Väldigt konstigt fel med Windows 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt fel med Windows 7 ultimate

Jag har stött på ett problem här. Hur gjorde ni när ni installerade Windows 7? Jag försökte göra som jag brukar göra med XP och bootade från skivan för att dels formatera bort XP och sen få in Windows 7. Detta gick inte då jag bootar från skivan får endast fram installationsbakgrunden och muspekaren men ingenting att klicka på?

Så jag installerade när jag var inne i XP och tog alternativet där man INTE uppgraderar sitt windows man redan har(som sagt, jag vill formatera). Men då lades gamla windows med tillhörande filer i old mappen och det blir ju ingen formatering.

Då tänkte jag att jag bootar från XP skivan, formaterar om och sen uppgraderar till Windows 7. Detta gick inte heller då den säger att min C: partion inte är kompatibel med XP.

Testade igen att boota från Windows 7 skivan, kanske hade det kommit fram lite alternativ nu när jag hade windows 7 på partionen? Men NEJ, det hade det inte. Fortfarande installationsbakgrund och inget att klicka på. Hur ska jag göra? Jag vill formatera bort hela C: partionen och installera ett fräscht Windows 7. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Permalänk

Det tar ju en liten stund innan installationsbilden kommer, sen är det bara att klicka på install now och vänta igen sen kom i mitt fall om jag inte minns fel en ruta där jag fick välja antingen x86 eller x64 och sen godkännande av licensavtal. Sen kommer det upp var man vill installera det hela och på samma ställe fanns det text "driver options" där kan man välja att formatera eller deleta och lite till, sen klickar man på vilken HDD det skall installeras på och sen sätter det igång.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

På vissa datorer kan det ta riktigt långt tid innan Installationsbilden kommer fram. Vi snackar om många minuter, man kan tro att det inte kommer hända något..men det är bara att vänta.
Jag hade samma sak på Vista och Win7 på min dator och en del andra jag installerat OS på.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
På vissa datorer kan det ta riktigt långt tid innan Installationsbilden kommer fram. Vi snackar om många minuter, man kan tro att det inte kommer hända något..men det är bara att vänta.
Jag hade samma sak på Vista och Win7 på min dator och en del andra jag installerat OS på.

Så jag ska prova vänta typ 30min? Vad ska jag max vänta?

Permalänk

Sätt igång det och glo på TV eller dra ut å handla? Så ser du om det är igång när du kommer tillbaka. 30min fördriver man lätt.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe_Nilsson
Sätt igång det och glo på TV eller dra ut å handla? Så ser du om det är igång när du kommer tillbaka. 30min fördriver man lätt.

Tack, nu funkar det felfritt Var bara tvungen vänta ett bra tag!

Permalänk

Hehe bra att det funkar nu då. Undra varför det ska ta sån tid för vissa datorer är för mig en gåta.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe_Nilsson
Hehe bra att det funkar nu då. Undra varför det ska ta sån tid för vissa datorer är för mig en gåta.

Samma här!

Permalänk
Medlem

Jag har åxå haft problem med trög och långsam installation av W7 från DVD skiva.

Nu har jag installerat W7 5 gånger med hjälp av USB minne och det fungerade utan problem och dessutom 3 gånger snabbare.

Senaste installationen använde jag Windows 7 USB DVD Download Tool http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool den är mycket lätt och snabb att använda.

Det man måste göra är att först överföra W7 ISO till USB minnet med hjälp av programmet och sedan starta om datorn med USB minnet i datorn och direkt vid start gå in i BIOS för att ändra boot ordningen så att USB minnet är Nr 1 som boot.

När installationen är nästan färdig så kommer det upp en meny som säger att datorn kommer att starta om efter 10 sekunder då måste man gå in i BIOS och ändra boot ordningen tillbaka till normala och ta bort USB minnet från datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

janee:
I vissa moderkort är det på ett annat ställ som ibland kallas "Hard disk boot priority" och finns i närheten av boot ordningen som man använder istället. Där väljer du vilken hårddisk eller USB minne som datorn ska starta. Du måste sätta in USB minnena (hårddiskarna) innan den syns i listan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
janee:
I vissa moderkort är det på ett annat ställ som ibland kallas "Hard disk boot priority" och finns i närheten av boot ordningen som man använder istället. Där väljer du vilken hårddisk eller USB minne som datorn ska starta. Du måste sätta in USB minnena (hårddiskarna) innan den syns i listan.

Okey, om jag förstår dig rätt så är principen densamma och att man måste ta bort USB minnet eller ändra tillbaka till normal boot ordning när menyn om att datorn startar om efter 10 sekunder, om man inte gör detta kommer helt ny installation att påbörjas.

Jag hoppas att jag har fattat det hela rätt, om jag har missuppfattat något så rätta mig gärna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanea
Så jag ska prova vänta typ 30min? Vad ska jag max vänta?

Tänkte "ägna frugan lite tid" men insåg att det skulle krävas mer tid än så, så jag fixade lite kaffe och en kanelbulle istället. Det var precis lagomt med tid....

Sen var det lika lång väntetid på andra skärmen men då fick man i alla fall reda på att den jobbade.