Victor 286 film

Permalänk
Medlem

Victor 286 film

Jag hade tråkigt så jag gjorde en film på min 286a som hamnat längst in under sängen. Hårddisken har ett speciellt ljud
http://www.youtube.com/watch?v=yxq6dVvOjXg

Permalänk
Medlem

Skoj , en liknande var min första pc... 4500 kr i början av 90 talet

//Goerana

Permalänk
Medlem

tycket uppstarten var lite slö kanske en ssd?

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Nej men 640k minne + 4Mb på expansionskort i en 286a tar lite tid om det var det du menade. Går att trycka i 16mb max i kortet så jag ska prova det sen nångång. Måste ju ta minst 5 minuter att komma förbi bios då

Permalänk
Medlem

Finns inget alternativ "skip memory testing when startup" i bios eller något liknande va?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

omg...back2basic och en massa härliga minnen utspelade sig revy i min hjärna :)..tack för lite nostalgi, det var trevligt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

pinsamt att den (väl inne i windows) är snabbare än en burk med Vista

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Nej det finns inget skip memorytest men 4mb är lite overkill i den men jag hade en hög med 1mb stickor liggandes så varför inte Synd bara att den kollosala hårddisken på 31mb är fylld så det inte får plats fler spel

Permalänk
Medlem

Mycket tjusigt. hårddisken och tangentbordet ger ifrån sig mycket behagliga ljud

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag hittade inte adaptern annars hade det suttit ett IBM model M istället för commodoren

Permalänk
Medlem

Haha nice :D. Vi hade en sån i min familj.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem

Haha, "park", den kommer man ju ihåg.

Skönt filmklipp.

Permalänk
Avstängd

"Park" är inte nödvändigt innan avstängning. Bara om datorn ska transporteras är det egentligen nödvändigt och redan på den tiden var det många hårddiskar som automatparkerades.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid park på mina gamla häckar då man aldrig vet om dom ska flyttas runt lite innan nästa start. Har iofs kånkat runt den förut innan jag visste att den inte parkerade armen utan skador men det är lite onödigt att riskera att förstöra en 22 år gammal disk som fungerar perfekt utan defekter

Jag betvivlar att en 31mb kyocera har autopark.

Permalänk
Medlem

Ah, det var länge sen man hörde ett sånt hårddiskljud. Verkligen hög nostalgi på bara det.

4 meg i en 286, ganska hårt. Jag hade 1 meg i min 286'a på tiden det begav sig, samt hela 20 megabyte hårddisk. Det var tider det...

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Expantionskortet klarar 16mb minne så det ska givetvis provas

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl kunna passa på att berätta om historien om den.
Den har stått undanställd i ett hörn i skolan länge och jag hade sneglat länge på den. En dag hade dom börjat städa undan allt skrot som fanns där inne och victorn fanns med i högen. Jag skulle precis med bussen och jag frågade om den och det var bara att plocka.
Dessvärre hann jag inte få med mej victorskärmen och tangentbordet som var borta nästa dag. Men jag är glad enbart för datorn

Den har nog ända sen början stått i våran elsal och varit övningsdator för plc-programmering och larm-programmering då hårddisken är fylld med såna program.
De sista filerna som blivit skapade är från 1994 så då blev den troligtvis ersatt av Pentiumdatorn som gjorde den sällskap i skräphögen

Nästa film blir nog på min Compaq 486 macintoshkopia men det blir nästa gång jag är sjuk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Nej men 640k minne + 4Mb på expansionskort i en 286a tar lite tid om det var det du menade. Går att trycka i 16mb max i kortet så jag ska prova det sen nångång. Måste ju ta minst 5 minuter att komma förbi bios då

Kunde man inte trycka "esc" för att skippa minnestesten? Skönt ljud i hårddisken förresten, påminner om en brunstig kalkon

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

Nej det fungerar inte på de här gamla relikerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Synd bara att den kollosala hårddisken på 31mb är fylld så det inte får plats fler spel

Ursäkta om jag gör reklam för konkurrerande verksamhet/forum, men på Vintage Computer Forum har några personer utvecklat XT-IDE, alltså ett IDE-gränssnitt på 8-bit ISA-buss som ska fungera med allt från IBM PC/XT och framåt. Eftersom du har en 286 med 16-bitars ISA-platser skulle ett "vanligt" IDE-gränssnitt fungera om du har turen att hitta ett kort - de är inte helt vanliga. SCSI-gränssnitt kan också vara ett alternativ, men det verkar nästan lika besvärligt att få att fungera att boota från som den MFM/RLL-hårddisk du förmodligen har redan idag.

XT-IDE kommer i första hand att säljas i kit-form för $30. Det innebär att man får löda ihop det själv, men det erbjuds även färdigbyggda kort för $40. Jag förmodar att på ett forum som SweClockers är folk inte rädda för lödpennor och hembyggen? Nåväl, om det finns något intresse för XT-IDE kan ni läsa och beställa genom att fylla på det öppna kalkylbladet som anges i det länkade inlägget.

Förresten, har din Victor 286 en bussmus modell mini-DIN? Kontakten ser förmodligen ut som en PS/2 men är alltså en bussmus till PC (snarlik funktion som en Amiga-mus). Jag äger en Victor Vicki, en 7,16 MHz 8088 med tre 8-bit ISA-platser och 512K minne, går att uppgradera till 640K. Den har en tom sockel där man ska placera ett s.k. musinterface. Handboken beskriver hur man ska sätta dit kretsen men inte vad den består av. Det verkar inte vara någon 8087 matteprocessor, men kanske är en EPROM av något slag. Jag har inte kollat vart ledningarna går. Min tanke var att om din 286 har samma slags bussmus kanske det sitter en mystisk krets inuti som du kunde kolla upp. Enligt uppgift ska åtminstone modellen VPII286 haft samma mus, men den ska inte blandas ihop med VPII eller VP286.

Jag har ju inget större behov av mus på min XT-klon och äger inte ens en passande bussmus men det vore kul att få klarhet i vad den saknade kretsen ska vara.

Permalänk
Medlem

Inte PS2 iallafall men den heter Microsoft InPort och är en bussmus. Har tyvärr ingen sån mus men ska nog prova att rota tag på en sån.

Ska gräva fram den och kolla om jag ser vad det sitter för chip i den

Förövrigt så är alla ISAkortsplatser upptagna med HDD kontroller, VGA grafikkort, något 8bit adapterkort och expantionskortet med 4mb minne.
8-bitskortet ska bytas mot ett nätverkskort när jag kommer över ett sånt och det finns ju disketter
Finns inbyggt EGA grafik i den men har ingen sån skärm

Permalänk
Medlem

Coolt, det var precis ett sådant uttag jag menade. Kretsen inuti datorn bör vara en rätt stor, 28-pin eller så som kanske sitter lite för sig själv.

Jag har eventuellt ett extra ISA nätverkskort. Eftersom du har en 286 lär det fungera med i stort sätt vilket kort som helst, t.ex. de supervanliga 3Com EtherLink III. De korten går tyvärr inte på min 8088, om jag minns rätt behövs minst en 286 även för att använda kortet i 8-bitarsläge.

Jag har också en kombinerad MDA/EGA-artad skärm.. eller i alla fall tror jag att den skulle klara EGA. Den klarar HCGA (?) + C128 RGBI i alla fall. Men den skärmen behöver jag förstås för eget syfte.

Permalänk
Medlem

Menar du att ett vanligt etherlink III skulle fungera fast det blir en del av det över. Fungerade visserligen i PS/2an men den har ju microchannel. Är bara en halvlängdsplats över i datorn.
Har högvis med etherlink IIIor

Permalänk
Medlem

Hm, ok. Jag vet inte hur många 8 respektive 16-bitarsplatser du har i din V286.

Citat:

Från EtherLink III driver README.TXT
Q: Can a 3C509B NIC be installed in an 8 bit slot?

A: Yes. The 3C509B NIC can be installed in any 8-bit slot. However, the
3c509B will only work in a computer with a 286 or higher processor.

Möjligen behöver du köra något konfigurationsprogram för att sparka igång det i åttabitarsläge. Så lycka till med nätverksinstallationen.

Permalänk
Medlem

Fränt
Har tre 16bit och en 8bit plats så nu har det mystiska kortet åkt ur till förmån för ett 3c509b-tp med rj45 och aui

Angående chippet till musen så finns det två stora socklar bredvid kontakterna och en är tom och i botten står det "port chip".
Men eftersom uttaget finns där så måste det ju fungera.
Det andra heter Mitsubishi M5L8042-140P och har 40 ben och borde då höra till musen eller kanske högtalaren? Jag inte kan följa ledningsbanorna för dom ligger på undersidan =/
Jag kan kolla upp det lite bättre senare för jag lär ur med moderkortet och byta batteri inom en snar framtid innan det läcker.

Förövrigt så är ALLT hålmonterat dvs inga ytmonterade motstånd eller liknande

Edit: Och den har en knapp på baksidan för klockningen, 8 eller 10Mhz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Underbart ljud..

Det tog mig tillbaka till datasalen, fjärde året på gymnasiet, där vi hade dessa helt nya moderna monster (Jupp, jag ÄR så gammal så man gick 4 år på gymnasiets tekniska linje) där man satt med turbo pascal 5 och programmerade så svetten lackade när Lunkan (läraren) kom in i salen och sa "Nu kör vi" och slog in nödstoppsknappen så all ström försvann..

Vilka nintendoreflexer man hade till F2 knappen på den tiden..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Ha!Ha! Dom där gamla motorerna i diskarna fick dom att låta som rena morsekoden.

Ljuvlig musik ju, rena dator bethoven!

Jag har startat upp min gammla P1 100mhz med 64 mb ram ikväll..det liger win98 på den atm men jag vill göra nått kul..
xubuntu ville inte starta ifrån skivan =/

Hittade datorn i en container ibland massa annan el skrot inte ett fel på den tom hårddisken var utan fel, ibland har man tur En sån gick loss på 10k för 11-12 årsen

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Nog är det trivsam musik allt, annat mot dagens ylande 7200 varvare
OT: Ser att du också prenumererar på davidsfarm på youtube om det var du som kommenterade

Permalänk
Medlem

de va länge sedan man hörde dom ljuden:P så lite problem man hade med sina datorer på den tiden,, när man körde 3,11 så funkade datorn:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra