Nvidia: Framtidens grafikkort har 5000 streamprocessorer

Permalänk
Medlem

Spel på PC kommer inte att dö, det finns alltid en marknad.

Dock så kan många av blockbuster titlarna flytta till konsoll eftersom de tjänar mer pengar där. Gillar man de spelen får man nog skaffa en konsoll så småningom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
2015 kommer det inte finnas någon marknad för separata grafikkort. De inbyggda kommer klara allt som behövs förutom spel och PC-spel kommer vara lika dött som Commodore 64 eller Amiga 500. Jag hoppas jag har fel men kollar man på hur det ser ut så finns det inga tecken på att PC-spelsmarknaden blir bättre. Alan Wake som när det utannonserades var för PC ska nu bara komma till 360. Dragon Age som var Biowares sätt att bevisa att de inte bara gjorde konsolspel som KotOR och Jade Empire kommer nu på konsol och det lär sälja 10x mer än på PC. Call of Duty (som om man när ettan var het skulle säga att det skulle vara störst på konsol skulle blivit utsktrattad) bara säljer småsmulor på PC. typ 10miljoner ex på konsol och 100k på PC eller nått.

Jag gillar det inte heller men att blunda för det hjälper inte...

Detta är ju helt enkelt för att datorspelande är för dyrt och ibland inte innefattar de tjänster man är ute efter. Inte för att PC-spelsindustrin har något förbannelse över sig.

Men att se konsolernas spelförsäljningskraft och sedan tro att dessa kommer döda PC:n som spelformat är ju skrockfullt. Se bara på World of Warcraft, Battlefield och Call of Duty (jag vet att sistnämnda finns på alla system) som har en enorm köpkraft på PC.

Det krävs mer fokus på att utveckla förstapartitjänster till PC:n för att göra den lite hetare som spelsystem. T.ex;
- Genom att låta spel köras på disk för att förenkla installation och för att kunna komma igång direkt (självklart blir det inte ljudlöst precis)
- Effektivisera uppdateringsdistribution (som i STEAM)
- Arbeta med tekniker för att sänka systemkraven hellre än att höja dem hela tiden (DirectX10, DX10.1, DX11 - Windows Vista och Windows 7 krav skall inte behöva existera)
- Delad kommunikationsstandard mellan hela spelcommunityn på fler nya program (Såsom Windows Live)
- Ge tydliga krav på att hålla priserna för onlinedistribution till ett tydligt lägre pris än i butik eller ett liknande aktuellt pris för butik efter lanseringen. Att ta 49€ online för ett spel som i butik kostar 199SEK känns ju ganska tappat, speciellt när det är spelet i butik som kostar pengar att producera och transportera.

PC:n måste förenklas som ett system, där AMD, Intel och Nvidia går ut med lättare riktlinger för novisa användare som ska uppgradera sin dator. Ungefär som AMD hade i tanken med AMD Spider och AMD Game, även om det i verkligheten aldrig blev något av det. Att förenkla systemet kräver också att göra, som tidigare nämnt, installation och hämtning av uppdateringar mindre komplicerat. Själv har jag, som ganska erfaren Internetanvändare som alla andra här inne, svårt att hitta uppdateringar till vissa halvmoderna spel just för att uppdateringarna helt enkelt gömmer sig på luddigt formulerade hemsidor med underliga regionskriterier (såsom Frontlines: Fuel of War).

Det är inte konsolerna som hotar PC:n. Det är PC:ns bristande utveckling som gör grund för konsolernas framgång.

Permalänk
Medlem

Varför hela tiden dubbelt så snabbt för varje år? Lustigt hur marknaden fungerar.. Iof går ju inte att tjäna pengar om man släpper ett grafikkort som är hur snabbt som helst, då skulle ju ingen behöva uppgradera..

Btw, klarar det där kortet crysis på högsta?:P

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Avstängd

Bara 5000 steamprocessorer?

Jag hade typ räknat med... OVER 9000!!!

Permalänk
Medlem

Tycker det här är tråkigt: ingen innovation kvar bara fler streamprocessorer för att kunna köra flera och nyare shaders. Blah!

dx5-9 var det verkligt stora hoppet i mitt tycke: sen dess känns det bara som att vi uppdaterar dx9.

Men jag hoppas: förut på den gamla tiden så prognosticerade vi att framtidens kort helt enkelt skulle vara oerhört snabba och köras i typ 5ghz. Istället så fick vi en massiv directx innovation. Jag hoppas och tror att den här prognosen med triljoner streamare är lika fel som att vi år 2000 flyger med våra bilar. Vi är helt enkelt rätt så sunkiga på att förutse framtiden: man kan inte förutse en innovation trots allt.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Bara 5000 steamprocessorer?

Jag hade typ räknat med... OVER 9000!!!

När AMD kommer leverera (som det ser ut idag) över 1200SP under året så kommer nog 5000SP vara ganska snålt 2015 om utvecklingen går på samma inriktning och nivå som senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Tycker det här är tråkigt: ingen innovation kvar bara fler streamprocessorer för att kunna köra flera och nyare shaders. Blah!

dx5-9 var det verkligt stora hoppet i mitt tycke: sen dess känns det bara som att vi uppdaterar dx9.

Men jag hoppas: förut på den gamla tiden så prognosticerade vi att framtidens kort helt enkelt skulle vara oerhört snabba och köras i typ 5ghz. Istället så fick vi en massiv directx innovation. Jag hoppas och tror att den här prognosen med triljoner streamare är lika fel som att vi år 2000 flyger med våra bilar. Vi är helt enkelt rätt så sunkiga på att förutse framtiden: man kan inte förutse en innovation trots allt.

Det första större hoppet blir med Intels Larrabee som sägs vara konstruerad för att klara RayTracing i realtid, det blir ett stort hopp grafikmässigt.

Faktum är Nvidias kommande G300 också blir ett stort hopp, den kommer också att vara mycket generell precis som Larrabee bara att man inte tagit i så mycket att man har en hel Pentium-processor istället för en shader som Intel har. Men några stycken av Nvidias nya shaders kommer att kunna göra lika mycket som en Intel Pentium, och sannolikt mycket snabbare. Det kommer att gå att skriva Raytracing-apps även för G300, i CUDA. Till skillnad från DirectX som är mycket grafik/shader-specifikt så är CUDA generellt precis som C/C++/.net, och just den förmågan kommer Nvidia att satsa extra mycket på from G300.

Dock har Intel ett programmässigt försprång, eftersom Larrabee kommer att kunna köra vanlig x86_64-kod för Windows medan Nvidias G300 behöver specifik kod utvecklad i CUDA. I gengäld är G300 troligen ett antal gånger snabbare än Larrabee. Det kommer Intel att försöka kompensera med hög klockfrekvens för Larrabee.

Nvidia kommer inte att överge shaderbaserad-ljussättning i första taget, men om Larrabee går bra så är G300 och uppåt redan förberedda för att kunna klara av ex. Raytracing.

På det området, generell användning av en grafikprocessor, ligger AMD en hel del efter. Men de ligger långt före Intel på det rena grafikområdet. Det är bara Nvidia som verkar hunnit långt inom båda områdena, och de tär inte så konstigt eftersom Nvidia inte har någon annan verksamhet att falla tillbaka på. De slåss med kniven mot strupen, vilket borgar för att man sannolikt kommer att se den största innovationen från Nvidia. De måste ju ...

Det kommer att bli mycket spännande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Personligen tycker jag det är lika tråkigt som med bilindustrin.

"I framtiden kommer det vara större bättre och snabbare" men med samma trista teknik.

Jag hoppas på ett paradigmskifte där de kommer fram till ett helt nytt revolutionerande sätt att framställa grafik. typ har 500 processorer med minne integrerat i varje som sköter om en liten sak var. En flock mastergrunkor talar om vad som skall göras och de som inte har nått att göra "sover". Vill man ha mer boost så pluggar man bara in en modul med ytterligare 500 st eller så många moduler man nu vill ha.

Nvidia skulle ju använda en helt ny arkitektur till sin nya GPU

http://www.brightsideofnews.com/news/2009/4/22/nvidias-gt300-...!.aspx

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Text

Tycker det nVidia verkar vara bra på är att göra gigantiska chip som inte presterar tillräckligt mycket bättre än AMDs små för att rättfärdiga den enorma storleken som ger mindre vinster och sämre yields. Om detta även kommer vara fallet i nästa generation kan vi ju bara spekulera i men om man tänker på den storlek som nVidias nya sägs få så är det ju ganska troligt.

Och kom inte med något patetisk "men AMD går ju back" nu, AMDs grafikdel (f.d. ATI) går med vinst, dock kan detta inte väga upp förlusterna på processor sidan.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Detta är ju helt enkelt för att datorspelande är för dyrt och ibland inte innefattar de tjänster man är ute efter. Inte för att PC-spelsindustrin har något förbannelse över sig.

Men att se konsolernas spelförsäljningskraft och sedan tro att dessa kommer döda PC:n som spelformat är ju skrockfullt. Se bara på World of Warcraft, Battlefield och Call of Duty (jag vet att sistnämnda finns på alla system) som har en enorm köpkraft på PC.

Det krävs mer fokus på att utveckla förstapartitjänster till PC:n för att göra den lite hetare som spelsystem. T.ex;
- Genom att låta spel köras på disk för att förenkla installation och för att kunna komma igång direkt (självklart blir det inte ljudlöst precis)
- Effektivisera uppdateringsdistribution (som i STEAM)
- Arbeta med tekniker för att sänka systemkraven hellre än att höja dem hela tiden (DirectX10, DX10.1, DX11 - Windows Vista och Windows 7 krav skall inte behöva existera)
- Delad kommunikationsstandard mellan hela spelcommunityn på fler nya program (Såsom Windows Live)
- Ge tydliga krav på att hålla priserna för onlinedistribution till ett tydligt lägre pris än i butik eller ett liknande aktuellt pris för butik efter lanseringen. Att ta 49€ online för ett spel som i butik kostar 199SEK känns ju ganska tappat, speciellt när det är spelet i butik som kostar pengar att producera och transportera.

PC:n måste förenklas som ett system, där AMD, Intel och Nvidia går ut med lättare riktlinger för novisa användare som ska uppgradera sin dator. Ungefär som AMD hade i tanken med AMD Spider och AMD Game, även om det i verkligheten aldrig blev något av det. Att förenkla systemet kräver också att göra, som tidigare nämnt, installation och hämtning av uppdateringar mindre komplicerat. Själv har jag, som ganska erfaren Internetanvändare som alla andra här inne, svårt att hitta uppdateringar till vissa halvmoderna spel just för att uppdateringarna helt enkelt gömmer sig på luddigt formulerade hemsidor med underliga regionskriterier (såsom Frontlines: Fuel of War).

Det är inte konsolerna som hotar PC:n. Det är PC:ns bristande utveckling som gör grund för konsolernas framgång.

Jag minns iaf gamespot hade en nyhet om CoD4 när det begav sig att det bara sålt en bråkdel av vad det gjort på konsol. Var typ 100k på PC och några miljoner vardera för PS3 och 360. Kanske ändrats sen dess men skulle förvåna mig.

Sen så är det jobbigaste med PC-spel enligt mig att de inte alltid fungerar som de ska. Ca hälften av alla spel jag köpt på Steam fungerar inte som de ska, krashar hela tiden eller går inte att spela alls och då är jag ändå någorlunda insatt i datorer och spelat sen mitten av 90-talet. Tänk hur det är för de som inte är insatta alls. Inte undra på att de flesta vill bara sätta i skivan och så fungerar det (även om det inte alltid fungerar längre ens på konsoller)

Även med Steam och liknande är det väldigt få spel som säljs på PC. I Sverige är det ganska mycket och i Tyskland med men i länder som inte har samma PC kultur som USA som ju trotts allt är en enormt viktig marknad är PC-spel nästan utdöende. Bara kolla kända amerikanska spelsidor vad de säger om PCn. Man kan säga att de är konsolnördar och inte vet vad de pratar om när det gäller PC, men det skulle vara att skjuta sig i foten för om inte folk på spelsidor spelar PC-spel, hur många av det vanliga folket gör det då?

För 10 år sedan fanns hur mycket spel som helst exklusivt på PC. Idag finns nästan alla stora PC-spel på 360.

På föregående sida stod det att Crysis sålt i 3 miljoner exemplar vilket låter bra men minns att Crytek snubben efter Crysis hade kommit ut var eld och lågor över att så få köpte spelet, han skyllde på piratkopiering och allt möjligt och mycket riktigt är ju nästa spel gjort för konsoll. 3 miljoner är inte så mycket då Crysis är PCns största spel de senaste åren. Det är PCns Halo eller Metal Gear Solid så att säga. Cooking Mama på DS har säkert sålt mer och kostade en bråkdel att utveckla. Var å vartannat halvbra spel på 360 säljer mer.

Ni kanske nöjer er med CoD, Battlefield, Mass Effect, Bioshock m.m. som även finns på konsol men för mig krävs det att spel ska vara exklusivt utvecklat för PC om det ska räknas. Så länge spelen begränsas av XBOX 360 och bara får lite högre upplösning än på 360n så är inte jag nöjd. Då kör jag hellre spelen på min 360 med hemmabioanläggningen, achievements och XBOX live. Ska jag spela på PC ska det vara för spelet utklassar något som finns på konsol. Som Half Life, Warcraft2, Starcraft, Quake1-3, Unreal Tournament m.m. gjorde på 90-talet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Sånt här stämmer aldrig, när ska dom lära sig det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas massa text

om hälften av dina steam spel inte har fungerat så måste det vara något allvarligt fel på din dator.jag har flera dussin spel på steam och all fungerar som dom ska, jag känner massor med folk som har spel på steam utan problem :/ det enda är att servrarna blir överbefolkade vid stora releaser så det kan vara segt att ladda ner.

Och om PC har betydligt många fler spel som intresserar mig än mitt xbox. Men om man gillar barnspel med autoaim ala Halo så kanske det är bättre med konsol :/ inget illa menat. på sin dator har man tillgång till världens största spelutbud. med en konsol har man tillgång till ett litet begränsat utbud med spel som alla måste betala MS eller sony , indy spel är väldigt få. Och det kommer bara nya spel till dem under några år.

Och att cevat yerli whinade om piratkopiering var ganska korkat. den största anledningen till piratkopiering var att det är så krävande. Och uppenbarligen gjorde dom grova pengar eftersom dom

a) gjorde en fristående expansion

b) började med en uppföljare

c) köpte upp ett antal spelstudios för svin-mycket pengar. hur kan man klaga på piratkopiering när man har råd att fördubbla sin verksamhet?

Sen skulle jag inte säga att crysis är det bästa PC spelet på länge xD
Om bara exklusiva spel räknas (varför) så finns det ändå massvis, mycket fler än både PS3 och 360 tillsammans. några exempel från dom senaste åran:

Stalker serien - hade aldrig sålt så bra på konsol eftersom det inte bara är "tryck start för att vinna"

Crysis och warhead bara för det diskuterades

ArmA 2 - 50 player online coop med en kraftfull editor - oändligt med replayability

Dawn Of War 2 - online är så roligt att det borde förbjudas

Company of Heroes - smma sak här

Anno 1404 - definitionen på beroendeframkallande

mount and blade

no one lives forever 2

painkiller

systemshock

oj blev lite äldre spel med xD

Team fortress 2 - Ja 7 mot 7 personer utan alla uppdateringar med en handkontroll räknas inte. man kan ju inte ens vara en av varje klass på ett lag o.O

nu kollade jag bara på mina favoritspel i steam men det finns hundratals fler. sen moddar som ensamt gör pc spel överlägset.

tack för mig, sorry för off topic

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
om hälften av dina steam spel inte har fungerat så måste det vara något allvarligt fel på din dator.

Instämmer, jag har kört Steam ända sen det kom och har faktiskt aldrig haft något problem med det. Allt har fungerat, precis allt.

Bara en sån sak, idag installerade jag Steam i Linux via Wine och det fungerade precis lika bra som vanligt: det listade alla mina köpta spel, jag valde HL2, det laddade ner hela HL2 åt mig, eftersom det naturligtvis inte är installerat på min Linux-burk. Sen var det bara att spela, jag har spelat HL2 flera timmar idag utan en enda bugg. Ljud och bild fungerar perfekt, och spelet flyter med bra fps samt ser ursnyggt ut. Detta under Linux, med ett Windows-spel!

Då är iaf inte steam/spelet speciellt buggigt om Wine som är ett kompabilitetslager klarar det så bra.

Jag körde allt på högsta, 4xAA, 16xAF, HDR och reflektioner, inte en grafikglitch så långt ögat kan skåda. Valve skriver bra kod, och inte speciellt krävande heller.
(och Nvidia skriver bra Linux-drivrutiner, Forceware 190.18 som jag körde fungerar exakt lika bra i Linux som motsvarande i Windows)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har undrat detta ett tag, och detta ser ut att vara ett bra ställe att fråga:

vad händer när de kommer ner på 1nm alt 0.1nm, alltså atom nivå, det kan ju inte bli mindre då. Hur kommer utvecklingen fortsätta efter det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
Jag har undrat detta ett tag, och detta ser ut att vara ett bra ställe att fråga:

vad händer när de kommer ner på 1nm alt 0.1nm, alltså atom nivå, det kan ju inte bli mindre då. Hur kommer utvecklingen fortsätta efter det?

johodå det är lätt som en plätt. Först skapar man materia och energi, eller vänta det kanske inte blir så enkelt ändå :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Om de inte kommit på andra lösningar för att fortsätta utvecklingen då, får de göra större chip för att öka kapaciteten allt eftersom.

Permalänk
Medlem

kan dom inte sluta brainstorma o komma ut med ett kort iställe?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
kan dom inte sluta brainstorma o komma ut med ett kort iställe?

Hur ska man kunna komma ut med nya kort om man inte brainstormar?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
Jag har undrat detta ett tag, och detta ser ut att vara ett bra ställe att fråga:

vad händer när de kommer ner på 1nm alt 0.1nm, alltså atom nivå, det kan ju inte bli mindre då. Hur kommer utvecklingen fortsätta efter det?

Traditionell chiptillverkning fungerar inte efter ~10nm, om vi någonsin kommer dit.
Alternativa material istället för kisel kan ge snabbare hastigheter och leda värme bättre, 3D design kan göra packningstätheten högre när 2D-skalning inte fungerar längre, superkylning kan öka hastighet, alternativa tekniker såsom kvantumdatorer eller molykylära diton kan möjligen öka beräkningskraften. Mer teoretiskt forskas det om s.k. "reversible computing" som strävar efter att kunna bygga så effektiva beräkningsmaskiner som möjligt.
Det är inte ens säkert att vi (=mänskligheten) någonsin kommer nå de fysiska gränserna för beräkningskraft då det blir alltmer dyrt (=resurser, inte nödvändigtvis pengar) att nå nästa prestandasteg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Hur ska man kunna komma ut med nya kort om man inte brainstormar?

jo men de verkar vara mycke snack o väldigt liten verkstad just nu amd släpper fler o fler kort medans nvidia står still?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
jo men de verkar vara mycke snack o väldigt liten verkstad just nu amd släpper fler o fler kort medans nvidia står still?

VArför skall de skynda, när de redan är snabbast?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
VArför skall de skynda, när de redan är snabbast?

Just den där attityden gjorde att 48xx serien malde ner nvidia.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Just den där attityden gjorde att 48xx serien malde ner nvidia.

Det kan man inte påstå att de har gjort, kanske på Swec men inte i den stora vida världen, Nvidia är väl fortfarande större på separata grafikkort. Däremot har AMD möjligen gått om på laptop-grafik(pga skandalen med Nvidia kretsar som slutade att fungera).

Totalt sett är Intel fortfarande sjukt störst, trots att de har sämst kretsar, så innovation är tyvärr inte allt.

Men ni blir troligen skapligt tysta när G300 kommer, eftersom det sägs vara ett monster av eventuellt större magnitud än vad G80 var när det släpptes

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det kan man inte påstå att de har gjort, kanske på Swec men inte i den stora vida världen, Nvidia är väl fortfarande större på separata grafikkort. Däremot har AMD möjligen gått om på laptop-grafik(pga skandalen med Nvidia kretsar som slutade att fungera).

Totalt sett är Intel fortfarande sjukt störst, trots att de har sämst kretsar, så innovation är tyvärr inte allt.

Men ni blir troligen skapligt tysta när G300 kommer, eftersom det sägs vara ett monster av eventuellt större magnitud än vad G80 var när det släpptes

48xx Serien var en riktig storsäljare i hela världen

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Och kom inte med något patetisk "men AMD går ju back" nu, AMDs grafikdel (f.d. ATI) går med vinst, dock kan detta inte väga upp förlusterna på processor sidan.

Må det kan spekuleras att AMDs grafikdel går med vinst men det finns ingen dokumentation som stödjer påståendet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

woops startade jag just ett amd/nvidia krig? -.- in that case SORRY

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
woops startade jag just ett amd/nvidia krig? -.- in that case SORRY

Nä, det är lugnt, det kriget pågår redan därute

Personligen väger jag nog över lite åt Nvidia-hållet; ATI är riktigt duktiga på hårdvara men mjukvarumässigt spelar Nvidia i en annan division. Väljer man ett Nvidia-kort får man på köpet stöd för en rad saker som helt enkelt inte fungerar med ett ATI-kort. Till det kommer fläckfritt Unix/Linux-stöd, och 100% OpenGL-stöd enligt senaste standard(tom före standard, i de senaste drivrutinerna hade Nvidia stöd för OpenGL 3.2 fast det inte ens är släppt än).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Traditionell chiptillverkning fungerar inte efter ~10nm, om vi någonsin kommer dit.
Alternativa material istället för kisel kan ge snabbare hastigheter och leda värme bättre, 3D design kan göra packningstätheten högre när 2D-skalning inte fungerar längre, superkylning kan öka hastighet, alternativa tekniker såsom kvantumdatorer eller molykylära diton kan möjligen öka beräkningskraften. Mer teoretiskt forskas det om s.k. "reversible computing" som strävar efter att kunna bygga så effektiva beräkningsmaskiner som möjligt.
Det är inte ens säkert att vi (=mänskligheten) någonsin kommer nå de fysiska gränserna för beräkningskraft då det blir alltmer dyrt (=resurser, inte nödvändigtvis pengar) att nå nästa prestandasteg.

tack mycket bra svar, det var som jag trodde då, ska blir riktigt spännande att se hur det utveckas där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Räcker verkligen 1.2TB/s för 5000 cores?
Om förhållandet mellan minnesbandbredd och stremprocessorer i 285 (159/240= 0,6625GB/s per streamprocessor) används så skulle det krävas 0,6625*5000=3312,5GB/s. Nästan 3 gånger högre än de 1.2 som nVidia går ut med. Ska dessutom klockfrekvensen för kärnorna upp till 3GHz så blir det ju ännu värre :/

Kommer förmodligen räcka. ALU kraften har skjutit iväg mycket mer än bandbredden hittills också utan att det varit problem. Tror säkert att kommer fortsätta i den banan. Som programmerare får man helt enkelt anpassa sin kod så att man drar nytta av all ALU och undviker minnet än mer. Samma fenomen har ju pågått på CPU sidan också i typ 15 år redan utan att det blivit kris. Blir säkert en del hårdvarulösningar för att komma åt problemet också, t.ex. fler och större cachar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Kommer förmodligen räcka. ALU kraften har skjutit iväg mycket mer än bandbredden hittills också utan att det varit problem. Tror säkert att kommer fortsätta i den banan. Som programmerare får man helt enkelt anpassa sin kod så att man drar nytta av all ALU och undviker minnet än mer. Samma fenomen har ju pågått på CPU sidan också i typ 15 år redan utan att det blivit kris. Blir säkert en del hårdvarulösningar för att komma åt problemet också, t.ex. fler och större cachar.

Läste nånstans på foldingforum.org att det gick fortare att beräkna en viss sak två gånger istället för att räkna ut det en gång och spara resultatet i minnet för att ta fram det sen. Det var GPU-klienten till ATI-korten det gällde iaf. Inte direkt förvånad iofs...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W