Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
tror du missa poängen..

Jag tog ett par högtalare som trådskaparen länkat till. Spelar ingen roll vilka eller om det är 85, 90 eller 95db känslighet. Du kan dra av så många db du vill, var bara ett exempel.

Jo, ville bara påpeka att det är viktigt att ta med avståndet till lyssningspositionen i beräkningen om man vill veta hur mycket effekt man behöver för att åstadkomma ett visst ljudtyck.
Det är ju inte så vanligt att man sitter 1 meter från högtalarna när man lyssnar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Visst har du en poäng men anonymt kan i det långa loppet även bli tråkigt, tyvärr.

På vilket sätt blir det tråkigt? Neutral återgivning betyder ju att ljudets karaktär bestäms av inspelningen och inte av anläggningen. Varje skiva man spelar kommer alltså ha en egen karaktär. Till skillnad från en anläggning som färgar ljudet på samma sätt oavsett vad man spelar.

Då är det mycket bättre med en EQ i så fall eftersom man själv kan välja om och hur man vill ändra på ljudkaraktären.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Men är du seriös?!!

För det första så radar jag upp just ett "extremt" exempel, där även ointresserade upplever skillnad (Ja jag har gjort det testet med kompisar som inte alls är speciellt intresserade, har även gjort blindtester där man utan problem kan peka ut en silver kabel framför en koppar i extremfall).

Skulle mer säga att du är extremt fördomsfull och jävligt gnällig, ska sluta försöka disskutera Hifi på swec. Håller mig till Hifi-forumen...

Over and out

http://theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_16_r.p...

Sida 51/PDF-sida 39. Mycket god läsning.

I korthet så säger han att det kan vara (liten) skillnad mellan kablar, men det har inget att göra med om den är gjord av koppar, silver eller platina. Det den lilla skillnaden sen kan uppenbara sig som är en avvikande frekvensrespons, och inget annat.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
http://theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_16_r.p...

Sida 51/PDF-sida 39. Mycket god läsning.

I korthet så säger han att det kan vara (liten) skillnad mellan kablar, men det har inget att göra med om den är gjord av koppar, silver eller platina. Det den lilla skillnaden sen kan uppenbara sig som är en avvikande frekvensrespons, och inget annat.

Det är jättestora skillnader mellan kablar, om man skall överföra HF-signaler, som i en koax. Men för analogt ljud med en bandbredd på ynka 20kHz duger nästan vadsomhelst som leder ström.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Fel, Fel, Fel!
Skulle säga att det är nästan tvärt om.
Ett par 90-91 db högtalare med en rätt förstärkare spelar grymt dynamiskt och kan spela dig ur huset alla gånger. Har lyssnat mkt på minst 6-7 olika setup's som grejar det. Skulle kunna säga att av alla de system jag lyssnat på (100-tals) så är det just de systemen med väldigt känsliga högtalare och små kvalitétsförstärkare (ner mot 5 watt) som spelat absolut mest dynamiskt.

90-91dB är inte extremt känsligt, däremot >96dB. Och hur mycket dynamik du kan återge beror helt på effekt/känslighet och medelnivå.
En hornhögtalare med känslighet på 100dB kan utan problem drivas av en 5W SET-förstärkare. Däremot är det ingen bra idé att driva en högtalare med känslighet på 86dB med samma förstärkare.

Du kan givetvis aldrig återge mer dynamik än effektutaget och högtalarna tillåter.

Sen komprimerar rörförstärkare dynamiken när de närmar sig klippning, vilket kan upplevas som mer dynamik när det i själva verket betyder mindre dynamik. På samma sätt som många upplever sönderkomprimerade inspelningar som "dynamiska" och "luftiga", när det är precis tvärtom.

Citat:

Jag driver som sagt själv Amphion Ion L hemma nu (86 db) med 2x22 watt kan spela hur högt jag vill utan att få några problem med blöt bas eller liknande.

22W är ca. 13,4dBW, vilket betyder att på tre meter avstånd kan du ha ljudtryck på ca. 90dB SPL. Om det är tillräckligt beror på inspelningens dynamik och vilken medelnivå du har.

Citat:

Ang. neutraliteten hos B&W + NAD, JA B&W's högtalare och NAD's elektronik är byggda med samma filosofi, och har således en ganska jämn och liknande karaktär.

Hur vet du det? Jag vet bara en NAD-produkt som F/E-testats med bra resultat (NAD208) och högtalare är extremt svårt att göra neutrala eftersom de inte kan testas på ett objektivt sätt.
Och om de är neutrala så har de givetvis ingen karaktär.

Citat:

Man kan jämföra det med en Blended Whisky och en Single Malt...
Med B&W + NAD vet man vad man får, det har låtit ungefär likadant de senaste åren, ingen överraskning, men man blir inte heller besviken.

Återigen: om de låter på ett specifikt sätt så är de inte neutrala.

Citat:

En Single Malt däremot...mer komplex, det händer mer, finns ett större spektra och dynamik, men kräver självklart också mer engagemang och kunskap hos avsmakaren (lyssnaren).

Ja tycker den jämförelsen haltar.
Det är ju musiken man njuter av, alltså den som är whiskyn. Och liksom whiskysorter har olika karaktär har inspelningar olika karaktär. Anläggningen är transportmedlet, alltså glaset. Så man skulle kunna säga att skillnaden mellan en neutral och en "färgad" anläggning är hur rent/tomt glaset är när du häller i whiskyn.

En neutral anläggning betyder då alltså att glaset är tomt och en färgad att det alltid finns något specifikt i glaset, t.ex. is eller Coca-Cola, som "färgar" smaken på whiskyn.

Citat:

Jag vill ha en engagerande anläggning som inte gör mig lyssningstrött efter 2-3 skivor aktiv lyssning. Då krävs något mer, låt det vara färgning eller något annat, sak samma... det ska vara musikaliskt.

Ja, det är självklart upp till var och en vad man vill ha för återgivning. Om du är nöjd och har hittat rätt så är det bara att vara glad för din skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
På vilket sätt blir det tråkigt? Neutral återgivning betyder ju att ljudets karaktär bestäms av inspelningen och inte av anläggningen. Varje skiva man spelar kommer alltså ha en egen karaktär. Till skillnad från en anläggning som färgar ljudet på samma sätt oavsett vad man spelar.

Då är det mycket bättre med en EQ i så fall eftersom man själv kan välja om och hur man vill ändra på ljudkaraktären.

Jag menar att om man är en person som föredrar en viss styrka (bas, varmhet, brett mellanregister, presence, m,m du förstår nog) vilket är lite svårt att veta INNAN man testat - om man då får rekomendationen att anonymt är bäst finns definitivt chansen att man blir väldigt missnöjd.

Men det är klart, ska man gå all-out på Hi-Fi är det så lite färgning som gäller, frågan är bara varför folk äger olika anläggningar om det är "bäst"?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Jag menar att om man är en person som föredrar en viss styrka (bas, varmhet, brett mellanregister, presence, m,m du förstår nog) vilket är lite svårt att veta INNAN man testat - om man då får rekomendationen att anonymt är bäst finns definitivt chansen att man blir väldigt missnöjd.

Men det är klart, ska man gå all-out på Hi-Fi är det så lite färgning som gäller, frågan är bara varför folk äger olika anläggningar om det är "bäst"?

För att folk

A: Inte har råd med neutralt.
B: Har tröttnat på neutralt.

Jag anser att när man väl har haft en neutral anläggning så är det fritt fram att ha åsikter om (och arbeta för) ljudfärgning. Annars så brukar det bli som räven och rönnbären.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
För att folk

A: Inte har råd med neutralt.
B: Har tröttnat på neutralt.

Jag anser att när man väl har haft en neutral anläggning så är det fritt fram att ha åsikter om (och arbeta för) ljudfärgning. Annars så brukar det bli som räven och rönnbären.

Finns såklart en viss sanning i det du säger men det finns även folk med anläggningar för 100k+ som inte väljer prylar som är neutrala och ger ett ofärgat ljud.

Och ja, att många tröttnar på neutralt stärker ju teorin jag beskrev i förra inlägget.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Finns såklart en viss sanning i det du säger men det finns även folk med anläggningar för 100k+ som inte väljer prylar som är neutrala och ger ett ofärgat ljud.

Och ja, att många tröttnar på neutralt stärker ju teorin jag beskrev i förra inlägget.

Jag kan nästan garantera att folk med anläggningar för 100k+ har börjat med att sträva efter en relativt neutral anläggning. Många av de systemen kan också tickas om till neutrala med ett förstärkarbyte eller en knapptryckning.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Jag kan nästan garantera att folk med anläggningar för 100k+ har börjat med att sträva efter en relativt neutral anläggning. Många av de systemen kan också tickas om till neutrala med ett förstärkarbyte eller en knapptryckning.

Jag påstår att man väljer prylar efter vad som låter bra, och neutralt är inte bra i allas öron. Jag förstår såklart din åsikt och du förstår min.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Jag påstår att man väljer prylar efter vad som låter bra, och neutralt är inte bra i allas öron. Jag förstår såklart din åsikt och du förstår min.

Jepp.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Inom 15-20 finns massor av roligt, ta tid för dig att kolla runt o lyssna mycket.

Freezer7pro: ska du inte rekommendera Luxman då??

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Freezer7pro: ska du inte rekommendera Luxman då??

Höhö, nä. Deras moderna grejer är lite väl exklusiva av sig

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Jo, ville bara påpeka att det är viktigt att ta med avståndet till lyssningspositionen i beräkningen om man vill veta hur mycket effekt man behöver för att åstadkomma ett visst ljudtyck.
Det är ju inte så vanligt att man sitter 1 meter från högtalarna när man lyssnar.

skillnaden mellan 100 o 200 watt blir iaf bara ~3db
Alltså riktig effekt.. inte ett rotel steg mot jvc mini alltiett maskin.

Permalänk
Medlem

NAD är ju fruktansvärt bra saker.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
NAD är ju fruktansvärt bra saker.

NAD _VAR_ väldigt prisvärda saker, det ryktet verkar de kunna leva på hur länge som helst. Sanningen är att de idag är som vilken dussintillverkare som helst, och de är tom dyra relativt konkurrenterna. I alla fall i Sverige, kan tänkas att priserna är bättre i andra länder. HiFiklubben borde byta namn till DyRklubben

Dagens "NAD" är märken som Onkyo, Marantz, Yamaha och kanske Sherwood i low-end ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
NAD _VAR_ väldigt prisvärda saker, det ryktet verkar de kunna leva på hur länge som helst. Sanningen är att de idag är som vilken dussintillverkare som helst, och de är tom dyra relativt konkurrenterna. I alla fall i Sverige, kan tänkas att priserna är bättre i andra länder. HiFiklubben borde byta namn till DyRklubben

Dagens "NAD" är märken som Onkyo, Marantz, Yamaha och kanske Sherwood i low-end ...

Denna fantastiska slutsatts baserar du på... ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Denna fantastiska slutsatts baserar du på... ?

Fantastisk? På vilket sätt?

NAD har bara tillverkat två produkter genom tiderna som har gett något större eko i HiFI-världen:

1. NAD 3020, den var billig och presterade överraskande bra för att bara vara speccad på 2x20W. Iofs var det inget mirakel varför den var överraskande kraftfull, eftersom den egentligen var på 2x43W om man mätte på den. Men dessutom lät den rätt trevligt för sin tid. Den introducerade också finessen "soft clipping" som lade en limiter strax innan slutsteget skulle klippa, så att man slapp ljudet av krossat glas när man spelade för högt. Smart funktion på en klen förstärkare.

2. NAD 208 - den enda NAD-komponent som har klarat ett F/E-test och blivit smått legendarisk i HiFI-kretsar. Även den relativt billig för att vara ett MosFet-slutsteg på 2x200W. Dessvärre väldigt kexig kvalitet och de flesta exxen tycks inte ha överlevt till våra dagar.

Kexig kvalitet har för övrigt alltid varit kännetecknande för NAD, de har iofs ofta haft relativt stora nätdelar i sina förstärkare men i gengäld har de haft riktigt billiga pottar, switchar och komponenter. Driftsäker är inte ett ord man tänker på i samband med NAD.

Deras sortiment idag har ingenting speciellt att erbjuda vs konkurrenterna, tvärtom är produkterna ofta realativt strippade på features och fortfarande med billiga komponenter. Priserna däremot är riktigt höga. Försök att nämna en enda NAD-produkt som går att beteckna som prisvärd idag? Jag tvivlar på att du lyckas. Det enda lovord jag kan komma på om NADs sortiment idag är att förstärkarna i alla fall mäter snygga effektkuber, men det säger inte allt om hur det låter tyvärr.

Jag betecknar alltså kortfattat NAD som relativt kompetenta grejor med tveksam kvalitet och något för höga priser. Man gör inte bort sig om man köper en NAD, men man gör heller inget klipp.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Till kabelpratet:
Testa ett par olika i olika prisklasser själv. Gärna blindtest. Sen utvärderar du och ser vad du tycker.

Anledningen till blindtest är att inte bli färgad av priset osv.

Jag säger inte att dyrare kablar är bättre, jag säger inte att det är en massa skillnad på kablar.
Jag tycker bara att du ska testa själv och se vad du tycker.

Det finns tre olika läger när det gäller kablar i hifi-världen:
1) Jag bryr mig inte, så stor skillnad kan det inte göra
2) Jag kör med lampsladdar för jag har mätt att det inte på något sätt kan göra skillnad på vilken kabel jag använder
3) Jag köper dyra kablar för att jag tycker att det gör skillnad.

Vilken av dessa kategorier som har mest "rätt" och vilken du (dvs trådskaparen) tillhör kan bara du veta.

Personligen undviker jag oftast kabeldiskussioner då det brukar bli hätskt mellan nummer två och nummer tre. Leder ibland till pajkastning på, de vanligtvis, lugnaste forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Fantastisk? På vilket sätt?

NAD har bara tillverkat två produkter genom tiderna som har gett något större eko i HiFI-världen:

1. NAD 3020, den var billig och presterade överraskande bra för att bara vara speccad på 2x20W. Iofs var det inget mirakel varför den var överraskande kraftfull, eftersom den egentligen var på 2x43W om man mätte på den. Men dessutom lät den rätt trevligt för sin tid. Den introducerade också finessen "soft clipping" som lade en limiter strax innan slutsteget skulle klippa, så att man slapp ljudet av krossat glas när man spelade för högt. Smart funktion på en klen förstärkare.

2. NAD 208 - den enda NAD-komponent som har klarat ett F/E-test och blivit smått legendarisk i HiFI-kretsar. Även den relativt billig för att vara ett MosFet-slutsteg på 2x200W. Dessvärre väldigt kexig kvalitet och de flesta exxen tycks inte ha överlevt till våra dagar.

Kexig kvalitet har för övrigt alltid varit kännetecknande för NAD, de har iofs ofta haft relativt stora nätdelar i sina förstärkare men i gengäld har de haft riktigt billiga pottar, switchar och komponenter. Driftsäker är inte ett ord man tänker på i samband med NAD.

Deras sortiment idag har ingenting speciellt att erbjuda vs konkurrenterna, tvärtom är produkterna ofta realativt strippade på features och fortfarande med billiga komponenter. Priserna däremot är riktigt höga. Försök att nämna en enda NAD-produkt som går att beteckna som prisvärd idag? Jag tvivlar på att du lyckas. Det enda lovord jag kan komma på om NADs sortiment idag är att förstärkarna i alla fall mäter snygga effektkuber, men det säger inte allt om hur det låter tyvärr.

Jag betecknar alltså kortfattat NAD som relativt kompetenta grejor med tveksam kvalitet och något för höga priser. Man gör inte bort sig om man köper en NAD, men man gör heller inget klipp.

Flera av dagens NAD modeller har testas och fått bra betyg. Dom har absolut gjort mos av low-end sakerna. Jag har senaste WhatHifi med C375BEE på testbänken. Den får betäckningen mest kraft i sin prisklass. Låter inte alls som den budget Hifi du refererar till.

Citat:

Hifi CHoice overall Score: Best Buy

"NAD's latest aplifier successfully bridges the gap between budget and end-hifi"

"We spent a lot of time revelling in the classy combination of power and control witch the amplifier offers"

"Bold and dynamic with plenty of grunt, in a compact, attractive easy to handle package. Offers remarkable control for its price with little strain at high volume"

Du tvivla jag lyckades, här har du bevis på att du har fel.
Det är inget fel på NAD. Det är en neutral förstärkare med mycket kraft och (tycker jag, smaksak) en design som också är neutral. Kanske inte en förstärkare för den heltlevrade människan som vill att allt ska sprängas och florucera i olika färger. Utan en förstärkare som har blivit känd via hifiklubben med ett syfte, den matchar B&W's diskanter väldigt bra ofta.
Iom att den har ett mörkare och ljud så matchar den högtalare med livliga och ev vassa diskanter (vilket var B&W's akiles häl ett tag).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Flera av dagens NAD modeller har testas och fått bra betyg. Dom har absolut gjort mos av low-end sakerna. Jag har senaste WhatHifi med C375BEE på testbänken. Den får betäckningen mest kraft i sin prisklass. Låter inte alls som den budget Hifi du refererar till.

Citat:

Hifi CHoice overall Score: Best Buy

"NAD's latest aplifier successfully bridges the gap between budget and end-hifi"

"We spent a lot of time revelling in the classy combination of power and control witch the amplifier offers"

"Bold and dynamic with plenty of grunt, in a compact, attractive easy to handle package. Offers remarkable control for its price with little strain at high volume"

Du tvivla jag lyckades, här har du bevis på att du har fel.
Det är inget fel på NAD. Det är en neutral förstärkare med mycket kraft och (tycker jag, smaksak) en design som också är neutral. Kanske inte en förstärkare för den heltlevrade människan som vill att allt ska sprängas och florucera i olika färger. Utan en förstärkare som har blivit känd via hifiklubben med ett syfte, den matchar B&W's diskanter väldigt bra ofta.
Iom att den har ett mörkare och ljud så matchar den högtalare med livliga och ev vassa diskanter (vilket var B&W's akiles häl ett tag).

Rofl, neutral men mörkare ljud? Just..

Kolla exempelvis på NAD T747. Mer lr mindre same shit (ok, inte riktigt men..) som min T744 (som jag köpte för 3.5kkr) fast med HDMI, och den tar dom 10kkr för... Hutlöst.

Jag gav 10kkr för min Onkyo 876a som är så inihelvete mkt mer featurepackad än 747an, dessutom är det mer kraft och (troligtvis) bättre DACar i den.

Sextusen spänn för 737 som inte ens tar HD-ljudformaten via HDMI!? Snacka om att bli omkörd av Onkyo 607 för ~4.5kkr.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Vila i frid

Vill passa på att fråga i en så aktiv tråd.

För tillfället har jag hembyggda högtalalre med komponenter från HiFiklubben, det är ett par mgr 15" basar, ett par mgr 8" och några soft dome diskanter som jag inte riktigt vet vad det är. Drivs med en Pioneer VSX-D811S, genom toslink från datorn eller på ett x-fi xtremegamer genom en numarkmixer om jag mixar musik.

Det är gjort för att spela högt men inte fint, jag tycker dock att det låter ok ändå, jag lyssnar ENDAST på elektronisk musik, det mest musikaliska är väl Infected Mushroom, annars är det för det mesta hardcore techno.

Jag undrar om dyrare högtalare skulle göra någon skillnad för mig, alltså, det är väl mest ljudtryck jag är ute efter antar jag. Men när jag lyssnar på musiken i mina Pioneer HDJ-1000 så låter det ändå mer detaljerat, det är ju ett par relativt bra lurar, men som sagt, skulle jag få en bättre upplevelse av dyrare högtalare eller borde jag bara rikta in mig på mer kontrollerade basar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Flera av dagens NAD modeller har testas och fått bra betyg. Dom har absolut gjort mos av low-end sakerna. Jag har senaste WhatHifi med C375BEE på testbänken. Den får betäckningen mest kraft i sin prisklass. Låter inte alls som den budget Hifi du refererar till.

Citat:

Hifi CHoice overall Score: Best Buy

"NAD's latest aplifier successfully bridges the gap between budget and end-hifi"

"We spent a lot of time revelling in the classy combination of power and control witch the amplifier offers"

"Bold and dynamic with plenty of grunt, in a compact, attractive easy to handle package. Offers remarkable control for its price with little strain at high volume"

Du tvivla jag lyckades, här har du bevis på att du har fel.
Det är inget fel på NAD. Det är en neutral förstärkare med mycket kraft och (tycker jag, smaksak) en design som också är neutral. Kanske inte en förstärkare för den heltlevrade människan som vill att allt ska sprängas och florucera i olika färger. Utan en förstärkare som har blivit känd via hifiklubben med ett syfte, den matchar B&W's diskanter väldigt bra ofta.
Iom att den har ett mörkare och ljud så matchar den högtalare med livliga och ev vassa diskanter (vilket var B&W's akiles häl ett tag).

ska få hem en gammal NAD från min far snart och där e det bästa ljudet jag hört på länge. då jag lyssnar mest på rock och denna nad förstärkare framhäver precis allt jag vill höra i rock så kommer jag bli stört nöjd. dvs, diskant, rösten, pukorna och även publiken om det är en live skiva man lyssnar på. kan även tillägga att jag spelar endast LP skivor via förstärkaren, vilket enligt mig ger mycket bättre ljud.

jag ska återkomma med vilken modell det är.

jagh vet inte hur dagens NAD produkter är men dom har ju som sagt ett rykte och jag hoppas dom lever upp till det, även idag.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
skillnaden mellan 100 o 200 watt blir iaf bara ~3db

3dB är ganska mycket på en logaritmisk skala. En ökning med 6dB är en ju en fördubbling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
3dB är ganska mycket på en logaritmisk skala. En ökning med 6dB är en ju en fördubbling.

Nej, 3dB är en fördubbling.

Edit: Beror väl på hur man mäter antar jag.

"Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring."

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Du tvivla jag lyckades, här har du bevis på att du har fel.

Jag har personligen inga åsikter om NADs nuvarande sortiment, men lovord i HiFi-pressen säger absolut ingenting om produkternas prestanda.
Tidningarna sitter ju i knät på annonsörerna så i stort sett alla produkter lyfts till skyarna.

Citat:

Det är en neutral förstärkare med mycket kraft och (tycker jag, smaksak) en design som också är neutral.

Citat:

Iom att den har ett mörkare och ljud så matchar den högtalare med livliga och ev vassa diskanter (vilket var B&W's akiles häl ett tag). [/B]

Hur kan den vara neutral och ha ett "mörkare" ljud på samma gång?!
Om den är neutral betyder ju att den inte har någon egen karaktär utan bara förstärker signalen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej, 3dB är en fördubbling.

Edit: Beror väl på hur man mäter antar jag.

Ja, jag menade givetvis att en ökning med 6dB är en fördubbling av det verkliga ljudtrycket. En ökning med 3dB kräver en fördubbling av effektuttaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Flera av dagens NAD modeller har testas och fått bra betyg. Dom har absolut gjort mos av low-end sakerna. Jag har senaste WhatHifi med C375BEE på testbänken.

Recensionen från "What Hifi?" finns på nätet:
http://whathifi.com/Review/NAD-C375BEE/

Skulle faktiskt kalla det en rejäl sågning (för att vara en Hifi-tidning).
3 av 5 stjärnor i en tidning som ger 4 eller mer i betyg till 75% av förstärkarna de testar!

"An average performance which doesn't do quite enough to justify the price".

Men som jag skrev tidigare ska man inte dra några slutsatser baserat på vad tidningarna skriver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Recensionen från "What Hifi?" finns på nätet:
http://whathifi.com/Review/NAD-C375BEE/

Skulle faktiskt kalla det en rejäl sågning (för att vara en Hifi-tidning).
3 av 5 stjärnor i en tidning som ger 4 eller mer i betyg till 75% av förstärkarna de testar!

"An average performance which doesn't do quite enough to justify the price".

Men som jag skrev tidigare ska man inte dra några slutsatser baserat på vad tidningarna skriver.

Ber om ursäkt.

Det var Hifi-Choise tidning.

Så ja dom e lite mera seriösa.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Kul att läsa era åsikter.

Jag har redan bestämt mig för vad det blir:

Marantz SR5004
Monitor Audio RX6
samt Rocket33 kabel.

Det får jag för 18500kr och jag tror att det passar mig utmärkt. Jag kan säkert jämföra RX6 med B&W högtalaren i all evighet men det orkar jag inte. Ågrens Hifi var väldigt mycket trevligare och kändes mycket mer seriösa än hifi klubben, de känns därför mycket bättre att de får mina pengar.

Har ni några åsikter om komponenterna så behåll de för er själva, läser jag masssor om hur jag istället skulle lagt pengarna så kommer jag bara bli osäker och börja hitta brister...

Tack för all hjälp!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06