Permalänk
Medlem

Hårddisk krasch

Tjenare!

Min hårddisk kraschade i lördags och vägrar starta helt, vid uppstart står det endast någonting i stil med "sätt in uppstartningsbar media eller lagringsenhet". Jag har testat med flera olika kablar, S-ATA utag och i flera datorer utan att lyckas, jag har även testat en annan hårddisk i min dator och det fungerade.

Men nu till det stora problemet, jag tänkte lämna in den på garanti men nu är det så att jag har väldigt viktig data på den (som jag ärligt talat tänkte backa upp dagen då den kraschade men jag var lite för sen).

Finns det något sätt som ni sweclockare vet att man kan få tillbaka data på utan att häva garantin? Jag har verkligen ingen lust med att dessa filer raderas för alltid just nu.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk

Det finns ju företag som fixar sånt, t.ex. http://www.aurora.se/harddiskkrasch.htm?gclid=COWj_omh4JwCFZF...

Jag har aldrig provat, men det kanske fungerar

Permalänk
Medlem

Syns den i bios?

Har du provat det här?
Installera Windows på en annan hårddisk ensam. När det är klart koppla du även in den trasiga för att kolla om den syns i disk hanteraren.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har hört om sådant, men häver inte detta garanti då de kanske måste öppna hårddisken fysiskt?

Är det kanske en bättre idé att helt enkelt bara starta datorn lite då och då med ett USBminne redo om den skulle få kontakt med hårddisken?

Fan man blir ju så glad när man kommer hem från bion och detta händer :S

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

http://ibas.se/ - fixar också, men sådana företag är oftast väldigt dyra. Så beror på hur mycket du värderar din data.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Syns den i bios?

Har du provat det här?
Installera Windows på en annan hårddisk ensam. När det är klart koppla du även in den trasiga för att kolla om den syns i disk hanteraren.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Nej, den syns inte i bios, är detta värt att testa ändå? Isåfall kan jag med all säkerhet göra det inorgon.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Är du tillräckligt desperat så kostar det inget att pröva. Du behöver ändå en ny Windows hårddisk nu när de gamla inte funkar.

Hör du något konstigt ljud från den trasiga hårddisken?

Det kan gå att bytta krets kort men då behöver du samma version av kretsen från en exakt likadan hårddisk att byta från. Men även då kanske det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Är du tillräckligt desperat så kostar det inget att pröva. Du behöver ändå en ny Windows hårddisk nu när de gamla inte funkar.

Hör du något konstigt ljud från den trasiga hårddisken?

Det kan gå att bytta krets kort men då behöver du samma version av kretsen från en exakt likadan hårddisk att byta från. Men även då kanske det inte funkar.

Det hörs inga konstiga ljud från hårddisken, men nu när du väl säger det så har jag märkt att skivorna faktiskt snurrar i hårddisken och den vibrerar lite lätt så som den ska göra, men ändå hittas den inte?

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

har du BARA en disk i datorn:
1.ta ur din hårddisk och sätt i den i en dator som fungerar
2.installera file scavenger (finns på diverse stora "filsidor" )
3. genomsök hela hårddisken med LÅNGSAM sökning INTE Quick!
4. Recovery filerna du vill ha kvar.

Har du FLER än en disk i datorn:
1.installera windows på fungerande disk
2.installera file scavenger (finns på diverse stora "filsidor" )
3. genomsök hela hårddisken med LÅNGSAM sökning INTE Quick!
4. Recovery filerna du vill ha kvar.

Jag har själv räddat 3 datorer dom senaste två veckorna med det programmet^^( File scavenger).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar Ska genast testa detta, om det inte fungerar så får jag åtminstone en ny hårddisk! Tack!

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
har du BARA en disk i datorn:
1.ta ur din hårddisk och sätt i den i en dator som fungerar
2.installera file scavenger (finns på diverse stora "filsidor" )
3. genomsök hela hårddisken med LÅNGSAM sökning INTE Quick!
4. Recovery filerna du vill ha kvar.

Har du FLER än en disk i datorn:
1.installera windows på fungerande disk
2.installera file scavenger (finns på diverse stora "filsidor" )
3. genomsök hela hårddisken med LÅNGSAM sökning INTE Quick!
4. Recovery filerna du vill ha kvar.

Jag har själv räddat 3 datorer dom senaste två veckorna med det programmet^^( File scavenger).

Det här kräver väl dock att min hårddisk kan hittas? Den syns INGENSTANS inte i file scavenger heller och den säger att jag måste välja en hårddisk att genomsöka?

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoLD-IcE
Det här kräver väl dock att min hårddisk kan hittas? Den syns INGENSTANS inte i file scavenger heller och den säger att jag måste välja en hårddisk att genomsöka?

Ja. Den måste hittas av datorn för att kunna sökas med file scavanger.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Okej, det var synd, aja jag kontaktade inet och skickade tillbaka den igår. Hoppas de bara gör en reperation så kanske man kommer undan med filerna i behåll

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoLD-IcE
Okej, det var synd, aja jag kontaktade inet och skickade tillbaka den igår. Hoppas de bara gör en reperation så kanske man kommer undan med filerna i behåll

Det går tyvärr inte till så. Att reparera en hårddisk är ingen enkel, och definitivt ingen lönsam process. Inet kommer skicka en ny likadan eller en ny likvärdig, så förvänta dig inte att få tillbaka dina filer.

Permalänk
Medlem

CoLD-IcE:
Typ att inet byter krets kort och ser om det funkar?

Frågan blir om du har gått ned på dina knän och bett dom försöka ändå innan de gör vad de nu gör med den andra. Det kräver förstås att de offrar en annan hårddisk som de kunde ha sålt eller levererat på garantin.

Tyvärr är chansen nästan noll. Snarare får du en ny.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 typer av människor, de som har förlorat data, och de som kommer förlora data. Så är det bara.

Lär av ditt misstag och ta backup på sådant som är viktigt tex bilder, dokument, arbeten, uppsatser , eller vad det nu må vara.

Man brukar kunna rädda en hel del filer om man kan hitta hårddisken, t.ex med program so file scavanger. Det är ganska ovanligt att hårddisken dör så hårt att den itne ens hittas i BIOS, troligen är det något me kretskortet som pajjat. Har varit med om det ett par gånger, tyvärr bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Jaha, får väl göra det då Jag får helt enkelt börja på nya projekt, det var ju bra träning iaf, tack alla som hjälpte!

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk

Min HDD dyker ej upp i bios eller windows.
Den vibrerade lite lätt när den var ikopplad.

Med tråden i åtanke låter det bekant... men kan det vara nått annat än krasch?
Jag har... väldigt... viktiga saker på den =(