Fractal Design Define R2

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define R2

För några veckor sedan presenterade Fractal Design det uppdaterade chassiet Define R2, som bland annat designats efter medlemmars önskemål i forumet. Nu är det dags att kontrollera om designen står pall i riktiga tester.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser riktigt bra ut och kostar inte alls mycket, kan bli en riktigt hit!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Fractal Design

Vi vill lite snabbt kommentera att de moderkort vi använt i våra tester har passat med hålet i moderkortsplåten. Vi kommer dock självklart ta till oss detta och förstora hålet till nästa revision!

Permalänk
Medlem

Kul att FD gav feedback!

Tror att denna kommer konkurera ut Antec 300, funderar själv på att ersätta min. Gillar era lösningar samt design för en sådan överkomlig prislapp. Sedan alla funktioner som vaggorna (SSD Kompitabla), ljuddämpning och alla fläktfilter är utmärkta för priset. En annan sak som redaktionen också la märke till var luftigheten efter montering, stora SLi/Crossfire lösningar kommer vara noll problem!

Detta blir mitt nästa chassiköp utan tvekan.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Grymmt prisvärt chassi och förmodligen någonting jag kommer investera i till serverdatorn.

Tack för en bra recension. Fortsätt med chassi recensioner då de är mest intressanta

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Tack Swec för recensionen!
Definitivt ett sånt här chassi till mitt nästa bygge.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Intressant chassi, men det hade nog gott kunnat vara ytterliggare en 5.25" plats.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Nice nice!

Jag beställde för 2 veckor sedan och ser fram emot leverans.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Tack för testet. Blir till att köpa ett om inte alla redan är förbokade.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt praktiskt:

Vill man ha bättre kylning kan man enkelt öppna dörren fram (mangneter), då det börjar bli varmt.

Permalänk

Är det olagligt att gifta sig med ett chassi? ;P

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Skulle vart bra om hårddiskarmaturen var modulär, alltså om man bara kör med 4 diskar så kunde man tabort en del.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tror det blir bra! Redan beställt så, jag kommer nog bli nöjd. Det står ju tydligt att Chassit är med dom medföljande fläktarna inriktat främst på att vara tyst, man måste installera fler fläktar om man vill ha maximalt med luftflöde, vilket inte borde ge så mkt mer ljud med tanke på att man kan köa 140mm fläktar. Ser helt klart bra ut! Bra jobbat Fractial Design.

Hoppas allting passar bra med min gamla hårdvara bara!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Sweet, blir att byta ut mitt Lian-Li PC7 mot ett sådant vid mitt nästa datorköp i vinter sen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Intressant chassi, men det hade nog gott kunnat vara ytterliggare en 5.25" plats.

Jag kan inte ens komma på när jag sist använde mig av min dvdbrännare, installerar ju OS från USB sticka, mkt smidigare. Har knappt några skivor hemma längre. Så jag kan inte ens tänka mig att man skulle behöva fler än 2 platser.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Jag kan inte ens komma på när jag sist använde mig av min dvdbrännare, installerar ju OS från USB sticka, mkt smidigare. Har knappt några skivor hemma längre. Så jag kan inte ens tänka mig att man skulle behöva fler än 2 platser.

Hur gör du med spel då? Köper du bara via Steam och liknande eller spelar du inte?
EDIT: Jag tycker det är alldeles lagom med 2st 5.25" platser. En för DVD-brännare och en för kortläsare eller fläktstyrning. What else do you need?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Blir helt klart ett sådant när de kommer in hos inet! Frågan är hur stor tillgång det blir ?

Permalänk
Medlem

Oj,oj,oj...bättre chassie för pengarna är omöjligt att hitta. Alla andra tillverkare har nu fått en rejäl utmaning i att försöka matcha det här!

Tack Swec för en utmärkt recension.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Bra recension. Snyggt och extremt prisvärt chassi.

Definitivt med på min lista över potentiella produkter för nästa bygge.

Permalänk

Jag vill fortfarande ha en resetknapp.

Jag kommer dock att byta till detta chassi och hoppas att vibrationerna och ljudnivån sänks jämfört med hur det är med mitt nuvarande chassi.

Permalänk
Medlem

Hade varit bra med en jämförande analys gentemot andra chassin gällande temperatur och ljudnivå. Går ju såklart att leta upp, men man kan ju tycka att det ska ingå. Undermåligt.

Praktiska testerna var dock bra.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Hade varit bra med en jämförande analys gentemot andra chassin gällande temperatur och ljudnivå. Går ju såklart att leta upp, men man kan ju tycka att det ska ingå. Undermåligt.

Praktiska testerna var dock bra.

Det finns ganska många resultat med ungefär samma hårdvara, kolla i recensionen för Corsair Obsidian.
Problemet är att det nya testet är dels med nytt grafikkort, dels med andra förutsättningar för temperatur då det är betydligt svalare nu. Det känns därför inte rättvist mot någon part att visa resultaten i samma graf.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naess
Hade varit bra med en jämförande analys gentemot andra chassin gällande temperatur och ljudnivå. Går ju såklart att leta upp, men man kan ju tycka att det ska ingå. Undermåligt.

Praktiska testerna var dock bra.

De hade kunnat göra de om de hade använt samma hårdvara. Föru användes ett C2D system med ett passivt kylt 9600GT istället för de system som användes till denna recension, CI7 och GTX275. Jag tycker att bytet är motiverat då det förra var föråldrat.
EDIT: 1 minut för långsam

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk

För 700kr så är detta chassi super ! synd att man inte kan köpa chassit bara för att...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Kan man flytta ner en bitumskiva från en av dom övre fläktplatserna till den nedre? Båda kunde ta 140mm(?).

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Hur gör du med spel då? Köper du bara via Steam och liknande eller spelar du inte?
EDIT: Jag tycker det är alldeles lagom med 2st 5.25" platser. En för DVD-brännare och en för kortläsare eller fläktstyrning. What else do you need?

Jag köper via steam, eller så kör jag med skiva, men de spel som jag har på skiva var länge sen jag körde. Det ärcker ju med 1 cdläsare för att köra med skiva Har blivit mkt Nintendo 64 sista tiden :P.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mycket bra test! Och jävlars vilket nice chassi. Plättlätt ett sådant i nästa bygge! Nästan så man ska köpa på sig ett redan nu bara för att... ja, om inte så spara 100kr

Kommer nog kika på möjligheten att skära bort de nedersta hårddiskplatserna dock för att öka på luftflödet... men det blir ett framtida problem.

Permalänk
Medlem

Detta chassi verkar bli #1 i budgetklassen och det lär även konkurera med dyrare chassin.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Som jag har väntat på den här recensionen.

Ser ju ut att vara ett väldigt bra chassi, förutom lite småsaker här och där. Hoppas de även återgärdar kabeldragningsproblemet samt stoppar gummiupphängning på fläkten i nästa revision. Fast fläkten kan man i och för sig fixa själv. Om prisnivån håller kanske det här blir mitt nästa chassi (jag är medveten om att priset skall stiga med, var det 100 kronor?, snart.)

Till recensenterna: I stort sett bra recension, men jag saknar jämförelserna med andra chassin gällande ljudnivå och temperatur. Visst, man kan titta i andra recensioner, men ändå något jag saknar!

Permalänk

Best..chassi..ever!

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!