Permalänk
Medlem

notebookguru.de

Hej

Har efter mycket letande äntligen hittat en dator som jag tror uppfyller mina krav, se länk.

http://www.notebookguru.de/Notebooks/GURU-FIRE.html

Jag har förstått att den går att beställa från flera olika ställen i tyskland/england men det verkar vara billigast från notebookguru.de.

Är det någon som har erfarenhet från den butiken? Är de pålitliga, hur fungerar garantiärenden, Leverans mm?

Blev lite misstänksam när det ej gick att betala med kreditkort.

All hjälp emottages tacksamt.

Permalänk
Avstängd

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9314404...

kolla in den tråden samma dator fast från deviltech.de

Permalänk
Medlem

hej och tack för svaret. Jag har följt den tråden. Om ingen vet nåt om notebookguru så får det nog bli deviltech, det tråkiga är att det skiljer drygt 2000 kr i pris till notebookgurus fördel.

Permalänk
Inaktiv

kan vara värt att beställa från guru istället, om man vill spara en del eller lägga på en del uppgraderingar för samma peng.

Ska försöka hitta någon information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
kan vara värt att beställa från guru istället, om man vill spara en del eller lägga på en del uppgraderingar för samma peng.

Ska försöka hitta någon information.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.

Har hittat en tråd på sweclockers där nån i förbifarten nämner att ett köp från notebookguru gick bra. När jag gör sökningar hittar jag liknande resultat, men inte många. Står varken bra eller negativa saker om affären.

Vad tror ni, vågar man chansa. Det känns seriöst, speciellt med den där live chatten de har.

Permalänk

Notebookguru.de är något som jag är intresserad av att beställa ifrån med, verkar vara en seriöst sida som har fått en del bra kritisk från bl.a http://forum.notebookreview.com/forumdisplay.php?f=1017/

Notebookguru verkar ligga väldigt bra i pris per prestanda.

Fast vet ju av erfarenhet att man gärna inte är först med att beställa nåt.

Permalänk

Hej igen.
Har pratat med deras onlinesupport nu och dom verkar seriösa.
Skickar med chatten jag hade med en kille där som heter Michael
Texten är på engelska men hoppas de ska gå bra iaf.

Daniel:
Hi. Depending how i choose between
Extreme Core2Duo X9100 2x3,06 GHz 6 MB Cache FSB 1066 44 Watt and
Core2 Quad Extreme QX9300 4x2,53 GHz 12 MB Cache FSB 1066 44 Watt will i get the m860tu or will i get the 860Etu?
Willkommen Daniel! Ihre Anfrage wird weitergeleitet an unser Technischer Support Team. Bitte warten Sie bis unser Mitarbeiter antwortet!
Anfrage angenommen von Michael. Derzeit im Raum: Michael, Daniel.
Michael:
Hi Daniel pls wait a second
Michael:
okay now
Michael:
M860Tu is with newest revision
Michael:
what do you want to do with the laptop?
Daniel:
Play
Michael:
X9100 is very powerfull
Michael:
for playing GHz are better than 4 cores
Michael:
so my decission will be X9100
Daniel:
and for the future?
Michael:
okay when the games uses all 4 cores than qx will be better
Daniel:
want to be able to upgrade in in the future and what i have understood the clevo 860tu is good for that
Michael:
but now at this time the ghz depends
Michael:
yes you could easily upgrade
Daniel:
so i can go from x9100 to quad core really easy in the future?
Michael:
yes!
Daniel:
just changing the processor?
Michael:
you could order quadcore now if you have the money
Daniel:
what does it cost?
Michael:
sursage form P8800 is 600 €
Daniel:
ok, if i pick the x9100 and order from you and later we say in a year or 2 i want a quadcore processor do i send the computer to you for upgrade or can i order jsut the processor from you and you upgrade it for me?
Michael:
you could upgrade it yourself
Michael:
it's realy very easy
Daniel:
but are you selling the processor separatly for me then or do i have to look somewhere else for it?
Michael:
hm we don't sell it normaly
Michael:
but you could ask, no problem!
Daniel:
ok
Daniel:
and if i buy the computer without any OS do i get the drivers for the computer separatly on a cd or do i need to download if from the internet?
Michael:
you'll get the drivers on DVD
Daniel:
Ah ok i see
Daniel:
one last question then what exactly is the difference between the 860mu and the 860etu? thought 860Etu had quad support and 860mu didnt have
Michael:
yes that is the only differnt i know
Daniel:
But earlier in the chat you said i get the M860Tu is with newest revision no matter what config i picked x9100 or the quad qx9300
Daniel:
or did i get anything wrong
Michael:
ne we call it M860TU ther is no M860ETU on market
Michael:
only different serial no.
Daniel:
so basiclly what i call m860Etu is what you call m860tu with newest revision?
Michael:
YES
Daniel:
and it means that all m860 you sell atm have quad support?
Michael:
YES
Daniel:
ah ok
Michael:
quad support is standart since jan
Daniel:
Anything else i need to know that you think is important before i order one to sweden?
Michael:
our only pament methode for sweden is bank tranfer with iban and bic code
Michael:
and we have only bringIn guarantie
Daniel:
bringIn guarantie what does that means?
Michael:
if something is wrong with the laptop you have to ship it to us at your costs and we'll ship it back to you at our costs
Daniel:
waht does that cost then?
Michael:
i don't know you have to ask your post office what is costs to ship the package to germany
Daniel:
ok but i have to pay it both ways?
Michael:
no only to us
Daniel:
ah i missread sorry
Daniel:
Thanks for your help!
Michael:
np

EDIT: Hittade även https://www.trustedshops.com/shop/certificate.php om dom.

Permalänk
Medlem

Såg också den där trusted grejen, är det nåt som är kännt eller är det bara nåt som låter bra?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huffe
Såg också den där trusted grejen, är det nåt som är kännt eller är det bara nåt som låter bra?

Trusted ikonen får man väl bara om man har skött sig (som företag) bra under en viss period?

Någon som har kunnat hitta fler bilder på just Fire guru modellen?

Permalänk
Medlem

Jag blev ju läskigt taggad att köpa dator här ifrån nu...
Men jag skulle vilja veta mer vad man får till när man köper datorn, tex om den har någon batteritid, vissa laptops kan ju ligga på 0 i batteritid...

Permalänk

Jag beställde dator från NBG igår.... - de får nog pengarna på måndag-tisdag och skickar den då, jag räknar med att få den tidigt nästnästa vecka! Ska lämna recension då

Talade även med Michael på onlinechatten och han verkade mkt seriös och trevlig!

Ta en kik i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... för att se vilken sort jag beställde

Permalänk
Medlem

Då har även jag lagt en beställning. Bara att hålla tummarna.

Här är specs:
Guru FIRE
Processor:Core2Duo P8800 2x2,66 GHz 3 MB Cache FSB 1066 MHz 25 Watt
Memory:4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston
Screen:15,4 Inch WSXGA+ 1680x1050 Pix Glare
Webcam:2.0 MegaPixel
Graphics Card:NVIDIA GeForce GTX260M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
Optical Drive:BlueRay Reader 2x + DVD Burner 8x BC-5500S
Wireless LAN:300 MBit 5100 Intel
Bluetooth:Bluetooth 2.0 EDR
Hard Drive:320 GB WD Black Scorpio 7200 rpm
Additional Module:without
Additional Power Supply:without
Mouse:without
Carry Case:without
Keyboard:Schweden / SWE
Operating System:without
Zero Dead Pixel Guarantee:without
Warranty:24 Month Premium Warranty PickUp & Return

1.419,00 EUR 1.419,00 EUR
Sub-Total: 1.419,00 EUR
German Post (Dispatch to SE: (1 x 3 kg)): 25,00 EUR
incl. UST 19%: 226,56 EUR
Total: 1.444,00 EUR

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Beställde datorn i söndags, idag skeppades den. Tyvärr fanns inte svenskt tangentbord så jag får den med tysk och så skickar de svenskt när de får in det i lager. Hoppas de kommer ihåg det.

Återkommer när mer har hänt.

Permalänk

Jag kom att tänka på två saker (utöver generella intryck och spelprestanda..) som ni kanske kan kolla när ni väl får era nya, fina Gurus:

- Hur är det med ljudnivån, jag antar att fläktarna måste snurra på en del med det grafikkortet. Även ljudnivå i idle.
- Finns det någonstans, tex Bios, där språket är tyska.

Jag är smått avis och kan inte bestämma mig mellan Guru Fire och hygglig laptop för 10 000 kr.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har nu fått datorn, så vet ni att NBG är OK att bestlla från. Återkommer med mer info.

Mr najsman: allt är på engelska. fläktarna låter men stör mig inte på det, återkommer om någon dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huffe
Uppdatering

Har nu fått datorn, så vet ni att NBG är OK att bestlla från. Återkommer med mer info.

Mr najsman: allt är på engelska. fläktarna låter men stör mig inte på det, återkommer om någon dag.

Grattis! Ser fram emot fler detaljer när du pillat mer på den.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huffe
Uppdatering

Har nu fått datorn, så vet ni att NBG är OK att bestlla från. Återkommer med mer info.

Mr najsman: allt är på engelska. fläktarna låter men stör mig inte på det, återkommer om någon dag.

Grattis, hoppas du blir nöjd. Jag är nöjd med min D-tech hittills i alla fall. Leveranstiden verkar vara samma då jag också beställde Söndag och fick den fredag 2 veckor senare (om jag förstod rätt av ditt inlägg.)

Permalänk

Ett tredje skärm-alternativ har dykt upp: 1920 x 1200. För smått på 15 tum i mitt tycke men alla tycker inte lika

Citat:

15,4 Inch WSXGA+ 1680x1050 Pix NonGlare
15,4 Inch WSXGA+ 1680x1050 Pix Glare + 20,00 EUR
15,4 Inch WUXGA 1920x1200 Pix NonGlare + 150,00 EUR

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
Ett tredje skärm-alternativ har dykt upp: 1920 x 1200. För smått på 15 tum i mitt tycke men alla tycker inte lika

Hmmmm. Just upplösningen är en av de saker som gjort mig tveksam, tillsammans med storlek och temperatur/ljudnivå. Nu försvinner en av nackdelarna.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Inaktiv

Notebookguru en dyr historia?

Nu blev jag väldigt tveksam av att köpa en bärbar dator från Notebookguru. Skulle datorn gå sönder måste man betala frakten själv när man skickar den till Tyskland. De betalar ju bara när de skickar tillbaks den.

Skulle datorn gå sönder blir det en väldigt dyr historia, det är ju inte billigt att skicka en dator utomlands som dessutom väger flera kilogram (jobbar själv på posten lite då och då). Och skulle den gå sönder flera gånger blir det ju svindyrt. Synd jag som ville köpa en!

Permalänk
Medlem

Jag beställde idag min dator från Notebook Guru, och jag känner att det är väldigt bra nu när dom infört COD betalning till sverige, jag snackade länge med Michael och jag tycker han gjorde sitt jobb väldigt bra och svarade på alla frågor jag hade och var även väldigt kunnig om det han håller på med.

Detta är min konfiguration

Guru STORM X9100
Lieferzeit: 3 days
Processor:Extreme Core2Duo X9100 @2x3,50 GHz 6 MB Cache FSB 1066 44 Watt
Memory:4096 MB DDR3 1333 MHz Kingston
Screen:17 Inch WUXGA 1920x1200 Pix NonGlare
Chassis:silverLine
Webcam:2.0 MegaPixel
Graphics Card:NVIDIA GeForce GTX280M with 1024 MB GDDR3 RAM 256 Bit
Optical Drive:BlueRay Reader 2x + DVD Burner 8x BC-5500S
Hard Drive:320 GB WD Black Scorpio 7200 rpm
Wireless LAN:450 MBit 5300 Intel
Bluetooth:Bluetooth 2.0 EDR
Additional Module:without
TV-Modul:without
Additional Power Supply:without
Carry Case:17 Zoll Standart
Keyboard:Schweden / SWE
Operating System:without

Var ett extra erbjudande ett par veckor men dom tog bort det för att det var svårt att få tag i processorn, men han sa att han kunde fixxa en sådan till mig så då kände jag att det var lika bra att beställa när det var lite billigare än den vanliga konfigurationen.

Beställde även ett operativ system från netonet webshop, som ska komma ungefär samma dag som Datorn.

Permalänk
Medlem

Blev genast intressantare ifall man kan betla när man får den

Ända man går och irriterar sig över är att behöva betala när man skickar iväg den om den går sönder

Permalänk

http://www.notebookguru.de/en/Shipping.html

Citat:

Shipping Germany
Prepayment: without costs
Cash on delivery: 10 €
Please refer to the DHL delivery additional fee from the current 2, - EUR, the delivery of the spot rises.
by Sofortüberweisung: 10 €

Shipping Austria and France
Prepayment: 25 €
Cash on delivery: 40 € incl. all fees

Shipping remaining foreign
Prepayment: 25 €
Cash on delivery not possible at this time but soon!

Det tolkar jag som att bara Tyskland, Österrike och Frankrike kan välja Cash on delivery?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Det kostar ca. 300kr att skicka en 4kg dator till Tyskland, så det är inte överdrivet dyrt.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Inaktiv

En fråga på bilderna ser det ut som att Guru Fire (M860TU) är ganska tjock (djupet) är den verkligen det?

Sedan undrar jag om en snäll själ kan skicka lite bilder från en bärbardator som de köpt alltså M860TU. Jag har hittat lite bilder från nätet, men tycker inte att de är så tydliga.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Najsman
http://www.notebookguru.de/en/Shipping.html

Det tolkar jag som att bara Tyskland, Österrike och Frankrike kan välja Cash on delivery?

Det var tråkigt att höra Enda alternativet för mig ifall jag tänker köpa därifrån.

Undra hur länge "soon" är för dom

Permalänk
Medlem

ursäkta att bilderna dröjer. är på semester. det stämmer att du bara kan betala förskott via banköverföring, men det fungerade för mig oh några till här på forumet så av dne an ledningen behöver man inte vara rädd.

Om du undrar hur djup datorn är så finns mått på hemsidan senast jag kollade, men jag vet att det inte är samma sak som att se bilder. ska försöka. hitintills är jag nöjd iaf men självklart finns det sämre delar också men de är mindre än de bra.

återkommer.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog det för er banköverföring för att bli klar? jag betalade igår på måndagen och sitter nu och väntar på besked om att det funkat.

Permalänk
Medlem

Har beställt en Guru Ice dator nu. Hur fungerar det med betalningen, får man hem en faktura som man måste betala först innan de skickar datorn, eller kommer allt samtidigt?

För om fakturan kommer först så lär det väl ta mer än tre dagar innan jag får datorn?

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
Har beställt en Guru Ice dator nu. Hur fungerar det med betalningen, får man hem en faktura som man måste betala först innan de skickar datorn, eller kommer allt samtidigt?

För om fakturan kommer först så lär det väl ta mer än tre dagar innan jag får datorn?

Inte säker men tror du får en faktura via e-post.