

Får väl helt enkelt ta kontakt med IBD-mottagningen och se vad de säger, åker säkert dit på kontrol och otrevlig undersökning. :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Opererade in ett nytt korsband för 20 dagar sen. Allt har gått som smort, knappt nån svullnad efter operationen och jag kan nu gå runt utan kryckor etc. Igår kom dock olyckan som satte fart i min hypokondriske jävel. När jag var hos sjukgymnasten på morgonen och körde benpress så märkte jag en knöl ovanför knät, frågade "Vad är det?". Svullnad var svaret. Jag tänkte inte mer på det utan fortsatte träna.
På kvällen vankades fest, jag besökte den men fick inte lov att visa mina moves så satt still, drack och tjöta istället. Detta i kombination med att jag inte druckit på ett tag ledde till att jag blev lite överförfriskad. På vägen till vagnen halkar jag och känner att nåt som inte är bra har hänt i min baksida (enda stället jag haft smärtor i tidigare). Men jag somnar trotsallt när jag kommer hem.
Nu har knät svullnat ytterliggare och börjat göra ont. Jag har ångest över att det kan vara infektion och att de isåfall kapar hela benet.

Kort och gott:
Är jag bara överdramatisk eller är det högst möjligt att benet blivit inflammerat? Jag har ingen jättetydlig rodnad, svullnaden är större än efter operationen men samtidigt mindre än när skadan skedde.
Puss och kram.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2