Permalänk

Komma igång (hjälp, läs!)

Jag skulle vilja komma igång med C eller C++ på riktigt.
Har varit och sniffat på det lite men aldrig kommit igång ordentligt eftersom jag har så svårt att få en bra start när jag börjar med nya projekt.
Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde förklara hur jag ska komma igång och vilket språk jag ska välja (C eller C++).

• Vilken editor ska jag använda (får man med en kompilerare (heter det så?) eller ska jag ladda ner någon extern)?.
• Bok, textdokument från internet - rekommendationer?
• Lägga upp ett schema eller något? Hur får man inte rutinen?

Kanske låter lite larvigt men det är ett jävligt stort problem för mig, jag kommer aldrig igång!
Snälla hjälp!

Tack,
Tol Sirion

Visa signatur

[size="1"]Jag hatar att äga!
icq: #153521608 | mail: tolsirion@home.se[/size]

Permalänk
Medlem

Tänker inte föreslå något, men om du inte kommer igång så bör det väl beror på att du inte har något vidare brinnande intresse för programering och mjukvaruutveckling? Du kommer aldrig lära dig programmera bara för du vill kunna det.. du måste vara intresserad också...

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som zajko skriver så är intresset och tålamodet det viktigaste. Utan det kommer man inte långt.

Sedan finns det enormt många bra tutorials på internet, så någon bok är inte nödvändig. Hade några länkar förut till ett par svenska guider, men har tappat bort dem nu. Iofs lär det inte vara så svårt att hitta på google.

EDIT: Här är en bra länk: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=83584

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

C++ Direkt, C++ Primer, Programming windows with MFC, Artificiall Intelligence - A modern approach

är bra böcker, bör läsas i rätt ordning

Dev C++ är rätt ok (gratis)
annars är Visual Studio 6.0 att föredra (om du använder windows), kostar dock en slant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Programming windows with MFC,

Huga!

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Angående MFC instämmer jag med K-Force.

En bra c++-sida är:

http://www.infa.abo.fi/~chakie/kurser/c++/html/book1.html

där har jag lärt mig mycket men dock kunde jag C innan jag började kolla där så jag vet inte hur den är för nybörjare.

Visa signatur

Daniel