Testa dina kunskaper och utmana mina krav!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cable
Calliii,

Jag skulle kunna föreslå ett paket jag skulle köpa i ditt fall, som kommer att vara både framtidssäker, och klara av dina behov och lite till. Jag kan förklara det lite djupare fall du vill.

I det här paketet ingår AMD's värsting processor med deras senaste socket AM3, vilket de kommer att använda i ett bra tag framöver. Moderkortet stödjer även DDR3, vilket är även den senaste generationen av minnen.

Du får även ett bättre grafikkort. Varför jag valde ett annat grafikkort? Jo, för att nVidia och Adobe jobbar tillsammans kan man säga. Adobe har optimerat deras program för just nVidia, speciellt Photoshop CS4. nVidias kort har även CUDA som stödjer Adobes program, vilket ATi inte har. Så ett bättre köp skulle vara ett nVidia kort i ditt fall.

Jag kastade även in en SSD, som har vunnit alla testar, och är den snabbaste av dem alla. Men, för att få allt detta måste du... lära dig någonting nytt, nämligen att bygga en dator. Eller få hjälp av någon vän till dig som skulle kunna göra det åt dig? Du tjänar verkligen på det. 800 kronor är väldigt mycket i datorvärlden och man får mer valuta för pengarna fall man lägger till just dessa pengar på komponenterna än själva bygget.
http://img198.imageshack.us/img198/2056/88kz.jpg

Härligt, ett helt nytt paket! Då har jag bara några funderingar på detta som vanligt. Grafikkortet "kräver" 500W medan nätagget du la till bara har 450? Dessutom som "the Mupp" skriver så har jag hört att nätagget bör vara betydligt starkare än vad datorn egentligen kräver. Rätta mig om jag har fel.

Mitt andra frågetecken är att grafikkortet har fläkt. Jag föredrog ett med heatzink istället eftersom det blir tystare. Måste finnas något annat nVidia som lirar bra med HD filmer/serier utan att tappa nämnvärt med prestanda gentemot Photoshop?

Annars såg det riktigt bra ut, på gränsen till att va för dyrt givetvis. Detta är mer en varningens finger till att folk nu inte ska börja bygga paket till mig som är 500 kr dyrare bara för att du gick upp en tusenlapp, haha.

Tack för hjälpen Cable!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoDeD
Hej, satt och läste igenom detta och jag lärde mig faktiskt lite saker även om jag läst 100-tals trådar tidigare, men nog om detta.

jag tänkte att jag kunde hjälpa lite med fläktar, som (om jag förstod det rätt)du var lite fundersam över.

De som nog är mest intressanta är nog noctua och nexus fläktar, Eftersom du ville ha ett relkativt tyst chassi? . (Annars finns även scythe slipstream som fraktar bra med luft men låter dock mycket. )

noctua är nog den tystare om den som fraktar mest luft av dem två (beroende på rpm) Men det syns ju även på prislappen xD

Det viktigaste med att få bra kylning i hela chassit är att chassit blir som en "lufttunnel" asså att luften rör sig hela tiden, in med kall luft fram och ut med det varma bak brukar vara standard

Men priserna skiljer sig ganska mycket

Noctua 150-200:-

Nexus ca 100:-

scythe slipstream ca 70:-

Sen är det ju bara att välja eftervad som passar dig bäst,

Hoppas jag hjälpt till lite grann iaf , MVH

Det var absolut till hjälp! ..allt blir ju mer eller mindre till hjälp för mig eftersom jag är helt grön inom IT men jag tyckte det var värdefullt tips! Får undersöka saken vidare!

Permalänk

Då ska vi se vad jag kom fram till

Detta paket är likt Cables. Skillnaden ligger i minnet och grafiken.

Jag offrade lite hastighet på minnet för att istället dubblera mängden. 4 gig är visserligen riktigt mycket fortfarande, men med 8 gig kan du ha fler och större filer igång samtidigt utan att det 'nånsin' kommer ta slut. Och minnet är fortfarande snabbt nog.

Grafikkortet tror jag passar dig perfekt. Det har hdmi och passiv kylning utan fläkt och drar nästan inte ström alls.
Den kan fortfarande accelerera hd bra. Men saken med gpu (grafikkort) acceleration av video är att det inte ännu är en automagisk historia. Du måste alltså fixa lite själv, rätt program, inställningar och bra videofil osv. Så oftast körs videon på processorn i alla fall, och med denna feta processorn så går det helfint!

Som det är nu så används grafikkortet i CS4 endast till att rendera bilden på skärmen och zoomning osv. Filter och redigering sker på processorn. Så det ställs inga höga krav. (Än så länge)
MEN jag är ingen expert på området så någon annan får gärna rätta/bekräfta detta!

Och om det i CS8 nu kommer riktigt stöd för all sorts gpu verksamhet är det ingen konst i världen att uppgradera!

SSD ser jag som en självklarhet för dig då det kommer göra under!

Så detta paket satsar på processor (samma som de andra förslagen) och mycket minne så att det då finns pengar över till montering inom budgeten! Men jag tycker du ska montera själv! Så med de pengarna som blir kvar tar du ett fetare nätagg för framtiden som stödjer ett biffigare grafikkort tex.

Sparmöjligheter:
Billigare chassi
4gig minne
Billigare/mindre ssd (Som nån sa tidigare en billigare ssd är fortfarande bättre än en hårddisk)

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Då ska vi se vad jag kom fram till

http://img196.imageshack.us/img196/7496/dator12341243.jpg

Detta paket är likt Cables. Skillnaden ligger i minnet och grafiken.

Jag offrade lite hastighet på minnet för att istället dubblera mängden. 4 gig är visserligen riktigt mycket fortfarande, men med 8 gig kan du ha fler och större filer igång samtidigt utan att det 'nånsin' kommer ta slut. Och minnet är fortfarande snabbt nog.

Grafikkortet tror jag passar dig perfekt. Det har hdmi och passiv kylning utan fläkt och drar nästan inte ström alls.
Den kan fortfarande accelerera hd bra. Men saken med gpu (grafikkort) acceleration av video är att det inte ännu är en automagisk historia. Du måste alltså fixa lite själv, rätt program, inställningar och bra videofil osv. Så oftast körs videon på processorn i alla fall, och med denna feta processorn så går det helfint!

Som det är nu så används grafikkortet i CS4 endast till att rendera bilden på skärmen och zoomning osv. Filter och redigering sker på processorn. Så det ställs inga höga krav. (Än så länge)
MEN jag är ingen expert på området så någon annan får gärna rätta/bekräfta detta!

Och om det i CS8 nu kommer riktigt stöd för all sorts gpu verksamhet är det ingen konst i världen att uppgradera!

SSD ser jag som en självklarhet för dig då det kommer göra under!

Så detta paket satsar på processor (samma som de andra förslagen) och mycket minne så att det då finns pengar över till montering inom budgeten! Men jag tycker du ska montera själv! Så med de pengarna som blir kvar tar du ett fetare nätagg för framtiden som stödjer ett biffigare grafikkort tex.

Sparmöjligheter:
Billigare chassi
4gig minne
Billigare/mindre ssd (Som nån sa tidigare en billigare ssd är fortfarande bättre än en hårddisk)

Lycka till!

Mycket intressant läsning! Nu kommer en riktig nybörjarfråga: Varör ska jag satsa så hiskeligt på internminne. Jag tycker det känns som att en SSD fyller mycket av internminnets funktion. Då jag läst vad internminnet gör (ja, hade ingen aning om vad internminnet egentligen hade för funktion innan) så tycker jag att visst, den är viktig, men blir det någon större skillnad för mig om jag kör på 8 gig än 4 gig? 4 gig lär ju klara av mina behov och få det att flyta.

Min andemening är alltså: Om det flyter bra med 4 gig, kommer jag märka av någon konkret skillnad med 8 gig eller är skillnaden försumbar?

Haha inte för att va kinkig men vart det inte ett litet väl dåligt kort nu? Nu tenderar jag ju att låta som någon som aldrig blir nöjd men runt 500 kr har dom mest "prisvärda" korten enligt er legat på. Man vill ju inte vara dumsnål, men visst, om det räcker för mig är jag glad!

En allmän fundering jag haft är processorerna. Hur kan en av processorerna från samma märke heta PRO medans det andra inte gör det? PRO brukar man ju rent allmänt sätta på dom bästa grejerna..? Just att det finns så många i samma prisklass gör mig fundersam. Vad är egentligen skillnaden på dom..? Har dom olika specialiteter?

GRYMT förklarat och ett trevligt paket. Tummen upp för dig ALEXTheGreat!

Permalänk
Medlem

För att inte bli långrandig.
Mycket minne är vad man eftersträvar i din typ av datoranvändning, Photoshop, redigering, renderingar & dyl.

Som Alex t G påpekar i sitt stycke om minnesmängden.
Han har helt rätt!

Permalänk

Jamen hallå, sluta anbefalla ATI kort nu då. Nvidia är oslagbara när det gäller produktiva maskiner (Photoshop, Premiere etc) pga CUDA som inte finns på ATI kort. Okay, så mycket av det (med mindre man har Quadro kort - eller hackad firmware till icke-Quadro kort) gäller endast on-screen display men att kunna förflytta sig eller zooma i realtid i ett 20MPixel foto är guld värdt - att det sedan finns filter som tar användning av CUDA och arbetar 30x snabbare är också ett stort plus.

Visst pratas det om andra nya GPU användningstekniker som ska fungera på både ATI och Nvidia, men per idag finns de helt enkelt inte.

Ang. minnesmängden så håller jag helt med andra - ju mer minne ju bättre, speciellt om du kommer arbeta med stora bildfiler. 8GB är en bra mängd att starta med och om du senare märker att dessa 8GB är fullt ut använda hela tiden uppgraderar du med 2x4GB till.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jamen hallå, sluta anbefalla ATI kort nu då. Nvidia är oslagbara när det gäller produktiva maskiner (Photoshop, Premiere etc) pga CUDA som inte finns på ATI kort. Okay, så mycket av det (med mindre man har Quadro kort - eller hackad firmware till icke-Quadro kort) gäller endast on-screen display men att kunna förflytta sig eller zooma i realtid i ett 20MPixel foto är guld värdt - att det sedan finns filter som tar användning av CUDA och arbetar 30x snabbare är också ett stort plus.

Visst pratas det om andra nya GPU användningstekniker som ska fungera på både ATI och Nvidia, men per idag finns de helt enkelt inte.

Ang. minnesmängden så håller jag helt med andra - ju mer minne ju bättre, speciellt om du kommer arbeta med stora bildfiler. 8GB är en bra mängd att starta med och om du senare märker att dessa 8GB är fullt ut använda hela tiden uppgraderar du med 2x4GB till.

Har vi en fotointresserad här?! Ja precis! Så grymt värt att kunna zooma i realtid! Men jag eftersöker nVidia kort, har du något tips?

Tack, precis som herrarna här gör, bekräftar någon annans åsikt istället för att hålla tyst är guld värt. Ju fler som står bakom samma produkt desto större chans att den är något att ha.

Undrar fortfarande om hur starkt nätagg man behöver, fler tips kring det vore schysst. och som sagt fler tips på nVidia kort. ATI varianterna har jag hyfsad koll på nu tack vare er.

Permalänk

Tack

Som mercy1 säger så är mycket minne bra när man ska 'skapa digitalt'.
Varför?
För att inte gå in på för mycket detaljer så funkar det såhär:

Din bildfil ligger på SSDn. Du önskar att redigera bilden i photoshop och öppnar då bilden från SDDn i programmet. Vad som händer är att datorn läser av filen från disken och laddar in den i minnet. Därefter kan processorn hämta informationen från minnet om pixlarna osv. göra ändringar och spara tillbaka till minnet.

Så när du redigerar så ligger alltså bilfilen temporärt på minnet och processorn bollar fram och tillbaka med filen. Minnet är bra på detta så det går snabbt och fint. När du är klar och trycker på spara så skrivs bilden in på SDDn.

Saken är att om du nu jobbar med flera stora bilder samtidigt (composar eller något) säg 5st 1gigsfiler, så får ju alla de inte plats på minnet. Detta tvingar datorn att "Swappa" alltså att byta ut filer på minnet med nya filer. Alltså konkret att lägga tillbaka bild 1 på SSDn så den kan ladda in bild 5.

Detta tar tid och upplevs alldeles säkert av dig, för det tar helt plötsligt en faslig tid att byta fokus mellan de olika bilderna. Även om ju SSDn gör detta lite bättre än en vanlig hårddisk.

Så helt enkelt, tar minnet slut = Blir hela datorn otroligt seg att jobba med.
Men det är helt lungt så länge du inte använder mer minne än du har.

Och då kommer ju frågan, hur mycket minne behöver du? 4 kanske blir perfekt för dig, jag klarar mig fint på 4 gig. Men jobbar du med flera bilder på flera gig styck så kommer nog dagen då 4 känns trångt Annars har du alltid endast en bild igång samtidigt är 4gig troligen helt lungt

Men du kan ju uppgradera till 8 gig sen, inga problem!

Så man kan säga att minnet tittar man mest på storleken, och hårddisken mest på hur snabb den är.
SSD är bra för dig så du kan ladda/spara stora/många bilder snabbt.
Och mycket minne så att du kan arbeta med mycket material samtidigt.

Komihåg att om du laddar och sparar dina bilder från andra diskar så hjälper ju SSDn inte till nått annat än att snabba upp ditt operativsystem. Så du får väl ha en arbetsmapp på SSDn där du jobbar med filerna och lagrar sedan dem någon annanstans.

Phew, blev kanske långt dedär...

Permalänk

Ojsan tog visst slut plats! :S

Grafikkortet, hm dumsnålt vet jag inte men du har ju inte så mycket extrakraft under huven så att säga visst. Men jag tror inte du kommer ha användning av mer kräm helt enkelt. Fast jag har ingen erfarenhet av CS4 gpu acceleration så.. men det gick ju redigera innan också
Video är hursomhelst inget problem med denna processor så.
Är ju spel då som inte går, fast css tar den

Processorn med pro eh?

Tror minsann du blandar ihop moderkortet Asus M4A78 PRO
och processorn AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz

/Alex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Tack

Som mercy1 säger så är mycket minne bra när man ska 'skapa digitalt'.
Varför?
För att inte gå in på för mycket detaljer så funkar det såhär:

Din bildfil ligger på SSDn. Du önskar att redigera bilden i photoshop och öppnar då bilden från SDDn i programmet. Vad som händer är att datorn läser av filen från disken och laddar in den i minnet. Därefter kan processorn hämta informationen från minnet om pixlarna osv. göra ändringar och spara tillbaka till minnet.

Så när du redigerar så ligger alltså bilfilen temporärt på minnet och processorn bollar fram och tillbaka med filen. Minnet är bra på detta så det går snabbt och fint. När du är klar och trycker på spara så skrivs bilden in på SDDn.

Saken är att om du nu jobbar med flera stora bilder samtidigt (composar eller något) säg 5st 1gigsfiler, så får ju alla de inte plats på minnet. Detta tvingar datorn att "Swappa" alltså att byta ut filer på minnet med nya filer. Alltså konkret att lägga tillbaka bild 1 på SSDn så den kan ladda in bild 5.

Detta tar tid och upplevs alldeles säkert av dig, för det tar helt plötsligt en faslig tid att byta fokus mellan de olika bilderna. Även om ju SSDn gör detta lite bättre än en vanlig hårddisk.

Så helt enkelt, tar minnet slut = Blir hela datorn otroligt seg att jobba med.
Men det är helt lungt så länge du inte använder mer minne än du har.

Och då kommer ju frågan, hur mycket minne behöver du? 4 kanske blir perfekt för dig, jag klarar mig fint på 4 gig. Men jobbar du med flera bilder på flera gig styck så kommer nog dagen då 4 känns trångt Annars har du alltid endast en bild igång samtidigt är 4gig troligen helt lungt

Men du kan ju uppgradera till 8 gig sen, inga problem!

Så man kan säga att minnet tittar man mest på storleken, och hårddisken mest på hur snabb den är.
SSD är bra för dig så du kan ladda/spara stora/många bilder snabbt.
Och mycket minne så att du kan arbeta med mycket material samtidigt.

Komihåg att om du laddar och sparar dina bilder från andra diskar så hjälper ju SSDn inte till nått annat än att snabba upp ditt operativsystem. Så du får väl ha en arbetsmapp på SSDn där du jobbar med filerna och lagrar sedan dem någon annanstans.

Phew, blev kanske långt dedär...

Grafikkortet, hm dumsnålt vet jag inte men du har ju inte så mycket extrakraft under huven så att säga visst.

Nu börjar det klarna här! Skönt att du förklarar till absurdum, det är först då jag verkligen fattar vad det handlar om, haha.

Nej men på det sättet är jag ganska gammalmodig som fotograf. Jag är inte alls den typen som sysslar med montage på så sätt att jag klistrar ihop olika filer och har mig. Jag har max 2 bilder uppe samtidigt. Samtidigt så jobbar jag ju mycket med filter och så men då räcker ju 4 gig gott och väl.

Så man kan väl säga att jag kommer utnyttja SDDn betydligt mer än internminnet. Detta insåg jag först nu med din förklaring då jag förstod vilka bitar av redigeringen som går på vilka komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Ojsan tog visst slut plats! :S

Grafikkortet, hm dumsnålt vet jag inte men du har ju inte så mycket extrakraft under huven så att säga visst. Men jag tror inte du kommer ha användning av mer kräm helt enkelt. Fast jag har ingen erfarenhet av CS4 gpu acceleration så.. men det gick ju redigera innan också
Video är hursomhelst inget problem med denna processor så.
Är ju spel då som inte går, fast css tar den

Processorn med pro eh?

Tror minsann du blandar ihop moderkortet Asus M4A78 PRO
och processorn AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz

/Alex

Ah okej. Jag kikade på det som var snäppet dyrare, PowerColor Radeon HD4650 SCS3 512MB. Det verkar ju ändå vara lite bättre, men jag kanske inte ens behöver ett så avancerat? Det ända jag vill är som sagt att det ska flyta felfritt när jag tittar på alla mina serier i HD och att grafikkortet är tyst genom att inte ha någon fläkt utan istället detta heatzink(?).

Men fortfarande, ingen som har erfarenhet av nVidia kort. Hört mig för av lite fotografer och dom har ungefär hört samma sak. Att nVidia ska vara bättre ihop med Photoshop.

Hehe precis, moderkortet jag menade! Asus PRO-versionen som du skrev är ju billigare än en annan version av samma kort som inte heter PRO. Det förvirrar mig lite.

Permalänk

Utmärkt

Som sagt att fylla på med 4 gig till är det enklaste i världen om du upplever 4 gig som trångt i efterhand. Bara köpa ett till set minnen och smälla i de lediga platserna.

På tal om nätagg så är det i princip en funktion av vilket grafikkort du har.
Säg 300W för processor och andra komponenter + grafikkort.
400W räcker lätt for mitt paket med ett så strömsnålt grafikkort. Men med ett GTX250 behöver du ~500 typ.
Komihåg att ATI/nvidia kryddar lite på deras rekommendation för alla nätagg har ju inte samma kvalitet och kan leverera sagda effekt. Men corsair är klockrent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90

Hehe precis, moderkortet jag menade! Asus PRO-versionen som du skrev är ju billigare än en annan version av samma kort som inte heter PRO. Det förvirrar mig lite.

Jo finns ju tusn moderkort! Och namnen säger sällan så mycket om man inte kan alla nummer utantill. PRO kortet är tror jag lite äldre och kör på DDR2. Så den är lite billigare än nått annat mellankort med DDR3 som inte heter PRO (som fanns i ett tidigare förslag tex).

Så länge moderkortet stödjer processorn och minnet så är det oftast rätt lungt om man nu inte önskar specialfunktioner.

Permalänk
Medlem

Photoshop med så stora bilder... För photoshop rekomenderas Nvidiakort och för behandling av bildstorleken som du pratar om bör du ha minst 6GB RAM... men en Intelprocessor typ i5 som kommer komma strax är också väldigt fin för dina ändamål.

Permalänk

Datorn

Detta är datorn som det ser ut nu. Det jag vill ha hjälp med är: Kan jag skära på nätaggregatet till ett 400W och så skulle jag vilja ha hjälp att hitta ett nVidia kort som motsvarar det här ATI i prestanda och pris.

Btw, hur tusan får ni in bilden direkt i inlägget, haha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Photoshop med så stora bilder... För photoshop rekomenderas Nvidiakort och för behandling av bildstorleken som du pratar om bör du ha minst 6GB RAM... men en Intelprocessor typ i5 som kommer komma strax är också väldigt fin för dina ändamål.

Ja precis det jag hört, men det är ingen som har tipsat mig om vilket nVidia kort som motsvarar mina behov, alla kör tydligen på ATI. Haha aj fan, så det är så alltså.. Jag som trodde att det skulle räcka med 4GB nyss. Men varför behöver jag minst 6GB om jag nu bara jobbar med en bild i taget? Bilden är ju som max 1GB.

Ja precis, det lutar åt att jag väntar på den, nu sätter jag in motsvarande(?) AMD bara för att få ungefärliga priset och ett paket som funkar om det av någon anledning inte blir i5 i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Ja precis det jag hört, men det är ingen som har tipsat mig om vilket nVidia kort som motsvarar mina behov, alla kör tydligen på ATI.

Du ligger nu i "HTPC segmentet" och där regerar ATI
Om du nu väljer och kräma på ordentligt så är det nog ett nvidia du ska ha, typ ett professionellt cad kort för 20 loppor typ

Nämen börjar du nosa i 1000kr klassen så kommer nvidia in i bilden -enligt mig-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
vet inte men det känns ganska tight med det nätagget inte för att den inte skulle klara av det. utan för att dom ska ligga på 60% av max belastning helst (om jag inte mins fel?)

Du talar i nattmössan, det där funkar absolut, min rigg i sign. drar ca 250W max belastning (och den är strömtörstigare pga så grov överklockning).

Edit: Oj, jag såg inte att det fanns en hel sida till

Paketet som du länkar ser skitbra ut Tror den kommer passa perfekt för det du kommer göra, snabbt och smidigt. Som sagt så behövs inget kraftfullt grafikkort för att rendera HD (eller, ja, det du har där räcker iallafall gott och väl) och eftersom du inte tänkt spela så ställs inga större krav på grafikkortet. Snabba internminnen och SSD, toppen.

Jag tror du kommer bli nöjd

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Du talar i nattmössan, det där funkar absolut, min rigg i sign. drar ca 250W max belastning (och den är strömtörstigare pga så grov överklockning).

Edit: Oj, jag såg inte att det fanns en hel sida till

Paketet som du länkar ser skitbra ut Tror den kommer passa perfekt för det du kommer göra, snabbt och smidigt. Som sagt så behövs inget kraftfullt grafikkort för att rendera HD (eller, ja, det du har där räcker iallafall gott och väl) och eftersom du inte tänkt spela så ställs inga större krav på grafikkortet. Snabba internminnen och SSD, toppen.

Jag tror du kommer bli nöjd

Härligt med din reaktion på nätaggregatet, ju fler desto bättre!

Jo du, här skriver vi så det ryker!

Härligt, vore ju dumt om jag inte gjorde några framsteg alls. Du kanske också bara kan svara lite snabbt angående motsvarande nVidia kort och hur jag får in bilden direkt in i inlägget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Har vi en fotointresserad här?! Ja precis! Så grymt värt att kunna zooma i realtid! Men jag eftersöker nVidia kort, har du något tips?

Tack, precis som herrarna här gör, bekräftar någon annans åsikt istället för att hålla tyst är guld värt. Ju fler som står bakom samma produkt desto större chans att den är något att ha.

Undrar fortfarande om hur starkt nätagg man behöver, fler tips kring det vore schysst. och som sagt fler tips på nVidia kort. ATI varianterna har jag hyfsad koll på nu tack vare er.

Nja, jobbade engång i tiden som porträttfotograf, numera är det bara [en dyr] hobby

Angående vilket kort du behöver så är det som allt annat, ju mer pengar du kastar på det ju bättre blir det (dock inte därmed sagt att du ska köpa det dyraste Nvidia kortet som finns). Sist jag kollade (vilket var ett litet tag sedan nu) så var ett Nvidia GTS 250 kort det som gav bäst balans mellan kostnad/performance så då pratar man om c:a tusenlappen för grafikkortet.

Här hittar du förresten lite comparisons mellan Nvidia och icke-Nvidia grafikkort i Photoshop CS4. Speciellt zoom och "image tossing" funktionerna tycker jag är mycket bra.

Tänkte bara slänga in att Intel's i5 bör ge lik prestanda per krona som AMD's x4, med mindre du kan köpa en x2/x3 och låsa upp resterande kärnor vill säga, men det är ju ett chansspel. Skulle jag köpa maskin idag ville jag nog köpt valfri processorarkitektur men moderkort med Nvidia's 9400mGPU (F.ex. Gigabyte E7AUM-DS2H) och ett GTS 250 i tillägg, då har du den interna grafiken till faktisk display och GTS kortet används enbart som GPGPU. Kunde jag vänta några veckor till skulle jag köpt en i5 (eller i7 beroende på kostnad) lösning.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Datorn

Detta är datorn som det ser ut nu. Det jag vill ha hjälp med är: Kan jag skära på nätaggregatet till ett 400W och så skulle jag vilja ha hjälp att hitta ett nVidia kort som motsvarar det här ATI i prestanda och pris.

Btw, hur tusan får ni in bilden direkt i inlägget, haha?

Ser nyktert ut, förrutom en detalj, du saknar en standard hårddisk utöver SSD´n

SSD´n rymmer "bara" 80gb vilket inte är speciellt mycket, särskilt inte om du använder datorn till film förrutom dina bilder & dyl.

Altså SSD som s.k Systemdisk, med operativsystemet, Photoshop, drivrutiner, Officepaketet, webläsare, ev mailprogram & några andra program du använder ofta. (som du vill komma åt snabbt å enkelt)

I övrigt vanliga standard hårddiskar för "lagring" i ordets rätta bemärkelse.
T.ex bilder (du sällan använder), filmer, spel, altså alla "stora"program/filer som snabbt skulle fylla SSD´n.
Dessa kan man i princip ha hur många eller stora (lagringskapacitet) som helst.

Så glöm inte vanliga hårddisk/ar för lagring heller!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Ser nyktert ut, förrutom en detalj, du saknar en standard hårddisk utöver SSD´n

SSD´n rymmer "bara" 80gb vilket inte är speciellt mycket, särskilt inte om du använder datorn till film förrutom dina bilder & dyl.

Altså SSD som s.k Systemdisk, med operativsystemet, Photoshop, drivrutiner, Officepaketet, webläsare, ev mailprogram & några andra program du använder ofta. (som du vill komma åt snabbt å enkelt)

I övrigt vanliga standard hårddiskar för "lagring" i ordets rätta bemärkelse.
T.ex bilder (du sällan använder), filmer, spel, altså alla "stora"program/filer som snabbt skulle fylla SSD´n.
Dessa kan man i princip ha hur många eller stora (lagringskapacitet) som helst.

Så glöm inte vanliga hårddisk/ar för lagring heller!

Alltså jag har ju massa externa men du menar att jag borde ha en inbyggd i datorn som komplement till SSD?

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga om g-kort från Nvidia då.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...
Billigaste jag kan hitta med Cuda + HDMI port.
Dock är det inte så tyst med fläkt och allt, men däremot bättre spel prestanda än de övriga AMD grafikkorten vi listat åt dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Alltså jag har ju massa externa men du menar att jag borde ha en inbyggd i datorn som komplement till SSD?

Ahh okies, missade dina externa, isf är allt bara bra, skippa mitt hårddisk förslag.

Permalänk
Medlem

Om du köper nVidia grafikkort så måste du koppla en SPDIF ljud kabel mellan modekortet och grafikkortet för att ljudet skall fungera via HDMI kabel till TVn,
moderkortet och grafikkortet måste ha en SPDIF kotntakt, dessutom måste moderkortet ha fungerande drivrutiner för att det skall fungera.

ATI grafikkort har inbyggd ljud krets och behöver ingen SPDIF kabel för att ljudet skall fungera via HDMI kabeln.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Om du köper nVidia grafikkort så måste du koppla en SPDIF ljud kabel mellan modekortet och grafikkortet för att ljudet skall fungera via HDMI kabel till TVn,
moderkortet och grafikkortet måste ha en SPDIF kotntakt, dessutom måste moderkortet ha fungerande drivrutiner för att det skall fungera.

ATI grafikkort har inbyggd ljud krets och behöver ingen SPDIF kabel för att ljudet skall fungera via HDMI kabeln.

Ouch.. det finns som sagt fördelar och nackdelar med allt. Inga nVidia kort har alltså inbyggt ljudkort..?

Permalänk

Vet inte hur det är med instickskorten, men kör du på ett integrerat 9400 f.ex. (som rekommenderat ovan) får du både ljud och bild utan extra kablage. Spelar väl egentligen ingen roll eftersom du kopplar dit den och glömmer bort den sedan kommer allt fungera som förväntat ändå.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vet inte hur det är med instickskorten, men kör du på ett integrerat 9400 f.ex. (som rekommenderat ovan) får du både ljud och bild utan extra kablage. Spelar väl egentligen ingen roll eftersom du kopplar dit den och glömmer bort den sedan kommer allt fungera som förväntat ändå.

Okej, är du säker på det, för jag ska ju köra på HDMI mellan dator och TV och problemet enligt "janee" var ju just om man körde på HDMI. Kanske bara med "vanlig" kabel det funkar om jag resonerar som honom.

Permalänk

Ja, har en HTPC med ett Gigabyte E7AUM-DS2H själv och får 7.1 surround och fullHD bild genom HDMI utan extra kablage/byglingar på moderkortet (dock är ett 9400mGPU, fastän det har CUDA, inte mycket att sätta i granen när det gäller GPGPU performance - varför du kan köpa ett billigt GTS250 som ren processor till Photoshop, Encoding osv).

Det som är med instickskorten (var iallafall, vet inte om det verkligen är så fortfarande) från Nvidia är att du var tvungen att koppla SPDIF utgången på ditt moderkort till en ingång på grafikkortet, liten kort ledning på några centimeter bara, så får/fick du ändå full AV genom HDMI utgången. Med andra ord, inget att bry sig om.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ja, har en HTPC med ett Gigabyte E7AUM-DS2H själv och får 7.1 surround och fullHD bild genom HDMI utan extra kablage/byglingar på moderkortet (dock är ett 9400mGPU, fastän det har CUDA, inte mycket att sätta i granen när det gäller GPGPU performance - varför du kan köpa ett billigt GTS250 som ren processor till Photoshop, Encoding osv).

Det som är med instickskorten (var iallafall, vet inte om det verkligen är så fortfarande) från Nvidia är att du var tvungen att koppla SPDIF utgången på ditt moderkort till en ingång på grafikkortet, liten kort ledning på några centimeter bara, så får/fick du ändå full AV genom HDMI utgången. Med andra ord, inget att bry sig om.

Thx man! Men fan, det finns alltså inga vettiga nVidia kort med CUDA och utan fläkt för under tusenlappen..?