Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Du kan enbart ha en bios inställning för varje SATA controller. Lösningen för dig kan vara att köra AHCI mode på Intel controllern ICH10R och t.ex RAID0 på en annan SATA controller på moderkortet från JMicron eller Gigabyte.

För att kombinera SSD:n och mekaniska diskar i RAID0 på samma Intel controller måste du använda inställningen RAID i biosen. Du bör få samma prestanda som med AHCI mode på SSD:n men du måste däremot köra manuell TRIM via SSD Toolbox.

Tack för svar, har en Silicon Image controller på mobot också, sätter mina mekaniska i RAID0 på den och kör AHCI på SSDn.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Töm papperskorgen? Kör TRIM manuellt?
Du ger oss inte så myket att gå på, förutom en bild som visar en SSD som lika väl skulle kunna vara ansluten med USB2.

Dessutom ser det ut som du inte kör AHCI, korrekt?

Jag har precis mixtrat lite med disk delfragmentering och viloläge dock INTE dragit ner på visuella effekter i WIndows 7 för det vill jag inte gå miste om.
Men jag kan väl inte ha kopplat till fel SATA? Ingen är väl snabbare än den andre. Kan kolla senare i BIOS om hur den är inställd.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

Har problem med min SSD, W7 fryser ca 40 sec lite då och då, någon som vet vad de beror på? samt så kan jag inte köra ACHI, får bluescreen vid boot då.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en X25-M G2. Men som fattig student är 2k ganska mycket för en lagring på 80gb.

Kommer det "snart" några nya modeller som kommer vara billigare och snabbare? Något ni vet om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Funderar på att köpa en X25-M G2. Men som fattig student är 2k ganska mycket för en lagring på 80gb.

Kommer det "snart" några nya modeller som kommer vara billigare och snabbare? Något ni vet om?

Ryktena som finns (I första posten i tråden b.la) pratar väl om Q2. Så slutet av sommen kanske är en rimlig gissning. Dock tror jag inte priset kommer ändras så mycket sålänge intel är herre på täppan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
Jag har precis mixtrat lite med disk delfragmentering och viloläge dock INTE dragit ner på visuella effekter i WIndows 7 för det vill jag inte gå miste om.
Men jag kan väl inte ha kopplat till fel SATA? Ingen är väl snabbare än den andre. Kan kolla senare i BIOS om hur den är inställd.

Säger du att du defragmenterat din SSD?
Läs FAQ'n då mer eller mindre allt redan besvarats där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Säger du att du defragmenterat din SSD?
Läs FAQ'n då mer eller mindre allt redan besvarats där.

Nej:P Stängt av den funktionen.

Men jag bytte plats nu till SATA 1 och ändrade till AHCI från IDE och då ville inte datorn starta. "Saknade filer" så får se om SATA 1 räcker

EDIT
Skriva gick från 60 till 80 MB/s. Annars samma.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
Nej:P Stängt av den funktionen.

Men jag bytte plats nu till SATA 1 och ändrade till AHCI från IDE och då ville inte datorn starta. "Saknade filer" så får se om SATA 1 räcker

Bra.

Läs FAQ'n som sagt. Svar på problem och hur du skall göra står där.

Permalänk

"SATA Configuration [Enhanced]
Configure SATA as [AHCI] ----> (gå även in i undermenyn "AHCI Setting" SATA Port1 eller Port2 ska vara aktiv eller att SSD enheten blir automatiskt hittad)"

Jag gick aldrig in i någon undermeny, kan det ha berott på att datorn inte ville starta? För att SATA 1 inte var aktiv?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

@cat_fish_1
Lösningen till ditt bluescreen problem i "AHCI mode" hittar du i FAQ:en fråga 6.3.1

Om frysningarna skulle fortsätta i AHCI mode kan det även hjälpa att installera chipset drivrutiner, vilket i ditt fall är Nvidias nForce.

@LiLL38R0R
I din screenshot från AS SSD framgår det att du kör enheten i IDE mode, eftersom det står "pciide". Bios exemplet hur du ställer om till AHCI mode gäller för ASUS och Gigabyte moderkort i FAQ:en. Om du använder MSI, Abit eller annan moderkortstillvärkare måste du läsa instruktionerna i bruksanvisningen. MEN!! glöm inte att utföra registerändringen i windows FÖRE!!!! du börjar pilla i biosen annars får du bluesceen som cat_fish_1 ovan, läs om lösningen i fråga 6.3.1 i FAQ:en

@jaqob
Det ska fungera bra med dualboot och du kan väl alltid köra på två separata partitioner. Om du kör en på linux och en på windows borde väl allt fungera. Windows Vista och 7:an skapar rätt alignment från början, win xp och Linux kanske kräver lite anpassning. Installera windows först och gå sedan över till linuxinstallationen, finns optimerings tips i avsnitt 4 från FAQ:en.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Måste konstatera att användandet av "SSD Tweaker" som jag skrev om innan har fungerat hur bra som helst.

Sicket j*vla underbar disk! Var längesen man sa "wow" till en datoruppgradering

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tänkte posta mitt resultat nu,, har löst probleman jag hade.

blev ganska bra fart i den:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
Tänkte posta mitt resultat nu,, har löst probleman jag hade. http://img130.imageshack.us/img130/9707/ssdfart.jpg
blev ganska bra fart i den:D

Välkommen till klubben!

Klockrent resultat

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

@ cf256

du räddade hela min vecka där!! stort tack! var bered att skicka tillbaka den i morron om inte de löste sig:D

STORT TACK!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
@ cf256

du räddade hela min vecka där!! stort tack! var bered att skicka tillbaka den i morron om inte de löste sig:D

STORT TACK!

Inga problem

Roligt att allt löste sig!

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Tänkte höra lite om SSD diskar, är sugen på nåt nytt till datorn. Funderar på antingen 4gb mer ram eller en SSD disk o trycka in. Vilket gör mest för totala prestandan, jag kör windows 7 x64 med system i sign? För har märkt i spel att jag typ har 100-200mb av ram minnet ledigt, främst då i ett spel. Men om jag köper en SSD, ska man ha program/spel på en annan disk eller trycka in så mycket man kan på SSD disken?

väldigt tacksam för svar / hjälp

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Tänkte höra lite om SSD diskar, är sugen på nåt nytt till datorn. Funderar på antingen 4gb mer ram eller en SSD disk o trycka in. Vilket gör mest för totala prestandan, jag kör windows 7 x64 med system i sign? För har märkt i spel att jag typ har 100-200mb av ram minnet ledigt, främst då i ett spel. Men om jag köper en SSD, ska man ha program/spel på en annan disk eller trycka in så mycket man kan på SSD disken?

väldigt tacksam för svar / hjälp

Är det verkligen 100-200mb ledigt? Eller är det 100-200 mb ledigt efter att SuperFetch har cachat ett par GB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Är det verkligen 100-200mb ledigt? Eller är det 100-200 mb ledigt efter att SuperFetch har cachat ett par GB?

Jadu, har inte kollat de så noga. Får göra det under dagen och återkomma

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

hej, svängde förbi netonnet och ville köpa intels nya men de var slut så det blev en sån här
http://www.kingston.com/ssd/v-series.asp istället, i supportbladet står det att den har stöd för trim men jag kan inte uppdatera firmware till den som krävs enligt faqǹ?
programet hittar ingen intel disk, varken i achi eller ide

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
hej, svängde förbi netonnet och ville köpa intels nya men de var slut så det blev en sån här
http://www.kingston.com/ssd/v-series.asp istället, i supportbladet står det att den har stöd för trim men jag kan inte uppdatera firmware till den som krävs enligt faqǹ?
programet hittar ingen intel disk, varken i achi eller ide

Vad gav du för den? Om det nu är en 64/128GB's så gör du bäst i att lämna tillbaks den och köpa en bra SSD istället, den du var ute efter från början exempelvis.

Permalänk
Medlem

ju, det var ju ett impulsköp och jag är inte särskild imponerad av disken, kan man lämna tillbaka använda hårddiskar??

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
ju, det var ju ett impulsköp och jag är inte särskild imponerad av disken, kan man lämna tillbaka använda hårddiskar??

Det ska du kunna och det vore nog det bästa. Kingston SSD Now 64GB/128GB är inte X25-baserade och lider av diverse problem.

Kommer du köra på en X25-M baserad eller hoppar du över helt?

Permalänk
Medlem

fan, får nog köra den vidare, hittar inte kvittot
ifall nån vill köpa
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/intern-hard...
så är det bara att pma

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Om jag på ASUS MB aktiverar ahci, kan jag då konfigurera mina andra SATA diskar som Raid 0 resp Raid 1 ??

Min tanke var att skaffa en SSD som OS disk, behålla nuvrande RAID0 array för övriga program och även behålla nuvarande RAID1 för data.
Eller måste jag skaffa ett separat RAID kort ?

Permalänk
Medlem

Hohoho, nu flyger gamle bettan igen!

G2 80GB som systemdisk, sen 2*80GB i RAID0 - där jag gjort en 15GB partition för tempfiler osv sen resten för lagring/spel.

Är väldigt nöjd.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Har du många bakgrundsprogram igång under tiden du kör med AS SSD? och upplever du att datorn blivit långsammare eller mindre vassare i programstarterna?

Resultaten varierar stort i AS SSD och om flera aktiviteter är igång kan detta påverka resultaten. Ibland kan en sådan enkel sak som att starta om datorn och därefter pröva igen i AS SSD hjälpa.
Pröva annars att göra ett prestandatest med AS SSD i felsäkert läge då endast ett fåtal program är aktiva i windows. Testkör även med Crystaldiskmark och se om resultaten blir likartade.

Vad gäller dina resultat är det enbart "4K-64Thrd" som har sjunkit något och i AS SSD påverkar det slutpoängen mycket, dina andra siffror ser ut att vara enligt specifikationerna.

Testade en vända i felsäkert läge och fick identiska poäng tyvärr. Känns som den är aningen slöare än när den va ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Är det verkligen 100-200mb ledigt? Eller är det 100-200 mb ledigt efter att SuperFetch har cachat ett par GB?

Kollade upp de förut o det är efter superfetch har cachat en hel del. Funderar på om man skulle slå av det och se om datorn blir snabbare. För har märkt efter man stänger ner spelet så är datorn slö ett tag, startar man om så blir den snabb igen dock.

Men tänker mer på om jag köper en ssd, ska man ha spel osv på den eller på en annan disk då? För jag har ju tankarna på 80gb disken tråden handlar om, men får inte plats med alla spel på den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Kollade upp de förut o det är efter superfetch har cachat en hel del. Funderar på om man skulle slå av det och se om datorn blir snabbare. För har märkt efter man stänger ner spelet så är datorn slö ett tag, startar man om så blir den snabb igen dock.

Men tänker mer på om jag köper en ssd, ska man ha spel osv på den eller på en annan disk då? För jag har ju tankarna på 80gb disken tråden handlar om, men får inte plats med alla spel på den.

Operativsystem och program tycker jag definitivt ska in på SSDn.

Sedan är det Google/trial-and-error som gäller, det finns spel som inte vinner ngt på den låga accesstiden, men det finns oxå spel som är mkt roligare på SSD.

En sak som kan vara värd att tänka på är att det finns många sätt att få ned storleken på Windows (som t.ex. att ersätta systemåterställningar med ett diskkloningsprogram, ersätta shadow copies med backupprogram, ta bort hibernation-filen om man inte använder den, använda junction points* för att flytta särskilt stora mappar/filer till en mekanisk disk, etc).

* http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Operativsystem och program tycker jag definitivt ska in på SSDn.

Sedan är det Google/trial-and-error som gäller, det finns spel som inte vinner ngt på den låga accesstiden, men det finns oxå spel som är mkt roligare på SSD.

En sak som kan vara värd att tänka på är att det finns många sätt att få ned storleken på Windows (som t.ex. att ersätta systemåterställningar med ett diskkloningsprogram, ersätta shadow copies med backupprogram, ta bort hibernation-filen om man inte använder den, använda junction points* för att flytta särskilt stora mappar/filer till en mekanisk disk, etc).

* http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point

Jo kan nog få in ett fåtal spel på den med operativet. Men har över 70gb spel nu och då har jag tagit bort en del men nya spel ska ju inhandlas osv så kommer ju fylla på mer.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Operativsystem och program tycker jag definitivt ska in på SSDn.

Sedan är det Google/trial-and-error som gäller, det finns spel som inte vinner ngt på den låga accesstiden, men det finns oxå spel som är mkt roligare på SSD.

En sak som kan vara värd att tänka på är att det finns många sätt att få ned storleken på Windows (som t.ex. att ersätta systemåterställningar med ett diskkloningsprogram, ersätta shadow copies med backupprogram, ta bort hibernation-filen om man inte använder den, använda junction points* för att flytta särskilt stora mappar/filer till en mekanisk disk, etc).

* http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point

tack för infon! gjorde en C partition i vanlig ordning vilket man är van vid, rekommenderat för den var 22Gb någonting 22 för Win7Pro ultimate vart ~16Gb

Hur som helst blev C: väldigt fort full fast än jag knappt installerat några större applikationer på disken, Verkar som operativsystemet reserverar en hel del utrymme.

Du har inte tips om någon guide till det här du pratar om?