AMD lovar god tillgång på grafikkort för DX11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
Cryengine två låg LÅNGT före hårdvaran vi hade för två år sedan!
De är först nu som man kan börja spela de med två HD4890 i 1920*1200 very high med acceptabel framerate

Sen så finns det inte en annan spelmotor som kan göra samma sak som cryengine kan eller kunde

vet inte riktigt varför alla är så imponerade utav crysis.
Visst det hade snygg grafik, men det gick ju inte spela med allt ögongodis på. Som du säger hade cryengen allderles för höga systemkrav för år 2007. även idag är dom för höga

tycker ite crysis går att gämföra med något annat spel eftersom alla andra spel är gjorda föra att kunna spelas på max. Ställde man ner grafiken i crysis till en spelbar nivå år 2007 var kappt medelmåttigt.

för mig är crysis ett prestandatest och mer gämförbart med futuremark än andra spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
vet inte riktigt varför alla är så imponerade utav crysis.
Visst det hade snygg grafik, men det gick ju inte spela med allt ögongodis på. Som du säger hade cryengen allderles för höga systemkrav för år 2007. även idag är dom för höga

tycker ite crysis går att gämföra med något annat spel eftersom alla andra spel är gjorda föra att kunna spelas på max. Ställde man ner grafiken i crysis till en spelbar nivå år 2007 var kappt medelmåttigt.

för mig är crysis ett prestandatest och mer gämförbart med futuremark än andra spel.

Fanns kort som var kapabla att köra Crysis med fullt godtagbar grafik redan tidigt 2007, men kraven var relativt höga ja. Inget fel med det i min mening alls, bara att vänta lite eller köpa hårdvara kraftig nog trots allt. En bit efter Crysissläppet kom kapabel hårdvara för massorna ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRavensNest
Jag tror nog id tech 5 kan göra samma saker fast mycket bättre och därtill mycket mer än vad CryEngine 2 kan hehe, it's a beast Dessutom utan att använda DX överhuvudtaget(opengl). Så jag förstår verkligen inte varför man skall gå vidare med Dx11, det är bättre att bara lära sig utnyttja kraften i de föregående versionerna istället. Men det kanske fungerar som ett bra försäljningsargument men det är egentligen bättre att maxa föregående teknik som vi tydligen inte ens är i närheten att göra än. Man borde använda OpenGl mer tycker jag.

Har jag svårt att tro, åter igen. Motorn har inte samma fokus på kvalitet och effekter utan mer på effektivitet och smarta lösningar. Ser inte varför man ska härka kvar på de äldre APIerna när de nya erbjuder effektivare funktioner, hela anledningen att de nya inte används vettigt är ju att vi härkar kvar på de gamla hela tiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Handlade inte detta om AMDs nya kort? Det gör väl inte så mycket skillnad om de har DX 11 eller inte då den rena prestandaboosten kommer bli tillräcklig för att motivera ett köp för många. Sen har man DX11 när spelen som stödjer det kommer och det är ett plus i kanten.

Själv sitter man på ett 8800 GT som har kvaddat. Dock kan jag spela med det när jag har underklockat det under original. Men känns som det kan pajja helt när som helst.

Tycker det borde komma info om dessa korten snart då jag tror jag hört att de ska släppas innan Windows 7 lanseras.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Anledningen att inget spel gjorts för DX10 från grunden är väl framförallt för att konsollerna bara klarar dx9 och det är ju typ 90 % av marknaden.

Hoppas kortet klarar Crysis på very high (inte warhead utan orginalet) i bra upplösning (minst 1920x1200) och att det håller bra framerate spelet igenom. Vore skandal om grafikkortet inte klarade av det när det var 2 år sen spelet släpptes.

Konsoller är väll inte mer populära nu än för 5år sedan. Handlar mer om att konsollerna har blivigt tillräckligt kraftfulla för att ersätta datorn och sen så har fildelning också mycket med saken att göra. En del tillverkare har förlorat nästan hälften av sin försäljning av pc spel på grund av det.

Skulle inte förvåna mig om nån som sitter här och klagar på att utväcklingen går långsamt sitter själv och laddar ner och faktisk är en del av problemet själva

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Angående spel som är utvecklade i DX10 enbart så kommer ju Futuremarks kommande spel vara det. Shattered Horizon.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
DX10 blev ju en flopp för att alla utvecklare valde att designa DX9 med "DX10 godis" på toppen, finns ju inte ETT enda spel som är designat bara i dx10, blir nog samma sak med DX11 då alla konsoler ändå kör DX9, vilket dödar utvecklingen.

Det stämmer inte riktigt. PC och Konsolförsäljningen tar inte ut varandra då det är två olika grupper av användare. Det är ju inte konsolernas hårdvara som sätter käppar i hjulen för utvecklingen inom PC-spelsbranschens utveckling utan snarare en fråga om att kunna få sålt produkten i fråga. Även om väldigt många spel idag portas till samtliga system så är dessa ändå oberoende av varandra i grunden, och utvecklare kan göra vad de vill med portningens tekniska stöd.

Det enda konkreta exemplet med DirectX10-stöd, på pappret, är Crysis. Sålde virtuellt ingenting. En kombination utav att kunderna inte kunde köra spelet utan att investera i ny hårdvara för flera tusen kronor och att denna oron för dålig prestanda resulterade att kunder inte vågade investera pengar i mjukvara de inte kunde garantera skulle fungera.

Vill man ha ut tekniken så är det krav på att man sänker ribban hellre än höjer den. Även om virtuellt alla grafikkort som säljs för stationära datorer idag stödjer DirectX10 (/och DX10.1 i många fall) så finns det inget driv för kunder att faktiskt göra en scen av ett extra filter i spelen. Först när man kan få ut bättre prestanda utav DirectX10, 10.1 och 11-stödet kommer intresset riktas mot tekniken. Då kunder kan motivera ett eventuellt operativsystembyte (för befintliga Windows XP användare) i strävan om att bygga en bättre prestandaprofil och därav faller fler användare in inom kretsen med stöd för resten av teknikerna som hör där till.

Idag är DirectX10 inget annat än Windows Vista-exklusiva filter i spel i fråga. Därför totalt värdelöst. Först när utvecklare faktiskt kan jobba med Microsoft och få fram den minsta fördelen med den nya tekniken kan man få fram ett produkt som kan sälja den - då Crysis bara lyckades få fram frasen "DirectX10" men utan innebörd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Om du läst vad ajg skrev så är det farsans dator

Och sedan till den andra killen fps ligger på 49.
20fps laggar.

Du kan lägga upp specs på din farsas dator då. : )

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att Dirk kan styra upp det här företaget tillslut. Det ser bara ljusare och ljusare ut. Lite oroad över processorerna dock. Bara GF kan komma igång med 32 nm snabbt så ordnar det sig.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
Crysis flyter faktiskt på ganska bra i 30 fps eftersom de har motionblur

TYcker du inte utvecklingen ska fortsätta framåt eller?..

UE3 motorn är ruskigt snygg och kräver inte mycket av sig.
Den är så väloptimerad som de bara går

Cryengine 2 låg bara före sin tid..
De finns inte en annan spelmotor som kan göra samma saker som Cryengine 2 kan

*

"UE3-motorn"=Unreal Engine 3-motorn= overkliga motorn 3-motorn ^^"

UE3 piskar ju Cryengine 2 alla dagar(sett ur nästan alla aspekter förutom då enbart ögongodis, även om jag själv tycker UE3 även ligger över standard för att kallas ögongodis). Det är ju bara löjligt att göra en sådan motor som Cryengine 2(dom måste gjort en enorm förlust?). Finns det något annat spel än Crysis och möjligtvis det beryktade Crysis 2 som använder den motorn *förlorade stash*[Enormt kul att se hur som ska lösa Crysis 2 till x360 och ps3 xD]? UE3 används ju i ett antal spel(bioshock, UT3, Turok med flera), där borde framtiden ligga om något för UE4 med DX11-instick och mycket physx som användare/konsoler kan köra(som även då skulle/kunde köras in i den nya xbox? 720?;).

Det borde göras en ny xbox nu. 360;n halkar efter datorerna för mycket , tycker även konsolerna börjar lagga med dom nyaste spelen=(

Om det kommer ett fint dx11-kort i budgetklassen 1500kr eftersom dom skulle släppa så många kort =O*(möjligheten känns dock "väldigt" stor eftersom det finns ju alltid folk som köper det nyaste hela tiden, vilket gör att Ati denna gång kan ta sjuka summor när inga konkurrenter finns) *blir det ett köp annars får man vänta som vanligt så man får mer för pengarna..

Over and out
//P

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom drar mindre ström, och kräver mindre kylning som låter mindre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
nvidia då ?

NEJ, stödjer inte ens DX10.1 (om det har någon funktion alls) men kanske nästa år

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Jag ska köpa nytt grafikkort tillsammans med SSD men jag är inte så sugen på att lägga vantarna direkt på 5870 innan man fått se hur GT300 presterar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Om du läst vad ajg skrev så är det farsans dator

Och sedan till den andra killen fps ligger på 49.
20fps laggar.

Du låter som en liten pojke som försöker skryta för dina kompisar att din kära pappa har en versting dator. Själv tror jag bara du sitter och ljuger. håll dig till DX11 korten

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

jag köpte ett 4730, är det stor skillnad mot en 4770?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
jag köpte ett 4730, är det stor skillnad mot en 4770?

Vad har din fråga med tråden att göra? Har du sökt själv?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
jag köpte ett 4730, är det stor skillnad mot en 4770?

Hej,

Nej, det är det inte. Det är kanske sisådär 5% prestandaskillnad till fördel 4770, men 4730 låter mer, drar mer ström och blir varmare. Om du kan leva med det så har du gjort ett helt ok köp, då 4730 presterar på nivå med 9800GT, men är billigare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Risken är att det är låg och mellan segment kort, med DX11 som det finns gott av vid W7 lanseringen. Men hoppas att det är prestanda kort.:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
NEJ, stödjer inte ens DX10.1 (om det har någon funktion alls) men kanske nästa år

Det gör dom visst det, men bara i några få produkter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
NEJ, stödjer inte ens DX10.1 (om det har någon funktion alls) men kanske nästa år

wuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut ?

Det jag mena var om dom komemr få god tillgång / när dom kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Du låter som en liten pojke som försöker skryta för dina kompisar att din kära pappa har en versting dator. Själv tror jag bara du sitter och ljuger. håll dig till DX11 korten

Du får tro vad du vill. Anatar du aldrig testat crysis eller compnay of heroes på max grafik. För du hade du fattat vilken skön känsla det är att spela dessa spel med allt på max.

Dvs DX11 kommer nog bli ennu vackrare och jag vill i fortsättnignen med att överraskas av de fina miljöer som ges.

Vist fan är jag jäkligt glad att farsan ahr en värsting för då kan ajg spela spel på max, synd att inte din farsa har det då lol.

PS det är en i7 965, 6gb domintor, 2st gtx280 (snart 3st), Vertex ssd och en rapotr 150gb, EVGA SLI classfed mobo etc. Sakerna är klockade.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Du får tro vad du vill. Anatar du aldrig testat crysis eller compnay of heroes på max grafik. För du hade du fattat vilken skön känsla det är att spela dessa spel med allt på max.

Dvs DX11 kommer nog bli ennu vackrare och jag vill i fortsättnignen med att överraskas av de fina miljöer som ges.

Vist fan är jag jäkligt glad att farsan ahr en värsting för då kan ajg spela spel på max, synd att inte din farsa har det då lol.

PS det är en i7 965, 6gb domintor, 2st gtx280 (snart 3st), Vertex ssd och en rapotr 150gb, EVGA SLI classfed mobo etc. Sakerna är klockade.

Jag anser också att DX 11 kommer bli mycket snyggt. Har också ett liknande system som din pappa. Saknar dock två Dx 11-kort. Men det ska bli ändring på när de släpps. Maxar också Crysis med

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Anledningen att inget spel gjorts för DX10 från grunden är väl framförallt för att konsollerna bara klarar dx9 och det är ju typ 90 % av marknaden.

Hoppas kortet klarar Crysis på very high (inte warhead utan orginalet) i bra upplösning (minst 1920x1200) och att det håller bra framerate spelet igenom. Vore skandal om grafikkortet inte klarade av det när det var 2 år sen spelet släpptes.

Tror du att dom skulle göra korten optimerade till ett gammalt spel(crysis)?
Fortsätt drömma,btw är crysis ett skitspel med värdelös grafik:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Tror du att dom skulle göra korten optimerade till ett gammalt spel(crysis)?
Fortsätt drömma,btw är crysis ett skitspel med värdelös grafik:)

P.S och lafiel??Snälla gå en svenska eller rättstavningskurs är du snäll,man tror ju att du är full när du skriver:)

MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
finns det nåt dx11 spel som ens kommer snart? förstår inte heller denna hets för nya grafikkort.

Crysis 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Du får tro vad du vill. Anatar du aldrig testat crysis eller compnay of heroes på max grafik. För du hade du fattat vilken skön känsla det är att spela dessa spel med allt på max.

Dvs DX11 kommer nog bli ennu vackrare och jag vill i fortsättnignen med att överraskas av de fina miljöer som ges.

Vist fan är jag jäkligt glad att farsan ahr en värsting för då kan ajg spela spel på max, synd att inte din farsa har det då lol.

PS det är en i7 965, 6gb domintor, 2st gtx280 (snart 3st), Vertex ssd och en rapotr 150gb, EVGA SLI classfed mobo etc. Sakerna är klockade.

Min pappa är starkare än din pappa!

Company "maxar" man väl med tillfredsställande fps med ett 4870?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Du låter som en liten pojke som försöker skryta för dina kompisar att din kära pappa har en versting dator. Själv tror jag bara du sitter och ljuger. håll dig till DX11 korten

Varför hugga så hårt på honom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
P.S och lafiel??Snälla gå en svenska eller rättstavningskurs är du snäll,man tror ju att du är full när du skriver:)

MvH albanen

Full på en Lördagkväll?
Det låter osanolikt.
.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det gör dom visst det, men bara i några få produkter.

Inget DX10.1 för Nvidia än så länge, men det blir nog DX11 i början på nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk

Inget DX10.1 för Nvidia än så länge, men det blir nog DX11 i början på nästa år.

Läst någon artikel om att det skulle komma GT200 Bärbara med DirectX 10.1.
Ska se om jag drömmt elr om jag hittar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det enda konkreta exemplet med DirectX10-stöd, på pappret, är Crysis. Sålde virtuellt ingenting. En kombination utav att kunderna inte kunde köra spelet utan att investera i ny hårdvara för flera tusen kronor och att denna oron för dålig prestanda resulterade att kunder inte vågade investera pengar i mjukvara de inte kunde garantera skulle fungera.

Liten korrektion. Över en miljon sålda exemplar på tre månader tycker jag knappast kan klassas som dåligt.

http://www.techpowerup.com/51439/Crysis_has_Sold_over_1_Milli...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
P.S och lafiel??Snälla gå en svenska eller rättstavningskurs är du snäll,man tror ju att du är full när du skriver:)

MvH albanen

Får man intte dricka bärs längre ?
Jag vill itne vara utan sweclockerssidan bara för att jag dricker lite öl.

Så jag tycker alban att du ska ta en kurs i "Having fun"

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Du får tro vad du vill. Anatar du aldrig testat crysis eller compnay of heroes på max grafik. För du hade du fattat vilken skön känsla det är att spela dessa spel med allt på max.

Dvs DX11 kommer nog bli ennu vackrare och jag vill i fortsättnignen med att överraskas av de fina miljöer som ges.

Vist fan är jag jäkligt glad att farsan ahr en värsting för då kan ajg spela spel på max, synd att inte din farsa har det då lol.

PS det är en i7 965, 6gb domintor, 2st gtx280 (snart 3st), Vertex ssd och en rapotr 150gb, EVGA SLI classfed mobo etc. Sakerna är klockade.

vadå OT...? hur fasen kom ni in på att jämföra pappor? Ingvar Kamprads barn har ju i så fall världens tredje rikaste pappa..