Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
hur tar man bort swapfilen och vad gör det för nytta
OBS ingen åsikt!!

Är det bättre att köpa 1 160g istället för 2 80g i raid 0, för...nackdelar.
Har alltid tänkt köra raid 0 men är nu osäker, blir nog bara 1 160g till win7 och spel+ lite småprogram(ska alltså bara ha 1 ssd i datorn) till min 100%iga speldator

Det finns inga direkta fördelar med raid o för normal användning.
i praktiken så upplever man ingen skillnad mellan raid och en disk.
fördelen med raid är att om man flyttar stora filer eller läser enorma filer typ videoredigering kan det göra en skillnad.

syntetiska tester visar bara hur snabb den är i syntetiska program.

så jag skulle köra på 1st 160gb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Det finns inga direkta fördelar med raid o för normal användning.
i praktiken så upplever man ingen skillnad mellan raid och en disk.
fördelen med raid är att om man flyttar stora filer eller läser enorma filer typ videoredigering kan det göra en skillnad.

syntetiska tester visar bara hur snabb den är i syntetiska program.

så jag skulle köra på 1st 160gb.

STörsta förbättringen med intels nya disk är fördubblad IOPS! Du kan fördubbla den ytterligare genom att köra raid0 med två diskar ...

du får prestanda som intels 3G disk med två 2G i raid0 ...

så kallar du intels förbättringar för något som man inte har nytta av? låter märkligt ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

En sak att ta i beräkning är att förmodligen så kommer "TRIM" inte kommer fungera på SSD's i raid.

Jag är grymt sugen på denna disk måste jag säga. Lön idag med det brådar inte gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
En sak att ta i beräkning är att förmodligen så kommer "TRIM" inte kommer fungera på SSD's i raid.

Jag har läst att Adaptec och Areca snart kommer med RAID-kort som stödjer TRIM. Men det lär nog dröja väldigt länge innan det finns RAID på moderkort som stödjer TRIM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Satt med grejorna i korgen men gjorde ett beslut, efter många om och men. Det beslut jag gjorde, jag köpte den inte, anledningar:
Kan vara väldigt bra med sata3
SSD kommer nog att sjunka rejält i pris tills jag gör min nästa stora uppgradering, vilket innefattar sata3.
Kom fram till att jag i nuläget har fyra partitioner med olika OS på, det tar lite plats. Nu är det ju inget krav att man måste ha alla de partitionerna på ssd men kunde ju vara kul.
Nästa version kanske har lite bättre skrivning av stora filer, samt givetvis sata3.

Så efter många om och men så beslutade jag mig för att avvakta. Känner suget men jag ser verkligen fördelarna med sata 3 eftersom det är så tydligt att många ssd-diskar blir begränsade på läs prestandan pga sata2.

Du är väl medveten om att Sata3 är skjuten på framtiden iom att Marvel´s kontrollerchip inte dög, kommer altså inte ingå i P55´orna nu i höst?

Permalänk
Inaktiv

Har någon av de som beställt från ClickOK fått hem sina ännu? Vore kul med lite benchmarks.

Min från Inet står fortfarande och köar iallafall. 4 dagar kvar tills de är i lager enligt sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har någon av de som beställt från ClickOK fått hem sina ännu? Vore kul med lite benchmarks.

Min från Inet står fortfarande och köar iallafall. 4 dagar kvar tills de är i lager enligt sidan.

Beställde i onsdags, men den blev skickad först idag så jag kommer inte få min förrän på måndag. Tråkigt och sista gången jag beställer från Clickok. Onödigt beställa från ett företag med dåliga betyg och ändå inte få sakerna levererade snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3608

OCZ har redan aviserat prissänkningar på sina Vertex.

Mmm, klarar man ha lite tålamod så lär det löna sig

...

OCZ Colossus hade jag inte sett förut. En sån 128-gigare med SATA3 skulle kunna vara alldeles lagom! (så länge den fortfarande stödjer TRIM på sina i praktiken dubbla Vertex-drivar)
Får se om man kan hålla sig till dess!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet, men om nån vill ha den på svenska.
Nordic hardware

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har någon av de som beställt från ClickOK fått hem sina ännu? Vore kul med lite benchmarks.

Min från Inet står fortfarande och köar iallafall. 4 dagar kvar tills de är i lager enligt sidan.

Kolla nu igen anders, jag beställde igår från Inet och idag säger dom att disken går iväg i eftermiddag och jag har den på Måndag el. Tisdag.
Dessutom så får jag olika information typ varje gång jag öppnar Inets sida med Intel X25-M 80GB G2, 4 dagar el. best.vara??

En godssökning visade: Posten, elektronisk förhandsinformation mottagen 12:01 idag.

Jaayyy!!!

Permalänk
Medlem

GRattis! Kör ssd tweaksen som du finner på OCZ sida efter w7 installationen och rapportera sedan hur du upplever systemet , specifikt sådant som är hårddisk beroende ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Kolla nu igen anders, jag beställde igår från Inet och idag säger dom att disken går iväg i eftermiddag och jag har den på Måndag el. Tisdag.
Dessutom så får jag olika information typ varje gång jag öppnar Inets sida med Intel X25-M 80GB G2, 4 dagar el. best.vara??

En godssökning visade: Posten, elektronisk förhandsinformation mottagen 12:01 idag.

Jaayyy!!!

Skulle gissa att det är bra drag på Inet vad gäller denna SSD´n nu.
Därför skiftar väl "lagersaldot" i rasande takt.

Permalänk
Medlem

Känns kasst man chansar och beställer från Clickok istället för sin favoritbutik Inet och så får man den ändå inte snabbare. Måste skaffa mig mer tålamod.

Men jag mailade och frågade Inet när de skulle få in den här hårddisken för mindre än en vecka sedan. Då säger de att det skulle dröja 3-4v...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
hur tar man bort swapfilen och vad gör det för nytta
OBS ingen åsikt!!

Är det bättre att köpa 1 160g istället för 2 80g i raid 0, för...nackdelar.
Har alltid tänkt köra raid 0 men är nu osäker, blir nog bara 1 160g till win7 och spel+ lite småprogram(ska alltså bara ha 1 ssd i datorn) till min 100%iga speldator

Fint! Kan enbart referera till vad jag testat mig fram till i verkligheten. Tog farsans laptop, med enbart 2 gig ram o vista. Tog ca 2 min att boota upp windows tills det hade laddat allt. Tog bort swapfilen, tog ca 1 minut att boota upp allt.
När det gäller min stationära dator vet jag inte om boottiderna (kan lova dom är snabbare), men vet att om man har spel o program etc igång ett tag, är afk, typ någon timme så kan det ta 30 sekunder att få upp programmet igen (t ex warcraft 3), då allt har lagts ner i swapfil. Inte nog med det så tar det _alltid_ längre tid att läsa in nåt på en hårddisk (vilket windows gör om den har en swapfil) än att läsa in det i ramminnet... Har kört så i 1-1,5 år nu, funkar klockrent.

Control Panel > System > Advanced System Settings > Performance > Advanced > Virtual Memory > Ta bort allt där.

Det där med raid, min personliga åsikt är att en intel 160 gig är tillräckligt snabb för att du inte ska kunna märka prestandaskillnaden i verkligheten, jag skulle satsa på en 160 gigare för att slippa det "strulet" raid innebär, fast där har jag ingen erfarenhet te skillnad från swapfil

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

intel ich8. Vista Sp2. Disken är från ClickOK, hämtade ut den idag. Nu blire ominstallation av windows.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Min ligger på posten, ska göra dig sällskap ikväll w0lla

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Kolla nu igen anders, jag beställde igår från Inet och idag säger dom att disken går iväg i eftermiddag och jag har den på Måndag el. Tisdag.
Dessutom så får jag olika information typ varje gång jag öppnar Inets sida med Intel X25-M 80GB G2, 4 dagar el. best.vara??

En godssökning visade: Posten, elektronisk förhandsinformation mottagen 12:01 idag.

Jaayyy!!!

Sjukt!
Kollade lagersaldo imorse på jobbet och då var det fyra dagar kvar. Tog och kollade på min profil hos Inet nu och nog fan har de skickat den! Perfekt, då blir det ominstallation på måndag då.

Är det bara jag som inte får uppdateringar med mailen när Inet skickat något? För mig får jag bara bekräftelsen efter jag lagt beställning och (oftast) dagen efter kan jag glatt hämta ut paketet på ICA-posten. Ingen information däremellan såvida jag inte loggar in hos Inet och kollar alltså.

Permalänk
Medlem

Installerat Win7 RC (7100) 64bit, körde ett crystaldiskmark test direkt efter installationen (+win update och grafikdrivrutiner).

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Bra resultat på 4K skriving där w0lla!

Permalänk
Hedersmedlem

Kunde inte hålla mig:

Permalänk
Medlem

Beställde också en idag från inet.
Kollade imorse och stod 4 dagar, kollade på lunchen 10st på lager, beställde direkt.

De tog nog slut rätt fort, när jag kollade nån timme senare så var de beställningsvara.

Beställde nya delar till ett system i veckan som jag hämtat ut idag så nu är väntan lång tills på måndag.

Permalänk
Medlem

Kan rekommenderade brev levereras på lördagar?

Mitt brev från Clickok skickades idag och när man spårar på postens hemsida står det "Beräknad leverans: Tidigast 25 jul". Vore ju suveränt om mitt ombud får brevet så jag kan hämta det imorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Sjukt!
Kollade lagersaldo imorse på jobbet och då var det fyra dagar kvar. Tog och kollade på min profil hos Inet nu och nog fan har de skickat den! Perfekt, då blir det ominstallation på måndag då.

Är det bara jag som inte får uppdateringar med mailen när Inet skickat något? För mig får jag bara bekräftelsen efter jag lagt beställning och (oftast) dagen efter kan jag glatt hämta ut paketet på ICA-posten. Ingen information däremellan såvida jag inte loggar in hos Inet och kollar alltså.

Nej, det är inte bara du.
Inte så mycket som ett pip från Inet efter första bekräftelsen, SDD bara verkade finnas där rätt var det var, ivägskickad och allt, haha.

Kolla på prisjakt så verkar dom aldrig ens fått in någon G2, kolla på deras hemsida så får jag lite olika info timme för timme, 4 dagar, best.vara osv.

Jag tror personligen att dom precis som vissa andra butiker väntade sig leverans först om några dagar.
Pang, så fanns dom där bara, brottom strul brottom, och allt var över lika fort som det började.
Nu verkar det vara slut igen i alla fall, tack gode gud för Inet!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Nej, det är inte bara du.
Inte så mycket som ett pip från Inet efter första bekräftelsen, SDD bara verkade finnas där rätt var det var, ivägskickad och allt, haha.

Kolla på prisjakt så verkar dom aldrig ens fått in någon G2, kolla på deras hemsida så får jag lite olika info timme för timme, 4 dagar, best.vara osv.

Jag tror personligen att dom precis som vissa andra butiker väntade sig leverans först om några dagar.
Pang, så fanns dom där bara, brottom strul brottom, och allt var över lika fort som det började.
Nu verkar det vara slut igen i alla fall, tack gode gud för Inet!!

Instämmer. Roliga var att jag beställde från dustin på lunchen på torsdagen, 5min efter beställningen gjordes såg jag i denna tråd att inet hade börjat lista, för 100kr mindre. Avbeställde på direkten och köpte från Inet istället, 200kr insparat med frakt inräknat.

Riktigt positiv överraskning att de redan har kommit in och skickats, hade väntat mig att de fått in de i slutet av nästa vecka först.

Inet tycker vi om.

Permalänk
Medlem

Beställde från Clickok i tisdags eftermiddag.

Hämta den hos mitt ombud i dag fredag morgon.

Betalningssätt. Faktura
Ess brev rek via SMS.

Extremt nöjd

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jättenöjd, blev grym skillnad från förra SSD:n jag hade.
Hade då en warp V2 32gb

Just att Intels disk är grymme på småfiler!
Fick den imorse från clickok..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk

Mina 2 diskar kommer måndag, blir en lååång väntan denna helgen

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Om man nu installerar sin ssd med windows 7 och en tid senare installerar TRIM firmware uppdateringen. kommer det att vara lika bra som om man körde med TRIM från början?
med andra ord kommer TRIM kommandot kunna berätta vilka data blocks som inte används även fast trim kommandot inte varit aktivt hela tiden?

Som ni märker vet jag inte exakt hur TRIM fungerar men ni förstår nog

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lite mer användarintryck tack!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Lite mer användarintryck tack!

Jaaa meeer

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL