Hovrätten ger Ephone rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Stort eloge till Ephone som stått på sig, Hade det varit Comhem, Telia mm så hade de nog gett ut uppgifter till höger och vänster.

Hur kan du veta det, tror ingen operatör vill gå ut med info om sina kunder... Den som gör det lär ju tappa en samma kunder. Så jag tror nog att alla försöker in i det längsta och nu när denna dom har kommit ser det ju ljusare ut.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Dessutom har de valt att gå till tingsrätten med bevisning för att de har gjort det, man kan tycka att det s.k. Aphuset på kungsholmen framstår som ett ganska kompetent etablisemang i jämförelse med APB..

Hahaha!! Glöm inte att en av Victorias livvakter från aphuset blev gripen nyligen

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1720960/victorias-livvakt-h...

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Sätter en pungkula på att dem 2 "jury"folk som var emot frikännande har varit medlem i någon form lr är medlem i nåt rättsinnehavstjofräs..
Medans övriga i "jury"mojset är normala svenssons om inte varit med i liknande föreningar..

Detta är riktigt positivt för sverige!
FTPer är med andra ord helt lagligt om man sköter det snyggt och håller den inom rimlig krets som inte tjallar o sprider skit.
Antipirat-fjollorna kan med andra ord hacka och begå brott bäst dem vill, tycker Ephone nu i sin tur skall ta kontakt med utsatt kund och hjälpa dem med en rättegång/stämningsansökan emot AP för virtuellt inbrott och intrång i privat egendom.

Rätt ska vara rätt!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Sätter en pungkula på att dem 2 "jury"folk som var emot frikännande har varit medlem i någon form lr är medlem i nåt rättsinnehavstjofräs..
Medans övriga i "jury"mojset är normala svenssons om inte varit med i liknande föreningar..

Detta är riktigt positivt för sverige!
FTPer är med andra ord helt lagligt om man sköter det snyggt och håller den inom rimlig krets som inte tjallar o sprider skit.
Antipirat-fjollorna kan med andra ord hacka och begå brott bäst dem vill, tycker Ephone nu i sin tur skall ta kontakt med utsatt kund och hjälpa dem med en rättegång/stämningsansökan emot AP för virtuellt inbrott och intrång i privat egendom.

Rätt ska vara rätt!

Haha Bra ide stämm AP.
Har hört att dom brukar vara rätt fula i sättet? så det borde vara rätt åt dem.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Hur kan du veta det, tror ingen operatör vill gå ut med info om sina kunder... Den som gör det lär ju tappa en samma kunder. Så jag tror nog att alla försöker in i det längsta och nu när denna dom har kommit ser det ju ljusare ut.

Hur jag vet det? enkelt se alla tidigare dommar, Där det gällt folk som delat ut via DC++. Hur kunde de bli dömda om inte BBB, TELIA gett ut informationen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Hahaha!! Glöm inte att en av Victorias livvakter från aphuset blev gripen nyligen

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1720960/victorias-livvakt-h...

Och vad har det där med denna sak att göra ?

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om DNs rapportering av denna nyhet.. Finn 1 fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
tycker Ephone nu i sin tur skall ta kontakt med utsatt kund och hjälpa dem med en rättegång/stämningsansökan emot AP för virtuellt inbrott och intrång i privat egendom.

Rätt ska vara rätt!

Det är väll iof inte säkert att AP hackat sig in. Kan ju kommit in via inbjudan (infiltratör).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vad bestod bevisningen av? Inte är det väl ett par jävla screenshots (som vanligt)? Man borde fan göra slag i saken och anmäla olika organisationers IP till höger och vänster med riggade, eller rentav tillverkade, screens bara för att visa hur jävla sjukt det är. En jävla bild på en jävla skärm. Förlåt, men bevisen MÅSTE ha varit bättre än så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
WOW-2-2

Det var ju fan ingen större vinst i alla fall.

MEN man kan ta lärdom av den. Sluten krets, och lösenordsskydd som INTE finns postat allmänt är alltså ok.

Vilket leder till att det inte är intressant om det är pirat material eller inte, så länge du inte sprider eller har för avsikt att sprida.

Bra att ta med sig detta. Vi skall inte låta lobby organisationer och opartiska personer berätta något annat.

Det hovrätten tog fasta på var att det inte finns utrett hur många som har tillgång till servern och då kan man inte hävda att det "görs tillgängligt för allmänheten". Hade man på något sätt kommit fram till hur många som kunde logga in där så hade utslaget troligen blivit annorlunda.

Permalänk
Medlem

Mysigt! Vore kul att veta hur de som röstade nej resonerade.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Fy va glad man ble' nu Länge leve en ordentlig operatör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Det är väll iof inte säkert att AP hackat sig in. Kan ju kommit in via inbjudan (infiltratör).

APB hade inget där att göra, alltså intrång.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Borde inte detta bli en sån där ledande dom? Alltså att om en server/hub är lösenordsskyddad ska den inte anses som allmän? Isf har ju APB gått på en fet nit. eller den kanske måste upp i högsta domstolen innan den blir ledande? Hu funkar det där egentligen??

Visa signatur

[i7-860]-[Zalman CNPS-10X Extreme]-[Asus DELUXE]-[4gb Dominator 1600mhz]-[GeForce 260 OC]-[1TB WesternDigital GP]-[CoolerMaster Sniper]-[Corsair 750W TX]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
APB hade inget där att göra, alltså intrång.

FEL.

Om du ringer på någons dörr och denne öppnar och släpper in dig så är det INTE olaga inträng. Om sen personen ber dig gå och du inte gör det då ÄR det olaga intrång. Samma sak, om du "bjuder" in någon till din ftp eller DC hubb är det inte olaga intrång. inte ens om personen "missköter sig" och du inte ber denne att lämna så är det inte olaga intrång, förens du ber honom lämna och han vägrar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Introxity
Borde inte detta bli en sån där ledande dom? Alltså att om en server/hub är lösenordsskyddad ska den inte anses som allmän? Isf har ju APB gått på en fet nit. eller den kanske måste upp i högsta domstolen innan den blir ledande? Hu funkar det där egentligen??

Det är prejudicerande du tänker på, och det gäller bara när det inte finns högre rätsinstanser.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
FEL.

Om du ringer på någons dörr och denne öppnar och släpper in dig så är det INTE olaga inträng. Om sen personen ber dig gå och du inte gör det då ÄR det olaga intrång. Samma sak, om du "bjuder" in någon till din ftp eller DC hubb är det inte olaga intrång. inte ens om personen "missköter sig" och du inte ber denne att lämna så är det inte olaga intrång, förens du ber honom lämna och han vägrar.

FEL!

Menar du nu att om man har en snabb dator, ett bra bruteforceprogram, ett FTP username (låt säga admin) men inget lösenord... är du då "INBJUDEN"? Nej, jag trodde väll inte det.

APB har aldrig haft något öht att göra på den FTP servern. Den "ägs" av scenen, dvs en sluten krets som har lixom LÅST och reglat och spikat igen sin dörr och endast dem personerna som bor där har nyckeln in.

Sen har den där Pontén varit ute samtidigt som en av dem och snott nyckeln av en och sedan bara gått rakt in, ingen har "öppnat" någon dörr för honom....

Hoppas APB försvinner för detta, dem har inget alls att göra med att skydda upphovsrätten, utan dem vill bara sätta dit folk för saker som dem har rätt till från början (genom att betala stora mutor eller vad det nu är för sätt dem har).

Edit: du kanske syftar till vad själva "olaga intrång" egentligen är, då kan du läsa mitt svar med en hink med salt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Det hovrätten tog fasta på var att det inte finns utrett hur många som har tillgång till servern och då kan man inte hävda att det "görs tillgängligt för allmänheten". Hade man på något sätt kommit fram till hur många som kunde logga in där så hade utslaget troligen blivit annorlunda.

Tja, om man skall sätta resurser på sådan här, så kan man ju begära "spaning" på vissa personers ip, och har de förbindelse med fler än X antal personer så kan man tycka att det finns misstanke etc. För man måste då fortfarande bevisa att personerna laddat ner hela verket ( eller kanske det räcker med delar av det nåja).

Men visst i detta fall kunde man inte bevisa, och min poäng är att man inte rimligt kan bevisa det heller ifall det sker snyggt.

Det som jag ville upplysa om att DELA MED SIG till vänner etc. inte är spridning till allmänhet, och därför ingen större grej.
Visst själva framställningen av en kopia från en piratkopia är olovlig, men när man väl har den i sin ägo, så är det lagligt innehav igen. Roligt va

Permalänk
Medlem

"FEL!

Menar du nu att om man har en snabb dator, ett bra bruteforceprogram, ett FTP username (låt säga admin) men inget lösenord... är du då "INBJUDEN"? Nej, jag trodde väll inte det. "

Nej, du har fel. Hans påstående stämmer. Om däremot personen i hans liknelse hade kopierat nycklen och gått in utan att ägaren visste om det så pratar ni om samma sak.

Edit: Såg din edit, ta du också mitt inlägg med en hink salt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
FEL!

Menar du nu att om man har en snabb dator, ett bra bruteforceprogram, ett FTP username (låt säga admin) men inget lösenord... är du då "INBJUDEN"? Nej, jag trodde väll inte det.

APB har aldrig haft något öht att göra på den FTP servern. Den "ägs" av scenen, dvs en sluten krets som har lixom LÅST och reglat och spikat igen sin dörr och endast dem personerna som bor där har nyckeln in.

Sen har den där Pontén varit ute samtidigt som en av dem och snott nyckeln av en och sedan bara gått rakt in, ingen har "öppnat" någon dörr för honom....

Hoppas APB försvinner för detta, dem har inget alls att göra med att skydda upphovsrätten, utan dem vill bara sätta dit folk för saker som dem har rätt till från början (genom att betala stora mutor eller vad det nu är för sätt dem har).

Edit: du kanske syftar till vad själva "olaga intrång" egentligen är, då kan du läsa mitt svar med en hink med salt

Det är ju en inflitratör som har fått lösenord och användarnamn till servern som sedan tipsat APB/ljudboksförlagen.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var intressant att läsa domen: http://www.datormagazin.se/multimedia/archive/00337/ipred_pcs...

Efter vad jag läst i motiveringar anser jag nog att domen är korrekt. Som vi alla vet är det ju bara ett mindre antal personer som har haft tillgång till denna server. Jämför gärna med dansföreningen som domen nämner. Mellan dessa är det ju stor skillnad. Jag personligen hade kunnat gå med i dansföreningen, men jag hade inte ens vetat vart jag skulle börja för att få konto på den där servern... Att dessa (som haft) i sin tur delat vidare är ju en annan fråga.

Tycker att det är skrämmande hur dålig koll på teknik man ändå har. 2 personer reserverade ju sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazen
Det är ju en inflitratör som har fått lösenord och användarnamn till servern som sedan tipsat APB/ljudboksförlagen.

Om infiltratören har fått användarnamn/lösen av admin och tillåtelse att logga in är det ej olaga intrång. Har han gett användarnamn/lösen till APB och de loggar in ÄR det olaga intrång.

Har infiltratören tagit bilderna själv och skickat till APB är det dock inte olagligt. I det här fallet hade väl APB tagit bilderna själva om jag minns rätt, då är det olaga intrång, men bilderna får fortfarande användas som bevis.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Det finns förmodligen hundratals lagtexter APB bryter mot i sitt arbete, och det är ju det som är det läskiga. Klassikern är väl den videoinspelade händelsen där Pontén "arresterar" en pirat (även fast förmånen att få arrestera personer här i Sverige är få förunnat).

Ang huruvida de brutit mot lagen när de tagit sig in på servern håller jag personligen med Aurastream. Det är olaga inträng även om ingen sagt åt dig att lämna. Och det bör inte räknas som att man "öppnar dörren" åt någon när ens datorprogram släpper igenom en person med lösenord, det skulle som sagt vända upp-och-ner på hela hacker-frågan.

Men ang det är det ju bara läsa lagen: BrB 4 kap t.ex.

9 § Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år.

Enligt domen så förvarades väl ljudböckerna både låst förseglat och tillslutet enligt min mening. Man får väl förutsätta att en såpass gammalmodig lagtext ändå appliceras på datorer. Isf måste ju en FTP-server med lösenord räknas som låst, och det ska ju räcka med tillslutet...

Permalänk
Medlem

Jag har inte tappat hopp på det svenska rättsväsendet än i alla fall.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite rättvisa haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazen
Det är ju en inflitratör som har fått lösenord och användarnamn till servern som sedan tipsat APB/ljudboksförlagen.

APB har isåfall Fysiskt träffat denna inflitratör eftersom Scenen är smarta nog att låsa dem få konton som har acces till specifikt IP som går att ansluta ifrån.
Om nu inte APB varit hemma hos denne kloakråtta(Läs: Inflitratör) så har dem brytit emot en lag, som vanligt vad gäller APB.

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Man blir lite chockad, jag trodde faktiskt att hela det Svenska rättsystemet var korrupt. Men nu kanske det finns lite hopp ändå
Äntligen lite rättvisa i en domstol! Kan inte komma ihåg att det hänt förut (inom ämnet ifråga).
Antingen betalade väl företagen för dåligt med pengar eller så kanske det helt enkelt satt bra folk i domstolen
Låt oss hoppas på det senaste alternativet.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
FEL.

Om du ringer på någons dörr och denne öppnar och släpper in dig så är det INTE olaga inträng. Om sen personen ber dig gå och du inte gör det då ÄR det olaga intrång. Samma sak, om du "bjuder" in någon till din ftp eller DC hubb är det inte olaga intrång. inte ens om personen "missköter sig" och du inte ber denne att lämna så är det inte olaga intrång, förens du ber honom lämna och han vägrar.

Högst tveksamt om någon bjudit in APB...

Permalänk
Medlem

Måste bara ge gratulationer till den som gjort bilden till denna artikel