Permalänk

Prissänkningar iår

Jag vill köpa en ny dator för 12k (bl.a. AMD Phenom II 940 BE, 4890 BE X2)
AMD kommer ju att sänka priset på 4800 serien, enligt källor skulle prissänkningen ske i början av Juli, men inget har ännu skett, det kanske sker nästa vecka då..?

Hur mycket pengar tror ni jag sparar om jag väntar ytterligare 1 månad?

Det känns ganska onödigt att lägga 12k på ett datorsystem som snabbt(?) kan falla i pris, eller vad tycker ni?

Alla svar uppskattas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Jag vill köpa en ny dator för 12k (bl.a. AMD Phenom II 940 BE, 4890 BE X2)
AMD kommer ju att sänka priset på 4800 serien, enligt källor skulle prissänkningen ske i början av Juli, men inget har ännu skett, det kanske sker nästa vecka då..?

Hur mycket pengar tror ni jag sparar om jag väntar ytterligare 1 månad?

Det känns ganska onödigt att lägga 12k på ett datorsystem som snabbt(?) kan falla i pris, eller vad tycker ni?

Alla svar uppskattas.

Jag skulle iaf ha väntat tills dom sänker priserna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

När vet man "då de sänker priserna" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
När vet man "då de sänker priserna" ?

Om dom skrev i Juli så lär det vara Juli.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns 4870x2 för 3500kr är inte detta prissänkt?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Nej, 4870x2 har kostat runt 3500kr ett bra tag nu. Men skulle inte köpa 2st 4890 kort nu, 58xx serien kommer ju i vinter någongång.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Tysonayt:
58xx serien kommer ja det stämmer, men tror du inte att priset kommer att vara riktigt saftigt? Och alla spel kommer ju knappast stödja dx11 i början? Jag tror att det dröjer uppemot 1 år innan dx11 blir standard i spel.. 4890 i CF är GRYMT, jag spelar knappast Crysis eller liknande prestandakrävande spel heller så 58xx är bara att glömma för min del(i nuläget).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Och alla spel kommer ju knappast stödja dx11 i början? Jag tror att det dröjer uppemot 1 år innan dx11 blir standard i spel..

Mhm, brukar vara så att när en ny DX-version kommer så dröjer det en tid innan det kommer DX11 spel. Och ännu längre tills det är standard.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Tror ni de kommer sänka priset på 4870 ännu mer? Förra veckan var det nere på 1300, nu kostar det 1400...Och hur tror ni det blir med nVidia?
Kommer de sänka priset på ex.260 ?

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk

Sen kommer väl Intel Core i5 snart också? Verkar bli ett bra tillfälle att uppgradera till hösten.

Permalänk

Det får väll bli ett core i5 system med dubbla 4890.. Men tror ni att det kommer vara någon större skillnad i just pris, på ett core i5 system med dubbla 4890 och ett amd phenom II 940 BE system med dubbla 4890?

Man vill ju gärna tjäna pengar på att vänta 2-3 månader, inte att priset förblir detsamma och att man tjänar ungefär 0.5 ms i processorkraft... om ni förstår vad jag menar.

Är ju student och pengar är prio nr 1.

En amd 940 BE och dubbla 4890 är ju inte heller direkt någon skämtdator, en amd 940 BE kostar ju under 2000 kr just nu, kommer verkligen en core i5 processor kosta under 2000?

Permalänk
Medlem

kanske lite dumt att handla just nu, men det är iofs aldrig rätt tid att handla, kommer alltid nytt och allt rasar i pris.

men vänta denna månad det hade jag gjort.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix

Det känns ganska onödigt att lägga 12k på ett datorsystem som snabbt(?) kan falla i pris, eller vad tycker ni?

Försök hitta en dator för >10kkr som inte faller i pris snabbt...
Vänj dig vid tanken att vad du än köper så kommer det finnas bättre om ngra månader.

Permalänk
Medlem

sen så är det ju alltid dumt och köpa första genrationen grafikkort som stödjer en ny direct x

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Tack för era vettiga svar. Det enda som hindrar mig från att köpa en dator JUST IDAG är tanken av att hd4890 kan rasa i pris närsomhelst eftersom jag tänkt mig två st 4890.
Men när 58xx serien kommer ut kommer väll 48xx serien att vara som billigast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
sen så är det ju alltid dumt och köpa första genrationen grafikkort som stödjer en ny direct x

AMD har i princip varit DX 11 kompatibelt sen HD 3xxx serien. Det är inte riktigt första gången de håller på med de "nya" DX 11 sakerna (tesselation etc).

Permalänk
Medlem

jag spelar knappast Crysis eller liknande prestandakrävande spel heller så 58xx är bara att glömma för min del(i nuläget). [/B][/QUOTE]

Du menar att du inte lirar crysis på din nuvarande dator? eller inte överhuvudtaget?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk

Ja precis, de riktigt prestandakrävande spelen spelar jag inte och kommer förmodligen aldrig att spela dem heller, men om jag nu skulle börja spela ett prestandakrävande spel(t.ex. Crysis) så kommer jag ändå långt med 2 st hd4890.

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar något krävande spel NU så behöver du inget värstingkort NU.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Det beror på vad man ser som krävande, Crysis/GTA IV ser jag som riktigt krävande, medan cs source/cod 4/quantom of solace inte är så krävande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Det beror på vad man ser som krävande, Crysis ser jag som riktigt krävande, medan cs source/cod 4/quantom of solace inte är så krävande.

Så du spelar dom sistnämnda? Då räcker ett 4850. Det presterar lika bra som mitt 8800 Ultra och jag klarar CoD 4 i maxxat 1680x1050 med 40-max fps.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Me
AMD har i princip varit DX 11 kompatibelt sen HD 3xxx serien. Det är inte riktigt första gången de håller på med de "nya" DX 11 sakerna (tesselation etc).

Vad menar du? Att man kommer att kunna spela dx11 spel med ett kort från 3xxx serien? Hänger inte riktigt med där.

Permalänk
Medlem

vilket pris tror ni i5 kommer kosta, ett moderkort och processor ihop då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
vilket pris tror ni i5 kommer kosta, ett moderkort och processor ihop då?

Ingen aning, men aningen billigare än I7 920 gör nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare