Permalänk
Medlem

Köpa bärbar - Processorns betydelse

Hej

Jag står i valet och kvalet att ersätta min snart 4 år gamla iBook.

Att sätta sig in i marknaden för bärbara datorer är nästan mer förvirrande än klargörande. Planen är för tillfället i alla fall att försöka få fatt på en någorlunda kompakt bärbar för under 10 000 kr.

Krav är sådant som vettig byggkvalité, kanske 4 timmars batteritid, 4 GB ramminne, minst 250 GB hårddisk etc.

En datorserie som uppfyller dessa krav är Acer Timeline med modellerna 3810 och 4810 (13.3" och 14" skärmar, under 2 kg tunga).

Men, nu till min stora undran. På den svenska marknaden finns dessa datorer bara med Core 2 Solo processorer och jag är lite nyfiken på hur mycket man lider av det här vid bildredigering, rent generellt relativt samma dator med Core 2 Duo (dubbelkärnig) processor. Troligen kommer jag att köra Ubuntu, eller annan Linuxdist, så programmen blir väl Gimp och f-spot/Digikam.

I övrigt använder jag datorn till surfa, maila, se på film etc. d.v.s inget särskilt krävande. Men det är när jag hanterar bilder jag känner att min gamla iBook håller på att storkna. Givetvis skulle man ju kunna stänga av en massa program, men det vägrar jag, jag vill kunna ha flertalet program igång samtidigt som jag jobbar.

Datorn kommer att vara min enda dator. Dvs, jag sitter inte med någon stationär för tyngre jobb, har dock extern skärm.

Förslag på andra datormodeller och övriga kommentarer är mycket välkommet.

Har även tittat på Macbook Pro, men det är för mycket pengar just nu, och gamla Macbooken är jag inte så sugen på.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk

Finns ingen anledning att inte köpa Dual Core processor idag. En solo processor blir en flaskhals.

Den här uppfyller dina krav: http://www.dustinhome.se/pd_5010329057.aspx

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Förutom på en punkt, vilket jag var lite otydlig med. Eftersom att jag kopplar in en extern skärm vill jag kunna göra det digitalt. Det vill säga, Display Port, HDMI eller DVI utgång är ett krav. Annars var det där nog en rätt så trevlig bärbar, om än lite klumpig.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"