Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
XFX säger 850 watt men det är nog ganska överdrivet.

Vad bra, har kollat på Corsairs 850w men man vill ju inte ligga på gränsen hela tiden, kommer först köpa 1 så snart som möjligt, sen ett nytt när det känns att det behövs så vill slippa köpa ett nytt agg sen!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Nah
http://www.theinquirer.net/inquirer/review/1560385/intel-core...
Det där är iofs intel i7 870 och inte 860 men, amd ligger långt efter i överklockningen där.

Både amd's bästa och intel's olika processorer är bra val men jag anser att intel är stabilare och vi vet att intel har överhanden på marknaden så det känns som ett mer framtidssäkert val när man vill uppgradera.

Dock så släpper både intel och amd nya kretsar 2011 och då vet man inte om köpen man gjort nu är bra om ett år så det är ju ett svårt val. I alla fall mellan p55 och x58 tycker jag. p55 för bra prestanda / pris nu men x58 för att det eventuellt är framtidssäkert, samt att x58 är bättre om man är beredd att betala för det.

http://tech.icrontic.com/article/making-sense-of-lynnfield-is...

Jag kanske kollade dåligt men jag såg inge resultat från ingame i dina tester utan mest 3dmark.

Här har vi ett test med amd phenom mot core i7 950 tillsammans med en 5870 gpu.

Prisskillnaden vet vi redan om mellan cpuerna.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.253738/sa-bra-ar-radeon-hd...

Det är inte annat än att man blir imponerad utav amdn som ofta sätter den betydligt dyrare inteln på sin plats.

Båda cpuerna körs på stock hastighet.

Du får nog se dig besegrad i den här diskutionen IceDread.
Intel är ett bra val, men inte till spel.

EDIT:

Sen kan vi ju ta upp vad som är mest framtidsäkert.

Intel som har 3 plattformar eller amd som har en.
Vilken kommer intel satsa mest på?
När kommer vi börja se flaskhals på att inte ha full bandbredd pci linorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
Jag kanske kollade dåligt men jag såg inge resultat från ingame i dina tester utan mest 3dmark.

Här har vi ett test med amd phenom mot core i7 950 tillsammans med en 5870 gpu.

Prisskillnaden vet vi redan om mellan cpuerna.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.253738/sa-bra-ar-radeon-hd...

Det är inte annat än att man blir imponerad utav amdn som ofta sätter den betydligt dyrare inteln på sin plats.

Båda cpuerna körs på stock hastighet.

Men om man lägger Processorerna på samma klockfrekvens.
Så får du se på andra bullar. Då tar Intel hem segern.
Ska hitta en länk bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Men om man lägger Processorerna på samma klockfrekvens.
Så får du se på andra bullar. Då tar Intel hem segern.
Ska hitta en länk bara.

Tydligen inte?

Kom ihåg att det är tillsammans med en rv870 gpu vi jämför nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Fortsätt ljug för dig själv, det är nog bra för dig, eller se lite tester

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3641&p=7

kika lite på de andra sidorna också, amd's bästa cpu ser ut att ligga ett år efter i7 860.

Och, sen när kostar ett bra intel p55 mobo 1k mer än ett amd mobo? tsk tsk

http://images.anandtech.com/graphs/corei7860_091709181820/200...

Haha alltså du e lite lustig. Du postar ett testresultat där det är solklart att något gått fel eftersom 965be presterar jättebra i dom alla de övriga testerna men inte på just den du postade.

Övriga tester hos anandtech i7 vs 965be.

Fallout 3: 2,9 fps lägre för 965be.
Left 4 dead: 6,6 fps lägre för 965be.
Crysis warhead: 5,6 fps lägre för 965be.

Alla tester gav 80+ fps average vilket är mer än skärmen klarar av att visa.

Dessutom är 965be oklockad i anandtechs test vilket är absurt eftersom du enkelt kan klocka den till 3,7ghz genom att höja den olåsta multipliern.

Samma test fast hos legionhardware: http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=20

i alla övriga benchmarks så får ju 965be runt 5 max 10 fps mindre än en i7 975 ( bästa pris 8 839:- inkl frakt från JME data )

Läs sidan jag länkade till ( http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=15 )

Läs alla tester, så ser du vad som gäller, ingenting annat.

1920x1200 eller 2560x1600 + max quality är dom enda upplösningarna som är intressanta, inget annat.

Annars kan man ju nämna att ett gtx295 är ett jättebra kort för det presterar t.o.m bättre än 5970 i 1280x1024 i vissa spel, jag spelar dock inte i den upplösningen o zippar inte rarfiler heller särskilt ofta så ja, jag sparar helre 2000 spänn o kör amd för exakt samma prestanda i spel eller extremt marginellt sämre.

Intel är dagens nvidia, dom lägger till en massa skitfunktioner i processorerna som inte boostar spel men som gör att du kan zippa filer skit fort. Knappast värt o betala för.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är rätt avis på er som har 5970! vill med ha!, Fast tror jag väntar tills de kommer ett 5870x2

Det ska väl komma va?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Måste säga att jag är rätt avis på er som har 5970! vill med ha!, Fast tror jag väntar tills de kommer ett 5870x2

Det ska väl komma va?

Nej, för 5970 är just detta kort, så då lär du få vänta lääänngggeee

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
Måste säga att jag är rätt avis på er som har 5970! vill med ha!, Fast tror jag väntar tills de kommer ett 5870x2

Det ska väl komma va?

Dom bytte namnet på 5870x2. 5970 är 5870x2.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
Jag kanske kollade dåligt men jag såg inge resultat från ingame i dina tester utan mest 3dmark.

Här har vi ett test med amd phenom mot core i7 950 tillsammans med en 5870 gpu.

Prisskillnaden vet vi redan om mellan cpuerna.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.253738/sa-bra-ar-radeon-hd...

Det är inte annat än att man blir imponerad utav amdn som ofta sätter den betydligt dyrare inteln på sin plats.

Båda cpuerna körs på stock hastighet.

Du får nog se dig besegrad i den här diskutionen IceDread.
Intel är ett bra val, men inte till spel.

EDIT:

Sen kan vi ju ta upp vad som är mest framtidsäkert.

Intel som har 3 plattformar eller amd som har en.
Vilken kommer intel satsa mest på?
När kommer vi börja se flaskhals på att inte ha full bandbredd pci linorna?

Haha, kolla SweC egna CPU-test bläddra ner lite för att se prestandan i spel:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

I5:an är inte så dyr om man jämför mot t ex 965:an med tanke på att den presterar bättre trots att 965:an ligger på 3,4GHz och i5:an på 2,66GHz.. det säger ju lite om prestandan... sen finns det billiga moderkort och minnen till i5, bara några hundra dyrare med ett i5-system. framtidssäkrare med sockel 1156 också.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Haha, kolla SweC egna CPU-test bläddra ner lite för att se prestandan i spel:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

I5:an är inte så dyr om man jämför mot t ex 965:an med tanke på att den presterar bättre trots att 965:an ligger på 3,4GHz och i5:an på 2,66GHz.. det säger ju lite om prestandan... sen finns det billiga moderkort och minnen till i5, bara några hundra dyrare med ett i5-system. framtidssäkrare med sockel 1156 också.

Framtidssäkrare än vad? s1366 eller AM3?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Haha, kolla SweC egna CPU-test bläddra ner lite för att se prestandan i spel:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

I5:an är inte så dyr om man jämför mot t ex 965:an med tanke på att den presterar bättre trots att 965:an ligger på 3,4GHz och i5:an på 2,66GHz.. det säger ju lite om prestandan... sen finns det billiga moderkort och minnen till i5, bara några hundra dyrare med ett i5-system. framtidssäkrare med sockel 1156 också.

AMDs nästa processorgenerationer för 2010-2011 ska ju oxå vara AM3 vad jag vet så jag förstår inte vad du menar med mer framtidssäkert.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
finns ingen som märker skillnaden mellan ett par fps på den nivån.
gör blindtest och svaret är givet.

hårdvaran vare sig amd/Intel börjar mest bli efter 4 kärnor och överklockning en fight med priset och funktioner.

5970 är dock ett ypperligt kort.

Jag argumenterar inte för att i7 skulle vara överlägset Phenom II om man bara spelar, däremot tycker jag tivook kan försöka hålla sig till topic och inte börja hacka på folk så fort han ser en Intel i kundvagnen.. Om man bara spelar och inte har intresse av att överklocka tycker jag en PhII 955 / 965 är ett väldigt bra och prisvärt val.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jag argumenterar inte för att i7 skulle vara överlägset Phenom II om man bara spelar, däremot tycker jag tivook kan försöka hålla sig till topic och inte börja hacka på folk så fort han ser en Intel i kundvagnen.. Om man bara spelar och inte har intresse av att överklocka tycker jag en PhII 955 / 965 är ett väldigt bra och prisvärt val.

Frågade bara varför han hade det eftersom många verkar tro att intel e så jäävla bra när det är långt ifrån sanningen. här på sweclockers brukar man ju inte hänga om man sysslar med att zippa filer o encoda videos osv vilket är det som intel verkligen sticker ut på, inte gaming biten.

Finns MÅNGA tusenlappar o spara på att upplysa sig själv lite.

Man kan väl vara lite lustig o säga att folk som köper intel inte har tillräckligt mycket "intel" om vad som presterar bäst när det gäller spel.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Frågade bara varför han hade det eftersom många verkar tro att intel e så jäävla bra när det är långt ifrån sanningen. här på sweclockers brukar man ju inte hänga om man sysslar med att zippa filer o encoda videos osv vilket är det som intel verkligen sticker ut på, inte gaming biten.

Finns MÅNGA tusenlappar o spara på att upplysa sig själv lite.

Tiv

Jasså

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Frågade bara varför han hade det eftersom många verkar tro att intel e så jäävla bra när det är långt ifrån sanningen. här på sweclockers brukar man ju inte hänga om man sysslar med att zippa filer o encoda videos osv vilket är det som intel verkligen sticker ut på, inte gaming biten.

Finns MÅNGA tusenlappar o spara på att upplysa sig själv lite.

Man kan väl vara lite lustig o säga att folk som köper intel inte har tillräckligt mycket "intel" om vad som presterar bäst när det gäller spel.

Tiv

Tja, här på Sweclockers är säkert överklockningsförmågan en viktig faktor också.
Med PhII 965 får man va nöjd om man kommer upp i 4ghz från dess stock hastighet på 3,4ghz, vilket skulle leda till en ~18% överklock.
i7 920 däremot klarar oftast en bra bit över 4ghz från sina blygsamma 2,66ghz, vilket leder till en OC på 50+%.

Och sen är det nog många som gör annat på sin "speldator" än att bara spela också, och det är då i7orna drar ifrån ordentligt och lämnar Phenomen bakom sig i dammet.

Men som sagt, allt beror helt på vad man ska göra med datorn, budget, personliga preferenser m.m så att dra någon slutsats vilken processor som är bäst är inte helt lätt, snarare omöjligt då båda läger har sina starka och svaga sidor.
Har man en lite lägre budget och ska sitta och spela majoriteten av tiden så lönar det sig helt klart att satsa på en PhII eller i5 och ett snabbare grafikkort, men ska man redan ha det bästa grafikkortet m.m och fortfarande har pengar över ser jag ingen anledning att välja en Phenom II i dagsläget.

Fast denna tråd handlar ju om det AMD är bäst på, grafikkort och där har Intels IGPn inte mycket att säga till om.
Så jag tycker vi lämnar den här diskussionen och låter tråden fokusera på det istället.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Frågade bara varför han hade det eftersom många verkar tro att intel e så jäävla bra när det är långt ifrån sanningen. här på sweclockers brukar man ju inte hänga om man sysslar med att zippa filer o encoda videos osv vilket är det som intel verkligen sticker ut på, inte gaming biten.

Finns MÅNGA tusenlappar o spara på att upplysa sig själv lite.

Man kan väl vara lite lustig o säga att folk som köper intel inte har tillräckligt mycket "intel" om vad som presterar bäst när det gäller spel.

Tiv

Frågan är bara varför du bryr dig om hur andra spenderar sina pengar :E Och du är fortfarande helt inställt på att allt och alla köper datorer för att spela 24 / 7, vilket uppenbarligen inte är fallet.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mintboll
Jag kanske kollade dåligt men jag såg inge resultat från ingame i dina tester utan mest 3dmark.

Här har vi ett test med amd phenom mot core i7 950 tillsammans med en 5870 gpu.

Prisskillnaden vet vi redan om mellan cpuerna.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.253738/sa-bra-ar-radeon-hd...

Det är inte annat än att man blir imponerad utav amdn som ofta sätter den betydligt dyrare inteln på sin plats.

Båda cpuerna körs på stock hastighet.

Du får nog se dig besegrad i den här diskutionen IceDread.
Intel är ett bra val, men inte till spel.

EDIT:

Sen kan vi ju ta upp vad som är mest framtidsäkert.

Intel som har 3 plattformar eller amd som har en.
Vilken kommer intel satsa mest på?
När kommer vi börja se flaskhals på att inte ha full bandbredd pci linorna?

Underligt, det var dock Intel Corei7 940 och inte i860 eller i870.

Men en i 940 är där för att överklockas, den är dyr men den besten och de moderkorten är riktigt grymma, om man nu vill lägga ut så mycket cash.

Rätt sunkiga minnen som används, lite högre minneshastigheter är ju ett måste än det där, på båda uppsättningarna, och om jag inte missminner mig så gynnades intel mer av bättre minnen än amd gjorde.

Edit: Beställde just ett Gigabyte Radeon HD5970 2GB, fränt med 3 års garanti också. Får väll se när det dyker upp.
Beställde från inet.se, synd att de inte har butik i Stockholm.

Jag bara hoppas att det inte låter som ett jetplan..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Tja, här på Sweclockers är säkert överklockningsförmågan en viktig faktor också.
Med PhII 965 får man va nöjd om man kommer upp i 4ghz från dess stock hastighet på 3,4ghz, vilket skulle leda till en ~18% överklock.
i7 920 däremot klarar oftast en bra bit över 4ghz från sina blygsamma 2,66ghz, vilket leder till en OC på 50+%.

Och sen är det nog många som gör annat på sin "speldator" än att bara spela också, och det är då i7orna drar ifrån ordentligt och lämnar Phenomen bakom sig i dammet.

Men som sagt, allt beror helt på vad man ska göra med datorn, budget, personliga preferenser m.m så att dra någon slutsats vilken processor som är bäst är inte helt lätt, snarare omöjligt då båda läger har sina starka och svaga sidor.
Har man en lite lägre budget och ska sitta och spela majoriteten av tiden så lönar det sig helt klart att satsa på en PhII eller i5 och ett snabbare grafikkort, men ska man redan ha det bästa grafikkortet m.m och fortfarande har pengar över ser jag ingen anledning att välja en Phenom II i dagsläget.

Fast denna tråd handlar ju om det AMD är bäst på, grafikkort och där har Intels IGPn inte mycket att säga till om.
Så jag tycker vi lämnar den här diskussionen och låter tråden fokusera på det istället.

Mycket märkligt faktiskt.. visst överklockningspotentialen är väl intressant men att säga att folk gör massa saker utöver spelande är väl o ta i.

Har varit här ett bra tag o inte sett någon diskutera vilken processor som encodar filmer etc snabbast. De folk oftast frågar om är ju vilket kort som ger bäst fps i WoW osv o då anser ju jag att det finns extremt goda anledningar att välja amd.

Pengar över har man inte, de finns alltid något bättre man kan lägga pengarna på än att spendera dem på en processor vars funktioner man inte behöver.

För övrigt anser jag inte att vi e särskilt off topic eftersom jag ständigt refererar till http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=15 där man klart o tydligt ser att 5970'an presterar lika bra på AMD som intel processorer och därför inte presenterar någon anledning att välja en dyr intel processor över en amd processor i ett försök att klämma ut mer prestanda.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook

men att säga att folk gör massa saker utöver spelande är väl o ta i.

Har varit här ett bra tag o inte sett någon diskutera vilken processor som encodar filmer etc snabbast. De folk oftast frågar om är ju vilket kort som ger bäst fps i WoW osv o då anser ju jag att det finns extremt goda anledningar att välja amd.
Tiv

Det kanske beror på att folk som gör annat än spelar behöver inte fråga om saker på detta forum då dom redan vet hur dom kan få reda på svaret genom ett enkelt google sök.

Jag lovar dig att inte ens hälften av alla på detta forum sitter och spelar större delen av sin dator tid. det är vad jag har fått för uppfattning iaf. Jag spelar knappt något. Nu har jag inte spelat något spel på ca 3 veckor, beror ju iof på att jag väntar på att få tag i ett 5870. Men när jag väl fått mitt 5870 lär jag inte spela mer än en fjärdedel av tiden jag sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Haha, kolla SweC egna CPU-test bläddra ner lite för att se prestandan i spel:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

I5:an är inte så dyr om man jämför mot t ex 965:an med tanke på att den presterar bättre trots att 965:an ligger på 3,4GHz och i5:an på 2,66GHz.. det säger ju lite om prestandan... sen finns det billiga moderkort och minnen till i5, bara några hundra dyrare med ett i5-system. framtidssäkrare med sockel 1156 också.

2,66ghz? hur menar du nu?

Alltså nu börjar jag bli irriterad. Kan du ta och läsa på lite hur intels processorer beter sig under belastning innan du kommer här och försöker argumentera för nåt som du bevisligen inte har någon som helst aning om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Haha alltså du e lite lustig. Du postar ett testresultat där det är solklart att något gått fel eftersom 965be presterar jättebra i dom alla de övriga testerna men inte på just den du postade.

Övriga tester hos anandtech i7 vs 965be.

Fallout 3: 2,9 fps lägre för 965be.
Left 4 dead: 6,6 fps lägre för 965be.
Crysis warhead: 5,6 fps lägre för 965be.

Alla tester gav 80+ fps average vilket är mer än skärmen klarar av att visa.

Dessutom är 965be oklockad i anandtechs test vilket är absurt eftersom du enkelt kan klocka den till 3,7ghz genom att höja den olåsta multipliern.

Samma test fast hos legionhardware: http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=20

i alla övriga benchmarks så får ju 965be runt 5 max 10 fps mindre än en i7 975 ( bästa pris 8 839:- inkl frakt från JME data )

Läs sidan jag länkade till ( http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=15 )

Läs alla tester, så ser du vad som gäller, ingenting annat.

1920x1200 eller 2560x1600 + max quality är dom enda upplösningarna som är intressanta, inget annat.

Annars kan man ju nämna att ett gtx295 är ett jättebra kort för det presterar t.o.m bättre än 5970 i 1280x1024 i vissa spel, jag spelar dock inte i den upplösningen o zippar inte rarfiler heller särskilt ofta så ja, jag sparar helre 2000 spänn o kör amd för exakt samma prestanda i spel eller extremt marginellt sämre.

Intel är dagens nvidia, dom lägger till en massa skitfunktioner i processorerna som inte boostar spel men som gör att du kan zippa filer skit fort. Knappast värt o betala för.

Tiv

4 ghz var vanligt på amd för överklockning?

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3568&p=5

4.6 ghz tycks inte vara ovanligt för i920. Har du några jämförelser på ett amd vs i920 4.6ghz? Moderkortet som används där är dessutom rätt billigt för sin klass, och det fina är ju med intel att det finns uppgraderingspotential, när det gäller amd använder du det bästa amd har att ge.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Mycket märkligt faktiskt.. visst överklockningspotentialen är väl intressant men att säga att folk gör massa saker utöver spelande är väl o ta i.

Har varit här ett bra tag o inte sett någon diskutera vilken processor som encodar filmer etc snabbast. De folk oftast frågar om är ju vilket kort som ger bäst fps i WoW osv o då anser ju jag att det finns extremt goda anledningar att välja amd.

Pengar över har man inte, de finns alltid något bättre man kan lägga pengarna på än att spendera dem på en processor vars funktioner man inte behöver.

För övrigt anser jag inte att vi e särskilt off topic eftersom jag ständigt refererar till http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=15 där man klart o tydligt ser att 5970'an presterar lika bra på AMD som intel processorer och därför inte presenterar någon anledning att välja en dyr intel processor över en amd processor i ett försök att klämma ut mer prestanda.

Tiv

Suck :(, stäng av HT! Du lär få upp till 25 mer fps i många spel

Fanboys som du förstör bara trådar och SweClockers

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

ett eller två 5970 måste in i min mainrigg, kosta va det kosta vill!

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00xie
ett eller två 5970 måste in i min mainrigg, kosta va det kosta vill!

Du som har bästa datorn på Sweclockers?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
4 ghz var vanligt på amd för överklockning?

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3568&p=5

4.6 ghz tycks inte vara ovanligt för i920. Har du några jämförelser på ett amd vs i920 4.6ghz? Moderkortet som används där är dessutom rätt billigt för sin klass, och det fina är ju med intel att det finns uppgraderingspotential, när det gäller amd använder du det bästa amd har att ge.

Återigen, du blundar inför fakta.

Har du ens läst legionhardware testet? Isf måste du vara oförskämt korkad eftersom om du kollar staplarna i t.ex detta testet så ser du att skillnaden mellan en i7 i 2.0 ghz och en i7 i 4.0 ghz är 3 fps.. ska du bråka om 0.6ghz mer som skulle ge typ 0.5 fps? Seriöst skärpning nu IceDread, vill du göra bort dig inför alla så be my guest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Återigen, du blundar inför fakta.

Har du ens läst legionhardware testet? Isf måste du vara oförskämt korkad eftersom om du kollar staplarna i t.ex detta testet så ser du att skillnaden mellan en i7 i 2.0 ghz och en i7 i 4.0 ghz är 3 fps.. ska du bråka om 0.6ghz mer som skulle ge typ 0.5 fps? Seriöst skärpning nu IceDread, du gör bort dig.

http://img29.imageshack.us/img29/4595/crysis02.png

Tsk tsk

Du fokuserar enbart på de bilder där AMD får bra resultat och postar dem om och om igen och det där är ett spel. Lite här och där faller AMD efter djupt som på den bild jag visade tidigare som du givetvis då klagade på.

http://www.theinquirer.net/inquirer/review/1560385/intel-core...
När du ser skillnaden i cpu score där så bör du ju inse att amd faller efter stort ibland.

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-975,2318-11.html
En till sida som föredrar intel.

"But don’t let the fanboys fool you—Intel’s Core i7 is the fastest CPU out there, which is why, even after giving our readers a chance to weigh in and guide the direction of our System Builder Marathon series, two of the three builds ended up based on Core i7-920 CPUs. The processor tears up our A/V and productivity tests. Plus it competes well-enough in gaming environments to trade blows with the competing Phenom II and older Core 2 architectures."

Och, det är inget fel på denna sida:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3641&p=7
Amd faller ju ofta efter.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3619&p=7

Synd att anandtechs benchmarks för cpu's inte är igång för där såg man igen många jämförelser om hur intel ligger bättre till och det gör att det också känns som ett mer framtidssäkert för nästa generation spel och program.

Att du inte tycker det är någon skillnad på 4ghz och 4.6ghz säger väll kanske mer om dig än om mig..

När du jämför överklockade system lär du jämföra vilken överklockning som de olika processorerna kan nå och amd klockar du ofta upp till 4ghz medan du klockar upp intel i920 till 4.6ghz, men det vill du ju inte jämföra eftersom du föredrar amd oavsett i vilket fall som helst tycks det som?

Uppenbarligen är jag inte ensam som anser att intel har ledningen.

Själv hade jag föredragit att köpa amd som märke före intel då intel kör med fult spel, bröt mot lagen här senast som många känner till. Men som användare är intel bättre med överlag bättre prestanda och överklocknings möjligheter och ström förbrukning för att inte nämna uppgraderingsmöjligheterna intel har som ligger före och har fler modeller på marknaden som är bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Alltså vakna nu Tivook, jag rekommenderar dig att försöka se på saker lite mera objektivt, du kommer bli förvånad över vad du ser.
Istället för att stirra dig blind på ett test och se det som den absoluta faktan kan du ju titta runt lite på flera sajter, och försök att inte blunda varje gång i7an presterar bättre.

Citat:

men att säga att folk gör massa saker utöver spelande är väl o ta i.

Okej..

Edit: Och föresten, man kan enkelt förbättra prestandan på i7 i spel genom att bara stänga av HT..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

Jag säger inte att i7an är SÄMRE, jag hävdar dock att den knappast är värt sitt pris om man bara ska spela.

*Personangrepp avlägsnade /Elgot*

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ni som fått era 5970 kort, kan ni inte posta lite 3dmark vantage/06 resultat så man kan jämnföra lite. Är lite små sugen på ett sådant kort

så får jag nu med ett nvidia gtx 295 kort.

tivook: Det beror helt och håller vilken ekonomi man har, men för dem flesta människor är det nog inte ekonomiskt försvarbart att inhandla två kort.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
et beror helt och håller vilken ekonomi man har, men för dem flesta människor är det nog inte ekonomiskt försvarbart att inhandla två kort.

Men varför måste man göra slut på dom pengarna på något så onödigt som en intel processor.

Sen skiljer det från GPU till GPU vilken cpu den jobbar bäst med.

RV870 funkar bevislingen bra med en AMD cpu.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.253738/sa-bra-ar-radeon-hd...