[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Räcker en 60 bg ssd till operativ + ett antal program?

Visa signatur

Processor: i5 760 Morderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 Ram: 4 Gb Grafikkort: XFX HD5850 Black edition Nätagg: Dark power Pro 750W Operativdisk: Corsair Force 120 Gb Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5Aces:

Räcker en 60 bg ssd till operativ + ett antal program?

Jag har 60GB Vertex 2. Just nu har jag win7, office-paket, spotify, pdf-läsare, ff, vlc, kanske något mer installerat, men jag har massor med plats kvar (tror ca 35GB). Sitter inte på den datorn nu.

Skrivet av Devil May Cry:

Vad får ni i HD Tune Pro under health fliken som läser av värden med hjälp av S.M.A.R.T funktionen.
Jag har bara haft min disk i 2-3 dagar och har redan varning på "Reallocated sector count" Data är 768.

Bör man skicka tillbaka disken?

Enligt OCZ's forum så kan man inte lita på program som rapporterar SMART-värdena då de inte är byggda för SSDs. De rekommenderade att använda sig av Crystaldiskinfo istället. Huruvida det rapporterar rätt värden eller ej vet jag inte. Min disk visar 95% kvar av expected life.

Jag ger länk till OCZ's forum lite senare så får du läsa själv, nu m¨åste jag kila!!

EDIT: Support Question OCZ Toolbox for OCZ Vertex2, Agility2 & LE

Här snackas det om vilka program som visar korrekt smart-värden.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Kör AHCI, senaste drivisarna vad jag vet. Vad kan vara fel? Är en Intel X25M G2 80GB, moderkort 790XT-UD4P (SATA2) i en Corsair 800D (hotswap boxen).

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Satte i min nya OCZ Vertex 2 60gb idag, installerade Win7 x64 och fick detta resultatet, bra eller dåligt?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Support Question Brand new Vertex 2, x2,(less than a week old), low health in CrystalDisk Info and SSD Life...problem?

OCZ säger att inget program visar rätt SMART värden med senaste Firmware. Det ska dock fixas i nästa version.

LasseL: Kör ATTO eller Crystaldiskmark (0x00, FILL. 50MB).

Jämför med mina värden här: Technical Discussion OCZ Vertex 2 on E6410 Performance == OK ?

Jag har samma disk, men du bör få bättre, då det verkar som att mitt chipset begränsar.

AS SSD, HDTUNE och andra program (förutom de jag nämnde ovan) sägs slita på SSD eftersom de använder sig av random okomprimerbar data. Det ger dessutom worst-case scenario överföringshastigheter på Sandforce-baserade SSDs.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har blivit med SSD disk idag, och jag gjorde ju självklart allting i fel ordning...

Kopplade in först, läste FAQ efteråt

Hursomhelst, jag har satt min SSD i SATA 2_3 i min burk, och enligt vad jag läst så ska man sätta in disken i första kontakten (SATA 2_0 i mitt fall då alltså)

Nu är min fråga, går det på något sätt att bara byta plats på kabeln i datorn som inte jag känner till?
Jag testade precis, och då hittade inte Windows disken och babblade om repair

EDIT: 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA - Inet.se
En sådan är det.

Permalänk
Medlem

Titta vad fint med en samlingstråd om SSD så slipper jag skapa en ny.

Min fråga kanske är en "obvious" fråga, men jag undrar hur stor skillnaden bli om jag RAID'ar två stycken säg 60GB istället för att köpa en 120GB disk. Skulle väldigt gärna kasta ut alla mina HDD's och stoppa i SSD's. Datorn kommer användas som jobb dator med CAD/3D skapande och photoshop/digitalt bild skapande. Är det då värt att satsa på en RAID istället för en ensam stor disk i mitt fall? Sen blev jag lite avskräckt när jag såg hur stora problem min bror hade när han skulle RAID'a två stycken 500GB HDD's med drivrutiner som skulle laddas in etc. Och ja det måste vara en hårdvaru RAID, inge mjukvara här inte.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Har en fråga om SSD och säkerhet. Går det att köra SSD:n i raid med en vanlig mekanisk disk utifall SSD:n skulle paja? Funkar detta utan prestandaförlust eller hur skall jag behålla "säkerheten" med SSD om något händer?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Skrivet av tuffejalle:

Har en fråga om SSD och säkerhet. Går det att köra SSD:n i raid med en vanlig mekanisk disk utifall SSD:n skulle paja? Funkar detta utan prestandaförlust eller hur skall jag behålla "säkerheten" med SSD om något händer?

Nej, om du raidar en SSD med en mekanisk disk kommer du få samma accesstid som hos den mekaniska disken. Lösningen heter istället BACKUP.

Det finns s.k. diskkloningsprogram som låter dig göra en kopia av SSDn. Kopian sparar du sedan på den mekaniska disken (eller ännu hellre på en extern disk e.dyl.). Om (!) SSDn kraschar plockar du ut SSDn och skickar den på RMA. Du återställer sedan innehållet på kopian (kopierar innehållet till den mekaniska disken) och använder den som systemdisk under tiden du väntar på att få en ny SSD i retur.

Exempel på diskkloningsprogram: XML Drive Image (DriveImage XML Backup Software - Data Recovery Product), men det finns fler alternativ, google vet mer.

Permalänk
Skrivet av fqvarfort:

Nej, om du raidar en SSD med en mekanisk disk kommer du få samma accesstid som hos den mekaniska disken. Lösningen heter istället BACKUP.

Det finns s.k. diskkloningsprogram som låter dig göra en kopia av SSDn. Kopian sparar du sedan på den mekaniska disken (eller ännu hellre på en extern disk e.dyl.). Om (!) SSDn kraschar plockar du ut SSDn och skickar den på RMA. Du återställer sedan innehållet på kopian (kopierar innehållet till den mekaniska disken) och använder den som systemdisk under tiden du väntar på att få en ny SSD i retur.

Exempel på diskkloningsprogram: XML Drive Image (DriveImage XML Backup Software - Data Recovery Product), men det finns fler alternativ, google vet mer.

Det låter bra men är inte kopian bara en kopia av disken i nyinstallerat läge eller kan jag ställa in så att det tas en ny kopia med förändringar varje dag så jag "bara" tappar en dag i förändring? Kan detta göras utan prestandaförlust, krångel etc?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Hej!

Jag har två snabba frågor till er som kan SSD:

1. Ska jag passa på att köpa 128 gb varianten av Crucial RealSSD C300 istället för 64gb med tanke på prestandan? Jag har svårt att avgöra hur viktig skrivhastigheten är i dagligt användande av datorn.

2. Är det någon som vet om det finns firmware 002 till 64gb varianten, efter att ha letat på Crucials hemsida så tolkar jag det som att det faktiskt inte gör det.

Mvh
Rememberence

Permalänk
Skrivet av rememberence:

Hej!

Jag har två snabba frågor till er som kan SSD:

1. Ska jag passa på att köpa 128 gb varianten av Crucial RealSSD C300 istället för 64gb med tanke på prestandan? Jag har svårt att avgöra hur viktig skrivhastigheten är i dagligt användande av datorn.

2. Är det någon som vet om det finns firmware 002 till 64gb varianten, efter att ha letat på Crucials hemsida så tolkar jag det som att det faktiskt inte gör det.

Mvh
Rememberence

1. Det är sällan du har användning för den höga skrivhastigheten på en SSD om du använder den rätt. Skrivhastigheten är viktig på lagringsmedia (mekaniska diskar) men på SSDn är det accesstiden som är det viktiga. Tillfällen då jag tror att skrivhastigheten möjligtvis skulle ha betydelse är om du använder den för Premiere (videoredigering) och har en ruskigt snabb processor alt. ett grafikkort med CUDA och mjukvara som kan använda det.

Permalänk
Skrivet av fqvarfort:

1. Det är sällan du har användning för den höga skrivhastigheten på en SSD om du använder den rätt. Skrivhastigheten är viktig på lagringsmedia (mekaniska diskar) men på SSDn är det accesstiden som är det viktiga. Tillfällen då jag tror att skrivhastigheten möjligtvis skulle ha betydelse är om du använder den för Premiere (videoredigering) och har en ruskigt snabb processor alt. ett grafikkort med CUDA och mjukvara som kan använda det.

Hej!

Tack så mycket för svaret.
Det var ungefär vad jag misstänkte, därför lade jag en beställning på en Crucial RealSSD C300 64gb.
Ska bli intressant att se hastigheten, jag lär återkomma med benchmarks.

Mvh
Rememberence

Permalänk
Medlem

Bench

Testresultat för 2st Corsair F60 i raid0:

Permalänk

Liten fråga. Jag köpte i början av året en dator från Inet, fick hjälp med att konfigurera den här. Jag köpte iaf en SDD disk (80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA) för operativsystem+spel. Nu är det så att jag funderar på en till SSD-disk då det börjar bli lite fullt på den första. Mina frågor:

Spelar det någon roll om jag köper en till 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, eller om jag köper 40GB-versionen?

Är det något jag ska tänka på när jag ska koppla in den? (Har aldrig rört insidan av en dator själv).

Några nackdelar med att ha spel på en annan SSD än man har operativsystemet på?

Permalänk

Halloj vill bara dubbelkolla så jag förstått allting rätt när jag skall bygga ihop min nya dator imorgon med Corsair SSD Force Series 60GB för första gången, OS är Win7 Professionell:
1. Koppla SSD till SATA-plats 1.
2. Ställ in AHCI i Bios.
3. Installera och allt fungerar perfekt!!(?)

Har jag förstått det hela rätt eller är det något jag missat? Jag antar att jag också skall koppla till SATA 6 Gbit/s.
Om någon några vill verifiera eller rätta mig om jag missuppfattat så kommer jag känna mig mycket lugnare imorgon när det är dags för hopplockning.

Som vanligt supertacksam på förhand för alla svar!

mvh
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

AHCI efter biosuppdatering?

Hej,
Flashade bios nyss då den gamla versionen inte var komplett för att kunna överklocka. Under boot så läser den ju in AHCI-drivrutingerna och sen raddar upp diskar. Det går ju så sjukt fort att man inte hinner se vad det står men jag uppfattade iaf "blblablabla fail" efter raden med min SSD (OS-disk).

Måste jag göra om något ang AHCI-drivrutinerna eller ska det funka ändå? Kan jag få fram infon som står där på något annat sätt? Är alltså precis efter bios-screenen.

Gäller mobo i spec, Win7, bios F4 till F9.

Permalänk
Inaktiv

Min Intel G2 80GB har blivit slöare på sista tiden. Från att maxat hdtune i runt 225mb/s i läs har den nu bara 204mb/s. Är det normalt? Kör Intels Solid State SSD Optimizer minst en gång i veckan fast jag kör Windows 7 som förhoppnings vis har TRIM påslaget.

Vad är det för fel?

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Min Intel G2 80GB har blivit slöare på sista tiden. Från att maxat hdtune i runt 225mb/s i läs har den nu bara 204mb/s. Är det normalt? Kör Intels Solid State SSD Optimizer minst en gång i veckan fast jag kör Windows 7 som förhoppnings vis har TRIM påslaget.

Vad är det för fel?

http://img580.imageshack.us/img580/764/hdtunebenchmarkintelss...

Uploaded with ImageShack.us

SSD:s blir långsammare med tiden, även med TRIM. Att du skulle märka någon praktisk skillnad är inte troligt, du ser bara siffrorna i ett program. Dessutom är väl inte HD Tune det bästa testet för SSD, finns ju andra som är mycket bättre för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

hej. hade tänkt slå till på en ssd som systemdisk, men jag undrar om det är bra eller dåligt att instalera mit antivirus på ssd. och om det är något man bör tänka på när man genomsöker datorn. tack på förhand.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

tjjaa! Undrar bara om inte OCZ Vertex 2E 40GB 2.5" SATA-II Solid State Hard Drive (OCZSSD2-2VTX40G) [OCZSSD2-2VTX40G] Internal Hard Drives Solid State Drives 32GB - 100GB är mycket bättre än intels x-25-v G2 och även x-25-m G2 då den har mycket högre reading och writing speed?

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa två stycken Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB från komplett och köra raid 0, verkar ju bli bra snurr
Eller finns det bättre val för den pengen?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga detta på nu, men provar.

Jag söker en ssd till en bärbar (Acer Aspire 5741G) och vet varken ut eller in, någon som har erfarenhet och kan kasta åt mig ett tips på bra ssd kanske?

Har kikat på lite olika modeller, allt ifrån G2 till C300 till F120 osc, osv.... Vill ha en på runt 80 - 128GB där någonstans och får naturligtvis vara så billig som det bara går, vill dessutom att den är så strömsnål som det bara går då jag har sjukt dålig batteritid.
Måste inte det värsta då jag inte bryr mig om syntetiska tester.

Lagring har jag ju dessutom på 500GB orginaldisken som hamnar där optiska enheten sitter nu, adapter är beställd så börjar bli lite brådis.

F120 har skapat problem för allt för många för att det ska kännas tryggt att chansa på en tror jag, har just inga biosinställningar tillgängliga heller förutom boot ordning typ. Eller vad är era erfarenheter av F120?

Permalänk
Medlem

Vänta tills problemen med F120 fixas eller köp X25-M (säger jag även om jag råkade köpa en F120 till min mammas dator, fast har inte installerat den ännu).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

ocz vertex 2 agility 2 120GB kanske?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vänta tills problemen med F120 fixas eller köp X25-M (säger jag även om jag råkade köpa en F120 till min mammas dator, fast har inte installerat den ännu).

Ok, tack för svaret.

Har en G2 i ena stationära nu men orkar inte riktigt ta ut den och trixa för att prova i laptopen, blir det en till G2 så blir det 80GB och helst vill jag ha runt 120GB då min nuvarande G2 fylldes fort. Vissa säger att 80 är mer än tillräckligt, jag säger att det inte stämmer utan att det är personligt. För vissa räcker det gott för andra inte alls, jag installerar en del på mina maskiner och är inte den bästa på att städa undan skiten heller, hahaha. Gör hellre en total rensning och installerar om minst en gång per år.

I fallet laptopen blir det ju såklart en klon av medföljande win 7 os till att börja med tills jag byter det mot ett köpt win 7 ultimate, väntar bara tills jag hittar en tillräckligt billig licens.

Men C300 verkar få bra betyg i lite olika engelskspråkiga test, fast tydligen snäppet sämre om den inte körs på en sata 6.0 kontroller. Lite sugen är jag på att prova nåt annat äm Intel också måste jag erkänna, i värsta fall kanske man köper en av annat märke till den stationära med G2 och slänger G2 i laptopen?

Det är inte lika enkelt att välja nu som det var bara för ett halvår sedan, speciellt inte med mer nya ssd på intåg.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Vänta tills problemen med F120 fixas eller köp X25-M (säger jag även om jag råkade köpa en F120 till min mammas dator, fast har inte installerat den ännu).

Köpte precis en F120. Vad är det för problem med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av happyemil:

Köpte precis en F120. Vad är det för problem med den?

F120 SSD Random Kernel-Power 41 BSOD; Not Detected on Boot - Page 31 - The Corsair Support Forums

Fast den fungerar väl bra för många, men skulle inte chansa igen innan de fixat ny firmware.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Den 20 kom en firmware-uppdatering för OCZs Sandforce-baserade enheter som fixar problemet med att diskarna hänger sig när den går ner i sleep, får hoppas det fixar alla problem och att Corsair kommer ut med samma uppdatering snart.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar över när man ska slå till på en SSD... Intels G3'or kommer ju förhoppningsvis ut i mindre utgåva innan 2011, troligtvis Q1 däremot.. Så man blir ju sugen på att köpa något annat ändå, speciellt då jag såg att Crucials RealSSD 300 256GB är påväg att bli sjukt prisvärd!

Ca 0.8kr dyrare/GB än Force 120, 4700kr~ för 256GB och all prestanda den har. Om den fortsätter mot 4000kr så borde man ju slå till egentligen :C Om inte nuu på en gång... Aaaaahhhhh. Kan det inte läcka lite prestanda tester på next-gen intel och sandforce's consumer class diskar... haha.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB