Permalänk
Medlem

Stationär elr bärbar? hjälp!?

Hejsan allihoppa,

Jag har sedan 7 år tillbaka haft stationär dator som har brukats till allt från plugg till spel & allmänt plojj. Och nu på senare tiden har jag blivit mer och mer intresserad att köpa mig en bärbar lekstation eftersom det hade varit utmärkt att ha med sig till skolan för att underlätta pluggandet och så slipper man ju släpa på så mycket när man lanar(A). Men jag har även stött på en del problem i och med det här med att byta till bärbar.

1. mitt första problem är att jag spelar väldigt mycket spel på fritiden, och WoW är väl det som är mest krävande av dem. Spelar även cs, L4D,nfs, Gta IV. och etc.

Jag sitter nu på en burk med:

Corsair Powersupply 550W
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 x2
XFX GeForce 8800GT 600M 512MB GDDR3
Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2

Och jag känner att mina dator klarar de flesta spelen alldeles galant. Men nu med tanke på ett byte till en bärbar vill jag ju fortfarande har möjligheten att fortsätta spela WoW(serious gamer!) och de mesta annat som komma skall.

Jag har kollat på bärbara som t.ex:

1. http://www.dustinhome.se/pd_5010364708.aspx? : 8000kr

2. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=479170 : 8000kr

3.http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498540 : 9000kr

2. Så jag undrar ju nu om ni som är erfarna kan komma med lite förslag och pointers
på vad man ska kolla efter, prisklasser, och vad som helt enkel behövs för att kunna klara de flesta spelen.

3. Min prisklass är väll ca 7000-9000 beroende på vad jag får för min gamla burk och lite så.

|update!|

Har precis suttit och nött runt lite på nätet och hittat:

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-vista-...

Tyckte jag så rätt bra ut, även kollat runt lite är på sweclockers och Prisjakt. Och mest hittat bra recensioner på det hela.

Alla svar och pointers uppskattas. Alla kommentarer bra som dåliga är välkomna.

MVH Thommy "Redface" Simonsson

Permalänk
Medlem

Bärbar är smidigare men du får absolut värdelös prestanda i spel för motsvarande pengar.

7-9k kan du förvisso få en bärbar som pallar wow utan ngra störe problem men du får brutalt mycket mer för pengarna om du köper en stationär och då kan du till och med köra på hyffsade inställningar i GTA IV.

Bygger du en matx dator är det inte heller allt för jobbigt att ta med sig den på lan heller.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaston85
Bärbar är smidigare men du får absolut värdelös prestanda i spel för motsvarande pengar.

7-9k kan du förvisso få en bärbar som pallar wow utan ngra störe problem men du får brutalt mycket mer för pengarna om du köper en stationär och då kan du till och med köra på hyffsade inställningar i GTA IV.

Bygger du en matx dator är det inte heller allt för jobbigt att ta med sig den på lan heller.

Jo det vet jag, men tanken var ju även att jag skulle kunna ta med mig den till skolan, underlättar ju en del och ger ju massa möjligheter till att göra roliga saker på rasterna, men är ju just prestadaden/priserna som jag blir tveksam på

Permalänk
Medlem

Min macbook pro 13" (köpt med studentrabatt för 10.795kr) tycker jag är en riktigt mysig dator som klarar av wow riktigt bra. Väldigt smidig dator med upp till 7h batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
Min macbook pro 13" (köpt med studentrabatt för 10.795kr) tycker jag är en riktigt mysig dator som klarar av wow riktigt bra. Väldigt smidig dator med upp till 7h batteritid.

Haha inget illa menat men usch för mac alltså, har aldrig redigt gillat det. så mac är redan ute ur mina tankar sen länge:P

Permalänk

Jag har faktiskt exakt funderat på detta, och jag har möjligheten, bara föräldrarna som ska tillåta att jag säljer den till en kompis >_> Och jag spelar typ bara CSS lite.

Men jag går ju fortfarande i 6an och behöver inte släpa den med mig nån gång.

Men annars så tycker jag såhär. WoW är ett spel som dom flesta datorerna ska klara på lägsta grafik åtminstånde, och om du behöver ta med dig datorn på ställen så är ju bärbar klart bra. Så om jag vore du, så skulle jag köpt en bärbar Möjligtvis kommer jag också göra det snart, hoppas jag.