Lysdioder - ta reda på optimal spänning

Permalänk
Medlem

Lysdioder - ta reda på optimal spänning

Hejsan,

fick lite lysdioder från besthongkong.com för ett tag sedan och ska nu använda dem i mitt datorbygge. Problemet är att jag inte vet optimala matningsspänningen för lysdioderna och hemsidan www.besthongkong.com verkar ligga nere så jag kan inte kolla upp det där heller.

Finns det något bra sätt att ta reda på den optimala matningsspänningen på?

Det jag vet är:
3mm T1 30* Water Clear 2000mcd Blue LED
Artikelnumer: BUBC224W30BB07

Permalänk
Medlem

Kör på 3.3v så håller dom länge och bra. Annars kanske det är 3.7v men jag brukar köra 3.3v för att vara på säkra sidan

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Kör på 3.3v så håller dom länge och bra. Annars kanske det är 3.7v men jag brukar köra 3.3v för att vara på säkra sidan

Nu är det ju så att lysdioder i många fall har helt olika optimal matningsspänning och jag var ute efter den optimala för just dessa lysdioder. Skulle jag köra på 3.3V så skulle de nog inte leva länge alls. Hemsidan www.besthongkong.com är uppe igen idag och jag kunde gå in och se att de bör köras mellan 2.0-2.3V och att MAX är 2.5V.

Gissningar kan ofta leda till katastrof...

Permalänk
Medlem

För lysdioder är det strömmen snarare än spänningen som är det intressanta.

Jag brukar helt enkelt koppla den diod jag vill testa i serie med en dekadresistor och mata med den spänning som kommer att användas.
Sedan reglerar jag resistansen tills jag får lämplig ljusstyrka.
Då är det lätt att avläsa vilken strömbegränsningsresistans som skall användas.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Nu är det ju så att lysdioder i många fall har helt olika optimal matningsspänning och jag var ute efter den optimala för just dessa lysdioder. Skulle jag köra på 3.3V så skulle de nog inte leva länge alls. Hemsidan www.besthongkong.com är uppe igen idag och jag kunde gå in och se att de bör köras mellan 2.0-2.3V och att MAX är 2.5V.

Gissningar kan ofta leda till katastrof...

Personligen har jag aldrig stött på en led med max under 3.3v men man lär sig ju

Laser leds har jag dock funnit under 3.3v men inte vanliga.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug