Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Avstängd

Intel® Rapid Storage Technology 11.0.0.1032, är nu officiellt ute och finns att ladda ner hos Intel.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=2086...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Gjorde ATTO och tycker alla ska visa ifrån båda program, se t ex här

518 i läs och nästan 558 i skriv mer än vad info sägs om den

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Intel 320 160GB

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Tror han var ironisk och tyckte att söktiden var hög på write...men jag kan ju ha fel

kolla min write nu då

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

min "gamla" intel x25 80gb , 4 gb ledigt av 74,4 , kör lite program i bakgrunden. prestera ändå lite över min förväntan?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Min gamla OCZ Vertex 2 presterar ju ganska ok ändå

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk

Se detta då!!
http://imageshack.us/photo/my-images/717/slowssd.png/

Den är långsammare än vad det ser ut hehehe
Det går till och med snabbare med att köra en gammal dator från år 2000 med windows 7.
Jag måste nog reklamera den

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

Se detta då!!
http://imageshack.us/photo/my-images/717/slowssd.png/

Den är långsammare än vad det ser ut hehehe
Det går till och med snabbare med att köra en gammal dator från år 2000 med windows 7.
Jag måste nog reklamera den

http://www.2shared.com/file/An-VYotS/sc5-desktop-x64.html

ska ge den lite liv.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Kan man köra benchmark på vanliga mekaniska hårddiskar också med programmet AS SSD Benchmark? och ev. externa ?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

vad är det förnåt?
Funkade inte men tack ändå

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

vad gör det programmet egentligen?
det var någon som försökte komma in i mitt steam konto kl 8:02 idag

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

vad gör det programmet egentligen?
det var någon som försökte komma in i mitt steam konto kl 8:02 idag

Skulle alltid vara skeptiskt mot en fil som man inte vet vad den gör...speciellt när den kommer från en totalt okänd källa.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Skulle alltid vara skeptiskt mot en fil som man inte vet vad den gör...speciellt när den kommer från en totalt okänd källa.

okej Jag har ändå inget på datorn och tänkte ta och formatera den så man får bort all skit på den.
Jag får vara lite försiktigare i fortsättningen.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Hej! Har upptäckt något mycket märkligt. Om man komprimerar SSD för att spara diskutrymme på en RAID0 uppsättning så får man en lustig resultat. Någon som vet varför? Se bild nedanför. Notera att jag ej längre använder ramdisk eller ramcaching. Alla som kommer ihåg mig från förrut så gjorde jag en del experiment med ramdisk och ramcaching för ett tag sedan.

Uploaded with ImageShack.us

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Har testat vidare lite och ser att komprimering av filer på SSD ökar läshastigheten rejält. Kan dock inte säga mycket om skrivhastigheten. Tycker fortfarande det är konstigt. Speglar siffrorna verklig prestanda? Eller är det bara en bug? Se nedaför och avgör.

C:

Uploaded with ImageShack.us

D:

Uploaded with ImageShack.us

Körde en tredje gång för att se IOPS...

Uploaded with ImageShack.us

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk

By gigdata at 2012-02-26

As SSD känns som dålig prestanda men ATTO verkar ju bra, varför? olika program bara?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

As SSD känns som dålig prestanda men ATTO verkar ju bra, varför? olika program bara?

Din SSD styrs av en Sandforce-krets som komprimerar data för att få upp prestandan. Det betyder att det blir olika prestanda beroende på hur "komprimerbart" testdatat är. Det ena programmet kör helt enkelt med mer komprimerbart testdata än det andra programmet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Din SSD styrs av en Sandforce-krets som komprimerar data för att få upp prestandan. Det betyder att det blir olika prestanda beroende på hur "komprimerbart" testdatat är. Det ena programmet kör helt enkelt med mer komprimerbart testdata än det andra programmet.

Betyder det att det ena programmet ger mig glädjesiffror och det andra är närmare verklig prestanda eller?

Har märkt att jag ligger minst 150p under andra här med AS SSD.
I ATTO verkar jag vara med, ibland över normal.
Ska jag göra som jag svarar själv ibland, är du nöjd med prestandan (vilket jag är) så sök inte fel om det fungerar,
eller

Min första egna SSD.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Betyder det att det ena programmet ger mig glädjesiffror och det andra är närmare verklig prestanda eller?

Har märkt att jag ligger minst 150p under andra här med AS SSD.
I ATTO verkar jag vara med, ibland över normal.
Ska jag göra som jag svarar själv ibland, är du nöjd med prestandan (vilket jag är) så sök inte fel om det fungerar,
eller

Min första egna SSD.

Dina siffror i AS SSD ser märkligt låga ut faktiskt. Vet du vilken SATA-port SSD:n sitter i? Du ska helst välja en port som styrs av Intelkretsen (sydbryggan) även om du på moderkortet har en SATA6 port från exempelvis Marvell. Det har visat sig att det i verkligheten är bättre prestanda på en SATA2-port från Intel än en SATA6-port från Marvell.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har forskat vidare ännu mera. Läste online att "Sandforce" baserade SSD'n redan komprimerar filer automatisk för att öka på prestandan men att komprimeringen inte är så aggressiv. Så använder man mera aggresiv komprimering av filer typ 7-Zip så ökar läshastigheten mycket mera. Men som jag har märkt så förlorar man skrivhastigheten jämfört mot icke komprimerad. Så frågan är om det är värt det? Se bilder nedanför på Windows 7 NTFS komprimering och utan.

ATTO: Utan Windows 7 NTFS komprimering. 4x Corsair Force GT i Raid0

Uploaded with ImageShack.us

ATTO: Med Windows 7 NTFS komprimering. 4x Corsair Force GT i Raid0

Uploaded with ImageShack.us

AS-SSD: Med Windows 7 NTFS komprimering. 4x Corsair Force GT i Raid0

Uploaded with ImageShack.us

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Har forskat vidare ännu mera. Läste online att "Sandforce" baserade SSD'n redan komprimerar filer automatisk för att öka på prestandan men att komprimeringen inte är så aggressiv. Så använder man mera aggresiv komprimering av filer typ 7-Zip så ökar läshastigheten mycket mera. Men som jag har märkt så förlorar man skrivhastigheten jämfört mot icke komprimerad. Så frågan är om det är värt det? Se bilder nedanför på Windows 7 NTFS komprimering och utan.

ATTO: Utan Windows 7 NTFS komprimering. 4x Corsair Force GT i Raid0
http://img7.imageshack.us/img7/9058/attoraid0resultnontfsco.j...

Uploaded with ImageShack.us

ATTO: Med Windows 7 NTFS komprimering. 4x Corsair Force GT i Raid0
http://img841.imageshack.us/img841/7151/attoraid0komprimering...

Uploaded with ImageShack.us

AS-SSD: Med Windows 7 NTFS komprimering. 4x Corsair Force GT i Raid0
http://img818.imageshack.us/img818/9157/asssdbenchmarkd.png

Uploaded with ImageShack.us

MVH

Ph0bLif3

Ingen poäng med komprimering på en sandforce-disk då den redan komprimerar. Dels så brukar skillnaderna i komprimeringsgrad vara väldigt små även om man man kör en tyngre algoritm (vilket belastar processorn mer) dels så kommer det att ställa till problem för diskarna då de i raid saknar trim och då behöver det lediga utrymme som uppstår när datan komprimeras för att klara av wear leveling mm på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ingen poäng med komprimering på en sandforce-disk då den redan komprimerar. Dels så brukar skillnaderna i komprimeringsgrad vara väldigt små även om man man kör en tyngre algoritm (vilket belastar processorn mer) dels så kommer det att ställa till problem för diskarna då de i raid saknar trim och då behöver det lediga utrymme som uppstår när datan komprimeras för att klara av wear leveling mm på ett bra sätt.

Poängen var inte om det var någon poäng att komprimera sandforce SSD. Poängen var att öka på hastigheten vilket den gör speciellt på läshastigheten. Även om den belastar processorn mera tror jag knappast att man märker av det med en 2600K. Den är snabb nog och kan hantera det. Angående TRIM så kan man jobba sig runt det problemet. Dels med GC(Garbage Collector) Vilket mina Corsair Force GT har och det andra är att se till att SSD ej fylls mera än 80%(Läste detta online och det verkar fungera väldigt bra). Håller man sig under den gränsen så brukar man inte få problem med degradering. Mina är fortfarande samma sedan release. Har haft Raid0 snart i ett halvår och det är fortfarande samma prestanda som det var i början.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Poängen var inte om det var någon poäng att komprimera sandforce SSD. Poängen var att öka på hastigheten vilket den gör speciellt på läshastigheten. Även om den belastar processorn mera tror jag knappast att man märker av det med en 2600K. Den är snabb nog och kan hantera det. Angående TRIM så kan man jobba sig runt det problemet. Dels med GC(Garbage Collector) Vilket mina Corsair Force GT har och det andra är att se till att SSD ej fylls mera än 80%(Läste detta online och det verkar fungera väldigt bra). Håller man sig under den gränsen så brukar man inte få problem med degradering. Mina är fortfarande samma sedan release. Har haft Raid0 snart i ett halvår och det är fortfarande samma prestanda som det var i början.

MVH

Ph0bLif3

Återigen, det skiljer förvånansvärt lite i komprimeringsgrad mellan olika algoritmer, skulle tro att du som mest kan krympa filerna med några procent. Det som gör att du får högre värden vid läsning är att du dekomprimerar efter det att datan passerat gränssnittet sata 6gbit/s vilket get potentiellt högre hastigheter. Nackdelen är som sagt att det blir mindre ledigt utrymme för wear leveling på disken då den data redan är komprimerad kommer att ta mer plats. Wear leveling och GC behöver mer utrymme om trim inte är igång så fyller du disken med hårt komprimerad data så får den det jobbigare.

Sedan ser man att skrivhastigheten på speciellt mindre filer (atto - 4k) är bara 1/10 av resultatet med okomprimerade diskar. Om den potentiella ökning i läsning är värt det beror helt på vad du använder disken till.

Man kan också konstatera att om as-ssd ger högre värden än atto så är det antagligen så att data läses/skrives till/från någon form av minnescache. Även om du komprimerar själv så ska det inte gå att komprimera den data som as-ssd använder så maxfarten bör definitivt inte bli högre än med atto.

Permalänk

Corsair Force 3 120

Visa signatur

Intel Core i7 Quad Processor i7-2600K(4,5Ghz) // ASUS Sabertooth P67 // Corsair Vengeance "lowprofile" DDR3 1600MHz (16Gb) // Cooler Master Silent Pro M1000 1000W // CM Storm Trooper Gaming Big Tower Svart // Asus 27" LED VG278H// Samsung 840 EVO Series 250GB +2XCorsair Force 3 Series F120 // ASUS GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA// Logitech G930 // Corsair H100 Hydro // Logitech G19s Gaming Keyboard//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Återigen, det skiljer förvånansvärt lite i komprimeringsgrad mellan olika algoritmer, skulle tro att du som mest kan krympa filerna med några procent. Det som gör att du får högre värden vid läsning är att du dekomprimerar efter det att datan passerat gränssnittet sata 6gbit/s vilket get potentiellt högre hastigheter. Nackdelen är som sagt att det blir mindre ledigt utrymme för wear leveling på disken då den data redan är komprimerad kommer att ta mer plats. Wear leveling och GC behöver mer utrymme om trim inte är igång så fyller du disken med hårt komprimerad data så får den det jobbigare.

Sedan ser man att skrivhastigheten på speciellt mindre filer (atto - 4k) är bara 1/10 av resultatet med okomprimerade diskar. Om den potentiella ökning i läsning är värt det beror helt på vad du använder disken till.

Man kan också konstatera att om as-ssd ger högre värden än atto så är det antagligen så att data läses/skrives till/från någon form av minnescache. Även om du komprimerar själv så ska det inte gå att komprimera den data som as-ssd använder så maxfarten bör definitivt inte bli högre än med atto.

Jo jag gjorde bara en test. Jag kör inte normalt mina SSD'n komprimerade. Den enda gång jag brukar komprimera vid normalt användande är enskilda filer om jag nu behöver det med typ Zip, Rar. Frågan gällande någon form av minnescache så kan det ju vara så att nått ligger kvar från mina tester med FancyCache. Jag har inte haft den installerad på ett tag nu och har rensat registret också så det borde inte vara några problem.

AS-SSD vid icke komprimerad SSD resulterar i mindre än ATTO. Tror det brukar vara så i dom flesta fall.

Uploaded with ImageShack.us

Märkte också att accesstiden för skrivningen var mycket sämre i komprimerad tillstånd än inte.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Samsung 830
128GB
Läs 548
skriva 338

Permalänk
Medlem

Är det inte lite lågt? (sata 3, agility 3)

Kollar man drivrutinen så är det nån gammal från microsoft... Ska det inte vara amd´s när man kör FM1? o=

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Är det inte lite lågt? (sata 3, agility 3)

Kollar man drivrutinen så är det nån gammal från microsoft... Ska det inte vara amd´s när man kör FM1? o=

För det första så tycker jag att du ser ut att ha rätt bra speed, men det är klart att om det går att klämma ut mer så vill man ju göra det. Du skulle nog kunna tjäna på att installera drivrutinen för AHCI från AMD istället för att köra på Microsofts gamla trötta
Det är väl bara att ladda ner drivrutinerna till ditt moderkort från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

För det första så tycker jag att du ser ut att ha rätt bra speed, men det är klart att om det går att klämma ut mer så vill man ju göra det. Du skulle nog kunna tjäna på att installera drivrutinen för AHCI från AMD istället för att köra på Microsofts gamla trötta
Det är väl bara att ladda ner drivrutinerna till ditt moderkort från tillverkarens hemsida.

Jag letade efter dem som en tok i går kväll men hittar knappt något. Laddar man ner drivrutiner till chipsets i 8-serien står det att det är för senaste a75, men det verkar inte göra någon skillnad hos mig

Jag har dock inte installerat de achi-raid-drivrutiner som finns hos asus..
Kanske får ta och testa dessa, även om jag inte kör raid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W