Nvidia: Framtidens grafikkort har 5000 streamprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: Framtidens grafikkort har 5000 streamprocessorer

Nvidias chefsforskare berättar vad han tror om framtidens grafikkort. Tusentals streamprocessorer och enorm minnesbandbredd är några av höjdpunkterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska man vänta tills de korten kommer innan man uppgraderar?

Permalänk

Klart det kommer vara så ingen nyhet precis ^^

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Ska man vänta tills de korten kommer innan man uppgraderar?

Ja.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Blir inte förvånad direkt när det ryktas om att de nya ATi-korten ska ha 1200 streamprocessorer.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Ska man skratta eller gråta?

Tror jag tar reklamen som trilla genom brevinkastet och sätter mig å skiter, detta spekulation är lika intressant.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

"In 2015, the 11nm-generation will have 5,000 floating point arithmetic cores ... and a memory bandwidth of 1.2TB/s."

"I jämförelse har ett Geforce GTX 285 240 stycken streamprocessorer ... samt en minnesbandbredd på 159 gigabyte per sekund."

Räcker verkligen 1.2TB/s för 5000 cores?
Om förhållandet mellan minnesbandbredd och stremprocessorer i 285 (159/240= 0,6625GB/s per streamprocessor) används så skulle det krävas 0,6625*5000=3312,5GB/s. Nästan 3 gånger högre än de 1.2 som nVidia går ut med. Ska dessutom klockfrekvensen för kärnorna upp till 3GHz så blir det ju ännu värre :/

Med reservation för att helgen fortfarande sitter i...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Inga spel som hackar

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

1,2TB/s med ett teoretiskt minne med 3GHz klockfrekvens innebär 400Bytes/cykel vilket med andra ord skulle kräva 3200bits/cykel! Jämför det med de minnesbussar som används idag med 128-512bits/cykel. Även med MCM och 3D-design (med minneschippen lagda ovanpå GPU) kommer det bli extremt svårt, helst om det hela ska kunna köpas av vanliga dödliga.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
"In 2015, the 11nm-generation will have 5,000 floating point arithmetic cores ... and a memory bandwidth of 1.2TB/s."

"I jämförelse har ett Geforce GTX 285 240 stycken streamprocessorer ... samt en minnesbandbredd på 159 gigabyte per sekund."

Räcker verkligen 1.2TB/s för 5000 cores?
Om förhållandet mellan minnesbandbredd och stremprocessorer i 285 (159/240= 0,6625GB/s per streamprocessor) används så skulle det krävas 0,6625*5000=3312,5GB/s. Nästan 3 gånger högre än de 1.2 som nVidia går ut med. Ska dessutom klockfrekvensen för kärnorna upp till 3GHz så blir det ju ännu värre :/

Med reservation för att helgen fortfarande sitter i...

Ja det är väl inte så ologiskt ändå, följden blir väl bara att processorerna räknar med mindre data åt gången eller?

För övrigt ska man ju ta detta med ett badkar salt.

Permalänk
Medlem

Det graffet måste man väl endå kunna maxxa Crysis med?! Endå tveksamt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Inga spel som hackar

Kanske inte dagens spel...
Med ett Geforce 256 med sina otroliga upp till 128MB minne och 4.8GB/sec minnesbandbredd så hade man nog inga problem med ett par år gamla spel heller (förutsatt att de hade stöd för 3D-kort då ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Dessutom kräver det ett eget personligt litet Chernobyl.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Dessutom kräver det ett eget personligt litet Chernobyl.

Tror att med 11nm så lär det dra mindre el än vad flagskeppen gör i dagsläget.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är lika tråkigt som med bilindustrin.

"I framtiden kommer det vara större bättre och snabbare" men med samma trista teknik.

Jag hoppas på ett paradigmskifte där de kommer fram till ett helt nytt revolutionerande sätt att framställa grafik. typ har 500 processorer med minne integrerat i varje som sköter om en liten sak var. En flock mastergrunkor talar om vad som skall göras och de som inte har nått att göra "sover". Vill man ha mer boost så pluggar man bara in en modul med ytterligare 500 st eller så många moduler man nu vill ha.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Orka 11 nm. I framtiden kommer vi ha biologiska datorer som vi är sammankopplade med direkt in i hjärnan. LSD blir lagligt sälja och upplevelsen är total och evig.

Amen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Orka 11 nm. I framtiden kommer vi ha biologiska datorer som vi är sammankopplade med direkt in i hjärnan. LSD blir lagligt sälja och upplevelsen är total och evig.

Amen.

hahahaha...

Permalänk
Medlem

Vad skulle man annars räkna med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Orka 11 nm. I framtiden kommer vi ha biologiska datorer som vi är sammankopplade med direkt in i hjärnan. LSD blir lagligt sälja och upplevelsen är total och evig.

Amen.

LoL, lite väl tidigt. Det du snackade om gäller nog några hundra år framåt

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Hur många gånger snabbare är dagens grafikkort än de från 2003?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Inga spel som hackar

2020 kommer du skriva JÄVLA SKIT GRAFIKKORT åt det där kortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Hur många gånger snabbare är dagens grafikkort än de från 2003?

Många

Permalänk
Medlem

DE kommer kanske inte att bli relativt så mycket snabbare med tanke på att alla antagligen har 100" 24/9-skärmar(eller vad bioformatet är) med 240000x90000 pixlar vid det laget. Lär behövas en del kraft för att få någon fps öht med sådana skärmar

Besides, det blir spännande, med den upplösningen blir bilden nästan skarpare än rummet runtomkring bilden(iaf rummet sett med mina hundögon)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Hur många gånger snabbare är dagens grafikkort än de från 2003?

ATi http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=36&card2=608
Nvidia http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=172&card2=605

Permalänk
Medlem

2015 kommer det inte finnas någon marknad för separata grafikkort. De inbyggda kommer klara allt som behövs förutom spel och PC-spel kommer vara lika dött som Commodore 64 eller Amiga 500. Jag hoppas jag har fel men kollar man på hur det ser ut så finns det inga tecken på att PC-spelsmarknaden blir bättre. Alan Wake som när det utannonserades var för PC ska nu bara komma till 360. Dragon Age som var Biowares sätt att bevisa att de inte bara gjorde konsolspel som KotOR och Jade Empire kommer nu på konsol och det lär sälja 10x mer än på PC. Call of Duty (som om man när ettan var het skulle säga att det skulle vara störst på konsol skulle blivit utsktrattad) bara säljer småsmulor på PC. typ 10miljoner ex på konsol och 100k på PC eller nått.

Jag gillar det inte heller men att blunda för det hjälper inte...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Inga spel som hackar

Heh...jodå, säkert massor av spel som hackar då också.

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Är man PC-spels entusiast får man gå över till Linux och hjälpa till att göra de fria spelen bättre, det finns redan halvhyfsade om inte i närheten av PC som: World of Padman, OpenArena, Nexuiz, Warsow, Tremulous, RTCWET osv.

Grafiken ligger dock långt efter Windows/konsol-spelen med sina Hollywood-budgetar.

Det som är riktigt dåligt på Linux är singleplayer-fps som är storybaserade, istället för de multiplayer Quake/UT-kloner som det finns ganska många av. Det verkar finnas gott om folk som vill skriva avancerad 3D-kod och 3D-motorer för Linux och även modellera festliga gubbar, men inga alls som vill skriva manus och scripta.

Där finns en nische, att skriva manus och scripta till en befintlig 3D-motor, som en del redan gjort för ex Halflife2-motorn för Windows där det finns bra singleplayer-moddar. Men inte verkar gjort alls för de Linux-baserade spelen.

Sen finns ju spel som WoW och Eve, som kanske gör sig bäst på PC med tangentbord. Särskilt typ WoW där man lägger till nya funktioner i spelet hela tiden, det skulle konsolerna ha svårt att klara av dvs gå i väggen prestandamässigt rätt fort och utvecklarna skulle tröttna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan att utveckla spel-kod för Windows/Linux är väl egentligen bara valet mellan olika API:er? DirectX eller OpenGL. Det borde väl ändå betyda att det mesta är sig likt förrutom för just de som skriver den del av koden på klienten som visar grafiken.

Det känns som att många håller sig kvar i DirectX av samma anledning som många håller sig kvar i Windows. För vanans skull...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

OpenGL har väl problem med att det inte utvecklas så snabbt som ATI/NVidia vill. Verkar som de är nöjda med en väl fungerande standard för proffsbruk.

I längden vore det absolut bäst om GPU snabbt utvecklades till att kunna köra standardkod som en CPU och de kunde skrota DirectX helt. Larrabee kanske är ett stort steg åt det hållet?

Permalänk
Medlem

Det är lättare att utveckla för DirectX eftersom Microsoft tillhandahåller så många verktyg som förenklar utvecklingen, VS och DXSDK är förhållandevis lättanvänt, särskilt om man är van och de är något av standard i många utbildningar. Dessutom är det ju ingen nackdel att den resulterande koden i princip är färdig att porta till XBOX360.

Det finns ingen konsol att direkt porta OpenGL-spel till, PS3 är för proprietär och annorlunda med en massa hemliga protokoll som ex. grafikstacken som är topphemlig. Dessutom kostar PS3-SDK skjortan, så inte många kan använda det. DXSDK är gratis och VS Express är gratis = mycket lättare att rekrytera nya förmågor(man föds inte till utvecklare, man måste ha någonting att träna upp sig på också).

På Linux bromsas utvecklingen av att det bara är Nvidia-grafikkort som stöder de senaste OpenGL-funktionerna, och det med en proprietär drivrutin som många Linux-talibaner vägrar att använda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
2015 kommer det inte finnas någon marknad för separata grafikkort. De inbyggda kommer klara allt som behövs förutom spel och PC-spel kommer vara lika dött som Commodore 64 eller Amiga 500. Jag hoppas jag har fel men kollar man på hur det ser ut så finns det inga tecken på att PC-spelsmarknaden blir bättre. Alan Wake som när det utannonserades var för PC ska nu bara komma till 360. Dragon Age som var Biowares sätt att bevisa att de inte bara gjorde konsolspel som KotOR och Jade Empire kommer nu på konsol och det lär sälja 10x mer än på PC. Call of Duty (som om man när ettan var het skulle säga att det skulle vara störst på konsol skulle blivit utsktrattad) bara säljer småsmulor på PC. typ 10miljoner ex på konsol och 100k på PC eller nått.

Jag gillar det inte heller men att blunda för det hjälper inte...

tss det tror jag inte på
Alan Wake kommer förmodligen komma till PC så småning om, ungefär som Gears och mass effect. Anledningen är förmodligen att microsoft vill ha fler exklusiva spel till xboxet eftersom sony håller på att springa om på den fronten.

sen dom där säljsiffrorna var ju lite larviga. Crysis till exempel sålde nästan 3 miljoner ex och jag tvivlar på att alla dom ens kunde köra på medium. Anledningen till att försäljningssiffrorna svackar något är att man inte räknar med digital distribution. Till exempel har steam 20miljoner unika användare vilket är fler än xbox live och PSN som ligger på knappt hälften så många var. och det finns massor med andra digitala distributörer t.ex D2D, Imuplse, GOG med flera.

OM pc gaming dör så är det den mest underhållande död jag varit med om.

*upptäcker att man gått off topic och återvänder till att spela fantastiska PC exklusiva spel så som STALKER, Anno, Dawn of war, crysis, ArmA, CoH och många fler*

Visa signatur

...