Värt att uppgraderas? Ny GPU, CPU, MB och minne?

Permalänk

Värt att uppgraderas? Ny GPU, CPU, MB och minne?

Jag hade tänkt köpa lite nya datordelar då päronen ska till jänkarland imorgon där allt är billigare och skulle vara tacksam för lite tipps!

Mina nuvarande komponenter:

GPU - GeForce 8800 GTS 320MB

CPU - Intel core 2 Duo E6750 @2.66 GHz

Minne - 2x CORSAIR CM2X1024 - 6400 800mhz 1024MB - 2 GB

Moderkort - Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2

Vad anser ni bör uppgraderas i första hand? hade tänkt lira det nya CoD:MW2 och BFBC2. Jag behöver inte maxa grafiken när jag lirar utan klarar mig på med-high grafik. Jag lirar oftast på upplösningar som stödjer 75Hz för att det ska kännas så smooth som möjligt. Alltså 1024-768 eller 1280-1024.

Jag ska iaf köpa nytt grafikkort och har kollat in Radeon 4890 vilket inte är det nyaste men verkar starkt. Jag kollade också på AMD Phenom II X4 955 Black Edition. Men då måste jag köpa nytt moderkort då mitt nuvarande bara stödjer 775 socket(?).

Påverkar minnet prestandan på datorn mycket? tjänar man FPS i spel etc eller påverkar det bara hur många program man kan ha igång samtidigt? Bör jag i så fall köpa nya DDR3 minnen, eller bara köpa 2 likadana minnen som jag har?

Är det vettiga uppgraderingar eller är det bortkastade pengar?

Hade tänkt mig runt 4000-5000kr men då ska det vara väldigt prisvärdigt då jag känner att jag klarar mig hyfsat på det jag har.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Oavsett om du väljer att gå över på AM3 processorer eller på Core i5 så är det en ny sockel därmed nytt moderkort och ny processor, då båda nämnda stödjer DDR 3 minnen så lär det bli nya sådana också.

Alternativt köp nytt graffikkort men då lär du vilja ha ett i 5800-serien och de är nog oavsett vart du åker i världen just nu en bristvara...

Det finns högvis med trådar här i forumet om att uppgradera sin dator, surfa runt och läs på det är eg. det enda råd man kan ge...

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk

inte i dagsläget då det är brist på gkort, alltså Ati 5800 serien, annars kan du kan du köpa ett Ati 4870, men det är onödigt då du ändå kommer vilja ha Dx11 snart.. och uppgradera hela lådan kostar (som ovan inlägg beskriver)

Nej minne förbättrar inte spel-prestandan så mkt att de är värt att köpa till mer minne.. Annars kan det vara värt att göra det om datorn är seg och du har användning för dom..

Köp bättre kylare och lär dig överklocka kan vara ett billigt och bra alternativ..
Bästa rådet jag kan ge är att du köper en SSD eller två t.ex Intel X25 G2..