Full HD upplösning för liten för TV:n

Permalänk
Medlem

Full HD upplösning för liten för TV:n

Hej!

Jag har en HTPC kopplad till en LG 42" full HD TV som har funkat kanon upplösningsmässigt. Ända tills igår kväll då jag formaterade om datorn.

Efter att ha installerat drivrutiner till mitt Radeon 4350 så blir 1920x1080 mindre än vad skärmen är, datorbilden fyller alltså inte ut hela skärmen. Man ser också på t.ex. text att upplösningen inte är rätt, den blir lite oskarp.
Innan igår kväll har bilden alltså varit knivskarp.

Jag har kollat så att TV:n är inställd på rätt bildförhållande (hel bild på LG språk).

Jag har kollat igenom alla (tror jag) inställningar i Catalystpanelen, men jag kan inte hitta något som förklarar fenomenet.

Någon som har ett bra tips? Säkert jätteenkelt att lösa - bara man vet vad det är.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Kolla om det har med overscan att göra.
Har varit med om att man måste ha det aktiverat för att tv:n ska detektera rätt upplösning.

Permalänk

Vilken input/signalkälla tror LG:n att han ska
använda? (Det växlar du lätt med LG:ns fjärrkontroll,
jag har för mig att knappen är märkt just "Input".)

Hur ansluter du grafikkortet till TV:n?
Vilken operativsystem?

Permalänk
Medlem

Jag använder en DVI från datorn till HDMI i datorn, sitter i HDMI1 uttaget.

Kör just nu med Windows 7, har testat med Vista också med samma resultat.

treFAs, var hittar man overscaninställningarna? Jag hittar dem inte alls.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Kolla inställningarna i BIOS!

Permalänk
Medlem

Gå in i desktop & displays i CCC, sedan högerklicka på TV där nere och välj configure. Första fliken innehåller en del intressant (attributes), även scaling options kan vara relevant.
Testa lite inställningar i dessa flikar.

Permalänk
Medlem

Det är overscan, fixas i CCC och har inget med BIOS att göra. Kolla runt så hittar du den, även om den är lite gömd.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har åxo problem att hitta overscan inställningarna, jag hittade overscan i Desktop&Display och sedan höger klicka på TV symbolen och välja configure men idag så finns igen meny med överscan inställningar.

Jag har uppdaterat Windows 7 via Windows Update med en uppdatering för mitt grafikkort som heter ATI Technologies Inc. - Display - ATI Radeon HD 4600 Series

Installationsdatum: ‎2009-‎09-‎12 01:12

Installationsstatus: Slutfördes

Uppdateringens typ: Valfri

ATI Technologies Inc. Display software update released in August, 2009

Mer information:
http://winqual.microsoft.com/support/?driverid=20290893

Hjälp och support:
http://support.microsoft.com/select/?target=hub

Det är kanske denna uppdatering som gör att överscan inställningarna försvinner?.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Overscan var det mycket riktigt, men fan vad de har lyckats gömma de inställningarna i CCC.

Tack så mycket för hjälpen i alla fall!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850