Ang. Call of Duty 4 FPS drops.

Permalänk
Medlem

Ang. Call of Duty 4 FPS drops.

Tjenare.

På senaste tiden så har jag börjat få fps drops i Call of Duty 4..
Har aldrig haft detta problemet förr, så jag tänkte fråga här på SweClockers om någon vet vad problemet kan vara.

Har testat omformatera men det har inte hjälpt.
Kan det vara något med mitt internet som är felet? (med tanke på alla drop kommer i jämna mellanrum på lagometern)
Kan det vara att CPUn flaskhalsar? (känns konstigt i så fall, det var ju inga problem förr)

Tacksam för svar

Läs under för dator specs!

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde du något speciellt i samband med att problemet började? T ex nya drivrutiner, ny hårdvara, nytt OS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Gjorde du något speciellt i samband med att problemet började? T ex nya drivrutiner, ny hårdvara, nytt OS?

Det enda som är möjligt utav dom 3 är drivrutiner.
Men kan inte komma ihåg vad..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Det enda som är möjligt utav dom 3 är drivrutiner.
Men kan inte komma ihåg vad..

Okej, gå in i Nvidias kontrollpanel och kontrollera att inte "Ambient Occlusion" är aktiverat under 3D-inställningarna. Jag upptäckte för någon vecka sen att Ambient occlusion och CoD4 är en riktigt dålig kombination.

Permalänk
Medlem

Du beskriver inte hur ditt lagg artar sig, men jag gissar att du har samma som jag. Var tredje sekund får jag ett lagg på ett par tiondels sekunder under vilken tid hela spelet fryser. Detta kan tyckas vara en petitess men när man står och snipar eller hamnar i close combat med ett automatvapen och du hackar till i 1/3 sekund så har ditt sikte garanterat gått långt åt helsike.

Jag har googlat en hel del och hittat att PunkBuster är problemet. Kör jag på servrar utan PB slipper jag hacken. Jag provade att släpa över pb-mappen från en polares dator på vilken CoD fungerar perfekt. Det gick kanon, men jag blev kickad för att "pb is out of date". Jag uppdaterade det till senaste versionen och då var lagget tillbaka. Det är dock ett mysterium varför inte han får "pb is out of date"-varningar.

Mina spec:
Corsair HX 750W
ASUS P7P55D
Intel Core i5 2,66GHz (Noctua U12P)
4Gb Corsair XMS 1600MHz CL9
Gainward HD 4890 1Gb
Samsung Spinpoint F3 500Gb
ASUS Xonar D2

Permalänk
Medlem

jkrohn, ursäkta att jag inte beskrev det
Men hur som helst, jag har exakt samma problem som du har.

Ska testa om det är någon skillnad när jag spelar utan PB. Kan uppdatera efter jag testat!

widL, jag hittar inte "Ambient Occlusion" under Manage 3D Settings..
Kollat runt lite och hittade en printscreen på hur det såg ut för någon annan (På den bilden så var "Ambient Occlusion" ovanför "Anisotropic Filtering", men för mig finns det inget där)

Så här ser det ut för mig: http://data.fuskbugg.se/skalman01/3DSETTINGS.JPG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
jkrohn, ursäkta att jag inte beskrev det
Men hur som helst, jag har exakt samma problem som du har.

Ska testa om det är någon skillnad när jag spelar utan PB. Kan uppdatera efter jag testat!

widL, jag hittar inte "Ambient Occlusion" under Manage 3D Settings..
Kollat runt lite och hittade en printscreen på hur det såg ut för någon annan (På den bilden så var "Ambient Occlusion" ovanför "Anisotropic Filtering", men för mig finns det inget där)

Så här ser det ut för mig: http://data.fuskbugg.se/skalman01/3DSETTINGS.JPG

Jag kom precis på att det var nog bara för Vista och W7 som man kunde tvinga Ambient Occlusion. Jag har tyvärr inga fler idéer till dig, har spelat rätt mycket CoD4 men det har alltid funkat väldigt bra tekniskt.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag också spelat CoD4 sen dagen det släpptes och det är först nu detta skit har börjat hända.

Jaja, tack för hjälpen i alla fall! Får hoppas att någon annan har något svar.