Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
tack allihopa

Jo jag reagerade också på UDP delen, men enligt wikipedia länken List of TCP and UDP port numbers säger dom 80/TCP,UDP Hypertext Transfer Protocol (HTTP).

Därav UDP & TCP vid HTTP forwarden

Ska försöka skriva klart guiden imorgon med de sista delarna om jag lyckas hitta tiden

# Note that it is presently the policy of IANA to assign a single well-known # port number for both TCP and UDP; hence, most entries here have two entries # even if the protocol doesn't support UDP operations.

Det är bara för att undvika förvirring man gjort så, det finns ingen anledning att forwarda UDP på port 80 då det aldrig används.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

# Note that it is presently the policy of IANA to assign a single well-known # port number for both TCP and UDP; hence, most entries here have two entries # even if the protocol doesn't support UDP operations.

Det är bara för att undvika förvirring man gjort så, det finns ingen anledning att forwarda UDP på port 80 då det aldrig används.

Där ser man, well då ska jag fixa så det bara står tcp vid http forwarden.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har länge funderat hur man ska koppla för multiwan, måste jag ha en switch både före och efter pfsense-burken? Alltså en kabel från uttaget i väggen till switchen sen vidare med fem kablar in i datorn? Och sen en kabel ut till en switch/router som delar internet. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Har länge funderat hur man ska koppla för multiwan, måste jag ha en switch både före och efter pfsense-burken? Alltså en kabel från uttaget i väggen till switchen sen vidare med fem kablar in i datorn? Och sen en kabel ut till en switch/router som delar internet. Rätta mig om jag har fel

Du måste ha en switch/hub eller något liknande som gör så du kan dra 5 nätverkskablar till din pfsense router från bredbandsuttaget.
Därefter från LAN porten på pfsense burken behöver du också en switch om du nu har fler än en dator som behöver nätverk.

Ska ta och lägga in det i guiden för att tydliggöra

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Kanske borde köra openvpn för VPN tjänsten då den är betydligt säkrare om man använder PKI. Sedan är nog inte alla lika kåta på kryptering och säkerhet som jag.

Permalänk

najs!

Försökte med det här för något år sedan men fick det aldrig att funka
Men nu gick det mycket bättre, tusen tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Kanske borde köra openvpn för VPN tjänsten då den är betydligt säkrare om man använder PKI. Sedan är nog inte alla lika kåta på kryptering och säkerhet som jag.

Jag gjorde avvägningen mellan säkerhet och svårighetsgrad så därför föll det på PPTP istället för Open VPN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ares_Logoth
najs!

Försökte med det här för något år sedan men fick det aldrig att funka
Men nu gick det mycket bättre, tusen tack

tackar, kul att den hjälpte

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst guide.

Men det man saknar själv är ju en "firewall" med konfigurationsmöjligheter som denna fast med möjlighet att installera program också, typ ftp, webbserver (utöver den som admingränsnittet körs på) osv.
Antar att pfSense inte stödjer detta.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

satt och funderade om man skulle testa av en gammal burk som bara ligger och skräpar.. Men jag sitter på adsl och undrade då går de att göra ett ADSL2+ modem av en dator ? De skulle jag vara intresserad av !=) riktigt nice guide!=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Riktigt schysst guide.

Men det man saknar själv är ju en "firewall" med konfigurationsmöjligheter som denna fast med möjlighet att installera program också, typ ftp, webbserver (utöver den som admingränsnittet körs på) osv.
Antar att pfSense inte stödjer detta.

Då det i grunden är FreeBSD som körs kan du i stort sett lägga till såna tjänster genom terminalen, inget jag gjort själv dock.
Annars kan det vara smidigt att köra pfSense virtualiserat och något/några andra OS parallellt för web och sånt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beppothaking
satt och funderade om man skulle testa av en gammal burk som bara ligger och skräpar.. Men jag sitter på adsl och undrade då går de att göra ett ADSL2+ modem av en dator ? De skulle jag vara intresserad av !=) riktigt nice guide!=)

Lättast är nog om du har ett modem framför din pfSense burk, har du en router nu går det oftast att brygga denna så den endast agerar modem

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så var tre dualport nätverskort och två switchar beställda Blir förhoppningsvis mekning i helgen

Permalänk
Medlem

Bokmärkt

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Har testat pfsense förut men finns en sak som är av yttersta vikt!!!

Citat:

Disk
Minst 1GB hårddisk.

Jag skulle inte alls rekommendera hdd som läs/skriv källa pga storlek/ström/ljud å att den är opålitlig som start källa

Usb är att verkligen å rek 2gb klassen har jag läst till mig vara den bästa, då för stora usb stickor har problem med pfsense, samt 1gb kan bli för liten i längden

Bara göra conf färdig på sticka, spara sen på lämpligt medium (Dvd,annan usb)
ådu har en perfekt kopia vid ev problem.

+rep för utmärkt guide

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Vill bara upplysa om att pfSense 1.2.3 nu släppts :)!
http://blog.pfsense.org/?p=531

Nu måste jag ju uppdatera en stor del av guiden

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En grej du borde kanske ändra lite på är denna del:

CPU:
Bredbandshastighet:
· 6-8 Mb/s : 200 Mhz cpu
· 20-50 Mb/s : 400 Mhz - 600 Mhz
· 100 Mb/s: 700 Mhz – 1000Mhz
· 1 Gbit/s: 2.8 Ghz (läs mer under High Throughput Environments via länken nedan)
http://doc.pfSense.org/index.php/Ha...re_Requirements

När du använder 2 olika skrivsätt för bit så öppnar du för feltolkningar. Mb/s kommer många tolka som MB/s, så du kanske borde skriva Mbit/s på alla.

I övrigt en jäkligt najs guide Hoppas du tar hem pris!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Har testat pfsense förut men finns en sak som är av yttersta vikt!!!

Jag skulle inte alls rekommendera hdd som läs/skriv källa pga storlek/ström/ljud å att den är opålitlig som start källa

Usb är att verkligen å rek 2gb klassen har jag läst till mig vara den bästa, då för stora usb stickor har problem med pfsense, samt 1gb kan bli för liten i längden

Bara göra conf färdig på sticka, spara sen på lämpligt medium (Dvd,annan usb)
ådu har en perfekt kopia vid ev problem.

+rep för utmärkt guide

skrev till lite mer info om embedded versionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
En grej du borde kanske ändra lite på är denna del:

CPU:
Bredbandshastighet:
· 6-8 Mb/s : 200 Mhz cpu
· 20-50 Mb/s : 400 Mhz - 600 Mhz
· 100 Mb/s: 700 Mhz – 1000Mhz
· 1 Gbit/s: 2.8 Ghz (läs mer under High Throughput Environments via länken nedan)
http://doc.pfSense.org/index.php/Ha...re_Requirements

När du använder 2 olika skrivsätt för bit så öppnar du för feltolkningar. Mb/s kommer många tolka som MB/s, så du kanske borde skriva Mbit/s på alla.

I övrigt en jäkligt najs guide Hoppas du tar hem pris!

Fixat och tack

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det fungerar som så att pfSense balanserar lasten på varje nätverksport så att om WAN porten är hårt belastad så läggs nästa utgående anslutning på exempelvis OPT1 som inte är hårt belastad tills lasten är jämnt fördelad.

Lastbalanseringen är av typen round robin, dvs nästa anslutning läggs alltid på nästa interface i poolen. Ingen kontroll av belastning görs och individuella anslutningar flyttas aldrig mellan interfacen.

Att Bredbanskollen visar lägre hastighet med sticky connections på bör bero på att de använder flera parallella anslutningar när de testar, som då alla hamnar på samma interface.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Lastbalanseringen är av typen round robin, dvs nästa anslutning läggs alltid på nästa interface i poolen. Ingen kontroll av belastning görs och individuella anslutningar flyttas aldrig mellan interfacen.

Att Bredbanskollen visar lägre hastighet med sticky connections på bör bero på att de använder flera parallella anslutningar när de testar, som då alla hamnar på samma interface.

ojsan, jag hade fått för mig att pfsense lastbalanseringen delvis använde asymmetrisk lastbalansering. Men du har rätt det är bara ren round-robin, korrigerat

Angående bredbandskollen, testar jag och kollar vilka states som skapas så syns det tydligt att det går flera parallella anslutningar.
"This "sticky connection" will exist as long as there are states that refer to this connection."
Så kör man med stickey kommer allt till bredbandskollen gå via samma interface enda tills sista staten försvinner.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trevlig guide!

Men har ett litet problem med min FTP-server, när jag försöker nå den med min WAN ip eller med DynDNS hostnamn från det lokala nätverket så lyckas det inte.
I FileZilla får jag "Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande..." följt av t/o. Det får jag visserligen oavsett om server är på eller ej.

Det funkar dock alldeles utmärkt att nå FTPn på den externa adressen från datorer utanför det lokala nätverket (från WAN interfacet).

Ser du någon lösning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cooljmb
Trevlig guide!

Men har ett litet problem med min FTP-server, när jag försöker nå den med min WAN ip eller med DynDNS hostnamn från det lokala nätverket så lyckas det inte.
I FileZilla får jag "Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande..." följt av t/o. Det får jag visserligen oavsett om server är på eller ej.

Det funkar dock alldeles utmärkt att nå FTPn på den externa adressen från datorer utanför det lokala nätverket (från WAN interfacet).

Ser du någon lösning?

Om du ska ansluta till en FTP server som ligger på ditt lokala nätverk (lan) från en annan dator i ditt lokala nätverk så är det den interna ip-adressen i nätverket du ska använda och inte den externa.

säg att ftp servern körs på datorn med ip-addressen 192.168.1.31, då är det just denna ip du ska ansluta till i din ftp klient från datorer innanför nätverket.

Om du vill kunna skriva in ditt DynDNS hostname även lokalt och komma till ftp servern så kan du editera hosts filen (utgår från att du kör windows).
http://www.fpweb.net/support/managed-hosting/hostfile-editing...
där har du instruktioner om hur man gör det

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Har testat pfsense förut men finns en sak som är av yttersta vikt!!!

Jag skulle inte alls rekommendera hdd som läs/skriv källa pga storlek/ström/ljud å att den är opålitlig som start källa

Usb är att verkligen å rek 2gb klassen har jag läst till mig vara den bästa, då för stora usb stickor har problem med pfsense, samt 1gb kan bli för liten i längden

Bara göra conf färdig på sticka, spara sen på lämpligt medium (Dvd,annan usb)
ådu har en perfekt kopia vid ev problem.

+rep för utmärkt guide

eller ett Compact Flash-kort, finns billiga adaptrar på Tradera.

Annars en mycket bra guide Endosavian, bra att fler fått upp ögonen för pfSense. Enda problemet är att man aldrig kommer att bli nöjd med en vanlig konsumentrouter igen

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cooljmb
FTP-server, när jag försöker nå den med min WAN ip eller med DynDNS hostnamn från det lokala nätverket så lyckas det inte.

Ser du någon lösning?

Att slå på nat reflection under system->advanced kan också vara ett sätt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för hårdvara för era PfSenseburkar? Tittar efter ny hårdvara för att köra PfSense på som skall klara av 100Mbit-linan jag kommer få. Har sneglat på alixkorten, de är prisvärda men det verkar lite si och så med throughputen.

Ett sött litet strömsnåtl allt-i-ett-router-moderkort är det jag är ute efter.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Vad kör ni för hårdvara för era PfSenseburkar? Tittar efter ny hårdvara för att köra PfSense på som skall klara av 100Mbit-linan jag kommer få. Har sneglat på alixkorten, de är prisvärda men det verkar lite si och så med throughputen.

Ett sött litet strömsnåtl allt-i-ett-router-moderkort är det jag är ute efter.

Jag kör inte just pfSense utan ren FreeBSD men det är i stort sätt samma sak och en personlig favorit är Intel Atom(dual core varianten framförallt) moderkorten med Intel nätverkskort, jag gillar inte de integrerade realtek nätverkskorten, realtek kort fungerar väll okej på en vanlig arbets/surfdator men i en server så föredrar jag riktiga grejer.

Men som sagt stora fördelar med atomen är att den är liten, snabb, strömsnål och tyst. Jag brukar byta nordbryggekylaren till någon liten torn variant och köra med en noctua 120mm fläkt som är nästan helt tyst vilket funkar bra och stabilt 24/7. Du borde lätt kunna köra skrivare och filserver också med samma system då om du vill men en nackdel är att du bara har två sata portar och en pci port så du är något begränsad, externa USB diskar fungerar väll i nödfall men är knappast särskilt roliga i längden med deras låga hastighet.

Personligen skulle jag vilja ha ett större moderkort med en atom processor som har en mer ström effektiv och bättre nordbrygga, möjlighet för minst 2x2GB ram, fler pci porta och ev pci-e samt fler sata uttag. Eller något i den stilen men något som kan fungera som en mer komplett server som fortfarande är någorlunda billig och extremt strömsnål. Jag har letat en del men inte hittat något vettigt alternativ, hört en del om större atom kort men aldrig hittat dem men om någon vet något i den stilen som jag vill ha så skulle jag inte tacka nej till ett tips.

Förlåt att det blev ett lite långt och slarvigt inlägg, blir alltid så för mig om jag är trött när jag skriver av någon anledning, aja ska lägga mig nu.

Halv offtopic: Flogiston såg att du tänkt skaffa en Mac mini server, vet du hur mycket ström en sådan drar? De ser ju jävligt snygga ut, har tänkt mig att kanske skaffa en också men vet inte om jag ska ha en till server eller media center men om det blir server så lär jag inte köra mac os x server utan troligen FreeBSD istället.
Hel offtopci: Kör du Svorak på MacBooken? I sådant fall hur funkar det, har du ändrat knapparna eller sitter de kvar i qwerty layout? Tog det lång tid att vänja sig. A5 verkar ju riktigt najs och lär ju snabba upp kodandet. Problemet för mig har väll egentligen varit att alltid när jag har börjat prova så har folk i omgivningen som ska låna min dator klagat på att de inte klarar av att skriva och då har jag ändrat tillbaka till qwerty och sedan har jag aldrig riktigt orkat lära mig Dvorak, har du några tips på hur man ska gå tillväga ibörjan för att lära sig Dvorak eller Svorak eftersom att vi bor i Sverige. Jag skriver hyffsat snabbt Qwerty, sist jag testade mig i skolan för ung ett år sedan låg jag på 96 w/m men det känns som jag har blivit snabbare sedan dess har dock inte testat hastigheten sedan dess.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Massa quotad intressant text

Har du alltså hittat atomkort med intelnic? Annars så borde det räcka med riser och två intel 100Mbit Nic. Pci skall ju orkar driva genom 133MB/s dvs lite drygt 1Gbit/s. Trevligaste hade ju varit om det fanns cf-kortplats på den också. Fläktar vill jag gärna slippa.

Vad har du fått för strömförbrukring på ditt atomkort och vad har du för konfiguration på det?

Lite halvofftopicsvar:
Har inte kollat riktigt vad den drar. Men det är ju inget jättekraftigt nätagg till den. Det är ju i princip laptophårdvara. Du borde nog kunna hitta strömförbrukningstester på mac minin på nätet någonstans. Mac minin som jag vill ha kommer definitivt dra mindre ström än min nuvarande powermac dual g4.

Lite intressanta helofftopicsvar:
Låt dig inte avskräckas utav det jag skriver för det är helt klart värt att gå över till svorak.
Flytta inte om tangenterna, lägg en lapp printad med layouten vid sidan om tangentbordet eller lägg layouten som skrivbordsbakrund. Då lär du dig snabbast och korrekt att skriva med touchprincipen så att du får rätt fingersättning. Det tog mig kanske två veckor innan jag kunde skriva hjälpligt. Beror väl lite på hur ofta man skriver och hur ofta man håller på att hoppa tillbaka till qwerty för att man är lat och ohängiven att lära sig snabbt. När du väl börjar kunna skriva hjälpligt så kommer det snabbt kännas helt rätt med svorak och du kommer spy på qwertytangentbord så fort du ser dem. Kolla på http://aoeu.info eller irc.aoeu.info.
LYCKA TILL!

Ber om ursäkt att det mesta i inlägget blev offtopic.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Nej jag har inte hittat något atomkort med intelnic utan jag har ett pci nätverkskort nackdelen är dock att jag inte kan köra intelnic och ett sata kontroller kort på samma server och jag har inte hittat något atom kort med flera pci/pci-e portar, har hittat en del artiklar om det men aldrig hittat något faktiskt kort i handeln. CF plats kan du ganska lätt fixa genom en ide till CF adapter.

På min atomserver så kör jag 2x1,5TB hdd, Intel nic (kommer inte ihåg exakt modell) 2GB ram. Vet inte exakta strömförbrukningen men man märker skillnad mot min gamla stora Pentium 4 server, men om du endast ska ha den som router lär det ju räcka med ett atom kort,ram,ide-cf adapter,cf kort och typ någon dual intel nic.

Offtopic: Ok jag får väll ge mig fanken på att lära mig det och byta layouten på alla mina datorer jag använder dagligen och behöver någon låna min dator så får jag väll byta tillbaka temporärt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd

Hej. Jag ska sätta upp pfsense burk o ha som router. Det är en p3 700mhz me 384mb ram, inbyggt nätverkskort. Får 16/2 mbit.
Tänkte köpa följande delar för att göra den komplett:

Borde jag ta två nätverkskort ifall det där inbyggda är crap?
Annars, tror ni det är vettigt o prisvärt?

Är pfsense typ som ett operativsystem alltså?

<3 guiden

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hej. Jag ska sätta upp pfsense burk o ha som router. Det är en p3 700mhz me 384mb ram, inbyggt nätverkskort. Får 16/2 mbit.
Tänkte köpa följande delar för att göra den komplett:
http://i83.photobucket.com/albums/j291/sshaddoww/internets.pn...
Borde jag ta två nätverkskort ifall det där inbyggda är crap?
Annars, tror ni det är vettigt o prisvärt?

Är pfsense typ som ett operativsystem alltså?

<3 guiden

pfSense är ett operativsystem ja. Kopplar du in skärmen till pfsense-datorn kommer du enbart se terminal (visserligen med en basic meny för att ställa in nätverket).. Men du sköter den lämpligen via en webläsare på en annan dator i nätverket.. Det mesta går att göra den vägen..
Man kan även logga in på den via SSH och köra terminalen på en annan dator i nätverk.. vilket jag behövde göra för att uppgradera "firmware" nyligen..

Äldre moderkort hade ofta rätt bra nätverkskort förhållandevis.. Om du kan kolla upp så det är intel eller 3com chip på det inbyggda så är det ju lugnt.
Om det är något annat nätverkschip så funkar det säkert bra ändå, men det kan avlasta processorn olika mycket tex...

När det gäller switchen är jag lite ambivalent Det beror på ditt behov tror jag... I de allra flesta fall hade jag valt en vanlig gigabit-switch framför den där.. Men den är ju najs om LAN-datorerna inte ska snacka med varann, utan bara mot internet. Och då max 6 st LAN-datorer (känns lite tunnt ibland tycker jag själv)

Om du enbart ska köra trådlöst behöver du inte en switch..
Och ska du köra en på LAN och resten trådlöst kan du ju ha trådlösa på inbyggda nätverkskortet, och köra ett intel-kort för WAN och ett till för din LAN-dator...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hej. Jag ska sätta upp pfsense burk o ha som router. Det är en p3 700mhz me 384mb ram, inbyggt nätverkskort. Får 16/2 mbit.
Tänkte köpa följande delar för att göra den komplett:
http://i83.photobucket.com/albums/j291/sshaddoww/internets.pn...
Borde jag ta två nätverkskort ifall det där inbyggda är crap?
Annars, tror ni det är vettigt o prisvärt?

Är pfsense typ som ett operativsystem alltså?

<3 guiden

Den där accesspunkten använder endast 5Ghz, väldigt få enheter kommer kunna ansluta till den, om du inte tänkt köpa 5Ghz-adaptrar till alla datorer.

Det inbyggda kommer räcka för din lina oavsett hur skräpigt det är, kolla bara att det stöds av freebsd.

till sist, varför har du valt ett gigabit-nätverkskort och en 10/100 switch?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
varför har du valt ett gigabit-nätverkskort och en 10/100 switch?

Frågan är snarare varför inte? De är billiga och funkar även till bredbandet år 2029...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N