Permalänk
Medlem

Överklockning 1156

Hej!

Nu har jag varit borta från hårdvaru-scenen några månader.
Jag är väldigt uttråkad och skulle vilja bygga en ny speldator som ska överklockas så mycket som möjligt med vanlig luftkylning.

Jag har redan en Thermalright TRUE Black som jag tänkte köpa s1156 BTK till.
Till denna har jag 2x120mm Scythe Kaze Ultra 3000rpm.
Dessa kontrolleras av en Scythe Kaze Master, dock så har jag märkt att båda två på hindrar luftflödet för mycket och den som då blir över är inte helt 100% som chassifläkt (funderar på att köpa en ny kylare till GFX och använda den där).
Fick även en ny WD BLACK 640GB leverad i torsdags från Inet. Inga fler diskar behövs, SSD anser jag vara alldeles för dyra.

Det jag har valt ut anses väl som något av det absolut bästa men t ex moderkort är overkill.
Så kan man få nära på samma prestanda billigare vore det uppskattat.
Kommer förmodligen inte köra SLI/CF utan ersätta med ett HD5***/GT300 när det behövs, använder mig av ett GTX260 så länge.
Hela poängen med bygget är överklockning av CPU/MEM.
Det jag behöver hjälp med är följande komponenter...

Chassi:
2 val, jag kommer byta detta vid inköp av nästa dator så något dyrare är inte nödvändigt.
Fractal Design Define R2
Cooler Master Dominator CM 690 Pure

Moderkort:
Detta måste det finnas ett vettigt alternativ.
Asus MAXIMUS III FORMULA

Processor:
Vad är det för skillnad mellan dessa? Har i7 860 HT och större buss?
Core i5 750
Core i7 860

Minne:
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR GT DHX

Nätagg:
Modulärt alternativ till detta?
Corsair HX 620W

Permalänk
Medlem

Om du ska hardcore-överklocka är Formulan nice. Annars kan du hoppa ner till Asus P7P55 som också ska vara schysst. Vad gäller cpuerna är det skillnaderna, det du skrev alltså.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900