Permalänk
Medlem

Gratulerar! Ja, en sub kan möjligen behövas för den sista bottentyngden i typ baskagge och flygel eller djupa technoswep eftersom högtalarna ser kanske lite för slanka ut för den sista biten neråt. Men det är alltid en kompromiss med storlek vs utseende.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tror att om du hittar rätt effekt till dem så hittar du även djupbas. Klart sista tonen i en orgel hittar du nog ej =/ Men för övrigt kommer du vara super nöjd.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Bra golvare/bokhyllehögtalare klarar mycket väl av att gå ner till 30 goda Hertz, vilket räcker gott för att köra utan subwoofer. Man får bättre ljudbild på köpet, eftersom jag nästan kan garantera att musiken är mixad utan subwoofer.

Lite OffT men det beror ju helt på vilken sorts musik du snackar om. Mitt tips till TS är att åka ut och lyssna på olika konfigurationer och avgöra själv.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Lite OffT men det beror ju helt på vilken sorts musik du snackar om. Mitt tips till TS är att åka ut och lyssna på olika konfigurationer och avgöra själv.

Jo det är ett bra tips, har dock redan gjort det. På sidan innan ser du att jag redan köpt grejer, sitter och spelar in högtalarna nu med lite Queen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag tror att om du hittar rätt effekt till dem så hittar du även djupbas. Klart sista tonen i en orgel hittar du nog ej =/ Men för övrigt kommer du vara super nöjd.

Tveksam om man kollar på baselementet. Ser ej ut att ha någon ofantlig slaglängd som behövs iom att de saknar area, om man ska producera någe vidare decibel vi lägre frekvenser.

Verkar dock vara fina högtalare.

Permalänk

Har man 25kkr och ska köpa en stereo nu så rekomenderar jag det här erbjudandet.:

Nu kan vi börja snacka oslagbart paket!!!

När du köper en CD21 tillsammans med en I21 i svart får du med valfritt högtalarpar för upp till 16.000 kr på köpet.

Inga baktankar, inga hakar, bara ett helt fantastiskt erbjudande. Välkommen in.

Finns på bestosund.se, cd21 + i21 går lös på 25kkr

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag är ingen primäre fantast. Men iom att ett par RX8or kostar 14.490 så blir det paketet helt oslagbart.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Har man 25kkr och ska köpa en stereo nu så rekomenderar jag det här erbjudandet.:

Nu kan vi börja snacka oslagbart paket!!!

När du köper en CD21 tillsammans med en I21 i svart får du med valfritt högtalarpar för upp till 16.000 kr på köpet.

Inga baktankar, inga hakar, bara ett helt fantastiskt erbjudande. Välkommen in.

Finns på bestosund.se, cd21 + i21 går lös på 25kkr

Redan skrivet i tråden

Helt klart ett oslagbart erbjudande.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Redan skrivet i tråden

Helt klart ett oslagbart erbjudande.

Sakta i backarna med att hylla Primare så ohämmat, CD-spelaren är förmodligen inte så mycket att hänga i julgranen som det verkar.

Det var någon HiFi-site på nätet, minns inte vilken nu(lär gå att Googla fram), som öppnade en Primare-CD bara för att konstatera att det var närmast precis, exakt samma innehåll som i typ en Denver -DVD för 299Kr.

Det enda exklusiva med Primaren var den mycket snyggare lådan runt innehållet.

Det var iofs troligen en äldre modell än den aktuella, men det avslöjar ett visst tänk hos tillverkaren.

Det betyder naturligtvis inte att den låter skit, för även en DVD-spelare för 299Kr låter rätt bra vid CD-avspelning nuförtiden. Inte direkt så att man kan klaga på att det låter dåligt, även om det inte är super. Däremot verkar man få betala ett helt brutalt överpris om man köper Primare.

Jag har ingen aning om de använder samma taktik med billigt standard-innehåll för sina förstärkare, men det känns lite misstänkt, jag skulle gärna vilja kolla upp en Primare-komponent ordentligt innan jag köper den med tanke på CD-spelar-fadäsen.

Jag tvivlar inte på att Primare låter helt ok, men jag misstänker att det verkligen inte är super vilket priset antyder att det skulle vara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Sakta i backarna med att hylla Primare så ohämmat, CD-spelaren är förmodligen inte så mycket att hänga i julgranen som det verkar.

Det var någon HiFi-site på nätet, minns inte vilken nu(lär gå att Googla fram), som öppnade en Primare-CD bara för att konstatera att det var närmast precis, exakt samma innehåll som i typ en Denver -DVD för 299Kr.

Det enda exklusiva med Primaren var den mycket snyggare lådan runt innehållet.

Det var iofs troligen en äldre modell än den aktuella, men det avslöjar ett visst tänk hos tillverkaren.

Det betyder naturligtvis inte att den låter skit, för även en DVD-spelare för 299Kr låter rätt bra vid CD-avspelning nuförtiden. Inte direkt så att man kan klaga på att det låter dåligt, även om det inte är super. Däremot verkar man få betala ett helt brutalt överpris om man köper Primare.

Jag har ingen aning om de använder samma taktik med billigt standard-innehåll för sina förstärkare, men det känns lite misstänkt, jag skulle gärna vilja kolla upp en Primare-komponent ordentligt innan jag köper den med tanke på CD-spelar-fadäsen.

Jag tvivlar inte på att Primare låter helt ok, men jag misstänker att det verkligen inte är super vilket priset antyder att det skulle vara.

Primare är ju ett väldigt populärt & omtyckt märke (även svenskt) och det är ju inte pga märket denna "deal" finnes. Kikar du på förstärkaren eller CDspelaren löst får man ge drygt 11.000 :- /st i andra butiker. Modellen är från 2004 vilket tyder på att dom har ett parti dom vill bli av med. Kikar man på Minhembio/Prisjakt verkar merparten vara nöjd med Primare's innehåll då medelsnittet ligger på 8.68/10 med ca 200 omdömen. Att innehållet i en av deras CDspelare kan jämföras med en Denver låter ju lite konstigt..

Personligen hade jag köpt paketet och sedan sålt av CDspelaren och användt något annat som transport och lägga resten på tillbehör och annat trevligt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Sakta i backarna med att hylla Primare så ohämmat, CD-spelaren är förmodligen inte så mycket att hänga i julgranen som det verkar.

Det var någon HiFi-site på nätet, minns inte vilken nu(lär gå att Googla fram), som öppnade en Primare-CD bara för att konstatera att det var närmast precis, exakt samma innehåll som i typ en Denver -DVD för 299Kr.

Det enda exklusiva med Primaren var den mycket snyggare lådan runt innehållet.

Det var iofs troligen en äldre modell än den aktuella, men det avslöjar ett visst tänk hos tillverkaren.

Det betyder naturligtvis inte att den låter skit, för även en DVD-spelare för 299Kr låter rätt bra vid CD-avspelning nuförtiden. Inte direkt så att man kan klaga på att det låter dåligt, även om det inte är super. Däremot verkar man få betala ett helt brutalt överpris om man köper Primare.

Jag har ingen aning om de använder samma taktik med billigt standard-innehåll för sina förstärkare, men det känns lite misstänkt, jag skulle gärna vilja kolla upp en Primare-komponent ordentligt innan jag köper den med tanke på CD-spelar-fadäsen.

Jag tvivlar inte på att Primare låter helt ok, men jag misstänker att det verkligen inte är super vilket priset antyder att det skulle vara.

En fråga innan du ratar märket primare, har du ens lyssnat på cd21:an eller är det bara ett antagande som du gör? Många märken kör samma innehåll men olika chassin. Sen att det har varit samma komponenter som en denver cd för 300:- stämmer inte, oftast så har det varit en cd för typ 1000:- som haft samma innehåll som en bättre spelare. Men att det skulle ha varit en denver dvd i en primare cd låter mycket otroligt i alla fall. I alla fall att de skulle ha stoppat en budget dvd i en premium cd's chassi.

I alla fall så är detta ett grymt bra paket, I21 + CD21 + Monitor Audio RX8 är ett riktigt grymt paket. Speciellt för 25kkr.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
En fråga innan du ratar märket primare, har du ens lyssnat på cd21:an eller är det bara ett antagande som du gör? Många märken kör samma innehåll men olika chassin. Sen att det har varit samma komponenter som en denver cd för 300:- stämmer inte, oftast så har det varit en cd för typ 1000:- som haft samma innehåll som en bättre spelare. Men att det skulle ha varit en denver dvd i en primare cd låter mycket otroligt i alla fall. I alla fall att de skulle ha stoppat en budget dvd i en premium cd's chassi.

I alla fall så är detta ett grymt bra paket, I21 + CD21 + Monitor Audio RX8 är ett riktigt grymt paket. Speciellt för 25kkr.

Som sagt, jag tivlar inte på att det låter helt ok. Men jag skulle undersöka saken lite mer noga innan jag slog till. En varning alltså.

Personligen skulle jag nog hellre köpa högtalarna för sig, om de är så bra som det sägs är, och välja annan mer modern elektronik att driva dem. Men det är jag, alla behöver inte tänka likadant.

Gillar man Primares design, de ser faktiskt rätt exklusiva ut, är det ju värt att betala en slant även för designen. En stereo är också en slags möbel/prydnadsföremål eftersom de flesta inte gömmer undan den helt.

edit. http://www.minhembio.com/mr-v%E4lljud/231832#280777

mr-välljud på minhembio var det, och det var Primare V25 det rörde sig om, så nu vet ni. Det satt långt bak i skallen.

Citat:

Primare kollage!
av mr-välljud i albumet Kan man höra skillnader på CD-spelare?
Design in Sweden! Vad betyder detta månne tro? Att man köper in ett parti Kina DVD apparater och skrotar dem och plockar över delar till en egenkonstruerad låda som är snygg och tung. Man sätter 2sr PP kondingar och analogdelen och en Burr Brown dac. Sen tar man 15000:- ut till kund. Jag skulle no skämmas om jag var Primare. Faktiskt... Man ser på bilden att drivverket är made in China och tyvärr kommer detta bort i kollaget. KINAverk! Bra jobbat Primare. Den är snabb och tyst den medges men läser få skivor tyvärr. Mycket känsligh på repor och smuts. (2009-02-15 17:52:46)
Bilden är högupplöst. Klicka i bilden för att zooma.
Produkter på bilden: Primare V25
Primare inside!
av mr-välljud i albumet Kan man höra skillnader på CD-spelare?
Jag kunde som sagt detektera en skillnad mellan Primare och Samsung men en sådan ytterlighet att jag blev fundersam på varför. Trodde sannerligen att skillnaden skulle vara tydlig och uppenbar dessa mellan. Har alltid hållit Primaren som en synnerligen god CD-spelare men på grund av att de använt så underliga torx-skruvar till chassi har jag aldrig vågat mig på att öppna den. Nu blev jag arg på dessa kinamåttskruvar och tvångsöppnade för jag ville verkligen se in i apparaten. Ville jämföra Primare med Samsung och i alla fall utröna om någon sannolik orsak till den jämbördiga prestanda. Sagtt och gjort och jag fick tom borra bort två av skallarna för att ta mig in. En ilska över idiotin med skruvarna fick mig på synnerligen dåligt humör. Med skruvarna väl lös och jag tar bort locket och inser tiull mig förvåning att locket väger som attan. 4,2kilo för att vara exakt. Jösses amanda. Jag menar Locket väger mer än hela sketna Samsungspelaren. Resten av Chassi är lika kraftigt så av 11kg vikt är det chassi för säkert 9,5-10kr. Är inte detta dåligt så tell me. Trodde bergis att V25 skulle innehålla en bastand trafo i alla fall men väl inne ser den ut som vilken Kina DVD som helst. (2009-02-15 17:49:22)
Bilden är högupplöst. Klicka i bilden för att zooma.
Produkter på bilden: Primare V25
3:e par ut! Rising star Vs. Falling star!
av mr-välljud i albumet Kan man höra skillnader på CD-spelare?
Rising star Vs. Falling star? 15000:- Primare V25 mot 3000:- Samsung BD-1500. Går det att detektera skillnad? Likt förut var båda kopplade utan min vetskap om vilken som var på vilken signalväljare. Utnivån kan så klart skilja och generellt så finns många felkällor i detta test som inte undanröjts men det kan ändå vara lärorikt ibland att ställa sig kritisk mot apparatur och utföra tester med öppet sinne för att lära sig nått. Sen av resultaten försöka dra vettiga logiska och sunda slutsatser. Det som slår mig direkt är det visuella framträdandet som klart gynnar Primare. Samsung är plastig och wannabe hottad men utan att lyckats, med andra ord är den rätt ful. Vidare är Samsungen vanvettigt långsam att slå på, öppna och dra in luckan. Jag hinner ta en fikapaus medan den läser in skivan samt att när jag trycker på play så tar det en evighetslång tid innan själva spåret kommer igång. Varför konstruerar man en apparat som tar så lång tid på sig? Vidare låter den som en skördetröska. Primare är relativt snabb och knäpp tyst. Nåja. Testet då? Jo, jag kör igenom och direkt slås jag av att även här är det ytterst svårt att överhuvudtaget notera skillnader. Upplever efter ett tag att apparaten kopplad till cd känns som aningen mer grovkornig i ljudbilen men bara ytterst lite. På lugnare låtar och intro hör jag dock ingen skillnad eller löjligt liten. Differensen framkommer under mer informativa delar av spåren. Kan inte helt placera men det känns lite som att den apparat ansluten till tuner har lite mer, tar en analogi, pixlar. Sen är det trevligare att gå från CD till tuner vilket jag funderade på och upplever en ynnest av en lugnare ljudbild på apparaten kopplad till tuner. Hmm. Svårt att sätta ord på detta. Apparaten ansluten till Cd är aningen mer grovhuggen helt enkelt men påtrycker att det endast ytterst lite. Alla fina termer som normal florerar i hifisfären som: Svart bakgrund, stereoperspektiv, djup i bas, skimmer i diskant etc etc märker jag ingen ting av utan dåda är mycket lika varadnra. Jag känner det som att jag vill kora apparaten ansluten till tuner som vinnare men sannerligen är den inte mycket som skiljer men å andra sidan kanske det är mycket för perfektionister. Jag tittar efter och finner Primare ansluten till tuner. Puhhh. Hehe. Är det värt merkonstnaden?, Tar en tanke som slår mig. En Bilhandlare vill sälja dig en bil. Han säger så här. Här har vi bil A. En Toyota Auris den kostar dig 180.000:- den är bra men här på andra sidan står bil B. En Porsche 911.. Den har en Aurismotor och med lite modifikation av ett hiend-företag så kostar den numer endast 999.000:- men den har högre prestanda! Det går 0-100 på 0,1 sek snabbare och toppar 5km/h mer än Aurisen, klarar Anderstorp runt 1sek snabbare. SÅ med Porsche får du högre prestanda, status och känsla Jag vet inte men det är knappast värd merkostnaden om man inte är manisk perfektionist!Jag gladdes åt att det i alla fall gick att utröna något. Det börjar bli svettigt detta. Dock kommer min slutkläm att bli synnerligen rolig. Ni vet att det ofta skrivits och påtalats om 300:- DVD som spöar 100000:- CD%u2026 Sista paret ut kommer att vara liknande detta! Jag bara måste.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Som sagt, jag tivlar inte på att det låter helt ok. Men jag skulle undersöka saken lite mer noga innan jag slog till. En varning alltså.

Personligen skulle jag nog hellre köpa högtalarna för sig, om de är så bra som det sägs är, och välja annan mer modern elektronik att driva dem. Men det är jag, alla behöver inte tänka likadant.

Gillar man Primares design, de ser faktiskt rätt exklusiva ut, är det ju värt att betala en slant även för designen. En stereo är också en slags möbel/prydnadsföremål eftersom de flesta inte gömmer undan den helt.

edit. http://www.minhembio.com/mr-v%E4lljud/231832#280777

mr-välljud på minhembio var det, och det var Primare V25 det rörde sig om, så nu vet ni. Det satt långt bak i skallen.

Vet att mr-välljud har plockat isär en massa spelare samt testat en massa spelare. Men att rata cd21:an p.g.a. Primare fuskade med V25:an verkar dumt.

Sen visst finns det bättre modeller än primare. Men att få både I21 + C21 + RX8 för 25kkr är ett riktigt klipp.

Tipsa gärna annars om en förstärkare + cd combo för 10kkr som slår primare I21 + Cd21 på fingrarna gällande ljudet. Beg vet jag finns, men nya saker.

Sen att just primare + monitor audio spelar riktigt bra tillsammans gör ju inte saken sämre. En likvärdig marantz combo går på mer än 10kkr. Marantz passar som sagt också lika bra, men för de pengarna så har jag som sagt svårt att hitta något som låter lika bra. Men det är ju bara jag....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Vet att mr-välljud har plockat isär en massa spelare samt testat en massa spelare. Men att rata cd21:an p.g.a. Primare fuskade med V25:an verkar dumt.

Sen visst finns det bättre modeller än primare. Men att få både I21 + C21 + RX8 för 25kkr är ett riktigt klipp.

Tipsa gärna annars om en förstärkare + cd combo för 10kkr som slår primare I21 + Cd21 på fingrarna gällande ljudet. Beg vet jag finns, men nya saker.

Sen att just primare + monitor audio spelar riktigt bra tillsammans gör ju inte saken sämre. En likvärdig marantz combo går på mer än 10kkr. Marantz passar som sagt också lika bra, men för de pengarna så har jag som sagt svårt att hitta något som låter lika bra. Men det är ju bara jag....

Jag skulle helt enkelt skippa CD-spelaren helt och hållet, och köpa en Marantz- eller Onkyo-receiver för ~10kkr. Jag kör ALL min musik från dator nuförtiden och anser CD-spelare som en helt överflödig attiralj. Men det är som sagt jag det, andra tycker annorlunda, men jag skulle tycka att jag skulle få mest ljudprestanda för pengarna på det viset.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||