Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjorno33:

Tja! Såg att en ny Define R4 e på g, undrar om ni har några planer att släppa nån ny Define Mini R2 ??

Har Fractal Design missat denna fråga eller har ni inget svar på detta ännu?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Fractal Design

Hej på er!

Skrivet av Bjorno33:

Tja! Såg att en ny Define R4 e på g, undrar om ni har några planer att släppa nån ny Define Mini R2 ??

Vi arbetar ständingt med att se över våra produkter och förbättra dem, i nuläget har vi dock inga planer för just Define Mini.

Skrivet av MrAdde:

Kan säga att även jag köpte Integra 500W i tron om att det var 2st 6+2pin.
http://www.inet.se/produkt/6909526/fractal-design-integra-500...

Just nu är det inget problem, men om jag köper ett grafikkort som kräver två st 6+2 pinnare i framtiden, hur ställer ni er till det då?

Kontakta vår support via formuläret på hemsidan om du får problem med detta.

Skrivet av anon190433:

Tja!

Vet inte om någon fråget detta redan eller inte orkar inte läsa alla inlägg!
Passar denna sido-panel den ny FD R4an? http://www.fractal-design.com/?view=product&category=5&prod=9...

Den länkade sidopanelen passar enbart till R3:an. Vi tittar i nuläget på fler varianter på sidopanelsfönster men i skrivande stund kan jag inte svara på vilka modeller som kommer få det.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Jag har lite funderingar kring ett av Node-chassin ni kommer släppa på marknaden snart. I detta fall handlar det om Node 304.. Sitter och spånar på om ett Corsair AX750 (160mm, fullt modulärt) skulle få plats i chassit tillsammans med ett XFX Radeon HD6950 (Längd: 245mm). Kan ni bekräfta om detta är möjligt eller ej?

Jag läste nämligen på produktsidan att ett modulärt nätagg i kombination med ett längre grafikkort bör vara kortare än 160mm..

Permalänk
Medlem

Jag kan väl passa på att ställa en fråga, skadar inte; Hur ser det ut med XL-chassit, planerar ni en uppföljare? Alternativt ett annat chassi i big/full/high-tower storlek?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Den länkade sidopanelen passar enbart till R3:an. Vi tittar i nuläget på fler varianter på sidopanelsfönster men i skrivande stund kan jag inte svara på vilka modeller som kommer få det.

Kanske en kommentar från Fractal Design om detta:
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1129257-fractal-design-define-r4/index8.html#post12511151

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Är sugen på en plexiglas sida till erat R3 chassi, något ni har i tankarna att tillverka?
Mvh Fille

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fille88:

Är sugen på en plexiglas sida till erat R3 chassi, något ni har i tankarna att tillverka?
Mvh Fille

Tänker du på denna?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Fille88:

Är sugen på en plexiglas sida till erat R3 chassi, något ni har i tankarna att tillverka?
Mvh Fille

Finns redan sida med fönster men du kanske menar att hela sidan ska va i plexi?

Permalänk

Kan man ha ställa skärmen på node 605 tror ni? Skulle va skönt att få bort chassit från golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Finns redan sida med fönster men du kanske menar att hela sidan ska va i plexi?

Ja precis en sån jag menar! Tack så mycket

Permalänk
Avstängd

Node 304 ska tydligen släppas i Augusti, nu är det ju inte så långt kvar så skulle man inte kunna få ett mer exakt datum?

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollern i min Arc Midi Tower har gått sönder så jag kopplade två av fläktarna till moderkortet istället.
Tråkigt att ni använder 3-pinsfläktar, tydligen måste fläktar ha 4-pin för att moderkortet ska kunna kontrollera hastigheten. Eller använder i princip alla chassifläktar 3-pin?

Jag kollade på Prisjakt och visst majoriteten verkar vara 3-pin men många verkar göra 4-pin också, men inte ni.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91072035&cols=1660,412...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cvttca:

Fläktkontrollern i min Arc Midi Tower har gått sönder så jag kopplade två av fläktarna till moderkortet istället.
Tråkigt att ni använder 3-pinsfläktar, tydligen måste fläktar ha 4 pin för att moderkortet ska kunna kontrollera hastigheten. Eller använder i princip alla chassifläktar 3 pin?

Jag kollade på Prisjakt och visst majoriteten verkar vara 3 pin men många verkar göra 4 pin också, men inte ni.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91072035&cols=1660,412...

Chassi-fläktar = 3-pin och cpu-fläktar = 4-pin?
Känns så iaf

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Chassi-fläktar = 3-pin och cpu-fläktar = 4-pin?
Känns så iaf

Så är det ja:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cvttca:

Fläktkontrollern i min Arc Midi Tower har gått sönder så jag kopplade två av fläktarna till moderkortet istället.
Tråkigt att ni använder 3-pinsfläktar, tydligen måste fläktar ha 4 pin för att moderkortet ska kunna kontrollera hastigheten. Eller använder i princip alla chassifläktar 3 pin?

Jag kollade på Prisjakt och visst majoriteten verkar vara 3 pin men många verkar göra 4 pin också, men inte ni.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91072035&cols=1660,412...

Skrivet av Blow:

Chassi-fläktar = 3-pin och cpu-fläktar = 4-pin?
Känns så iaf

Skrivet av Broken-arrow:

Så är det ja:)

Det där varierar. 4-pins = PWM-styrda fläktar.
3-pinsfläktar saknar PWM men kan istället styras genom att ändra volten, på de flesta moderna moderkort (SB och framåt, typ) har dock tillverkarna gått över helt till PWM styrning för både CPU-fläkt och chassifläktar.

PWM-fläktar är såklart dyrare att tillverka (inga jätteskillnader, men ändå), och då Fractal Design är ett budgetmärke så är det billigare för dem att sätta i vanliga fläktar och skicka med en egen fläktkontroll. Fractal har dessutom inga PWM-fläktar i sitt sortiment, så jag antar att det är smidigare att bara ta en modell som de redan har i sortimentet.

Sen handlar det ju lite om vad användaren är ute efter också. Själv vill jag ha tempstyrd fläkt på CPU-kylaren, men att chassifläktarna ska gå i en och samma fart hela tiden, jag tror även att övriga majoriteten tänker så. Då funkar det halvbra med PWM-fläktar till chassit då de flesta fläktkontrollers är gjorda för 3-pin.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd

4-pins PWM fläktar går att koppla in och styras med 3-pins kontakter på moderkort eller fläktkontroller, man ignorerar bara den 4e pinnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1kolli:

4-pins PWM fläktar går att koppla in och styras med 3-pins kontakter på moderkort eller fläktkontroller, man ignorerar bara den 4e pinnen.

Yes, på moderkort är det ju enkelt då hankontakterna så gott som alltid ser ut som på denna bilden, men på många fläktkontrollers har de en tendens att se ut såhär och då blir det svårt om man inte kapar bort lite av "ramen"...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej på er!

Den länkade sidopanelen passar enbart till R3:an. Vi tittar i nuläget på fler varianter på sidopanelsfönster men i skrivande stund kan jag inte svara på vilka modeller som kommer få det.

Lite kul svar... nån vecka senare finns Define R4 med sidopanelsfönster hos Inet. Den finns visserligen inte på Fractal Design's egna hemsida än.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Lite kul svar... nån vecka senare finns Define R4 med sidopanelsfönster hos Inet. Den finns visserligen inte på Fractal Design's egna hemsida än.

Inet kanske gör dom själva

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ni får gärna göra en revidering där ni gör färdigt alla 140mm fläkthål runtom i fronten i Define R4. Längst upp och längst ner finns inga skruvhål utan bara plastpiggar som fläktarna kan placeras i. Har man en fläkt som ej följer "fyrkantsstandarden" (tex Corsair AF140) så passar den inte i snabbfästena och plastpiggarna fyller ingen funktion om man inte vill ha löst sittande fläktar i fronten. Ingen big deal om man har en borrmaskin, men känns ju underligt när 50% av hålen redan finns där

Permalänk

Jag har en fråga tilll Fractal Design.

Jag köpte nya Define R4 så fort de dök upp på inets hemsida och monterade mitt system i lådan. Dock började maskinen rätt omgående att stänga av sig och ofta startade den inte när jag tryckte på knappen. Har felsökt en hel del och inte hittat problem med processor, grafikkort eller moderkort utan det verkar snarare vara power-knappen på chassiet som har glapp eller något och därför ibland spontansläcker datorn. Har kopplat loss och kört utan knappen, alltså startat genom att kortsluta pinsen på moderkortet, i några dagar nu och inga problem alls har uppstått.

Var ska jag vända mig för support? Jag vet att praxis brukar vara återförsäljaren, men om det bara är en ny knapp så vore det så fruktansvärt drygt att behöva montera ner hela datorn igen, skicka tillbaka ett chassie på 12 kilo och sen montera in ett igen om fel konstateras. Vore mycket smidigare att bara få hem själva knappen så jag kan byta den och leva lycklig i alla mina dagar... Skulle detta gå att ordna?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design

Ett Asus Radeon HD 7950, Är det något man får in i ett Define Mini om man plockar bort HDD-Buren?

MVH. Jesper

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Hej Fractal!

Jag är en stolt ägare av erat XL chassi.

Jag såg idag att ni erbjuder möjligheten till att köpa en sidodel med glasruta till erat R3 chassi. Jag undrar om de finns någon chans att detta också kommer erbjudas till XL-versionen? Jag är nämligen väldigt intresserad av just de.

Ha de bra! /jonte

Permalänk

Är det någon som kan mäta hur mycket utrymme man mellan taket och moderkortet på R4?

Nyfiken på hur tjock radiator man får plats med i taket. Tänkte eventuellt testa detta chassie, då köra en 240rad i fronten och en 240 i taket.

Tacksam för svar.

Mvh

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Är det någon som kan mäta hur mycket utrymme man mellan taket och moderkortet på R4?

Nyfiken på hur tjock radiator man får plats med i taket. Tänkte eventuellt testa detta chassie, då köra en 240rad i fronten och en 240 i taket.

Tacksam för svar.

Mvh

Nu har inte jag exakta mått (Orkar inte lirka fram och mäta just nu), men det finns en bild där de har monterat en H100 radiator med pull, och det var väldigt nära moderkortet. Så tjockare radiator än vad en H100 har är nog bara att glömma, om du nu inte kör fläktarna på utsidan av chassit dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Jag har en fråga tilll Fractal Design.

Jag köpte nya Define R4 så fort de dök upp på inets hemsida och monterade mitt system i lådan. Dock började maskinen rätt omgående att stänga av sig och ofta startade den inte när jag tryckte på knappen. Har felsökt en hel del och inte hittat problem med processor, grafikkort eller moderkort utan det verkar snarare vara power-knappen på chassiet som har glapp eller något och därför ibland spontansläcker datorn. Har kopplat loss och kört utan knappen, alltså startat genom att kortsluta pinsen på moderkortet, i några dagar nu och inga problem alls har uppstått.

Var ska jag vända mig för support? Jag vet att praxis brukar vara återförsäljaren, men om det bara är en ny knapp så vore det så fruktansvärt drygt att behöva montera ner hela datorn igen, skicka tillbaka ett chassie på 12 kilo och sen montera in ett igen om fel konstateras. Vore mycket smidigare att bara få hem själva knappen så jag kan byta den och leva lycklig i alla mina dagar... Skulle detta gå att ordna?

"Kontakta vår support via formuläret på hemsidan." är det svar dom brukar ge och nästan alltid så skickar dom ut sånna små enkla grejer...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

"Kontakta vår support via formuläret på hemsidan." är det svar dom brukar ge och nästan alltid så skickar dom ut sånna små enkla grejer...

Jättebra! Tack för svaret!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Jättebra! Tack för svaret!

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Lycka till!

Mycket riktigt, skickade in mitt serienummer och de skickar ut en ny knapp! Trevlig support tycker jag

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Är det ett vanligt problem med trasig power knapp?

Köpte ett R3 chassi förra veckan och det är glapp i powerknappen måste ibland rycka lite i sladdarna under knappen för att få igång datorn.

Skickat in ett meddelade via http://www.fractal-design.com och hoppas det löser sig, har ingen större lust att riva hela datorn, för jag antar att det går att byta ut den delen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10