Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

när jag läste A kortet så började jag tänka på epa kortet

men nog skulle det vara skoj å ha det, dock inte råd men nån gång när man har ledsnat på att köra på endurohojen som jag köpte i somras å ja, jag håller till i skogen å inte på allmän väg

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BioCenter
Arius; SKa du köra upp för tung så måste du köra upp på något som är minst 750cc.
Bandit´en ska vara en trevlig hoj har jag hört. Inte provat en sådan själv än.

Nedanstående är bara en liten anekdot och inget vettigt inlägg

Eller göra som jag: boka för tung, komma med en 500cc och få för obegränsad ändå.
Visst, det ska inte gå. De tittar på registreringspapprena och när jag frågade fick jag som svar "det är inga problem att byta om man bokat för tung".
Måste blivit fel någonstans.

Visst, skit samma nu. Har haft kortet i 2 år till våren och kommer inte skaffa en tung hoj ändå

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BioCenter
Fullmoon: Är det en BMW K75? Mobbar alltid farsan för att hans hoj låter som ett rymdskepp från serien Jetsons.

Haha, fick lov att kolla upp hur det lät på youtube, lät ju som dem BMW som YA från Borlänge körde upp med, tragiskt pysande ljud. Själv dök man upp en MC som alla verkade älska ljudet ifrån. Mmmm
Har en Yamaha BT1100 "Bulldog"

Tog iaf Kortet i somras och det är det bästa jag gjort på senare år. Jag är snart fyllda 26 och det kom väl rätt lagom i tiden. Känner inte nån större risk för att köra ihjäl mig.

Vet att min MC-lärare sa att om jag hade kompisar som ville ta MC-kort så skulle dem göra det nu i år eller åtmindstone göra Teoriprovet innan 1 November för då skulle man slippa riskutbildningarna. Hur länge ett teoriprov räcker för MC vet jag dock ej.

För att göra kortet billigare så köpte jag min egen hoj innan jag började öva. Hade en gammal klasskompis som gärna blev min handledare varvid vi övade MYCKET på låg och högfartsbanan.
Jag sparade 200:- för varje lektion jag hade då jag körde på egen hoj.
Ett bekymmer var ju självklart att veta vad för hoj man skall ha innan man ens får provköra. Jag gillade ljudet, utseendet och priset på min Yamaha BT1100. Den var inte för sportig eller för klumpig med massa kåpor.
Att börja öva på en mc med 1100cm3 är kanske inte optimalt och min MC-lärare sa efter 2 lektioner att jag nog skulle köra med han egna Bandits nästa gång. Istället blev det hem å hårdträna mer med min polare och tillslut bemästrade jag lågfartsbanan (som var det stora problemet). MC-läraren blev positivt överraskad nästkommande lektion och sedan gick allt på en dans.
Fördelen med att öva på en egen "tyngre" tung hoj är att körskolornas MC sedan känns som en "moppe" (typ, men ni förstår).
En annan fördel med 1100cm3 var att jag skulle fått 50cm extra vid vändningen i lågfartsbanan pga tyngden. Dem 50cm hade jag ingen nytta till då jag hela tiden övat som att jag inte hade fått dem extra 50cm.

Kan berätta att jag var den enda i mitt "gäng" som klarade hög och lågfartsbanan perfekt. Detta medförde troligen att vägverkets uppkörningskontrollant hade större tro på att jag är färdig/mogen för mitt A-kort. Dem andra var han osäker på och skulle hålla extra koll på ute i trafiken. Så träna hög och lågfartsbana tills du klarar den som en barnlek. Tänk INTE "det här klarar jag förhoppningsvis" utan du ska kunna tänka "Inga problem, jag kör som jag gjort hemma".
På min uppkörning åkte jag både 10km för fort samt bröt mot högerregeln i ett bostadsområde.
Fartöverträdelsen sa kontrollanten bara att det kunde hända vem som helst, att man missar en skylt och följer framförvarande bil istället, vilken i sin tur åkte för fort.
Högerregeln såg han hur jag tydligt saktade in och rullade mycket sakta fram för att låta bilen till höger köra, vilket den inte gjorde, så efter djupt tittande på bilens förare så bestämde jag mig för att åka vidare. Korrekt tillvägagångssätt skulle varit att stanna och verkligen vänta tills den andra förstår att denne har rätt att köra enligt högerregeln. Situationen blev aldrig trafikfarlig, därför friade han mig samt att han tyckte att jag körde mycket bra under hela uppkörningen. Han ska ju kolla "hela" körningen dessutom och gör man ett fel så brukar dem ta med en i en liknande situation igen för att kolla hur man reagerar under den nya situationen.

Lycka till allihopa med MC-korten!
Tänk på att:
Att mötas i trafiken, är att skiljas utan att ha träffats

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Jag ska ta mckort så fort körskolorna börjar igen.

har bara provkört mc nåra enstaka gånger. kört moppe för 10 år sen.

hur mycke pengar tror ni ja behöver lägga ut på lektioner? har B-kort.

teorin fixar jag privat såklart.

sen blir de en Ducati monster.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00205/BIL-11...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
Jag ska ta mckort så fort körskolorna börjar igen.

har bara provkört mc nåra enstaka gånger. kört moppe för 10 år sen.

hur mycke pengar tror ni ja behöver lägga ut på lektioner? har B-kort.

teorin fixar jag privat såklart.

sen blir de en Ducati monster.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00205/BIL-11...

Om du inte har möjlighet att öva privat får du nog lägga minst 10000kr på lektioner.
Svårt att säga, jag övade privat kanske 30 timmar totalt och tog 3 lektioner (500kr för manöverbana + 3x1000kr lektioner).

Hade kört mycket moppe 6-7 år tidigare så det hade jag nog en hjälp utav.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Någon som har personlig erfarenhet kring Yamaha XJ6? Kan mycket väl bli en sådan jag köper till veckan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Någon som har personlig erfarenhet kring Yamaha XJ6? Kan mycket väl bli en sådan jag köper till veckan!

Nya eller gamla modellen?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ah det glömde jag, ledsen.. De nyare modellerna tänkte jag på. Den nakna.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla MC-vänner.
Jag håller på med A kort och planerar att ha det till våren 2010.
Jag har provat ut ställ och lite olika hjälmar.
Jag har köpt ryggskydd.
Jag har bokat intensivkurs, risk utbildningar.
Har köpt en MC bok...
Det är ungefär så långt jag har kommit i mitt A-kort.

Jag har tittat på lite olika hojjar.

KTM super motard 640 eller 690(med mod. dämpare), även kikat lite på ducati hypermotard
eller en streetfighter, kanske Kawasaki ER6n.
Just nu lutar det åt en streetfighter.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Intensivkurs.. Hur går det till? Är det som ett läger?
Har för mig att jag hört om det tidigare.

Vart ligger smärtgränsen prismässigt? På val av hoj dvs.

Ses ute på vägen 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Intensivkurs.. Hur går det till? Är det som ett läger?
Har för mig att jag hört om det tidigare.

Vart ligger smärtgränsen prismässigt? På val av hoj dvs.

Ses ute på vägen 2010

Man kör en helt vecka, både bana och trafik, när man tar en intensivkurs.
Priset är lite olika men jag ger runt 9000 för den jag ska gå.
Har dock inte kört innan så jag kommer boka in fler kurser samt att jag kommer övningsköra privat innan.

Alltså, smärtgränsen är ju olika från person till person och beror extremt mycket på vilken hoj man vill ha.
Men jag har räknat med att lägga 60 000 på en hoj iaf... kommer jag undan billigare så är det bra.

Men Ungefär såhär räknar jag....

Körkort: 20000-25000kr
Utrusning: 10000-15000kr
Hoj: 60000kr

Tyvärr kostar de där jävla riskutbildningarna nästan 5000kr.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Okej, intressant. Ska kolla upp det, torde vara värt det! Men det kostar en slant

Jo det är klart det är olika. Jag menade alltså vart din smärtgräns låg.

60.000 får du onekligen en mycket fin hoj för.
Den jag kikar på nu går loss på 59.900.

Köper du hojen efter eller före kortet?

Jag ska försöka minimera utgifterna för själva kortet så mycket som jag bara kan. Riskutbildningarna och tillkommande avgifter är ju såklart obligatoriskt, men sådant som körlektioner m.m kan man försöka undvika. Det blir till att nöta som satan privat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Ah det glömde jag, ledsen.. De nyare modellerna tänkte jag på. Den nakna.

Verkar vara en helt ok brukshoj. Inget krutpaket men som förstahoj är väl det bara positivt. Skaffa varianten med ABS om du har möjlighet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Okej, intressant. Ska kolla upp det, torde vara värt det! Men det kostar en slant

Jo det är klart det är olika. Jag menade alltså vart din smärtgräns låg.

60.000 får du onekligen en mycket fin hoj för.
Den jag kikar på nu går loss på 59.900.

Köper du hojen efter eller före kortet?

Jag ska försöka minimera utgifterna för själva kortet så mycket som jag bara kan. Riskutbildningarna och tillkommande avgifter är ju såklart obligatoriskt, men sådant som körlektioner m.m kan man försöka undvika. Det blir till att nöta som satan privat.

Ja, jag kommer köpa hoj innan jag tar kortet. Ska ju övningköra på en
Samt att det spelar ingen roll om jag får körkortet eller inte innan juni, för jag ska köra ner till lelle veckan på gottland, även om jag så ska övningköra dit.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Verkar vara en helt ok brukshoj. Inget krutpaket men som förstahoj är väl det bara positivt. Skaffa varianten med ABS om du har möjlighet.

Cheers for da input I kontrast till en Volvo 940 -92 kanske man kan anse det vara ett krutpaket ändå Glömde höra om det var ABS på den, men det känns tveksamt. Ska ner imorgon och prata med försäljaren.

Edit: Kör du själv Halogen? I så fall, vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Ja, jag kommer köpa hoj innan jag tar kortet. Ska ju övningköra på en
Samt att det spelar ingen roll om jag får körkortet eller inte innan juni, för jag ska köra ner till lelle veckan på gottland, även om jag så ska övningköra dit.

Jag tänkte bara om du hade tillgång till hoj annars. I bästa fall kanske du slipper lägga ut alltför mycket på lektioner m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Cheers for da input I kontrast till en Volvo 940 -92 kanske man kan anse det vara ett krutpaket ändå Glömde höra om det var ABS på den, men det känns tveksamt. Ska ner imorgon och prata med försäljaren.

Edit: Kör du själv Halogen? I så fall, vad?

Hehe, ja i kontrast till en 940 så är det närmast en månraket du köper. Du köper den ny från Yamaha eller? Isf borde det nästan gå att tjata sig till ABS med tanke på hur dåligt alla säljer nu för tiden...

Japp, jag har två faktiskt, en Aprilia RSV 1000 R och en Husaberg FE400. Finns bilder i "Bild på din MC"-tråden om du är intresserad.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Cheers for da input I kontrast till en Volvo 940 -92 kanske man kan anse det vara ett krutpaket ändå Glömde höra om det var ABS på den, men det känns tveksamt. Ska ner imorgon och prata med försäljaren.

Edit: Kör du själv Halogen? I så fall, vad?

Jag tänkte bara om du hade tillgång till hoj annars. I bästa fall kanske du slipper lägga ut alltför mycket på lektioner m.m.

Njao.. kanske kan låna en iof. Men det är ju tråkigt att "klota" med en kompis hoj. Nja.. man gör nog best i att köpa en egen eller ha bilskolans.
Blir så lätt skador på hojar känns det som.

Edit:
Nu har jag kikat lite mer på XJ6 och Gladius...
Måste säga att det är svårt att välja mellan XJ6, Gladius och ER6n

Vore kul att provköra alla.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Hehe, ja i kontrast till en 940 så är det närmast en månraket du köper. Du köper den ny från Yamaha eller? Isf borde det nästan gå att tjata sig till ABS med tanke på hur dåligt alla säljer nu för tiden...

Japp, jag har två faktiskt, en Aprilia RSV 1000 R och en Husaberg FE400. Finns bilder i "Bild på din MC"-tråden om du är intresserad.

Hahaha, skönt att höra 940 i all ära men Nja, Yamaha-Center, "demo" - den har gått 200 mil.. nedsatt 13.000. Tror icke den har ABS. Hur stor förlust är det för mig att inte ha ABS?

Var tvungen att kolla upp dom, och wow.. läcker Aprilia! Den måtte göra månen och tillbaka utan problem, no?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Njao.. kanske kan låna en iof. Men det är ju tråkigt att "klota" med en kompis hoj. Nja.. man gör nog best i att köpa en egen eller ha bilskolans.
Blir så lätt skador på hojar känns det som.

Edit:
Nu har jag kikat lite mer på XJ6 och Gladius...
Måste säga att det är svårt att välja mellan XJ6, Gladius och ER6n

Vore kul att provköra alla.

Jo helt klart. Tänkte bara om farsan eller dylikt hade en till hands Gladius tycker jag rent estetiskt ser fel ut..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Intensivkurs.. Hur går det till? Är det som ett läger?
Har för mig att jag hört om det tidigare.

Jag tog mitt A via intensivkurs, i Bollnäs av alla ställen. Föll sig så p.g.a. hastighetsskäl .. behövde kortet nuu!
Jag bor i småland så jag åkte upp en dag i förväg & tog in på hotell & lokaliserade körskolan.
Körskolan i Bollnäs, som heter "DRIVER" f.ö., har en övernattningslägenhet så det hade jag inte behövt, men jag valde att göra så.

(Jag hade dator med mig & behövde uppkopplingen på hotell, har inget mobilt bredband.)

Jag var redan klar med teorin, vilken jag hade "läst på egen hand" .. dra slutsatser själva.
Körde flera pass om dagen i tre dagar & sedan fick jag åka hem i brist på uppkörningstider.
Hojarna var Suzuki Bandit 600, borrade till 700cm3 & de var helt ok när insprutet var nyjusterat .. dvs ungefär två timmar en gång i veckan.
Såna här hojar tycker jag är alldeles för surriga .. 3-4000rpm på 6:an i .. 50km/h, liksom?
Sittställningen på dessa är lite sportig & har högt sittande fotpinnar. Lite hög tyngdpunkt för min smak. Tråkiga, faktiskt.

Det enda svåra som jag ser det var lågfartsbanan. Att lära handen hur man pumpar med kopplingen på rätt sätt & lagom mycket.
Då har jag ju förstås B-kort sedan många år & har trafikbiten s.a.s. gratis iom det.

Åkte upp igen efter nån vecka & körde en heldag innan uppkörningsdagen & även på morgonen innan uppkörningen.
Verkligen smidigt & snabbt. Mycket kompetent & trevlig personal i Bollnäs förresten.
Kostade runt 10k alltihop .. inklusive hotell, hade ju blivit mycket billigare i övernattningslägenheten.
Rekommenderar verkligen intensivkurs till dem som har råd & tid. Lättare att vara helfokuserad på annan ort än hemma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Ses ute på vägen 2010

Jag åker mycket på mina HD:s & vinkar alltid till mötande MC:s, så det är inte omöjligt alls.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Hahaha, skönt att höra 940 i all ära men Nja, Yamaha-Center, "demo" - den har gått 200 mil.. nedsatt 13.000. Tror icke den har ABS. Hur stor förlust är det för mig att inte ha ABS?

Var tvungen att kolla upp dom, och wow.. läcker Aprilia! Den måtte göra månen och tillbaka utan problem, no?

Jo helt klart. Tänkte bara om farsan eller dylikt hade en till hands Gladius tycker jag rent estetiskt ser fel ut..

Nix.. Ingen i den lilla släkt jag har är mc-frälst.
Kollegan har flera hojar. Men det känns bara dumt.

Ja, gladius ser lite konstig ut i fronten...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Hahaha, skönt att höra 940 i all ära men Nja, Yamaha-Center, "demo" - den har gått 200 mil.. nedsatt 13.000. Tror icke den har ABS. Hur stor förlust är det för mig att inte ha ABS?

Var tvungen att kolla upp dom, och wow.. läcker Aprilia! Den måtte göra månen och tillbaka utan problem, no?

Aha, demoex säger du. Blir nog svårt att få samma pris på en ny med ABS då ja, men man kan ju alltid försöka! Hur stor förlust det vore för dig att skaffa hoj utan ABS, tja, svårt att säga. Men ABS på mc är det största som hänt på säkerhetsområdet på många år och finns numera som tillval på i princip alla hojtyper, från sport till grus. Men det kostar extra, såklart, och får man en bra deal på en hoj utan ABS hade jag nog personligen tagit den...

Nja, till månen kommer man inte på en Aprilia. Tanklampan brukar tändas efter 20 mil om man fiskör, 17 om man brassar lite...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

NU HAR JAG KÖPT DEN! XJ6a, Gul/Svart -09a 200 mil..
Blidde ingen ABS, tyvärr. Får se till att klara mig!

Hur i helvete ska jag klara av att vänta till April nudå?? Va?? ;S;S

Hahah, men det förstår jag ju att det blir endel brassa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
NU HAR JAG KÖPT DEN! XJ6a, Gul/Svart -09a 200 mil..
Blidde ingen ABS, tyvärr. Får se till att klara mig!

Hur i helvete ska jag klara av att vänta till April nudå?? Va?? ;S;S

Hahah, men det förstår jag ju att det blir endel brassa

Grattis! Lätta biten avklarad då, se till att fixa kortet nu bara.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Man tackar Rider på den materiella lyckan just nu, kommer göra det ett tag till. Särskilt när jag inser att jag verkligen äger en motorcykel. Hehe

Kortet ska klaras med råge

Permalänk
Medlem

Finfint.. Grattis.

Köpte MC ställ idag. Lindstrands STR gortex liknande ställ. Kanon bra sitter det. Gav 5100kr
Även kikat på en Kawa 750 hehe

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Tackar

Haha, tro om det inte var "samma" jag provade ut? Nu blir jag fundersam Får återkomma om det.. Z750? Fruktansvärt fina om det är årsmodell -07 eller nyare. Känns dock som att försäkringspengen ligger på endel där.

Permalänk
Medlem

Japp, en Z750 -08 vill jag minnas.
Jo, det blir ju lite mer i försäkring. En kompis som råder mig till att köpa lite "mer" på en gång istället för att byta upp mig sen.
Jag har inte bestämt mig än, får se var det blir.
Ska slänga upp en bild på stället om jag lyckas ta någon bra eller hitta på nätet kanske.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Mycket läcker hoj Ja, har du pengarna för hoj och försäkring, så varför inte? Mm, släng upp någon bild om du hittar

Permalänk
Medlem

Grattis, Eldarion. Hoppas körglädjen träffar dig hårt.

Har kört en sväng på 6-7 mil idag. (26 nov!!).
Gjorde etapper på runt två mil med lite småärenden på varje stopp. Bara händerna som blev kalla, faktiskt.
Har 2 lager på benen & 3 på överkroppen. Ett rejält ryggskydd värmer också. Fleecefodrad Buff eller neoprenemask är nödvändigt - liksom bra handskar.
Jag kör öppen hjälm av princip, varandes i customlägret (HD). Jag har en "Arai" intregralhjälm som jag inte använder, alltså.

Vägen var fuktig & det drog upp mer skit på hojen än jag hade räknat med.
(Skiiit oxå, vattenslangen är ju bortburen för vintern & genomfrusen för länge sedan!)
Jag kommer att få träningsvärk av allt putsande .. "the curse of the chrome", typ.

Jag drog till mig massor av blickar i stan, fattas bara annat i slutet av november? Lite kul ändå.
Solen bländade mig lite på sista etappen, den står ju lågt så här sent .. på säsongen.

Jag har varit odelat positiv till nästan allt så här efter hojturen.
Då dras jag ändå med sviter efter antigrissprutan jag tog häromdagen. Det är inte illa ..
Att åka lite hoj ibland är nog det bästa som finns.

Kramas i trafiken. Vi ses.

Mvh /Perra

Permalänk
Medlem

Historiens fulaste dubbelpost.