Ny generation SSD-enheter från Intel pressar priserna

Permalänk
Medlem

Sommarjobbar förfullt nu till ett i5 system.
Man kan ju alltid hoppas att man har råd med en ssd disk efter det och slänga in os på

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Sommarjobbar förfullt nu till ett i5 system.
Man kan ju alltid hoppas att man har råd med en ssd disk efter det och slänga in os på

Har man ett hyfsat modernt datorsystem är SSD den mest märkbara uppgraderingen man kan göra, så även om det kostar en slant kan det vara värt det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Tror ni priserna på de nya enheterna kommer sjunka i samma takt som den äldre generationen Intel-diskar gjort på sistone?
På bara några veckor har priset på 80gb-varianten sjunkit från typ 3.300 till 3000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
vill oxå ha en ssd snart ska formatera varje dag isåfall ,hårdaste low level så den håller sig snabb

låter ju som en fantastisk idé, med tanke på slitage etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Tror ni priserna på de nya enheterna kommer sjunka i samma takt som den äldre generationen Intel-diskar gjort på sistone?
På bara några veckor har priset på 80gb-varianten sjunkit från typ 3.300 till 3000.

Inte troligt.

De äldre diskarna har haft ett mycket stabilt pris ändå tills nyligen. De senaste veckornas prissänkningar beror (enligt mina egna spekulationer) högst troligen på att G2-diskarna förväntades var mycket lägre prissatta jämte mot de äldre modellerna, och därmed fanns det en viss vilja bland bolagen att tömma sina lager.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Hmm.. Det blir garanterat en total övergång till SSD när windows 7 släpps och stödjer TRIM. Japps.

Sen ska jag börja mobba alla i min omgivning för deras "snurrmaskiner" eller varför inte "popcornmaskiner" som en annan här på forumet så roligt påpekade =).

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande lite för dyrt för min smak, men det är ju härligt att se att priserna faller!

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Medlem

trevlig prissänkning! ssd köpet kryper närmare och närmare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermion
Hmm.. Det blir garanterat en total övergång till SSD när windows 7 släpps och stödjer TRIM. Japps.

Sen ska jag börja mobba alla i min omgivning för deras "snurrmaskiner" eller varför inte "popcornmaskiner" som en annan här på forumet så roligt påpekade =).

grattis i så fall

men för dem som behöver en eller 2 TB så lär det dröjja innan man är på andra sidan helt och hållet

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cactusjack
Jag har en Dell Latitude D420. Går det att trycka i en dylik SSD för att få bättre batteritid och lägre ljud?

Det går tyvärr inte, du har 1,8"-disk i din dator.
Finns 1,8" SSD också visserligen. Dessa är dock ganska mycket dyrare och jag vet inte om de håller måttet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll

men för dem som behöver en eller 2 TB så lär det dröjja innan man är på andra sidan helt och hållet

Elelr så skaffar man en Mini-ITX i garderoben där ingen hör den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lutop
2200 Spänn för att slippa ha en dator som låter som en popcornmaskin och dessutom är snabbare? Självklart! Dags att kravla sej ur stenåldern grabbar!

Den som kallar hårddiskar för stenålder är helt klart konfunderad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Tjaa, heter man SirLagsalot så spelar det uppenbarligen ingen större roll. Däremot om man laddar in 20 bilder i Photoshop på ~25Mb styck, DÅ bryr man sig om det tar 0,5 eller 5 sekunder per bild, det lovar jag dig.. Och får man dessutom bieffekten att man alltid är först inne på banorna i CoD eller Battlefield så tackar man inte nej

Ja, precis.

Man kan också försöka tänka efter lite innan man postar ett inlägg så inser man att ladda upp 3Gb i ram-minnet (vilket ett modernt program gör) eller har filer på 500-1Gb i programmet och kontinuerligt sparar och öppnar filer så har man väldigt mycket tid att vinna på en SSD.

Att Intels nuvarande SSD (inte kommande) är ca 4-6ggr snabbare än de snabbaste mekaniska i vanligt användande, men ca 8ggr snabbare vid riktigt tungt användande märks rätt rejält när man väl sitter där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
trevlig prissänkning! ssd köpet kryper närmare och närmare

grattis i så fall

men för dem som behöver en eller 2 TB så lär det dröjja innan man är på andra sidan helt och hållet

Jag är tämligen säker på att andelen personer som har en 2TB systempartition är tämligen begränsat!
SSD:s är ju för systemkatalogen, program och spel, all typ av långtidslagring har man ju fortfarande på billiga hårddiskar!

Hellre en celeron och SSD än EE och BE med HD (kanske inte riktigt så extremt, men åt det hållet iaf, tar gärna 2000 från CPU budgeten och lägger på en SSD).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Den som kallar hårddiskar för stenålder är helt klart konfunderad.

Oj, öm punkt eller? Du missade ironin också va?

Det blir en SSD till hösten, hoppas jag kan få 100gb för ~2000kr då. Det känns helt vettigt.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

2k för en 80GB... Givet köp när jag bygger nytt system!

Folk lägger enorma pengar på kylningslösningar, snabbare RAM, etc. för att uppnå små små prestandaökningar men tycker att 2k är överpris för en SSD som systemdisk? Hur tänker ni då?

Permalänk
Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggelito
Oj, öm punkt eller? Du missade ironin också va?

Det blir en SSD till hösten, hoppas jag kan få 100gb för ~2000kr då. Det känns helt vettigt.

Nej vill bara påpeka att hårddiskar är väldigt high-tech.
Själv vill jag helst ha >200GB för 2000:- innan jag köper men får nog vänta ett tag på det.

Permalänk

börjar närma sig men fortfarande en bit kvar, tycker 80 GB är lite för lite och 160 disken är på tok fför dyr än så länge. Nästa sommar kanske det är så man kan köpa

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt. Får helt klart bli en SSD till nästa dator.

Permalänk
Avstängd

För det priset kräver jag minst 250GB SSD drive, men helst 500GB. Till dess blir jag utan SSD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Det går tyvärr inte, du har 1,8"-disk i din dator.
Finns 1,8" SSD också visserligen. Dessa är dock ganska mycket dyrare och jag vet inte om de håller måttet.

Samma prestanda som X25-M fast krympt till 1.8" utförande.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Sommarjobbar förfullt nu till ett i5 system.
Man kan ju alltid hoppas att man har råd med en ssd disk efter det och slänga in os på

Jag också! Kanske lite OT..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ska också uppgradera till i5 och SSD när Win7 kommer. Vill gärna ha 120GB för max 2500kr då.

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en 80gb när Win7 kommit ut. Kollade precis Program Files mappen på min primära dator (sign) och den låg på blygsamma 44gb. utan rensningar och efter cirka ett års användning. räknar man med ett windows på 25gb (som man måste när det är 64bit Pro) så blir det ju 11gb över att växa på, och rensa kan man alltid göra, så det lär inte bli några problem där. 80gb är precis lagom till Systemdisk, och en senaste generationens Intel-SSD för endast 2.2k är ju som hittat!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Re: Ny generation SSD-enheter från Intel pressar priserna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
De uppfräschade modellerna bjuder på förbättrade kretsar

På vilket sätt är de "förbättrade"? Är det nånting som är bättre med den nya generation bortsett från priset? Håller de längre? Drar de mindre ström? Vad?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Underbart att det börjar hända saker och ting. Ska bli intressant att se prestandatester, men med tanke på hur den första generationen är så lär det ju se rätt trevligt ut. 2000 för 80GB kan jag absolut tänka mig att lägga ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

2 lök för 80 gig är fan helt ok.
Tänk bara på priset på raptorn när den kom ut i början, var inte den på typ 32 gig eller nått dessutom?

Permalänk
Medlem

Börjar kännas frestande med en ny SSD disk.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth