Permalänk

Stereo 15-20k.

Hallå, jag är på jakt efter en ordentlig stereo. Tanken är att jag ska köpa mig grejer nu som jag ska kunna köra i 10år utan att bli missnöjd eller tröttna på grejerna. 95% av tiden kommer stereon köras från datorn de sista 5% är potentiell tv tid. Jag kommer till en början använda högtalarna i ett hyfsat stort rum för att senare flytta vidare grejerna till någon random studentlya.

När jag var och kollade på hi-fi klubben fick jag rådet att köpa följande:
Förstärkare - http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/nad_...
Högtalare - http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_conc...

På det skulle säljaren slänga in en konverter för digital>analogt ljud eftersom jag tänkt köra från datorn, enligt honom gick en sådan pryl på runt 2k.

Nu är jag lite sugen på att höra era tankar kring detta. Finns det något jag ska tänka på som jag missat? Är det bättre att köpa ett ljudkort med analoga utgångar och skita i konvertern?

Tacksam för tips och råd.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Dessa är mkt bättre.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_lekt...

Apparaten för 2k är inget värt, kör på essence xt och kör analogt. hk980 är en hel analog förstärkare som kan vara bättre alternativ än nad355 MVH!

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Det viktigaste är att du hittar ett par högtalare som du trivs med och tycker är bra. Försök titta och lyssna på så många modeller som möjligt innan du bestämmer dig, Hifiklubben har ju B&W också och går du till andra butiker finns det många andra alternativ också. Här finns en artikel med lite tips om vad man kan lyssna på för egenskaper hos en högtalare.

http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/how-t...

Har man ett bra ljudkort klarar man sig gott utan en separat D/A-omvandlare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en Naim Nait 5i, en helt fantastisk förstärkare. Det absolut bästa jag har hört i prisklassen.
Jag slog också till på ett par Monitor Audio Silver RS6, riktigt bra högtalare till kraftigt nedsatt pris (utgående modell). Har kostat ca. 11000 tills för ca. 2 månader sen.

Annars är jag också väldigt svag för B&W's högtalare.

Jag kan också rekommendera Harman Kardon's HD990 . Kostar på normala ställen ca 5000 kr, men skitbutiken Pixmania säljer den av någon anledning för 3199. För det priset kan man inte låta bli. Den har även en digital ingång så att man kan koppla t.ex. datorn till CD spelaren och låta CD:ns DAC göra ljudomvandlingen, rätt ovanligt i den prisklassen.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en subwoofer också, inga "vanliga" högtalare kan spela basen så bra som en subwoofer. Alltså ett par bra high-och mid-range högtalare och en hyffsad subwoofer till tycker jag.

Själv kör jag med en YAMAHA Pianocraft RX-E400 (finns nyare modeller i samma serie nu) med tillhörande högtalare (men du kan ju ta golvhögtalare istället) och YST-SW315 subwoofer.
Kanske inget för den omoraliskt kräsne, men jag ställer relativt höga krav på min utrustning och detta tycker jag är underbart.

Men som sagt det förstnämnda är viktigt, och mitt system kan rekommenderas om det passar dina behov.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag rekommenderar en subwoofer också, inga "vanliga" högtalare kan spela basen så bra som en subwoofer. Alltså ett par bra high-och mid-range högtalare och en hyffsad subwoofer till tycker jag.

Själv kör jag med en YAMAHA Pianocraft RX-E400 (finns nyare modeller i samma serie nu) med tillhörande högtalare (men du kan ju ta golvhögtalare istället) och YST-SW315 subwoofer.
Kanske inget för den omoraliskt kräsne, men jag ställer relativt höga krav på min utrustning och detta tycker jag är underbart.

Men som sagt det förstnämnda är viktigt, och mitt system kan rekommenderas om det passar dina behov.

Bra golvare/bokhyllehögtalare klarar mycket väl av att gå ner till 30 goda Hertz, vilket räcker gott för att köra utan subwoofer. Man får bättre ljudbild på köpet, eftersom jag nästan kan garantera att musiken är mixad utan subwoofer.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

du kan ju gå till t.ex mediamarkt om du har nära dit, där brukar som ha ljudrum där man kan välja mellan massa olika högtalare så kan man testa vilka man tycker verkar bäst, sen behöver man ju inte köpa dom där om utan kan köpa där de är billigast

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Lyssna på Elac FS 137. De är riktigt populära för tillfället. Jag har concept 6 och gillar dom iofs. Men concept 10 är ganska stora högtalare och jag skulle då hellre satsa på ett par som du inte tröttnar på storleken på så fort du flyttar till mindre. Skaffa då hellre en subwoofer om du vill åt mer bas. Ang förstärkare så har jag inte hängt med senaste året så det är nog bättre att någon annan rekommenderar

Men som alla andra säger. Bränn en egen skiva med den musiken du lyssnar på och åk runt och lyssna på olika högtalare. Det är ganska individuellt vad man tycker är bra ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Lyssna på Elac FS 137. De är riktigt populära för tillfället. Jag har concept 6 och gillar dom iofs. Men concept 10 är ganska stora högtalare och jag skulle då hellre satsa på ett par som du inte tröttnar på storleken på så fort du flyttar till mindre. Skaffa då hellre en subwoofer om du vill åt mer bas. Ang förstärkare så har jag inte hängt med senaste året så det är nog bättre att någon annan rekommenderar

Men som alla andra säger. Bränn en egen skiva med den musiken du lyssnar på och åk runt och lyssna på olika högtalare. Det är ganska individuellt vad man tycker är bra ljud.

+1 på Elac FS 137 riktigt härliga högtalare med rejält tryck och grym diskant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Bra golvare/bokhyllehögtalare klarar mycket väl av att gå ner till 30 goda Hertz, vilket räcker gott för att köra utan subwoofer. Man får bättre ljudbild på köpet, eftersom jag nästan kan garantera att musiken är mixad utan subwoofer.

Jag har inte sagt att de inte klarar av det, men man får inget ös i basen. Jag menar inte att man ska skruva upp den så väggarna skakar, men man får en mycket djupare och rundare bas om man har subwoofer. Både i musik som är 2.0, 2.1, 5.1 och 7.1

Synd för dig att du ligger 5 år efter i tiden och aldrig stött på musik som är inspelad och mixad i 5.1 eller 7.1
Jag har säkert ca 20 sådana skivor hemma.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag har inte sagt att de inte klarar av det, men man får inget ös i basen. Jag menar inte att man ska skruva upp den så väggarna skakar, men man får en mycket djupare och rundare bas om man har subwoofer. Både i musik som är 2.0, 2.1, 5.1 och 7.1

Synd för dig att du ligger 5 år efter i tiden och aldrig stött på musik som är inspelad och mixad i 5.1 eller 7.1
Jag har säkert ca 20 sådana skivor hemma.

Så länge man inte endast lyssnar fjortisdunk (vilket inte är musik) så kommer ett par kompetenta golvare ge mer än nog med bas. Skall du även lyssna på musik mest ger ett 2.0 system extremt mycket mer för pengarna än ett 5.1 eller 7.1. Ett studentrum som trådskaparen skall bo i senare kommer även vara omöjligt att placera ut ett surround system korrekt i. Sen undrar jag vad du lyssnar på för 2.0 anläggning som inte ger ös i basen, vilken källa kördes osv?

Till trådskaparen:
Mitt tips till trådskaparen är att leta begagnat, som min käre far sa till mig "det är bara dumt att köpa nya hifi prylar". Sen att han inte gör det är väll en annan femma, men han har väll råd.

Om du skall köra från datorn till en analog stereo (läs förstärkare med 2-kanalssystem) kommer du dra mest fördel av en så kallad DAC, jag inhandlade min från www.divineaudio.co.uk för 1650 kr med frakt, behövde köpa en adapter för elsladden för 39 kr hos Clas Ohlson men i Sverige kostar DACen 2790 kr så det var det värt. Väntar även på mina stativhögtalare från samma butik

Vad lyssnar du på för musik?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så länge man inte endast lyssnar fjortisdunk (vilket inte är musik) så kommer ett par kompetenta golvare ge mer än nog med bas. Skall du även lyssna på musik mest ger ett 2.0 system extremt mycket mer för pengarna än ett 5.1 eller 7.1. Ett studentrum som trådskaparen skall bo i senare kommer även vara omöjligt att placera ut ett surround system korrekt i. Sen undrar jag vad du lyssnar på för 2.0 anläggning som inte ger ös i basen, vilken källa kördes osv?

Alltså hur bra är du på att tolka saker som jag skriver? Jag sa bara att det finns musik som är inspelad i 7.1, jag sa aldrig att TS ska köpa ett 7.1 system. Du påstod ju att det inte fanns nåt annat inspelat än 2.0.

För att svara på din fråga så lyssnar jag mest på rock, jazz och funk och där hör man basen alldeles utmärkt med endast 2.0, men det djupet som man får av en subwoofer (som ännu en gång inte ska vara uppskruvad till en fjortis-dunk-nivå utan bara så att man hör den) kan man inte få om man inte köper högtalare för 40 000 paret. Speciellt de lägsta bastonerna och framför allt för att få lite kick i bastrumman i trumsetet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Alltså hur bra är du på att tolka saker som jag skriver? Jag sa bara att det finns musik som är inspelad i 7.1, jag sa aldrig att TS ska köpa ett 7.1 system. Du påstod ju att det inte fanns nåt annat inspelat än 2.0.

För att svara på din fråga så lyssnar jag mest på rock, jazz och funk och där hör man basen alldeles utmärkt med endast 2.0, men det djupet som man får av en subwoofer (som ännu en gång inte ska vara uppskruvad till en fjortis-dunk-nivå utan bara så att man hör den) kan man inte få om man inte köper högtalare för 40 000 paret. Speciellt de lägsta bastonerna och framför allt för att få lite kick i bastrumman i trumsetet.

Var har jag påstått att det inte finns något annat än 2.0 inspelat?

Sen kan jag säga att du behöver inte upp i 40k paret för att få vettig bas, skall det mest vara musik som spelas ser jag ingen vits med en subwoofer, däremot kan en sådan vara bra till ett surroundsystem till hemmabion. Sen är ju smaken som baken, jag är starkt fan av analoga 2.0 system Visst kanske man inte får bäst bas med ett par stativare, men med ett par bra golvare är det ju inga problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu var det ett bra tag sen jag skrev något i det här forumet, men nu när ni diskuterar hifi måste jag ändå säga något tänkte jag.

Varför skita i DA-omvandlaren och inte i ljudkortet?
Kan någon motivera det för mig? Jag försöker inte vara dryg, utan jag undrar faktiskt.

Jag köpte en Beresford TC-7520 för ett tag sen (det har nu kommit en uppföljare vid namn Caiman som ett gäng på bl.a. hififorum.nu köpte)
och jag är mer än nöjd. För ungefär 2250kr fick jag en DA-omvandlare och hörlursförstärkare i ett. Med möjlighet att koppla andra roliga apparater till sen också.
http://www.homehifi.co.uk/PP/Special_Edition_DAC.html
här har du adressen till Caiman. Den kostar i runda slängar 2650kr med frakt och allt tror jag.

Den spöar nog hifiklubbens motsvarande (Cambridge DAC-magic) utan några problem. Musical Fidelity's V-dac verkade ju vara ett klipp också.

Jag skulle även rekommendera att kolla andra affärer än Hifiklubben.
All respekt till B&W, Dali och NAD - men det är inte alltid de bästa alternativen.
B&W's nya serie är ganska trögdriven och kräver många kvalitativa watt för att blomma ut.
Jag skulle nog satsa på att ligga ungefär 1:1 ratio på pengar för högtalare och pengar för förstärkare och inte 1:2.5.

Jag måste instämma med Derox att kolla efter begagnat. Där kan du spara mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bepe
Hej!
Nu var det ett bra tag sen jag skrev något i det här forumet, men nu när ni diskuterar hifi måste jag ändå säga något tänkte jag.

Varför skita i DA-omvandlaren och inte i ljudkortet?
Kan någon motivera det för mig? Jag försöker inte vara dryg, utan jag undrar faktiskt.

Jag köpte en Beresford TC-7520 för ett tag sen (det har nu kommit en uppföljare vid namn Caiman som ett gäng på bl.a. hififorum.nu köpte)
och jag är mer än nöjd. För ungefär 2250kr fick jag en DA-omvandlare och hörlursförstärkare i ett. Med möjlighet att koppla andra roliga apparater till sen också.
http://www.homehifi.co.uk/PP/Special_Edition_DAC.html
här har du adressen till Caiman. Den kostar i runda slängar 2650kr med frakt och allt tror jag.

Den spöar nog hifiklubbens motsvarande (Cambridge DAC-magic) utan några problem. Musical Fidelity's V-dac verkade ju vara ett klipp också.

Jag skulle även rekommendera att kolla andra affärer än Hifiklubben.
All respekt till B&W, Dali och NAD - men det är inte alltid de bästa alternativen.
B&W's nya serie är ganska trögdriven och kräver många kvalitativa watt för att blomma ut.
Jag skulle nog satsa på att ligga ungefär 1:1 ratio på pengar för högtalare och pengar för förstärkare och inte 1:2.5.

Jag måste instämma med Derox att kolla efter begagnat. Där kan du spara mycket pengar.

Mm, har själv en Musical Fidelity A3.2 förstärkare som står här (Dual mono förstärkare), visst den har några år på nacken men den kostade 5k beggat nu, 15k nypris. Den är ju väldigt neutral och så och har massa kraft utan att kosta en förmögenhet.

Vad jag läst mig till spöar V-DACen cambridgen ganska så hårt, men inte hört något om Caiman

Fördelen med en DAC är att du kan ju använda den till så mycket mer, kan koppla in min lite äldre CD-spelare för bättre ljud, och framförallt, jag kan använda min laptop som källa. Behöver inte sitta med en stationär dator

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Tack för många bra tips.
Musiken jag ska spela kommer vara allt från Beatles till Rammstein. Jag föredrar välljud före att kunna spela galet högt, har ändå vissa hörselskador så jag vill ha ett njutbart ljud och inget som gör att kinderna fladdrar.

Angående omvandlare så tror jag att jag kör ljudkort till en början och om det inte duger skaffar jag en omvandlare. Handlar ändå om en del pengar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Tack för många bra tips.
Musiken jag ska spela kommer vara allt från Beatles till Rammstein. Jag föredrar välljud före att kunna spela galet högt, har ändå vissa hörselskador så jag vill ha ett njutbart ljud och inget som gör att kinderna fladdrar.

Angående omvandlare så tror jag att jag kör ljudkort till en början och om det inte duger skaffar jag en omvandlare. Handlar ändå om en del pengar.

Skall du använda en stationär dator? Jag har helt gått över till laptop sen jag började studera och då är en DAC en bra investering, 1600 kr är inte så mycket för en DAC faktiskt. Men om du har en stationär dator som skall stå för ljudet så kan du ju komma några hundra billigare undan.

Som sagt skulle jag satsa på stativhögtalare, i ett studentrum tror jag ett par golvare kommer ta för mycket plats/uppmärksamhet. Sen behöver du inte lägga 15k-20k för att få bra ljud, men gå och lyssna lite. Själv har jag beställt ett par KEF iQ30 från England, blev kär i dem efter en lyssning på dem. Grymmt snygga och bra ljud, inte grymm bas (är ju ändå ett par stativare av modell billigare, 5.5k i Sverige, 3.6k i England) men bra mellanregister och diskant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
[B]Var har jag påstått att det inte finns något annat än 2.0 inspelat/B]

Skit samma, just på den punkten läste jag fel inlägg, sorry!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inte välja den förstärkaren. Skulle valt en surrond förstärkare trots att du tänk köra stereo. Den främst anledningen till detta är att de brukar vara bättre förberedda på hantera digitala singnaler som HDMI, och optiska ingångar har varit standard länge (i vart fall i den prisklassen). Min erfarenhet är att den optiska/digitala överföringen de absolut viktigaste för ljudkvaliten när man överför från dator. Hade tidigare en H/K förstärkare vilket gav mycket bra ljud... bättre än de allra flesta. Men när jag bytte ut den mot den förstärkare med digital ingång kunde jag höra förbättringen i ljudkvalite. Några andra kvalitets skillander har jag inte lyckas upptäcka mellan den gamla och nya förstärkaren.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Mitt tips är att inte välja den förstärkaren. Skulle valt en surrond förstärkare trots att du tänk köra stereo. Den främst anledningen till detta är att de brukar vara bättre förberedda på hantera digitala singnaler som HDMI, och optiska ingångar har varit standard länge (i vart fall i den prisklassen). Min erfarenhet är att den optiska/digitala överföringen de absolut viktigaste för ljudkvaliten när man överför från dator. Hade tidigare en H/K förstärkare vilket gav mycket bra ljud... bättre än de allra flesta. Men när jag bytte ut den mot den förstärkare med digital ingång kunde jag höra förbättringen i ljudkvalite. Några andra kvalitets skillander har jag inte lyckas upptäcka mellan den gamla och nya förstärkaren.

Därför man har en DAC alternativt ett bra ljudkort med en bra DAC på.

Skulle aldrig köra en flerkanalsreciever till ett 2.0 system, inte alls lika bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag har inte sagt att de inte klarar av det, men man får inget ös i basen. Jag menar inte att man ska skruva upp den så väggarna skakar, men man får en mycket djupare och rundare bas om man har subwoofer. Både i musik som är 2.0, 2.1, 5.1 och 7.1

Synd för dig att du ligger 5 år efter i tiden och aldrig stött på musik som är inspelad och mixad i 5.1 eller 7.1
Jag har säkert ca 20 sådana skivor hemma.

När jag läser den här tråden så känns det som att det är du som inte har så stor koll på hifi utrustningen idag..
Jag lyssnar alltid musik i stereo 2.0 här hemma. Jag saknar inte någon bas överhuvudtaget.
subb behövs däremot om du har ett plasthögtalarsystem.. Vilket allt för många har idag. Jag kan spela så att väggarna skakar. Rutorna skakar så pass att jag knappt vågar dra förstärkaren över halvolym om man drar på lite med basen..

jag har 4 separata baselement på mina högtalare så det känns lite onödigt att köpa en sub med ett baselement till..

Och jag tycker TS ska köra på en stereoförstärkare, du får mycket mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Därför man har en DAC alternativt ett bra ljudkort med en bra DAC på.

Skulle aldrig köra en flerkanalsreciever till ett 2.0 system, inte alls lika bra.

Många på Faktiskt.se(nördträsk) beg to differ, Hemmabiorecievers är förvånansvärt kompetenta. Och man _FÅR_ mycket mer för pengarna - stereoförstärkare är idag sjukt överprissatta relativt kvaliteten pga att de görs i såpass små volymer - med en hemmabioreceiver får man inte bara fler kanaler och fler ingångar, man får desutom en inbyggd DAC och en inbyggd DSP, och en HDMI-växel samt en uppskalare mm mm. Och en tuner. Och de GÅR att köra i 2.0, inga problem.

Glömde, stödet för de nya HD-ljudformaten över HDMI är verkligen inte oviktigt för en audiofil.

Jag skulle definitivt rekommendera den här:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/re...

Googla på reviews så hittar ni bara toppbetyg, och priset är sjukt billigt jämfört med vad man får betala för stereoförstärkare.

SÅ, då var den avklarad. Då till det svåra, det är högtalare. Det är mycket svårare, eftersom det beror helt på var de skall stå. Och på lyssnarens smak. Jag föreslår att provlyssna på så många som möjligt, men lägg mest pengar på högtalare. Högtalaren är absolut den vikitgaste komponenten för ljudupplevelsen.

Men här nånstans är en lämplig nivå att börja:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Många på Faktiskt.se(nördträsk) beg to differ, Hemmabiorecievers är förvånansvärt kompetenta. Och man _FÅR_ mycket mer för pengarna - stereoförstärkare är idag sjukt överprissatta relativt kvaliteten pga att de görs i såpass små volymer - inte bara fler kanaler och fler ingångar, man får desutom en inbyggd DAC och en inbyggd DSP, och en HDMI-växel samt en uppskalare mm mm. Och en tuner.

Jag skulle definitivt rekommendera den här:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/re...

Googla på reviews så hittar ni bara toppbetyg, och priset är sjukt billigt jämfört med vad man får betala för stereoförstärkare.

SÅ, då var den avklarad. Då till det svåra, det är högtalare. Det är mycket svårare, eftersom det beror helt på var de skall stå. Och på lyssnarens smak. Jag föreslår att provlyssna på så många som möjligt, men lägg mest pengar högtalare. Högtalaren är absolut den vikitgaste komponenten för ljudupplevelsen.

Men här nånstans är en lämplig nivå att börja:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho...

Minst lika många tycker motsatsen. Sen måste du betala mycket mer för en reciever som klarar att driva lite mer svårdrivna högtalare än om du tar en förstärkare. Skall du köra ett 2-kanalssystem får du klart mer för pengarna om du väljer en 2-kanals förstärkare, vad du nu behöver fler än 2 kanaler till när du kör ett 2-kanalssystem vet jag inte, men du kanske vill förklara?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennan4
När jag läser den här tråden så känns det som att det är du som inte har så stor koll på hifi utrustningen idag..
Jag lyssnar alltid musik i stereo 2.0 här hemma. Jag saknar inte någon bas överhuvudtaget.
subb behövs däremot om du har ett plasthögtalarsystem.. Vilket allt för många har idag. Jag kan spela så att väggarna skakar. Rutorna skakar så pass att jag knappt vågar dra förstärkaren över halvolym om man drar på lite med basen..

jag har 4 separata baselement på mina högtalare så det känns lite onödigt att köpa en sub med ett baselement till..

Och jag tycker TS ska köra på en stereoförstärkare, du får mycket mer för pengarna.

Men jag har inte sagt att han ska köpa nåt surround-system!

Ok, vad har du för högtalare? Jag kör med bokhyllehögtalare från yamaha på mitt rum och de har bra bas, men saknar det lilla extra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Men jag har inte sagt att han ska köpa nåt surround-system!

Ok, vad har du för högtalare? Jag kör med bokhyllehögtalare från yamaha på mitt rum och de har bra bas, men saknar det lilla extra.

"bokhyllehögtalare från yamaha" säger ju inte speciellt mycket dock

Modell? Ålder? Pris? Specifikationer?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Minst lika många tycker motsatsen. Sen måste du betala mycket mer för en reciever som klarar att driva lite mer svårdrivna högtalare än om du tar en förstärkare. Skall du köra ett 2-kanalssystem får du klart mer för pengarna om du väljer en 2-kanals förstärkare, vad du nu behöver fler än 2 kanaler till när du kör ett 2-kanalssystem vet jag inte, men du kanske vill förklara?

Onkyon är ju billig, det är för stereoförstärkaren du får betala mer. För mindre. För att försäljningen numera är så begränsad. Marknadsekonomi modell basic.
(och DACen som du fick köpa löst, ingår i Onkyon, liksom mycket annat).

Bara för att det finns 8 kanaler måste man inte använda dom, däremot finns det en massa annat godis på Onkyon jag länkade till. Som tex stöd för de nya HD-ljudformaten.

I stereo ger den 2x140W i 8 Ohm, jag törs garantera att det räcker för all form av normalt bruk så länge du inte har extremt trögdrivna högtalare eller tänker starta ett disco på den lokala pizzerian. Men är högtalarna så trögdrivna räcker inga normala förstärkare heller, då pratar vi slutsteg på 200W+ och 40Kg i vikt.

edit. för att förtydliga Stereo vs Hemmabioreceiver konstruktionsmässigt så är det inte på något sätt så att det sitter 8 stycken förstärkare i en 7.1-receiver. Även den är i grunden ett vanligt stereoslutsteg, och kör man den i stereo motsvarar den prestandamässigt tämligen exakt en lika stor stereoförstärkare. De extra kanalerna får man genom att styra om effekt från huvudslutsteget till surroundhögtalarna mha sinnrik elektronik dvs skulle det dåna fasansfullt i en surroundkanal under filmtittning så tappar de andra kanalerna effekt. Detta har de som gjort film tänkt på när de mixat filmljudet, så det märks inte. Enda fallet en sån här förstärkare verkar svagare än en steroförstärkare är om du ansluter alla 8 högtalare och spelar exakt lika högt på alla 8 samtidigt. Då verkar den svagare. Men använder man den som stereoförstärkare, är den just bara en stereoförstärkare och båda kanalerna får full effekt. Det går att dunka av bara den.

På riktigt dyra hemmabioförstärkare sitter det faktiskt 7 olika slutsteg, men då är det dyrt. Jättedyrt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
"bokhyllehögtalare från yamaha" säger ju inte speciellt mycket dock

Modell? Ålder? Pris? Specifikationer?

Modell: NX-E400
Ålder: Vette f*n
Pris: Vette f*n, fick dem i födelsedags-present av min pappa
Specs: Det som står på baksidan 6ohm, normal input 60W maximuminput 110W säger väl inte så mycket.
Här är en länk till efterföljaren

EDIT: Länken går bara till huvudsidan, gå in på pianocraft och sedan pianocraft e810

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Onkyon är ju billig, det är för stereoförstärkaren du får betala mer. För mindre. För att försäljningen numera är så begränsad. Marknadsekonomi modell basic.
(och DACen som du fick köpa löst, ingår i Onkyon, liksom mycket annat).

Bara för att det finns 8 kanaler måste man inte använda dom, däremot finns det en massa annat godis på Onkyon jag länkade till. Som tex stöd för de nya HD-ljudformaten.

I stereo ger den 2x140W i 8 Ohm, jag törs garantera att det räcker för all form av normalt bruk så länge du inte har extremt trögdrivna högtalare eller tänker starta ett disco på den lokala pizzerian. Men är högtalarna så trögdrivna räcker inga normala förstärkare heller, då pratar vi slutsteg på 200W+ och 40Kg i vikt.

edit. för att förtydliga Stereo vs Hemmabioreceiver konstruktionsmässigt så är det inte på något sätt så att det sitter 8 stycken förstärkare i en 7.1-receiver. Även den är i grunden ett vanligt stereoslutsteg, och kör man den i stereo motsvarar den prestandamässigt tämligen exakt en lika stor stereoförstärkare. De extra kanalerna får man genom att styra om effekt från huvudslutsteget till surroundhögtalarna mha sinnrik elektronik dvs skulle det dåna fasansfullt i en surroundkanal under filmtittning så tappar de andra kanalerna effekt. Detta har de som gjort film tänkt på när de mixat filmljudet, så det märks inte. Enda fallet en sån här förstärkare verkar svagare än en steroförstärkare är om du ansluter alla 8 högtalare och spelar exakt lika högt på alla 8 samtidigt. Då verkar den svagare. Men använder man den som stereoförstärkare, är den just bara en stereoförstärkare och båda kanalerna får full effekt. Det går att dunka av bara den.

På riktigt dyra hemmabioförstärkare sitter det faktiskt 7 olika slutsteg, men då är det dyrt. Jättedyrt.

[/QUOTE]

Var kan jag läsa där de faktiskt uppmätt 140W? Det viktigaste är vad de faktiskt levererar, inte vad de är speccade som. Har sett plastförstärkare för 2 papp som säger sig klara 2x 160W i 8 Ohm, right... Oavsett om det handlar om förstärkare eller recievers är det ju ingen vettig människa som litar på vad företaget säger om outputten...

Att försäljningen av stereoförstärkare är begränsad känns lite som lögn, de flesta audiofiler kör ju fortfarande på 2-kanalssystem :). Som när far min skaffade sin Hegel H200, fanns ju inte mycket kul att jämföra med på recieversidan, finns ju ingen anledning att ha fler kanaler och dylikt om du endast använder 2...

Visst har de fler stöd för HD-ljudformat, men dessa kommer ju först till sin rätt i ett surroundsystem.

Till din edit: Anledningen varför du inte får lika mycket för pengarna är att en stereoförstärkare designas med enda funktionen att driva 2 högtalare, en reciever behöver dessa komponenter + massa till, det är klart att de blir dyrare jämfört med de komponenterna stereoförstärkaren innehåller. Samma + mer = högre kostnad. Om man då inte behöver de där extra funktionerna (läs fler kanaler och allt sådant) så finns det ju ingen vits att betala för det. Är väldigt få audionördar som skulle rekommendera en reciever till ett 2-kanalssystem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Modell: NX-E400
Ålder: Vette f*n
Pris: Vette f*n, fick dem i födelsedags-present av min pappa
Specs: Det som står på baksidan 6ohm, normal input 60W maximuminput 110W säger väl inte så mycket.
Här är en länk till efterföljaren

EDIT: Länken går bara till huvudsidan, gå in på pianocraft och sedan pianocraft e810

Verkar vara ganska low end högtalare, du skulle garanterat få bättre ljud om du bytte om dig till ett mellansegment. Kanske ett par Dali Concept 2 kanske, de har riktigt bra mellanregister faktiskt, och bas finns ju även det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Modell: NX-E400
Ålder: Vette f*n
Pris: Vette f*n, fick dem i födelsedags-present av min pappa
Specs: Det som står på baksidan 6ohm, normal input 60W maximuminput 110W säger väl inte så mycket.
Här är en länk till efterföljaren

EDIT: Länken går bara till huvudsidan, gå in på pianocraft och sedan pianocraft e810

Undra på att du inte tycker att du får nån bas. 5.25" är ju ett mellanregisterelement på sin höjd. Det finns gott om golvare och bokhyllehögtalare med 10-15 tum i basen, vilket är mer än i många subwoofrar.

Har själv just beställt ett par JBL 4311B med tolv tum i basen (och 5 tum i mellanregistren) som går ner till 31Hz. Jag kommer nog inte att köra med en subwoofer för att komplettera de sista tio hörbara hertzen.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Var kan jag läsa där de faktiskt uppmätt 140W? Det viktigaste är vad de faktiskt levererar, inte vad de är speccade som. Har sett plastförstärkare för 2 papp som säger sig klara 2x 160W i 8 Ohm, right... Oavsett om det handlar om förstärkare eller recievers är det ju ingen vettig människa som litar på vad företaget säger om outputten...

http://hometheatermag.com/receivers/onkyo_tx-sr607_av_receive...

Exakta effektsiffror oberoende mätta, i _STEREO_, även om 140W låter generöst så ger den faktiskt 2x175W i 4 Ohm visar det sig.

Citat:

Att försäljningen av stereoförstärkare är begränsad känns lite som lögn, de flesta audiofiler kör ju fortfarande på 2-kanalssystem :). Som när far min skaffade sin Hegel H200, fanns ju inte mycket kul att jämföra med på recieversidan, finns ju ingen anledning att ha fler kanaler och dylikt om du endast använder 2...

Det är ingen lögn, bara för att du och din pappa är audiofiler skall du inte tro att alla är det. "Audiofiler" köper säkert övervägande 2-kanal än idag, som du säger, men de allra flesta som köper stereo är inte audiofiler och det är de som ger volym i produktionen.

Citat:

Visst har de fler stöd för HD-ljudformat, men dessa kommer ju först till sin rätt i ett surroundsystem.

Hur många stereo-CD finns det att köpa som är inspelade i 24/192 lossless? Nä, trodde inte det.

Citat:

Till din edit: Anledningen varför du inte får lika mycket för pengarna är att en stereoförstärkare designas med enda funktionen att driva 2 högtalare, en reciever behöver dessa komponenter + massa till, det är klart att de blir dyrare jämfört med de komponenterna stereoförstärkaren innehåller. Samma + mer = högre kostnad. Om man då inte behöver de där extra funktionerna (läs fler kanaler och allt sådant) så finns det ju ingen vits att betala för det. Är väldigt få audionördar som skulle rekommendera en reciever till ett 2-kanalssystem...

Komponentkostnaden är obetydlig, om du visste hur förvånansvärt liten den är borta i Asien, det som kostar är produktion och distribution. Det utgör merparten av priset, såpass att det sänker hemmabioreceivrarna till den mycket mer prisvärda nivå de är idag.

Självklart, om man bara skall ha det bästa oavsett vad så blir det 2-kanal - och mycket dyrt - men nu försöker jag råda någon av få maximal utdelning för en viss summa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||