Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Att man lägger upp filmer, oavsett om de har släppts på dvd, som folk ändå kan ha sett. Väljer man då att lägga upp en koreansk 40-tals film så är man dum i huvudet.

Så du tkr att man ska lägga upp filmer som ännu ej visats i Sverige än? Alltså, nyare releaser. Då blir quizen mer exklusiv för piratkopierare.

Så länge filmen inte släppts i Sverige p.g.a. dess ålder så är det väl inga problem? Vad jag förstått så har det att göra med hur ny filmen är, inte att den är släppt i Sverige i sig?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Att inte få använda imdb eller liknande är bara dumt... har känt igen flera filmer och googlat efter det vissa gånger har man hittat rätt andra gånger så hittar man det inte..

tycker reglerna är bra på den punkten så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vet inte exakt hur reglerna är, men är det inte så att man inte får poäng om ingen kan den film man lagt upp?

Men vad är det folk tycker att möjliga regeländringar skall göra? skall det bli svårare, snabbare,
vad vill vi?

Permalänk

Jag vill ha snabbare. kan ju gå 2 dar innan någon ny bild kommer och ingen gissar/kan filmen.
Fast folket är väl ute nu för tiden och har slutat skolan misstänker jag och även att det har blivit lite 'tråkigt efter 3 långa trådar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra som det är, kanske för att speeda på saker så kan man ge två poäng för om man lyckas lista ut vilken film det är på första bilden, annars om ledtrådar behövs eller fler bilder postas är den en poäng för rätt svar.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Jag tycker det är bra som det är, kanske för att speeda på saker så kan man ge två poäng för om man lyckas lista ut vilken film det är på första bilden, annars om ledtrådar behövs eller fler bilder postas är den en poäng för rätt svar.

Det tkr jag låter som en bra idé. Det motiverar att man ska ligga på lite för att få poäng.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Vet inte direkt om vi kommit någon vart i diskussionen.

1. Att förbjuda folk att kolla på imdb för att känna igen skådespelare tex skulle vara omöjligt att kontrollera, det skulle också göra att quizet blir långsammare.

2. Att posta vad som helst oavsett om det är släppt på dvd eller ej tycker inte jag låter som en bra ide. Det skulle uppmuntra till för mycket snack om piratkopiering för filmer som är för nya. Givetvis finns det gränsfall, som äldre filmer som aldrig släppts på dvd i Sverige men i andra delar av europa. Men då kan man också fråga sig hur många man tror kommer kunna gissa rätt på en sådan film också.

3. Att man inte får posta bilder från annat är avatar fattar jag inte alls. Relativt kända filmer är ju bara som ett tips för att hålla uppe farten i tråden. Tycker att en hel del mindre kända filmer postas ändå och folk lyckas gissa på dom.

4. Snabbare quiz. Hur skulle man i en regel framtvinga det? Vi har ju nu 24 timmars regeln skulle den vara kortare då som tex 12 timmar då? För jag tycker inte vi har haft tillfällen då det gått 2 dagar utan ny bild.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Stormraider:

Vet inte direkt om vi kommit någon vart i diskussionen.

1. Att förbjuda folk att kolla på imdb för att känna igen skådespelare tex skulle vara omöjligt att kontrollera, det skulle också göra att quizet blir långsammare.

2. Att posta vad som helst oavsett om det är släppt på dvd eller ej tycker inte jag låter som en bra ide. Det skulle uppmuntra till för mycket snack om piratkopiering för filmer som är för nya. Givetvis finns det gränsfall, som äldre filmer som aldrig släppts på dvd i Sverige men i andra delar av europa. Men då kan man också fråga sig hur många man tror kommer kunna gissa rätt på en sådan film också.

3. Att man inte får posta bilder från annat är avatar fattar jag inte alls. Relativt kända filmer är ju bara som ett tips för att hålla uppe farten i tråden. Tycker att en hel del mindre kända filmer postas ändå och folk lyckas gissa på dom.

4. Snabbare quiz. Hur skulle man i en regel framtvinga det? Vi har ju nu 24 timmars regeln skulle den vara kortare då som tex 12 timmar då? För jag tycker inte vi har haft tillfällen då det gått 2 dagar utan ny bild.

Good one!

Permalänk

Angående olika många poäng för olika många ledtrådar är jag lite skeptisk. Jag är mer 1 person 1 vote, så jag tycker det skall vara 1 poäng per film som vi haft det. För jag tror inte fler poäng leder till mer aktivitet utan snarare kan leda till irritation om det kommer tillfällen när det är väldigt lätta bilder som folk får mycket poäng för. Speciellt när det ibland händer såna där rusher när 2-3 personer sitter sent en kväll och postar ganska lätta bilder för att ha något att göra på kvällen.
Men jag vet inte, är fler intresserade av att köra på ett flerpoängsystem?

Annars har vi nog bara 24 timmars regeln som kortas ner till 12 timmar som enda konkreta regeländring?
Om inte någon har något annat förslag.

Permalänk
Medlem

jag gillar idéen att korta ner 24 timmars regeln till 12..

Permalänk
Medlem

Ja, idén om att korta tiden är väl den mest effektiva hittills.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om en ny bild postas 22:00 och ingen tagit den 10:00 på morgonen (vet inte hur många som är vaken på natten men jag är ingen av dem) så är det fritt fram att posta en ny bild med andra ord?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Om en ny bild postas 22:00 och ingen tagit den 10:00 på morgonen (vet inte hur många som är vaken på natten men jag är ingen av dem) så är det fritt fram att posta en ny bild med andra ord?

Ja det skulle väl bli så. Vilket skulle betyda att om man postar en bild sent på kvällen så får man posta en till på morgonen.
Sen tänkte jag vi kanske skulle ha en poänggräns på 100, så vi har någon fast gräns när quizet skall starta om, och 200 känns som det var lite stort hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Sen tänkte jag vi kanske skulle ha en poänggräns på 100, så vi har någon fast gräns när quizet skall starta om, och 200 känns som det var lite stort hopp.

Inte för att jag vill sätta käppar i hjulen nu men, vad skulle den regeln bidra till? Det blir ju bara oftare vi får starta en ny tråd. Blir tävlingen roligare för att vi startar nya trådar? Eller hur menar du?

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Skrivet av Volvo_Jonas:

Inte för att jag vill sätta käppar i hjulen nu men, vad skulle den regeln bidra till? Det blir ju bara oftare vi får starta en ny tråd. Blir tävlingen roligare för att vi startar nya trådar? Eller hur menar du?

Nej inte vet jag, har bara fått intrycket att folk är mer aktiva i början för dom gillar att vara högt i poänglistan och sen när glappet blir större till toppen så tröttnar vissa. Men jag vet inte. Är inte direkt någon regel jag bryr mig om, så vill ingen annan ha den så är det lungt för min del. Jag kollade bara lite på hur det var i serie quizet för ideer.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag man kan göra ett mellanting.

Har ingen postat en ledtråd eller ny bild inom 12h så är det fritt fram för vem som helst att posta ny bild. Om ledtrådar eller nya bilder postas så är det 24h regeln som gäller som vanligt.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤