Permalänk

Råd kring HTPC-konfig

Blir galen, efter flera timmars läsande i trådar osv så blir jag inte klok på om jag ska bygga en burk baserad på ubuntu eller windows. Inte heller vilken låda eller spec. jag ska gå på. Om jag förstått det hela rätt så är blueray rätt kasst på ubuntu ännu (dåligt stöd), så därav faller det nog på en win-maskin.

Krav:
- Fjärrkontroll vara möjlig på ett eller annat sätt
- Bluerayspelare
- Kunna bygga ut för att i framtiden kunna stoppa i ett tvkort och ev spela in HD-material
- Kunna ta emot mtrl från min stationära, gärna över WAN-länk
- FullHD via HDMI till förstärkare och sedan tv.
- 7.1-ljud

Om något har konkreta tips o komma med så tas det tacksamt emot.

Permalänk

Mera läsning.
Tror jag kommer gå på en Ubuntu med XBMC ändå. Jag får väl göra någon dualboot så jag kan boota en windowspartion för att spela upp Bluerayskivor de gånger det blir aktuellt.

Permalänk

Har precis samma problem.
Om någon kunnig skulle kunna skriva fördelarna respektive nackdelarna med att köra XBMC under Ubuntu/Windows hade varit grymt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadowfire

- Kunna ta emot mtrl från min stationära, gärna över WAN-länk

WAN som i Internet? Eller menar du WLAN?

Om jag själv skulle bygga en HTPC i dagsläget skulle jag basera den på denna:
Zotac ION ITX A Series 330
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442781

tillsammans med en tyst 120mm-fläkt och lämpligt chassi.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
WAN som i Internet? Eller menar du WLAN?

Om jag själv skulle bygga en HTPC i dagsläget skulle jag basera den på denna:
Zotac ION ITX A Series 330
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442781

tillsammans med en tyst 120mm-fläkt och lämpligt chassi.

ah, L'et trillade bort, WLAN japp.

Har kikat på det där kortet o det är ju ok förutom att det inte stödjer inspelningsmöjligheter, så att bygga på det med ett tvkort för o spela in i HD-format är ju inte möjligt?

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en ny htpc och baserar den på Asus m3a78-t med en athlon II X4 620 med en Xigmatek S1284 kylare.. Ingen diskret lösning men billig (under 2000 för listade komponenter) om du har plats för ett rymligt chassi (atx, ej m-atx), integrerad HD3300-grafik med HDMI för ljud (7.1) och bild (1080p) och fullt stöd för dxva samtidigt som cpu:n är kraftig nog för de gånger dxva inte funkar.. ION-prylar i all ära men jag känner att det är lite risky vad gäller prestandan.. När nya filmen är felkodad och cpu måste kicka in blir det pannkaka och för små grejer som är svåra/omöjliga att bygga ut känns inte sådär "future proof".. Och youtube hd vill man ju köra på tv:n och där hjälper inte dxva..så det kan bli rätt tjurigt på en ION-burk.. Känns som att man med dem hela tiden måste anpassa användandet till vad burken klarar istället för att ha lite marginaler.. Rar-filen på 6gb man plockat hem ska ju inte på tittas på utan packas upp också..
Vad gäller wlan osv är det inte direkt knöligt att komplettera med det och moderkortet kommer med drivrutiner till båda windows och linux.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shadowfire
ah, L'et trillade bort, WLAN japp.

Har kikat på det där kortet o det är ju ok förutom att det inte stödjer inspelningsmöjligheter, så att bygga på det med ett tvkort för o spela in i HD-format är ju inte möjligt?

Det finns USB-anslutna "tv-kort".

Citat:

Vad gäller wlan osv är det inte direkt knöligt att komplettera med det och moderkortet kommer med drivrutiner till båda windows och linux.

Kan vara svårt att få plats med både tv-kort och WLAN-kort

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Detta moderkortet tycker jag verkar helt OK, här finns ju även en kortplats.

www.dustinhome.se/pd_5010368125.aspx?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround