Guide: MSDNAA-konto för ALLA studenter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Innan någon stenar mig; jag har försökt skumma genom tråden, men känner ändå att det vore bra ifall någon kort kan sammanfatta hur man ska gå till för att få W7 härigenom? Alt uppdatera förstasidan?
Och är det nån som fått svaret på ifall man kan ha det på två datorer?

Skulle uppskattas grymt mycket.

Yes my son, såklart vi kan lösa det ;).
Bli medlem på pellesoft, betala för ett bonusmedlemskap via sms då det inte lönar sig att skriva 10 tips/trix då inga poäng ges ut (avstängt tydligen).
Varför via sms, jo det gör så att du blir bonusmedlem på en gång och inte behöver vänta in betalning via bank och dylikt.
Sedan så är du bonusmedlem och kan regga dit CSN/Mecentat kort.

Tar ca 20 sek innan mailet kommer fram och då är du reggad och klar.
Sedan är det bara att vänta in tills Pelle själv skickar in din förfrågan till MSDN-AA.
För vissa tog det 6 timmar för mig tog det ca 3 dar, eftersom han gör detta manuellt så vekar han spara flera förfrågningar och skicka en bunt till MSDN.
Sen så kommer ett mail från MSDN och där har du dina inloggningsuppgifter, och sedan är det bara att tanka ner Windows 7 eller vad du nu vill ha..

Finns XP och Vista och några av dom äldre operativsystemen med.
Nej du kan inte ha samma licens på två datorer tyvärr.. men enligt många här så verkar du få 2 licenser på varje sort som jag uppfattat det.
Tex W7 32-bitars = 2 licenser, W7 64-bitars =2 licenser och samma med olika språk, 2 licenser på varje sort.
Ni som vet till 100% rätta mig i såna fall :D.

För sms betalningen på 100 kr och ca 1-2 kr för dom två som kommer att skickas.
Ett vanligt sms skickas och sedan kommer ett nytt där dom frågar om du är villig att betala 100 kr.. skriv ja sen så dras 100 kr.
http://www.pellesoft.se/services/smsactivate.aspx
Sen länken till att regga sitt kort är här.
http://www.pellesoft.se/area/students/msdnaa.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattinsson
Yes my son, såklart vi kan lösa det ;).
Bli medlem på pellesoft, betala för ett bonusmedlemskap via sms då det inte lönar sig att skriva 10 tips/trix då inga poäng ges ut (avstängt tydligen).
Varför via sms, jo det gör så att du blir bonusmedlem på en gång och inte behöver vänta in betalning via bank och dylikt.
Sedan så är du bonusmedlem och kan regga dit CSN/Mecentat kort.

Tar ca 20 sek innan mailet kommer fram och då är du reggad och klar.
Sedan är det bara att vänta in tills Pelle själv skickar in din förfrågan till MSDN-AA.
För vissa tog det 6 timmar för mig tog det ca 3 dar, eftersom han gör detta manuellt så vekar han spara flera förfrågningar och skicka en bunt till MSDN.
Sen så kommer ett mail från MSDN och där har du dina inloggningsuppgifter, och sedan är det bara att tanka ner Windows 7 eller vad du nu vill ha..

Finns XP och Vista och några av dom äldre operativsystemen med.
Nej du kan inte ha samma licens på två datorer tyvärr.. men enligt många här så verkar du få 2 licenser på varje sort som jag uppfattat det.
Tex W7 32-bitars = 2 licenser, W7 64-bitars =2 licenser och samma med olika språk, 2 licenser på varje sort.
Ni som vet till 100% rätta mig i såna fall :D.

För sms betalningen på 100 kr och ca 1-2 kr för dom två som kommer att skickas.
Ett vanligt sms skickas och sedan kommer ett nytt där dom frågar om du är villig att betala 100 kr.. skriv ja sen så dras 100 kr.
http://www.pellesoft.se/services/smsactivate.aspx
Sen länken till att regga sitt kort är här.
http://www.pellesoft.se/area/students/msdnaa.aspx

Hats off to you sir!

Tack så mycket!

Detta ska genast göras då min RC på netbooken kommer försvinna inom nån vecka.
Skulle vilja ha ett ex 32 el 64 bits för netbooken och ett ex 64.bits för min htpc, så hoppas det funkar att lösa på något sätt, så hoppas på svar där med.

Permalänk
Medlem

När man ska regga sig på pellesoft, vad fyller man i då när de frågar om man tex är utvecklare eller tekniker o shajt?

ljuga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
När man ska regga sig på pellesoft, vad fyller man i då när de frågar om man tex är utvecklare eller tekniker o shajt?

ljuga?

Jag fyllde i tekniker sen entusiast...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
När man ska regga sig på pellesoft, vad fyller man i då när de frågar om man tex är utvecklare eller tekniker o shajt?

ljuga?

Vad jag har förstått det som så blir det ingen större skillnad än att du får ett annat alternativ i menyn som är mer anpassat för det utav dem du väljer.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det från det att man betalar via SMS till dess att man kan regga sitt mecenatkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hur lång tid tar det från det att man betalar via SMS till dess att man kan regga sitt mecenatkort?

Jag gjorde det på en gång. Logga bara ut sen in igen...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, nu funkade det.

Väntar bara på uppgifterna från MS nu.

Danke allihopa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Vart står det?

Pellesoft bryr sig bara om du har ett CSN- eller Mecenatkort.

Står på mikrosofts sida för detta

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur om det är en OEM eller en Retail version man laddar ner? Eller om man på något enkelt sätt kan titta vad man har.

Har installerat win7 64bit nu är helnöjd, men undrar hur det blir om jag vill installera om datorn sen i framtiden.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte aktivering av SMS.. Länken (http://www.pellesoft.se/services/smsactivate.aspx) skickar bara in mig på en sida där det förväntas en aktiveringskod av mig. Funkar det fortfarande / vad ska jag skicka?
Hjälp uppskattas (:

EDIT: Jag fick hjälp av en kompis som kunde se erbjudandet (Skicka PELLE BM 1 till 72456 om det är fler som har samma problem som jag). Därefter kunde jag gå in på smsactivate länken och gå vidare därifrån.. Bara att vänta på mailet nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1ck0
Är det någon som vet hur om det är en OEM eller en Retail version man laddar ner? Eller om man på något enkelt sätt kan titta vad man har.

Har installerat win7 64bit nu är helnöjd, men undrar hur det blir om jag vill installera om datorn sen i framtiden.

"Q: I have a new computer now, how can I re-install my software?
A: You are allowed to install the software more than once based at the discretion of the program administrator and the software distribution method chosen (i.e. Download, Cd Check Out). Note: if you purchase a Mail Order product (CD media sales method of distribution) you will need to go through the Microsoft Customer Care Center for support: 1-800- 936-5700 in North America/ World Wide 1-800-249-8314. If you have further questions, please contact the PA (Program Administrator) at your school. Your PA's contact email information can be found in the support page. To view this information, please click on the Support button above."

Letade själv efter svaret på den frågan och hittade det på nerladdningshemsidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Unlikely.
Windows 7 64Bit är bit över 2 GB..

kanske om du laddat ner en väldigt komprimerad version...

Laddade ner en gång till och fick en ISO-fil på 2,90GB. Låter det rimligt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzypher
Laddade ner en gång till och fick en ISO-fil på 2,90GB. Låter det rimligt?

Japp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulig

*Massa text*

Letade själv efter svaret på den frågan och hittade det på nerladdningshemsidan.

Tack för infon Såg det nu med när jag letade lite grann.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Hello!

Jag har en del program på min dator (ex EndNote, officepaket osv) som jag har fått via institutionen jag gjorde mitt exjobb på som jag inte vill förlora i samband med bytet till win 7 professional (från pellesoft) från win 7 RC.

Har någon av er smartingar lyckats få regedit hacket nedan (eller annat lagligt hack) för uppgradering från Windows 7 RC till Windows 7 Professional att funka? Tycker att jag följer guiden bokstavligt men får beskedet att registryfilerna inte kan uppdateras i slutet(?) av installationen och uppgraderingen avbryts...

Några ideér?

regedit-hacket:
http://tech.icrontic.com/articles/upgrade-the-windows-7-rc-to...

Permalänk
Medlem

Det funkade sådär för mig.
Jag betalade 100kr och aktiverade koden. Loggade ut och in igen.
Då såg jag att jag var bonusmedlem i mina uppgifter.
Knappen var även klickbar men jag hade inte fått mitt kort än.
Idag kom kortet men nu när jag loggar in så är jag inte bonusmedlem längre.
Jag har testat en annan webbläsare så det är inte cache-problem.
Pelle svarade snabbt på mitt första mail där han påpekar att det inte är möjligt att det skulle försvinna. Jag har svarat så får vi se.

Tack för tråden!

Edit: Kan man uppdatera en förinstallerad OEM-version av Win7 home premium till pro?

Permalänk
Medlem

Jag var skeptisk till att det här skulle funka så smidigt, trodde det skulle vara problem och så.
Men inga problem alls, alltihop tog 4 dagar, och då var jag själv rätt långsam med att kolla om jag blivit bonusmedlem.
Nu har jag MSDNAA och kan ladda hem grejer.

EDIT: Men jag har en fråga, måste jag använda just dom ISO filerna jag får eller funkar mina serienummer med vilken skiva som helst?
Jag tänker, det borde ju funka med vilket som helst.
Otroligt onödigt att behöva ladda hem och bränna ut massa grejer när jag har orginalskivor liggandes, fast med använda serienummer.

Permalänk

Har typ 3 olika versioner av XP från mitt MSDN konto.
Härligt att många olika skolor erbjudet detta bl.a KTH!

Permalänk
Medlem

En fråga som berörts tidigare men som jag varit dum för att tolka svaret på.

jag har min HTOC och Leksan i sign.
HTPCn kör vista 64 och leksaken W7 32 RC

Jag vill ha W7 på dem båda, och det är ett måste att det ska vara 64bits på HTPCn.

Kan jag använda samma kod/fil till båda datorer eller måste jag ladda hem två olika för dem, och går det i så fall?

Edit: Anledningen till två versioner är med andra ord för att jag har 8GB RAM på HTPCn och att leksaken inte stödjer 64bits.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får sjukt långsam nedladdning???

Har bara små "peakar" på max 100 kb/s en gång i sekunden, den laddar hem då filen växer sakta men säkert. Kommer dock att ta en oändlighet om jag ska vänta på detta?

EDIT: Löste sig, provade en hel del, koppla förbi routern osv. Inget hjälpte. Bootade om till linux och körde nedladdningen i wine och inga problem. Ironiskt att det fungerade bättre i wine än i windows...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
En fråga som berörts tidigare men som jag varit dum för att tolka svaret på.

jag har min HTOC och Leksan i sign.
HTPCn kör vista 64 och leksaken W7 32 RC

Jag vill ha W7 på dem båda, och det är ett måste att det ska vara 64bits på HTPCn.

Kan jag använda samma kod/fil till båda datorer eller måste jag ladda hem två olika för dem, och går det i så fall?

Edit: Anledningen till två versioner är med andra ord för att jag har 8GB RAM på HTPCn och att leksaken inte stödjer 64bits.

För 32 bitars och 64 bitars krävs olika ISOs.

Du behöver alltså ladda hem två olika, och ja, det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
Bara jag som får sjukt långsam nedladdning???

Har bara små "peakar" på max 100 kb/s en gång i sekunden, den laddar hem då filen växer sakta men säkert. Kommer dock att ta en oändlighet om jag ska vänta på detta?

EDIT: Löste sig, provade en hel del, koppla förbi routern osv. Inget hjälpte. Bootade om till linux och körde nedladdningen i wine och inga problem. Ironiskt att det fungerade bättre i wine än i windows...

Har samma problem. Fastnar på 35%, sen ökar den med några byte då och då.
Testade wine, och visst går det snabbare, men vi pratar nog veckor istället för år.

MS har problem med sina servrar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
För 32 bitars och 64 bitars krävs olika ISOs.

Du behöver alltså ladda hem två olika, och ja, det går.

Provade att ladda hem två olika (dvs 32 och 64bits) och de håller på o laddar ner nu, så verkar funka

Men, går sjukt segt, fastnat på 36%, vilket de över mig också råkat ut för...

En sak dock, när jag går in i målmappen som filerna ska sparas i o håller musen över dem står det att storleken är på ~900 MB. Är det rätt (dvs kommer detta att ökas hela tiden) eller är det storleken när filen är nedladdad som visas?

Permalänk
Medlem

det är den nuvarande troligtvis, om du updaterar borde den öka eftersom.

Måste vara MS servrar då? Har provat 2 olika datorer, windows och wine, med utan router, trådlöst, trådburet. Allt med samma resultat så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

meeen...

Okej. Datorn var igång och de båda nedladdningarna fick ticka sin stilla väg. Jag kommer hem några timmar senare och ser att den ena har laddats klart, men är bara på 1,1GB, medan den andra avbrutits.
Försöker ladda ner den igen men rutan med nedlanningsinfo kommer upp sen nada mas.
Så nu står den där och tittar på mig och säger att den är klar i nedre vänstra hörnet av rutan, och processen är fast på steg två, dvs downloading...

Nån som har tips på vad man ska göra?
Provade att slänga de där små installationsstartarfilerna (:P) och börja om processen men samma sak händer fortfarande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
meeen...

Okej. Datorn var igång och de båda nedladdningarna fick ticka sin stilla väg. Jag kommer hem några timmar senare och ser att den ena har laddats klart, men är bara på 1,1GB, medan den andra avbrutits.
Försöker ladda ner den igen men rutan med nedlanningsinfo kommer upp sen nada mas.
Så nu står den där och tittar på mig och säger att den är klar i nedre vänstra hörnet av rutan, och processen är fast på steg två, dvs downloading...

Nån som har tips på vad man ska göra?
Provade att slänga de där små installationsstartarfilerna (:P) och börja om processen men samma sak händer fortfarande...

Om den är klar så kan du på något sätt packa upp filen manuellt och få iso filen. Är den inte klar så ska det gå att fortsätta nedladdningen. Går det inte att komma vidare så är det bara att radera den nedladdade filen och den lilla installationsstartfilen så börjar allt från noll igen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan instalera den svenska 64bit versionen och regga med engelska 64bit nyckeln? står och stakar på 8% nerladdningen men har ju redan den svenska versionen i datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickeh
Om den är klar så kan du på något sätt packa upp filen manuellt och få iso filen. Är den inte klar så ska det gå att fortsätta nedladdningen. Går det inte att komma vidare så är det bara att radera den nedladdade filen och den lilla installationsstartfilen så börjar allt från noll igen..

Jag slängde alla filer och började om. 32bitarn är på 1,2GB fortfarande, men blir antagligen rätt storlek när man bränner det till en ISO.

Men jag har problem med 64bitarn. Trots att jag slängt alla filer så säger den bara att jag har laddat ner filen och det händer absolut inget mer sen...>:S

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått hem ISO filen till w7 x64. Filen var på 860 mb, men när jag monterade iso filen raportedades storleken 2.1 gb så jag antar att det kan vara rimligt, bränner just nu och provar...

Visa signatur