Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Robot

ABC80 uppgradering

Det började med att jag skaffade utrustning för att etsa kretskort och började med att rita och etsa ett enkelt kort med en atmega8 och usb utan att tänka på vad jag skulle ha det till. Sen slog det mig att jag hade en ABC80 liggande i källaren, givetvis måste jag göra om denna ca 30 år gamla datorn till ett tangentbord som funkar med moderna datorer.

Efter ett långt stiltje tänkte jag väcka liv i mitt ABC80-projekt och passa på att ta en lite annan riktning, nämligen att bygga in en lite nyare dator i tangentbordet.

Besök albumet: ABC80 uppgradering av ornotermes

Permalänk

Tufft.
lycka till!

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Coolt! Ska bli roligt o se vad det blir av detta

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Fräckt, sånt här gillar jag! Hoppas det blir riktigt bra!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Ball idé

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

nice, du verkar veta vad du gör ^^
Är när man kollar/läser såna här projekt man börjar fundera om et (dator, elektronik m.m.) på el programmet kmr va kul ändå lite sånt här man håller på med då (=

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NÖRd?? 10p

Visa signatur

*.*

Permalänk

roligt projekt bör följas

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

gick just klart mina digitaltekniks kurser och gud vad vi ha pillat med liknande grejs nu haha, men intressant ide och hoppas det blir bra till sist, slänger nog på med en 10a för kreativiteten och engagemanget

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
nice, du verkar veta vad du gör ^^
Är när man kollar/läser såna här projekt man börjar fundera om et (dator, elektronik m.m.) på el programmet kmr va kul ändå lite sånt här man håller på med då (=

Måste få flika in här; Gå det inte om du inte har seriösa tankar på högskola, det finns inga jobb att få efter gymnasiet med den utbildningen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

roligt att få läsa om dina projekt

Uppgraderad Asus Eee
http://www.sweclockers.com/album/?id=2619

Permalänk
Medlem

P-NILZ, det finns visste jobb. jämför denna marknad med någon annan, speciellt nu under kristider. Ingen som har gått fordon kommer ju få jobb om dem inte har kontakter, samma gäller bygg. Och tex som i gävleborgs-län så ligger EL etta på att få bäst betalt efter gymnasiet och även tvåa på listan över att få jobb. ( den är baserad på elever som tidigare gått dem olika programmen).

Och om du går högskola så är det en jävligt bra utbildning.
Fakta är att det är svårt att få jobb vad du än har för utbildning.

Permalänk

haha, onödig grej 10P

Permalänk
Hedersmedlem

älskar sånt här. klar 10p

Permalänk
Medlem

Håller med finns massvis med jobb. Speciellt när man går i sådan inriktnining. Du kan i princip jobba med vad som helst.

Permalänk

Vill bara passa på att tacka för alla uppmuntrande ord. Det kommer inte komma fullt så mycket bilder närmaste tiden(börjar bli dags för mjukvarubiten). Det jag ska göra är att få tangentbordet att att prata med min STK500, där ingår också att komma på vilka io-portar som ska användas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SydpoleN
P-NILZ, det finns visste jobb. jämför denna marknad med någon annan, speciellt nu under kristider. Ingen som har gått fordon kommer ju få jobb om dem inte har kontakter, samma gäller bygg. Och tex som i gävleborgs-län så ligger EL etta på att få bäst betalt efter gymnasiet och även tvåa på listan över att få jobb. ( den är baserad på elever som tidigare gått dem olika programmen).

Och om du går högskola så är det en jävligt bra utbildning.
Fakta är att det är svårt att få jobb vad du än har för utbildning.

Det är stor skillnad mellan EL och EL it/elektronik, den statistik du pekar på kommer från EL och EL-Automations programmen och inte från it/elektronik tyvärr.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Nu får ni hålla er till ämnet, som inte rör utbildningar eller jobb, utan ornotermes bygge..

10p för försöket att återuppliva det kanske inte helt ergonomiska t-bordet!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

jo, men det är viktigt att klargöra fakta. direkt från arbetsförmedlingen:

Tabell 1 Förändring av sysselsatta inom yrkesområden för år 2009,
antal och procentuell förändring
Yrkesområde Antal personer Procent
Datayrken 2 000 1,3
Ledningsarbete -1 000 -0,4
Sjukvård och omsorg -6 000 -0,9
Försäljning -4 000 -0,9
Teknikyrken -2 000 -0,9
Restaurang och service -4 000 -1,3
Administrativa yrken -11 000 -1,4
Lärare -7 000 -2,2
Jordbruk, skogsbruk och fiske -2 000 -2,4
Transport -5 000 -2,8
Byggnads- och anläggningsarbete -7 000 -3,1
Tillverkningsarbete -

vilket visar att datayrken vilket vill säga it osv. mestadels programmering/nätverkstekniker som har en ljus framtid men också andra yrken inom området.
OT: najsnajs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Måste få flika in här; Gå det inte om du inte har seriösa tankar på högskola, det finns inga jobb att få efter gymnasiet med den utbildningen.

saken är den att jag inte kom in på at :/ >.< annars hade jag självklart gått at...
Men vem vet, kanske kommer man in ändå, är 3 reserv så de finns ju en liten chans..

Sry för offtopic!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varför ens göra det här? Det där med decimalerna gjorde jag i skolan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfreeze
varför ens göra det här? Det där med decimalerna gjorde jag i skolan

Du ser det hela från fel håll, om man kan göra nått sånt här så varför inte?

Permalänk

grymt kul!!! 10p

Permalänk

Jag måste säga att jag är imponerad av ditt tålamod

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Ombygge

Hoppas du lyckades med abc 80 tangentbordet.

Själv så byggde jag om en TAC2 joystick jag hade kvar sen jag hade amiga
så nu kan jag spela emulator spel ( Lite retro sådär )

typ som denna ritning som jag hitta först http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_circuits.html

Fast den jag byggde var gjord runt en annan ritning med en Ic 74Ls86 + 4 st dioder och 4 motstånd.
http://w5.cs.uni-sb.de/~stahl/com/dualcircuit.gif
( Obs 2 joystick bygde bara ena kretsen )

Den funkar klokrent nu skall man bara fixa till en ställbar autofire så är allt på topp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlack
Hoppas du lyckades med abc 80 tangentbordet.

Själv så byggde jag om en TAC2 joystick jag hade kvar sen jag hade amiga
så nu kan jag spela emulator spel ( Lite retro sådär )

typ som denna ritning som jag hitta först http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_circuits.html

Fast den jag byggde var gjord runt en annan ritning med en Ic 74Ls86 + 4 st dioder och 4 motstånd.
http://w5.cs.uni-sb.de/~stahl/com/dualcircuit.gif
( Obs 2 joystick bygde bara ena kretsen )

Den funkar klokrent nu skall man bara fixa till en ställbar autofire så är allt på topp.

Det är trevliga josticks(ska ha nån i källaren nån stans.
Själv gjorde om en NES Advantage till USB tidigare i år, gjorde ett galleri nu så du får se lite bilder: http://www.sweclockers.com/album/?id=4208.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfreeze
varför ens göra det här? Det där med decimalerna gjorde jag i skolan

Kanske för att lära sig, samma anledning du gjorde detta i skolan.

Permalänk
Medlem

Nice som tusan!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

GRYMT! Synd att galleriet fått så lågt betyg

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Vet inte om tangentbordet är fult eller snyggt