Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Avstängd

Exempel på AHCI mode Bios inställning (för ASUS):
SATA Configuration [Enhanced]
Configure SATA as [AHCI] ----> (gå även in i undermenyn "AHCI Setting" SATA Port1 eller Port2 ska vara aktiv eller att SSD enheten blir automatiskt hittad)

Jag börjar med att ändra till [AHCI
Jag startar om datorn, och datorn stängs av/bluescreen inann jag kommer in i windows

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

OBS! Om ni redan har installerat windows i IDE mode men vill växla över till AHCI mode måste! följande förberedelse utföras först! i windows registret och därefter ändra inställningar i Bios:en. Läs Microsofts KB artikel http://support.microsoft.com/kb/922976
När register ändringen är utförd starta om datorn och gå in i Bios:en--> Ändra till AHCI mode --> starta windows --> efter nya SATA drivrutiner installerats, starta om datorn --> Klart! SSD:n körs nu i AHCI mode

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Tack hjälpen, men jag prövade detta förut utan framgång :/
Jag laddar upp en bios bild, där jag visar hur det ser ut, så jag inte gör fel.
Ber om ursäkt det var jag som skrev "0" i fel ruta haha.
Men ska det se ut så här: i högra hörnet (säker bortagning av maskinvara)?
http://img708.imageshack.us/img708/9408/namnlspngi8.png

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Lite resultat i HDDTune för er som vill se lite jämförelser SATA vs SSD:

465(WDBLCK) - MAX:95,4 MIN:46,2 AVG:76,2 ACC.T:12,4 Burst:139,4
640(WDBLCK) - MAX:51,9 MIN:109,1 AVG:87,9 ACC.T:12,4 Burst:137,3
750(SMNG) - MAX:96,7 MIN:7,0 AVG:69,7 ACC.T:15,6 Burst:94,6
750(SMNG) - MAX:115,6 MIN:73,7 AVG:97,5 ACC.T:12,3 Burst:158,3
1000(SMNG-UJ) - MAX:116,7 MIN:52,6 AVG:92,5 ACC.T:16,5 Burst:162,7
1000(SMNG-UJ) - MAX:115,7 MIN:51,8 AVG:90,1 ACC.T:13,8 Burst:159
1000(SMNG-SJ) - MAX:147,5 MIN:73 AVG:120,2 ACC.T:13,6 Burst:167

80GB SSD G.2 - MAX:229,2 MIN:218 AVG:224,4 ACC.T:0,1 Burst:104,8

OBS! Ingen AHCI eller senaste driver till SSD'n.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

@callecal

Jag kör min SSD i laptoppen utan problem. Där satt förut en vanlig 320gb:are sata och jag bytte bara disk. Bios ändrande jag ingenting i för den stod redan på ahcI, allt fungerar perfekt

Nu har jag lite snålt med plats dock så en NAS ska inhandlas ... typiskt att ett köp leder till ett annat, men de e kul med prylar

Men kan tänka mig den är ännu grymmare i en stationär med lite snabbare bussar... men på min laptop märkte jag inte bara LITE skillnad utan.... MYCKET skillnad i det allmänna arbetet. Att "väcka datorn" och stänga ner den osv går lika fort som ett ögonblick - ja precis så en dator faktiskt ska vara!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tack för intressant läsning om dessa fantastiska SSD-diskar.

Lite frågor har dykt upp efter att jag läst i olika trådar om SSD här.

Det är möjligt att jag missat nåt och frågorna är lite grundläggande, men vill bara försöka vara på den säkra sidan innan jag sätter igång.

AHCI verkar vara nåt man bör köra med(eller är det mest i testprogram det gör skillnad och mindre i vanlig användning?), men då man måste konfigurera en del i windows för att det ska funka, eller?
Alltså bör man först intallera windows med IDE-konfiguration och sen göra ändringarna som krävs för AHCI innan man ändrar det i BIOS eller är win7 smart nog för att det ska gå att installera direkt?

Det är väl möjligt att ändra detta bara för en disk? Vill inte riskera att korrumpera data på övriga diskar. Går det att ändra detta senare utan att formatera om disken? Svaret är ju givet om det är så att man bör installera windows först och sen byta.

Jag läste i en annan tråd att Asus P5K inte funkade helt bra med AHCI. Jag har ett P5K-E WiFi så det bör väl ha samma kontroller misstänker jag.

Funderar därför på att köpa ett nytt kontrollerkort för att göra det hela enklare.
Det ska väl funka att ha systemdisken på ett kontrollerkort så man itne är låst till den inbyggda kontrollern? (jubeldum fråga som jag tror jag vet, men det är bäst att få det bekräftat innan man står där med skägget i brevlådan)

Det kontrollerkort jag tänkte köpa är isf Asus nya med SATA 3.0 och USB 3.0. Det är ju bakåtkompatibelt med Sata2 och borde funka bra med X25.
Kopplas in på en PCI Express x4 vilket är precis vad jag har ledigt på mitt P5K-e.
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=lGYmelQ8mJvPtYTv
http://www.maximumpc.com/article/news/exclusive_first_usb_30_...

Ska väl inte vara några kompabilitetsproblem med moderkortet så länge det har en PCIe x4?

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk

Nu har även jag beställt en Intel X25-M 80GB som förmodligen anländer på torsdag. Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan bena ut. Jag har läst FAQ'n men har inte allt klart för mig. På mitt moderkort (Gigabyte GA-P35-DS4) har jag 6st SATA-portar på Intel ICH9R kontrollern samt 2st portar på "Gigabyte SATA2" kontrollern. Ska jag koppla in disken på någon av ICH9R portarna eller Gigabyte portarna?

I FAQ'n står det "AHCI mode: Microsoft's ursprungsdrivrutiner i Win 7 = Automatisk TRIM". Betyder det att om jag har disken inkopplad på ICH9R kontrollern kommer jag ha automatisk TRIM vid en nyinstallation av Windows 7? Jag ska inte installera Intel Matrix Storage Manager? Går det att på något sätt se om man har automatisk TRIM?

Annars är planerna att när disken kommer, koppla in den port0 på ICH9R kontrollern, ändra till AHCI i bios, installera Windows 7 och sedan njuta av disken. Sounds good?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

@callecal
Jag har skrivit ett avsnitt i FAQ:en om SSD anpassningar till Linux. Om du tillslut väljer Windows 7 som OS blir det dessutom ännu enklare.

@robalm
Har du verkligen läst all hjälp och utfört instruktionerna enligt fråga 6.2.1 i FAQ:en? Annars är ju ett starkt tips att installera chipset drivrutiner för ditt moderkort.

@Ori
Utför prestandatest i AS SSD istället, och om möjligt slå på AHCI mode(men läs 6.2.1 i FAQ:en först)
Med AHCI mode bör du hamna kring 380p - 420p i totalscore i AS SSD.

@datta
Jag har skrivit en mini installationsguide i FAQ:en och de flesta av dina frågor besvaras i första posten. Vad gäller ASUS kontrollerkort så är det meningslöst att använda med Intel's G2 SSD eftersom den inte är gjord för SATA3 standarden. Jag skulle rekommendera att köra med din interna kontrollerenhet på moderkort, med "AHCI mode" påslaget. Externa kontrollerkort kostar en hel del och ger idag tveksamma resultat med SSD enheter.

EDIT:

@Andersson89
Första frågan: Koppla till Intel ICH9R kontrollern, SATA port 0 eller 1.

Andra Frågan: Du behöver INTE! installera "Intel Matrix Storage Manager". Nej det går inte att se någon aktivt process eller indikator "live" att TRIM fungerar automatiskt. Däremot så kan du utföra prestanda test vid nyinstallation i AS SSD och därefter jämföra resultaten efter 2 månader igen och om total poängen sjunkit dramatiskt så vet du att TRIM inte fungerar automatiskt. Lösningen är därför att utföra manuell TRIM med hjälp av Intel's SSD Toolbox. Personligen litar jag inte på MS drivrutiner så jag kör manuell TRIM en gång i veckan för att vara säker.

Tredje frågan: Låter som en bra metod! men se även till att stänga av defrag och superfetch.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protone
Hej!

Har precis fått min SSD nu (samma som tråden handlar om) och jag har MSI P45 Platinum som moderkort. Jag ställer in det på AHCI och varje gång innan jag kommer till windows ser jag nån sorts skärm där det står "Detect drives done, no any drive found.".

Ska det vara så? När jag analyserade min SSD så var den 25% fragmenterad också.. testade bara på skoj (för stängde av den som tråden visade), ska det vara så också?

Såhär ser det ut när man väljer i min bios.
Först såhär:
http://i151.photobucket.com/albums/s128/chikina89/IMG_5772.jp...

och sen såhär om man trycker in sig på "On-Chip ATA Devices"
http://i151.photobucket.com/albums/s128/chikina89/IMG_5773.jp...

Har jag ställt in rätt eller ska jag skita i att ställa in AHCI på menyn inne i On-Chip ATA devices?

Tack på förhand.

Fortfarande ingen som kan hjälpa mig med det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protone
Fortfarande ingen som kan hjälpa mig med det här?

Jag läste precis din bruksanvisning för moderkortet och försöker lista ut ett svar.

Första bilden enligt manualen ser ut att styra JMicron RAID controllern och den används inte om du utnyttjar de 8 SATA portarna från Intel. För att stänga av JMicron controllern gå ner till "Extra RAID/IDE Controller" och välj [Disabled].

Andra bilden aktiverar RAID mode för SATA enheterna och du kan ju alltid testa [Disabled] för On-chip SATA controller och se vad som händer. Annars hade jag nog låtit den vara inställd på [AHCI]. Hur ser undermenyn ut på "AHCI Devices Group [Press Enter]", vilka alternativ finns där under?

Problemet är att det inte framgår tydligt var inställningarna för Intel controllern finns i Bios:en.

Vad får du för totalscore i AS SSD? Om du ligger i närheten av 400 poäng så har du rätt inställningar med AHCI mode.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Har läst den tidigare och det var då frågorna dök upp, men har läst den ett par gånger till nu och vissa saker har iaf klarnat och sen hittade jag svaret på en del frågor i Asus forum.

Det enda jag är lite undrande över och som jag inte hittar nån info om i denna tråd är huruvida man övriga diskar i datorn påverkas av att man ändrar från IDE till ACHI.
Vad jag kunde hitta i BIOS så fanns bara inställningen på eller av för alla diskar.
Vill alltså veta om jag behöver fixa backup på all data?

Det är egentligen det enda jag behöver veta.

I BIOS finns det två ställen att ändra IDE till ACHI. Det ena står det inte vilken kontroller det är och den andra är Jmicron.
Jmicronkontrollern används ju itne(kör inte RAID) vad jag har förstått så den borde väl bara vara att inaktivera helt. Det enda den gör är att ta tid under uppstart och konstatera att den inte hittar några diskar.

Angående kontrollerkortet så kostar det jättebilligt, under 400kr.
Antagligen beroende på att det inte har stöd för RAID(vilket jag inte har behov av om det inte är 5). Hade det inte varit för priset hade jag petat i ett kort med stöd för RAID5 för länge sen, men det kan lika gärna få bli en Qnap då.

Det är ju bakåtkompatibelst och så har det ju börjat komma prylar med dessa nya gränssnitt så det kan man säkert ha nytta av senare i vilket fall även om det som du säger nog är klokare att köra på den inbyggda kontrollern, iaf tills det kommer SSD med S6.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem

ok, ja har nu fixat allt och allt bör fungera.. men vilket kasst reslultat jag fick!

CF256, kan du hjälpa mig (med) ?!
Det jag inte gjort än är att installera ngn mjukvara till disken (man måste bränna ut och sen mounta i bios, har ingen skiva hemma för tillfället), om ja gör det, kommer det blir bättre?!

postar bild nedan:

Ni ser på bilden att värdet är rätt inställt också.
AHCI i bios och disken sitter i "Port1"

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Ni som just köpt en G2. Vad står det vid Media Wearout Indicator i Intel SSD Toolbox? Man hittar det under Check SMART Attributes. Vill veta om den startar på 100 eller 99.

Permalänk
Medlem

98 står det på mitt. kan någon hjälpa mig med att svara på mitt förra inlägg?

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
98 står det på mitt. kan någon hjälpa mig med att svara på mitt förra inlägg?

Har du läst FAQen? Har du jämfört med vilken programvara du har och vilken som måste vara installerad för att TRIM ska fungera?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

@datta
De övriga hårddiskarna i datorn får tillgång till NCQ tekniken och om dina övriga enheter stödjer detta bör läshastigheten kanske gå lite fortare. Men inget negativt händer med dina övriga diskarna om du växlar från IDE --> AHCI mode. Ett starkt tips däremot är ju att installera Windows med AHCI påslaget från början så slipper du beskymret som står nämnt i fråga 6.2.1.

Du har tolkat helt rätt att i biosen finns bara på och av inställningar för IDE,AHCI,RAID och att JMicronkontrollern bör stängas av om den inte används, helt rätt.

Att göra en extra backup är ju aldrig fel innan man börjar montera och ändra i biosen

@Ori
Du har fått en gammal G2 enhet eftersom du har en äldre firmware release, 2CV102G9, som saknar TRIM. Börja med att uppgradera till senaste fw 1.5 (02HD) och kör därefter en manuell TRIM i SSD Toolbox. Om hastigheten fortfarande är låg finns en hel del tips i fråga 6.4.

@altair4
Efter 6 månader står min på 99.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Jag klagar inte på mina resultat iaf

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Sådär, då har min disk anlänt. Mycket nöjd

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Har ett Asus P6T å undrar vilken port som är bäst att köra på.
Kör för tillfället enbart 1st Intel ssd 80gb i AHCI mode å superfetch/defrag avslaget, får då 192/110 400 i score på as ssd benchmark då. Är farten tillräcklig eller finns det mer att hämta genom att byta port.

Länkar lite kort info från asus me.
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=QtpKQuERkuYw6trc

"Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)

JMicron® JMB322 (Drive Xpert technology)
- 2 x SATA 3Gb/s
- Supports EZ Backup and Super Speed functions "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Tack hjälpen, men jag prövade detta förut utan framgång :/
Jag laddar upp en bios bild, där jag visar hur det ser ut, så jag inte gör fel.
Ber om ursäkt det var jag som skrev "0" i fel ruta haha.
Men ska det se ut så här: i högra hörnet (säker bortagning av maskinvara)?
http://img708.imageshack.us/img708/9408/namnlspngi8.png

Heja jag får samma meddelande säker bortagning av maskinvara

vad ska jag göra har läst o hittar inget svar

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astros
Heja jag får samma meddelande säker bortagning av maskinvara

vad ska jag göra har läst o hittar inget svar

JA, när man kör disken i AHCI-läge blir det så. Det ska vara så.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta med säker borttagning har diskuterats i många trådar under lång tid och jag har själv svarat på det ett antal gånger. Läser ingen vad som skrivs?

AHCI har enligt standarden inbyggt stöd för Hot Swap, något som IDE inte har. Dock fanns det vissa moderkort (tex NF4) som ändå hade Hot Swap utan AHCI via deras egna specialdrivrutiner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har nu funderat ett tag på att köpa en SSD och vill inte vänta längre!
Ska man satsa på en X25-M 160 eller kommer det något nytt snart i ungefär samma pris som är lika bra/bättre? Har råd med högst 4500 och vill ha 120-160gb.

Ska användas som OS disk i en laptop.

Permalänk

Så här ser min ut nu efter 1 månads användning, har 12gig ledigt, stängt av defrag, superfetch och kört manuell trim innan.
När jag hade lite på disken fick jag 419 poäng, ska det bli sämre resultat med mera disken? jag kanske har tolkat trim fel att den återställer prestandan trots mycket på disken?

Vet inte om jag märker skillnad nu mot då, om nästan 60 poäng gör stor skillnad?

Visa signatur

i5 2500K, coolit alc, Gigabyte Z68X-UD3P, cougar 700w, 8gig kingston hyper x 1600mhz, OCZ vertex3 240gb, intel x25 g2 80gb, MSI Lightning 770gtx, w7, LG Flatron W2363D, QPad 5K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornensover
Så här ser min ut nu efter 1 månads användning, har 12gig ledigt, stängt av defrag, superfetch och kört manuell trim innan.
När jag hade lite på disken fick jag 419 poäng, ska det bli sämre resultat med mera disken? jag kanske har tolkat trim fel att den återställer prestandan trots mycket på disken?

Vet inte om jag märker skillnad nu mot då, om nästan 60 poäng gör stor skillnad?

http://i26.photobucket.com/albums/c114/buddahasit/as-ssd-benc...

Samma sak för mig, får ungefär exakt samma minskning som du fått av att fylla disken nära lika mycket!
Någon prestanda förlust vid användande av disken bortsett ifrån benchande av den har jag dock inte märkt..

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Flaskhalsar för SSD

Kan det på något sätt spela roll....för diskens prestanda om man har tex
en gammal Intel Core 2 Duo E8400 processor?

misstänker att man kommer bli positivt överraskad när man byter upp sig till Intel X25-M G2 80GB trots detta. (kör Win7)

Permalänk
Medlem

Hej, har köpt en intel x25-m 2g och vill installera den på min nya laptop (hp envy 15) Men för att göra detta måsta jag genom acronic true image skapa göra ssd till en boot drive och lägga en image av min orginala hdd på den.
Men jag kan inte göra detta pga att min ssd inte finns på listan av "destination drives"
detta beror på att den är satt som "basic" och inte "dynamic" vilket jag försökte ändra på i disk management. Men det går inte, jag får ett felmeddelande som säger "the operation is not supported by the object"
mina två andra usb hdd är också "basic" och jag kan inte ändra dom heller, inte på någon av de tre datorerna jag testat på.

Detta verkar väldigt skumt. Jag behöver alltså få min usb hdd eller ssd som ett "removable media" nu visas de som vanliga hdd.

Någon som har en tanke?

Permalänk
Medlem

Re: Flaskhalsar för SSD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanj
Kan det på något sätt spela roll....för diskens prestanda om man har tex
en gammal Intel Core 2 Duo E8400 processor?

misstänker att man kommer bli positivt överraskad när man byter upp sig till Intel X25-M G2 80GB trots detta. (kör Win7)

Processorn spelar ingen roll. Du bör nog mer bry dig om vilken SATA-kontroller du har. Iofs har jag ingen bra koll vilka som är riktigt dåliga. Av egen erfarenhet så var Marvell 6121 riktigt dålig och AMD SB600 helt ok. Av vad jag kan se från folk här på forumet så verkar Intel ICH10R mycket trevlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callecal
Hej, har köpt en intel x25-m 2g och vill installera den på min nya laptop (hp envy 15) Men för att göra detta måsta jag genom acronic true image skapa göra ssd till en boot drive och lägga en image av min orginala hdd på den.
Men jag kan inte göra detta pga att min ssd inte finns på listan av "destination drives"
detta beror på att den är satt som "basic" och inte "dynamic" vilket jag försökte ändra på i disk management. Men det går inte, jag får ett felmeddelande som säger "the operation is not supported by the object"
mina två andra usb hdd är också "basic" och jag kan inte ändra dom heller, inte på någon av de tre datorerna jag testat på.

Detta verkar väldigt skumt. Jag behöver alltså få min usb hdd eller ssd som ett "removable media" nu visas de som vanliga hdd.

Någon som har en tanke?

Nu är det kanske inte det svar du vill ha men jag ställer frågan/förslaget ändå.

Varför inte bara göra backup på det du vill ha kvar och installera om ditt OS på din nya SSD istället för att krångla med kloning? En tanke bara.

Permalänk
Medlem

jo jag vet, men hp recovery dvds vill inte installera sig på en hdd med annan partition / storlek
Kan man med windows nyckeln som kom med datorn ladda ner en ren kopia av windows?
Men då måste man ju manuellt installera drivritunerna och datorn är såpass ny att de inte finns på hp hemsidan. Så det blir en del meck att gå den vägen också. Men installationen blir ju renare den vägen utan hp-skit så jag lutar mer och mer åt den lösningen!