Ingen lågkonjunktur för Apple

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Varför antar du att jag klagar på deras produkter? Det gör jag inte, jag klagar över Apples hycklande i allmänhet.

Utöver min brors turer kring Apple så har jag tillräckligt många vänner och bekanta som har berättat liknande skräckhistorier om Apples regler kring garanti.

Nu var det ju inte dig jag riktade mig emot utan idioterna som skrev innan. Inget ont menat åt dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Bara för att spä på det hela ytterligare, så finns det mjukvara där ute som låter dig installera Windows på din Mac och sedan finns det en hel del användare som kör sina "Hackingtosh" där ute tycker jag faktiskt borde vara bevis för Mac-folket att de har betalat mer för en PC som kom i ett snyggt skal, men väldigt lite utöver vad de fick betala i gengäld.

Hade du haft större koll på hur en "Hackingtosh" verkligen är att använda så hade du också förstått att det är ett jäkla pillande med drivrutiner och uppdateringar då det enligt uppgift inte bara är att installera allt. Riktigt trist för de som faktiskt köpt en Mac OS X licens som inte kan använda den. Åas stödjer inte Apple PC's så det är inte deras problem. Personligen hoppas jag att Apple börjar konkurrera lite mer mot MS genom att börja acceptera PC-datorer som kör hårdvara som kan stödjas av Apple. Alla skulle tjäna på det, förutom Microsoft.

Och innan någon börjar anklaga mig för att vara en Apple-fanboy så kanske det ska nämnas att jag igår beställde en Windows 7 Ultimate Retail för 3000kr. Riktiga entusiaster leker med fler än ett märke.

Permalänk
Medlem

Kommer inte Apple att få monopol på datorer om alla köper apple's datorer?
Då behöver man inte längre köpa datorkomponenter eftersom apple stödjer väl bara vissa utvalda komponenter.

PC kanske är mindre stabilt men stödjer mer komponenter vilket är en bra val frihet är vad jag anser. Har ingen aningen om det är så men det är vad jag tror.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzaR
Kommer inte Apple att få monopol på datorer om alla köper apple's datorer?
Då behöver man inte längre köpa datorkomponenter eftersom apple stödjer väl bara vissa utvalda komponenter.

PC kanske är mindre stabilt men stödjer mer komponenter vilket är en bra val frihet är vad jag anser. Har ingen aningen om det är så men det är vad jag tror.

Apple kommer aldrig få monopol på datorer då de inte riktar in sig på samtliga målgrupper. Risken är obefogad och PC-fanatikerna kan sova lugnt om nätterna.

Jag instämmer om valfriheten hos PC, där jag själv kan välja dels vilket grafikkort jag vill ha, men även också tillverkare och sub-produkt. Det är en jävla skillnad mellan billigaste tillverkarens kort och den dyraste tillverkarens modell, av samma kort. Den friheten har vi inte med Apple. =/

Permalänk

Apple är ett extremt starkt varumärke och det är härligt att folk har fått upp ögonen för deras datorer. Jag tror inte jag har hört någon som har varit missnöjd med deras macbooks/iMacs.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Kan någon med erfarenhet av mac förklara varför man betalar så mycket för mac? Varför inte lägga pengarna på t.ex en alienware laptop för samma pris och löjligt mycket bättre prestanda? Och om man nu inte är förtjust i windows så finns det ju en ocean av trevliga linux distar. Är det en ren märkesprodukt eller har jag missat något?

Varför gå på dyr resturang och äta en middag när man kan få 10 Big macs för samma pris?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Sötast

Varför folk gillar macs?

Apple store har just uppdaterats!

Först ut:

iMac 27" skärm med upplösningen 2560 x 1440

Försök hitta den någon annanstans tillsammans med

# 3.06GHz Intel Core 2 Duo
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# 1TB Serial ATA Drive
# ATI Radeon HD 4670 256MB
# Apple Wireless Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)
# 8x double-layer SuperDrive
# Apple Magic Mouse

för 16.500kr eller mindre.

GLHF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
[B]Nu var det ju inte dig jag riktade mig emot utan idioterna som skrev innan. Inget ont menat åt dig.

[/B]

Eftersom du inte skrev vem eller vilka kängan var ämnad för. Därför reagerade jag!

[QUOTE]
Hade du haft större koll på hur en "Hackingtosh" verkligen är att använda så hade du också förstått att det är ett jäkla pillande med drivrutiner och uppdateringar då det enligt uppgift inte bara är att installera allt. Riktigt trist för de som faktiskt köpt en Mac OS X licens som inte kan använda den. Åas stödjer inte Apple PC's så det är inte deras problem. Personligen hoppas jag att Apple börjar konkurrera lite mer mot MS genom att börja acceptera PC-datorer som kör hårdvara som kan stödjas av Apple. Alla skulle tjäna på det, förutom Microsoft.

Och innan någon börjar anklaga mig för att vara en Apple-fanboy så kanske det ska nämnas att jag igår beställde en Windows 7 Ultimate Retail för 3000kr. Riktiga entusiaster leker med fler än ett märke.

[/QUOTE]

Heh. Been there, done that. Jag är högst medveten om att en "Hackingtosh" kan och brukar innebära rent av groteska mängder extrajobb för att få det att fungera vettigt och trots det, så finns det trots allt en skara som kör på det. Lite av ett moment 22 när Apple har officellt en produkt som låter dig installera och köra ett Windows-system på din Mac men inte tvärtom.

Så det är lite av det som är poängen, hårdvaran i Apple-datorer är densamma som i andra PC datorer och trots det så är datorerna dyrare. Jag köper inte heller argumentet att en Mac skulle ha flera "komponenter av kvalitet" när du kan skaffa en PC, egenbygge eller OEM, med komponenter av god kvalitet och ändå blir det billigare.

Jag ska vara elak och säga att riktiga entusiaster kör på en dator, byggd av komponenter från olika tillverkare, och med ett riktigt operativsystem som stöds oavsett för dator du kör det på.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför folk gillar macs?

Apple store har just uppdaterats!

Först ut:

iMac 27" skärm med upplösningen 2560 x 1440

Försök hitta den någon annanstans tillsammans med

# 3.06GHz Intel Core 2 Duo
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# 1TB Serial ATA Drive
# ATI Radeon HD 4670 256MB
# Apple Wireless Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)
# 8x double-layer SuperDrive
# Apple Magic Mouse

för 16.500kr eller mindre.

GLHF

du försöker väll inte argumentera för mac med hårdvara som argument. Då har du redan förlorat.
eller var du ironisk??

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Varför folk gillar macs?

Apple store har just uppdaterats!

Först ut:

iMac 27" skärm med upplösningen 2560 x 1440

Försök hitta den någon annanstans tillsammans med

# 3.06GHz Intel Core 2 Duo
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# 1TB Serial ATA Drive
# ATI Radeon HD 4670 256MB
# Apple Wireless Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)
# 8x double-layer SuperDrive
# Apple Magic Mouse

för 16.500kr eller mindre.

GLHF

Nu blev jag sugen, precis vad jag skulle vilja ha. Skadar heller inte att skärmen verkar vara av IPS-typ. Vill man ha en quad så finns i5-varianten för 3000kr till med ett HD4850 dessutom. Jag skulle också vilja se någon hitta en PC med samma specs för samma pris eller mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris

Eftersom du inte skrev vem eller vilka kängan var ämnad för. Därför reagerade jag!

Heh. Been there, done that. Jag är högst medveten om att en "Hackingtosh" kan och brukar innebära rent av groteska mängder extrajobb för att få det att fungera vettigt och trots det, så finns det trots allt en skara som kör på det. Lite av ett moment 22 när Apple har officellt en produkt som låter dig installera och köra ett Windows-system på din Mac men inte tvärtom.

Så det är lite av det som är poängen, hårdvaran i Apple-datorer är densamma som i andra PC datorer och trots det så är datorerna dyrare. Jag köper inte heller argumentet att en Mac skulle ha flera "komponenter av kvalitet" när du kan skaffa en PC, egenbygge eller OEM, med komponenter av god kvalitet och ändå blir det billigare.

Jag ska vara elak och säga att riktiga entusiaster kör på en dator, byggd av komponenter från olika tillverkare, och med ett riktigt operativsystem som stöds oavsett för dator du kör det på.

Man behöver inte förstå allt.

Riktiga entusiaster kör Linux med andra ord?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att entusiaster med windows är bra på hårdvara. De har järnkoll på minneshastigheten på ett 5870 kort, de vet vilken senaste beta biosen som är ute till deras moderkort, de laddar ner drivrutiner en kvart efter att företaget släppt dem, de vet när man ska defragga hårddisken, de vet hur man ska få självdestruktiva windows att funka utan ominstallation var 6e månad. De läser guider på forum om hur man volt-moddar sitt grafikkort, de sitter och startar om datorn 35 gånger en fredagskväll för att komma över 4 ghz överklock.

Jag skulle gissa att ovanstående stämmer helt eller delvis på de flesta på sweclockers forum. Hur kan någon tro att ni skulle vara målgruppen för apple?

Folk som kör mac å andra är enligt min erfarenhet antingen Svenssons eller proffs. Gemensamt för båda grupperna är att när de använder sin dator så är det för att få någonting gjort. De får inte ut något att tweaka bios för att kunna folda snabbare, deras datorer är inte försvällda tamagotchis som står på dygnet runt och loopar 3D mark. När Svensson ska betala räkningen eller kolla vädret eller maila chefen då skiter han i vad det sitter innanför skalet. Han bryr sig inte om ifall busshasigheten är si och så hög eller vad det är för latency på minnena. Han bryr sig om att mailet blir skickat, att räkningen blir betald. Tycker man som dator-galning-dygnet-runt människa att Svensson är en pantad noob på grund av detta så visst. Tänk på att det finns folk som inte lever för sin dator, de vill bara att när de väl använder skiten så ska den lyda order.

Macgrupp nummer två är proffsen och för dessa gäller samma sak. Det är lätt att sitta och yla om hur mycket billigare det är att bygga sin dator själv, att apple är hopplöst efter och inlåst och allt vad det är. Handen upp alla som betalar bolånet med hjälp av sin dator. Hand upp alla som har ett lån för den delen... Man kan inte sitta och slänga ur sig lösryckt kritik mot system där tillverkaren måste sätta sig in i och erbjuda lösningar för dessa människor också. Proffs har en ännu lägre tolerans för strul, skiten ska fungera. Jämt. Många som sysslar med mac har kreativa yrken. Inte sällan rör det sig om människor som inte i första hand är teknikintresserade, för dem är datorn som en hammare för snickaren. Jag har svårt att se två snickare stå och skrika åt varandra på en byggnadsställning att gummi runt handtaget är fan så mycket bättre än hårdplast. Vem bryr sig? Han som snickrar bäst han vinner, sen om han slår in spikarna med pannbenet eller sin Xycore Hammer5-eXtreme det kvittar.

Det jag har sett under den tid jag har använt mac och pc (1984 respektive 1993) är att på pc så är det mycket snack och lite bandy. Folk som tar hand om sin dator som om den vore ett konstverk men när det kommer till kritan så surfar de, kollar film och lirar crysis t ex. That's it. På macsidan så sitter folk och skapar, de knåpar musik, tecknar, klipper film, skriver böcker, redigerar bilder. Ofta med betydligt långsammare hårdvara eftersom en mac inte uppgraderas lika ofta. Den håller ett tag och kostar en del att byta så man kör på tills det inte går längre. I slutändan så tycker jag personligen att det är mer imponerande vad man skapar med datorn, resten kvittar egentligen. Sätta ihop en värsting-pc det kan vem som helst bara pengarna finns, likadant med mac. Har man råd så är det bara att köpa. Sen då? Jag ger mer cred till en snubbe med en 486a som gör en hitlåt med den än Rikeman som köper fetaste 8-core macen för att kunna scrolla mjukt i safari, och tvärt om förstås. Min pc är ett förvuxet playstation, det är det enda jag har den till. Jag kan inte klaga för den gör det jag förväntar mig av den, men jag skulle aldrig dissa en hel armada konstnärer och programmerare med mera på macsidan bara för att deras "rigg" inte fixar senaste spelen. De skrattar väl snarare åt mig i så fall som inte kan göra det som de kan med sina datorer.

Sen går det att köra både windows och linux på en mac om man nu prompt skulle vilja det, men det är ju en annan femma.

Sen tycker jag nya musen ser rätt kul ut, men det känns som att det kommer helt nya okända handledsskador om folk ska sitta och sprattla med fingrarna till höger och vänster på det där sättet. Musarm gånger 10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
du försöker väll inte argumentera för mac med hårdvara som argument. Då har du redan förlorat.
eller var du ironisk??

Plocka ihop en PC med likvärdig hårdvara och försök att komma undan så mycket billigare som du verkar tro att det går?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Min erfarenhet är att entusiaster med windows är bra på hårdvara. De har järnkoll på minneshastigheten på ett 5870 kort, de vet vilken senaste beta biosen som är ute till deras moderkort, de laddar ner drivrutiner en kvart efter att företaget släppt dem, de vet när man ska defragga hårddisken, de vet hur man ska få självdestruktiva windows att funka utan ominstallation var 6e månad. De läser guider på forum om hur man volt-moddar sitt grafikkort, de sitter och startar om datorn 35 gånger en fredagskväll för att komma över 4 ghz överklock.

Jag skulle gissa att ovanstående stämmer helt eller delvis på de flesta på sweclockers forum. Hur kan någon tro att ni skulle vara målgruppen för apple?

Folk som kör mac å andra är enligt min erfarenhet antingen Svenssons eller proffs. Gemensamt för båda grupperna är att när de använder sin dator så är det för att få någonting gjort. De får inte ut något att tweaka bios för att kunna folda snabbare, deras datorer är inte försvällda tamagotchis som står på dygnet runt och loopar 3D mark. När Svensson ska betala räkningen eller kolla vädret eller maila chefen då skiter han i vad det sitter innanför skalet. Han bryr sig inte om ifall busshasigheten är si och så hög eller vad det är för latency på minnena. Han bryr sig om att mailet blir skickat, att räkningen blir betald. Tycker man som dator-galning-dygnet-runt människa att Svensson är en pantad noob på grund av detta så visst. Tänk på att det finns folk som inte lever för sin dator, de vill bara att när de väl använder skiten så ska den lyda order.

Macgrupp nummer två är proffsen och för dessa gäller samma sak. Det är lätt att sitta och yla om hur mycket billigare det är att bygga sin dator själv, att apple är hopplöst efter och inlåst och allt vad det är. Handen upp alla som betalar bolånet med hjälp av sin dator. Hand upp alla som har ett lån för den delen... Man kan inte sitta och slänga ur sig lösryckt kritik mot system där tillverkaren måste sätta sig in i och erbjuda lösningar för dessa människor också. Proffs har en ännu lägre tolerans för strul, skiten ska fungera. Jämt. Många som sysslar med mac har kreativa yrken. Inte sällan rör det sig om människor som inte i första hand är teknikintresserade, för dem är datorn som en hammare för snickaren. Jag har svårt att se två snickare stå och skrika åt varandra på en byggnadsställning att gummi runt handtaget är fan så mycket bättre än hårdplast. Vem bryr sig? Han som snickrar bäst han vinner, sen om han slår in spikarna med pannbenet eller sin Xycore Hammer5-eXtreme det kvittar.

Det jag har sett under den tid jag har använt mac och pc (1984 respektive 1993) är att på pc så är det mycket snack och lite bandy. Folk som tar hand om sin dator som om den vore ett konstverk men när det kommer till kritan så surfar de, kollar film och lirar crysis t ex. That's it. På macsidan så sitter folk och skapar, de knåpar musik, tecknar, klipper film, skriver böcker, redigerar bilder. Ofta med betydligt långsammare hårdvara eftersom en mac inte uppgraderas lika ofta. Den håller ett tag och kostar en del att byta så man kör på tills det inte går längre. I slutändan så tycker jag personligen att det är mer imponerande vad man skapar med datorn, resten kvittar egentligen. Sätta ihop en värsting-pc det kan vem som helst bara pengarna finns, likadant med mac. Har man råd så är det bara att köpa. Sen då? Jag ger mer cred till en snubbe med en 486a som gör en hitlåt med den än Rikeman som köper fetaste 8-core macen för att kunna scrolla mjukt i safari, och tvärt om förstås. Min pc är ett förvuxet playstation, det är det enda jag har den till. Jag kan inte klaga för den gör det jag förväntar mig av den, men jag skulle aldrig dissa en hel armada konstnärer och programmerare med mera på macsidan bara för att deras "rigg" inte fixar senaste spelen. De skrattar väl snarare åt mig i så fall som inte kan göra det som de kan med sina datorer.

Sen går det att köra både windows och linux på en mac om man nu prompt skulle vilja det, men det är ju en annan femma.

Sen tycker jag nya musen ser rätt kul ut, men det känns som att det kommer helt nya okända handledsskador om folk ska sitta och sprattla med fingrarna till höger och vänster på det där sättet. Musarm gånger 10.

Instämmer i allt. Post-of-the-day!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Min erfarenhet är att entusiaster med windows är bra på hårdvara. De har järnkoll på minneshastigheten på ett 5870 kort, de vet vilken senaste beta biosen som är ute till deras moderkort, de laddar ner drivrutiner en kvart efter att företaget släppt dem, de vet när man ska defragga hårddisken, de vet hur man ska få självdestruktiva windows att funka utan ominstallation var 6e månad. De läser guider på forum om hur man volt-moddar sitt grafikkort, de sitter och startar om datorn 35 gånger en fredagskväll för att komma över 4 ghz överklock.

Jag skulle gissa att ovanstående stämmer helt eller delvis på de flesta på sweclockers forum. Hur kan någon tro att ni skulle vara målgruppen för apple?

Folk som kör mac å andra är enligt min erfarenhet antingen Svenssons eller proffs. Gemensamt för båda grupperna är att när de använder sin dator så är det för att få någonting gjort. De får inte ut något att tweaka bios för att kunna folda snabbare, deras datorer är inte försvällda tamagotchis som står på dygnet runt och loopar 3D mark. När Svensson ska betala räkningen eller kolla vädret eller maila chefen då skiter han i vad det sitter innanför skalet. Han bryr sig inte om ifall busshasigheten är si och så hög eller vad det är för latency på minnena. Han bryr sig om att mailet blir skickat, att räkningen blir betald. Tycker man som dator-galning-dygnet-runt människa att Svensson är en pantad noob på grund av detta så visst. Tänk på att det finns folk som inte lever för sin dator, de vill bara att när de väl använder skiten så ska den lyda order.

Macgrupp nummer två är proffsen och för dessa gäller samma sak. Det är lätt att sitta och yla om hur mycket billigare det är att bygga sin dator själv, att apple är hopplöst efter och inlåst och allt vad det är. Handen upp alla som betalar bolånet med hjälp av sin dator. Hand upp alla som har ett lån för den delen... Man kan inte sitta och slänga ur sig lösryckt kritik mot system där tillverkaren måste sätta sig in i och erbjuda lösningar för dessa människor också. Proffs har en ännu lägre tolerans för strul, skiten ska fungera. Jämt. Många som sysslar med mac har kreativa yrken. Inte sällan rör det sig om människor som inte i första hand är teknikintresserade, för dem är datorn som en hammare för snickaren. Jag har svårt att se två snickare stå och skrika åt varandra på en byggnadsställning att gummi runt handtaget är fan så mycket bättre än hårdplast. Vem bryr sig? Han som snickrar bäst han vinner, sen om han slår in spikarna med pannbenet eller sin Xycore Hammer5-eXtreme det kvittar.

Det jag har sett under den tid jag har använt mac och pc (1984 respektive 1993) är att på pc så är det mycket snack och lite bandy. Folk som tar hand om sin dator som om den vore ett konstverk men när det kommer till kritan så surfar de, kollar film och lirar crysis t ex. That's it. På macsidan så sitter folk och skapar, de knåpar musik, tecknar, klipper film, skriver böcker, redigerar bilder. Ofta med betydligt långsammare hårdvara eftersom en mac inte uppgraderas lika ofta. Den håller ett tag och kostar en del att byta så man kör på tills det inte går längre. I slutändan så tycker jag personligen att det är mer imponerande vad man skapar med datorn, resten kvittar egentligen. Sätta ihop en värsting-pc det kan vem som helst bara pengarna finns, likadant med mac. Har man råd så är det bara att köpa. Sen då? Jag ger mer cred till en snubbe med en 486a som gör en hitlåt med den än Rikeman som köper fetaste 8-core macen för att kunna scrolla mjukt i safari, och tvärt om förstås. Min pc är ett förvuxet playstation, det är det enda jag har den till. Jag kan inte klaga för den gör det jag förväntar mig av den, men jag skulle aldrig dissa en hel armada konstnärer och programmerare med mera på macsidan bara för att deras "rigg" inte fixar senaste spelen. De skrattar väl snarare åt mig i så fall som inte kan göra det som de kan med sina datorer.

Sen går det att köra både windows och linux på en mac om man nu prompt skulle vilja det, men det är ju en annan femma.

Sen tycker jag nya musen ser rätt kul ut, men det känns som att det kommer helt nya okända handledsskador om folk ska sitta och sprattla med fingrarna till höger och vänster på det där sättet. Musarm gånger 10.

Inte bara post of the day, eller post of the year.

Post of the macdel at sweclockers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Min erfarenhet är att entusiaster med windows är bra på hårdvara. De har järnkoll på minneshastigheten på ett 5870 kort, de vet vilken senaste beta biosen som är ute till deras moderkort, de laddar ner drivrutiner en kvart efter att företaget släppt dem, de vet när man ska defragga hårddisken, de vet hur man ska få självdestruktiva windows att funka utan ominstallation var 6e månad. De läser guider på forum om hur man volt-moddar sitt grafikkort, de sitter och startar om datorn 35 gånger en fredagskväll för att komma över 4 ghz överklock.

Jag skulle nog kunna klassas som Windows-entusiast. Däremot har jag aldrig överklockat i hela mitt liv och jag vet inte ens om min processor har rätt voltstyrka. Sedan har jag inte kört ett antivirus på två år, och defrags sker automatiskt i OS X så just defrags är inget riktigt argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga

fratey: Ja, du har faktiskt missat något då. Jag har ju jobbat med design i många år, först på PC och på senare år på Mac. I början är det jobbigare på Mac, OS X har andra kortkommandoknappar och det är jobbigt med alla "flytande" fönster när man är van med PC-gråa rutor bakom varje program. Men när man väl fått upp farten vill man aldrig gå tillbaka igen.

Det har gått ett år och jag känner fortfarande inte av den där effekten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga

Jag jobbar oftast med programmen Photoshop, Bridge, Flash, Dreamweaver, Mail, Spotify, Skype, Fotostation, Firefox, Safari, Ftp, Finder, Textredigerare, PC-emulator och OpenOffice öppna samtidigt på min iMac 20" 2.66Ghz Intel Core 2 Duo med 4 GB DDR2 installerat.

Jag jobbar med Photoshop, Illustrator, Dreamweaver, Cinema 4D, Rhinoceros, Foxit, Thunderbird, Sony Vegas, Foobar, Firefox, Opera (för kompatibilitet när jag jobbar med webdesign), Lightroom, VNC, FileZilla, ~10 Explorer-fönster, Notepad++, Microsoft Word, och sen diverse bakgrundsprogram som GDI++, SRS Audio Sandbox, Y'z shadow. Ibland allt samtidigt, på min dator med 2.66ghz Core i5-processor, 4 GB DDR3- RAM (som jag kan uppgradera till 8 för under 800 kronor, när jag köpte denna dator hade liknande uppgradering kostat 10 800 kronor om jag köpte en Mac), och snart inkommande HD5850 när jag ska spela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Det går dubbelt så fort att växla mellan fönster

Det finns inget som är dubbelt så snabbt som "ingen tid alls".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
man kan dra filer mellan programmen mycket enklare

Enklare jämfört med vad? Jag tror jag har fördelen med min 24"-skärm om vi ska snacka "screen real estate".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
och programmen låser sig nästan aldrig.

Inte ett enda program förutom Safari, en Apple-produkt, har hängt sig på min dator. Aldrig någonsin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Dock är en dröm jämfört med Windows aktivitetsfält. Dessa saker är ovärderliga när man jobbar.

Jag föredrar taskbar när jag ska arbeta med många problem, däremot har OS X några otroliga finesser som Exposé (som jag älskar).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Så testa, och du kommer inte ångra dig.

Redan gjort, jag ångrade mig definitivt inte. Skulle dock aldrig lägga ut 27 000 kronor för en stationär dator som kommer med 3 GB RAM som standard.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Något dödsskumt med nya iMac 24" var dock musen som har alldeles för låg dpi för skärmstorleken.... fick dra och dra och dra för att komma nånstans, och musacceleration var jag inte så hemskt intresserad av.

Den är i stort behov av uppdatering.

Din önskan är uppfylld, nu finns nya Apple Magic Mouse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Hade du haft större koll på hur en "Hackingtosh" verkligen är att använda så hade du också förstått att det är ett jäkla pillande med drivrutiner och uppdateringar då det enligt uppgift inte bara är att installera allt.

Beror helt och hållet på, är nästan som retail om man har exakt samma hårdvara.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Jag skulle nog kunna klassas som Windows-entusiast. Däremot har jag aldrig överklockat i hela mitt liv och jag vet inte ens om min processor har rätt voltstyrka. Sedan har jag inte kört ett antivirus på två år, och defrags sker automatiskt i OS X så just defrags är inget riktigt argument.

Redan gjort, jag ångrade mig definitivt inte. Skulle dock aldrig lägga ut 27 000 kronor för en stationär dator som kommer med 3 GB RAM som standard.

Beror helt och hållet på, är nästan som retail om man har exakt samma hårdvara.

Vad gör du på Sweclockers om du har så litet intresse av att överklocka? Det finns ju mer sidor än bara denna.

Men lägg ut 16500kr istället då? Eller 19500kr om du vill köra i5. 27 000kr datorn är ju inte den maskin de flesta behöver direkt..

Det är ju ändå lite fler skillnader än så, dels för att en riktig Mac är byggd för att fungera med OS X från första början, samt att den till skillnad från Hackintoshen är legal enligt Apple.

Permalänk
Avstängd

Kan vi inte bara sluta med dessa jävla jämförelser mellan Windows och MacOS nu? Det här är Sweclockers, vi gillar att överklocka, pilla med hårdvara, leka runt i registret, få ut varenda liten droppe prestanda ur systemet och nöjer oss inte med sämre. Det är väl rätt självklart att majoriteten här sitter med Windows, och de som inte gör det sitter väl för det mesta på Linux-distar och nördar sig som aldrig förr. Den lilla, lilla klick som sitter med Mac köper säkert dessa av en annan anledning. Det är bara att inse: MacOS fungerar. Det gör det det ska. Det är inte lika roligt, vi får inte peta på hårdvaran och vi kan glömma överklockningen, men det fungerar alltid.

Den här diskussionen har varit igång i flera ÅR, kan vi inte bara inse att det inte är svart mot vitt? Apple har sin målgrupp, Microsoft har sin och nördarnas nördar har Linux. Att det finns en gråskala i mitten som Microsoft och Apple slåss om, be it prylbögar eller vad som helst är inte så konstigt. Alla är inte helt sålda på ett företag utan väljer det som passar dem bäst, vare sig det är Windows eller Mac.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

P1nGviN:
Håller med. Båda har sina fördelar.

Både Dell, Sony och flera har bärbara datorer som är lika dyra. Ingen bryr i närheten av så mycket om deras modeller som när Apple kommer på tal. Apple kan verkligen skapa uppmärksamhets.

Så här muckar man gräl med ALLA i en sån här tråd.
"Min dator och operativ system är bäst"
Sedan vägrar man nämna ett ord om vilken sida man stödjer eller dator och operativ system man kör med.

Permalänk

Jag säger som Jeremy Clarkson säger om Frankrike;

"I love France. I adore France. It's the French that ruin it."

Ni kan ju gissa vad det blir på svenska med Frankrike utbytt mot Apple och Appleanvändare...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag säger som Jeremy Clarkson säger om Frankrike;

"I love France. I adore France. It's the French that ruin it."

Ni kan ju gissa vad det blir på svenska med Frankrike utbytt mot Apple och Appleanvändare...

Vad är felet på Apple-användarna menar du? Att de inte vill köra PC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad gör du på Sweclockers om du har så litet intresse av att överklocka? Det finns ju mer sidor än bara denna.

Först var det endast för köpråd, men sedan blev det mera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Men lägg ut 16500kr istället då? Eller 19500kr om du vill köra i5. 27 000kr datorn är ju inte den maskin de flesta behöver direkt..

27000-kronorsdatorn har fortfarande sämre prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149

Det är ju ändå lite fler skillnader än så, dels för att en riktig Mac är byggd för att fungera med OS X från första början, samt att den till skillnad från Hackintoshen är legal enligt Apple.

Många fungerande hackintoshes är byggda för att fungera med OS X från första början. Den sistnämnda regeln gäller inte i Europa.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad är felet på Apple-användarna menar du? Att de inte vill köra PC?

Dom kör ju PC?
Dom, jo - jag drar säkert alla över en kam..., är bland dom mest fanatiska användarna som finns. På gott och ont. Nu har ju faktiskt nivån varit fascinerande hög i den här tråden men i nästa så är det antagligen sämre ställt.

Inget för inget finns det ju spån till Windows/Linux-talibaner också. Speciellt dom som endast ser på prestanda/peng, värsta sorten.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Jag säger som Jeremy Clarkson säger om Frankrike;

"I love France. I adore France. It's the French that ruin it."

Ni kan ju gissa vad det blir på svenska med Frankrike utbytt mot Apple och Appleanvändare...

Jag älskar Apple och appleanvändare. Jag dyrkar Apple och appleanvändare. Det är fransmännen som förstör det.
(eller det kanske inte var så du menade?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
27000-kronorsdatorn har fortfarande sämre prestanda.

Men Mac Pro är också den Mac som har sämst value för pengarna. Det är ju bara populistiskt skrivet att jämföra med den, det lär finnas PC-burkar som också har dåligt value för pengarna. iMac är ändå den Mac som det säljs mest av och den är prisvärd.

Varför frågar du då om du missat något? Du har ju uppenbarligen testat själv. Sen är du nog ett undantag om du gillar att jobba med Windows startmenu och att växla mellan fönster på Windows istället för Dock och att växla mellan fönster på Mac. Jag har faktiskt ALDRIG hört någon som föredrar Windows när de väl testat OS X. Men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln.

Sen finns det inget i hela världen som sker på noll tid. Det inser du nog själv.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kan vi inte bara sluta med dessa jävla jämförelser mellan Windows och MacOS nu? Det här är Sweclockers, vi gillar att överklocka, pilla med hårdvara, leka runt i registret, få ut varenda liten droppe prestanda ur systemet och nöjer oss inte med sämre. Det är väl rätt självklart att majoriteten här sitter med Windows, och de som inte gör det sitter väl för det mesta på Linux-distar och nördar sig som aldrig förr. Den lilla, lilla klick som sitter med Mac köper säkert dessa av en annan anledning. Det är bara att inse: MacOS fungerar. Det gör det det ska. Det är inte lika roligt, vi får inte peta på hårdvaran och vi kan glömma överklockningen, men det fungerar alltid.

Den här diskussionen har varit igång i flera ÅR, kan vi inte bara inse att det inte är svart mot vitt? Apple har sin målgrupp, Microsoft har sin och nördarnas nördar har Linux. Att det finns en gråskala i mitten som Microsoft och Apple slåss om, be it prylbögar eller vad som helst är inte så konstigt. Alla är inte helt sålda på ett företag utan väljer det som passar dem bäst, vare sig det är Windows eller Mac.

Vi kan väl få snacka lite Mac i en tråd som handlar om en Macnyhet åtminstone. Nu tycker jag du är lite hård. Sen var det som vanligt en PC-nörd som började hela diskussionen.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Vi kan väl få snacka lite Mac i en tråd som handlar om en Macnyhet åtminstone. Nu tycker jag du är lite hård. Sen var det som vanligt en PC-nörd som började hela diskussionen.

Det är klart att man får diskutera Mac, men låt det hållas till Mac-prat. Dessa jämförelser med Windows leder aldrig fram till något annat än varningar och avstängningar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det är klart att man får diskutera Mac, men låt det hållas till Mac-prat. Dessa jämförelser med Windows leder aldrig fram till något annat än varningar och avstängningar.

Av någon konstig anledning så verkar jämförelser dock vara oundvikliga då det alltid är folk som undrar vad Macens fördelar är jämfört med PC-burkar. Men jag håller med om att dessa menlösa diskussioner gärna hade undvikits då de är just menlösa och inte leder någon vart. Man får testa själv helt enkelt om man vill veta.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Först var det endast för köpråd, men sedan blev det mera.

27000-kronorsdatorn har fortfarande sämre prestanda.

Många fungerande hackintoshes är byggda för att fungera med OS X från första början. Den sistnämnda regeln gäller inte i Europa.

Visa mig en fungerande hackingtosh som fungerar lika bra som en riktig Mac? Så Apple accepterar hackintoshes i europa? Källa tack. Vad jag vet så har Apple samma policy i hela världen. Läs om min fråga om den var oklar, jag frågade inte om vad rättsväsendet anser, utan Apple själva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Dom kör ju PC?
Dom, jo - jag drar säkert alla över en kam..., är bland dom mest fanatiska användarna som finns. På gott och ont. Nu har ju faktiskt nivån varit fascinerande hög i den här tråden men i nästa så är det antagligen sämre ställt.

Inget för inget finns det ju spån till Windows/Linux-talibaner också. Speciellt dom som endast ser på prestanda/peng, värsta sorten.

Att Mac och PC är så pass lik idag var ju underförstått, vi är ju Sweclockers medlemmar för böveln.

Jag kanske missat de "Mactalibaner" du stött på, själv tycker jag Windows-pirater ofta är väldigt extrema med sin övertygelse att Windows är det enda rätta, och sedan så piratar de licensen och tror att de ändå bidrar...!?

Gentooister är rätt extrema av sig med för den delen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Men Mac Pro är också den Mac som har sämst value för pengarna. Det är ju bara populistiskt skrivet att jämföra med den, det lär finnas PC-burkar som också har dåligt value för pengarna. iMac är ändå den Mac som det säljs mest av och den är prisvärd.

Jag tror inte en iMac passar mina behov om jag ska sitta och låta den rendera med Vray i 5 timmar om jag nu skulle behöva det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Varför frågar du då om du missat något? Du har ju uppenbarligen testat själv. Sen är du nog ett undantag om du gillar att jobba med Windows startmenu och att växla mellan fönster på Windows istället för Dock och att växla mellan fönster på Mac. Jag har faktiskt ALDRIG hört någon som föredrar Windows när de väl testat OS X. Men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln.

Berätta för mig varför OS X Cheetah är bättre än Windows XP. Om du vill får du sträcka dig till 10.1, till och med.

Anledningen till att jag frågar är att jag är en Mac-stereotyp i nästan alla attributer, men underligen nog inte upptäckt detta övertag med att designa på en Mac. Jag tvivlar på att den ens finns, för än så länge är ditt enda argument "de jag pratar om det med föredrar det".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Sen finns det inget i hela världen som sker på noll tid. Det inser du nog själv.

Vi säger så här - det finns inte en chans att din tabbning är "dubbelt så snabb" som min. Om möjligt är det nog åt andra hållet.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Jag tror inte en iMac passar mina behov om jag ska sitta och låta den rendera med Vray i 5 timmar om jag nu skulle behöva det.

Berätta för mig varför OS X Cheetah är bättre än Windows XP. Om du vill får du sträcka dig till 10.1, till och med.

Anledningen till att jag frågar är att jag är en Mac-stereotyp i nästan alla attributer, men underligen nog inte upptäckt detta övertag med att designa på en Mac. Jag tvivlar på att den ens finns, för än så länge är ditt enda argument "de jag pratar om det med föredrar det".

Vi säger så här - det finns inte en chans att din tabbning är "dubbelt så snabb" som min. Om möjligt är det nog åt andra hållet.

Jag tänker då inte slösa tid på att övertyga dig för du har ju redan bestämt dig vad du tycker. Sen kan man ju undra varför du inte använder en separat burk till enbart rendering. Förslagsvis en billig PC-burk. Hårdvara har alltid varit billigare till PC och kommer alltid att vara så länge marknaden är så mycket större. Ingen här säger något annat.

På Mac OS X tabbar man inte överhuvudtaget. Det räcker att klicka på fönstret bakom/bredvid så skiftar man program. Det är snabbare än att använda ALT+TAB x antal gånger eller att gå ner i Startmenyn och klicka på aktivt program. Ge dig.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Jag tänker då inte slösa tid på att övertyga dig för du har ju redan bestämt dig vad du tycker.

Skojar du? Detta säger du för att jag inte säger att OS X är bättre. Inte en enda gång har jag sagt att Windows är bättre, inte en enda gång har jag sagt att OS X är sämre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Sen kan man ju undra varför du inte använder en separat burk till enbart rendering.

Vill och vill - jag har inte råd, helt enkelt, så är det att vara fattig student.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga

På Mac OS X tabbar man inte överhuvudtaget. Det räcker att klicka på fönstret bakom/bredvid så skiftar man program.

Precis som på Windows, då. För övrigt finns tabbning i OS X med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Det är snabbare än att använda ALT+TAB x antal gånger eller att gå ner i Startmenyn och klicka på aktivt program. Ge dig.

Absolut inte, har man sexton lager med program går det inte alls fortare att "klicka på aktivt fönster" just på grund av att det inte kommer vara i förgrunden. I OS X använder jag Exposé, tabbar, eller använder docken för att komma åt det programmet som är längst bak, precis som i Windows (förutom Exposé, då, men detta går att fixa, absolut - Reflex Vision är näst intill lika bra som Exposé på OS X från egen erfarenhet)

Jag börjar egentligen tvivla på att du verkligen använder Mac själv utan helt enkelt försöker trolla för att få alla som föredrar Mac att se ut som talibaner. Jag hoppas att du inte beter dig så här mot folk du känner i verkligheten.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.