Work in progress - guide till tystare dator

Permalänk
Medlem

Work in progress - guide till tystare dator

The Guide- en guide till en tystade dator
Slutgiltig version

Det här en guide för dem som är trötta på en dator som låter som ett mindre jetplan och som kanske vill kunna sova med sin dator på nära sängen utan att störas.

Det som låter på en dator är de mekaniska delarna, det vill säga de rörliga delarna. Till dem hör bland annat hårddiskens skivor och läsarm, mekaniken i en CD/DVD/Blu-ray/HD-DVD-station och framför allt fläktar. Alla delar tas upp i den här guiden.

Andra saker som också kan låta är den inbyggda högtalaren (som brukar låta BEEP BEEP BEEP), spolar som piper (s.k. coil buzz) eller katter som fastnat i en fläkt. Dessa saker tas inte upp i guiden, men jag rekommenderar starkt att avlägsna katten ifall den är problemet.

1. Chassit

När man ur ljudsynpunkt talar om datorlådor eller chassin är det oftast fläktarna man talar om. Det är dock inte det jag tänker ta upp här, utan chassit byggnad (ljuddämpning, ventilationshål m.m.).

Vi börjar med ljuddämpningen. Den främsta uppgiften för ljuddämpningen är inte att ta bort ljudet, utan att göra ljudet dovare och mera behagligt. Ljudet kan dämpas på flera sätt, t.ex. med tjockare väggar, flera lager i väggen eller olika ljuddämpningsmaterial på väggarna.

Att tjockare väggar dämpar mera ljud är ganska självklart. De flesta chassin har dock ganska tunna plåtar, och skillnanden olika chassin emellan är nästan försumbar. Vissa kvalitetschassin har dock bättre, tjockare och stabilare plåtar som kan hjälpa till med att tysta ner datorn.
Ett annat sätt är att lägga flera lager material i väggen med olika sorters material. Ett exempel på chassin med sådan ljuddämpning är Antecs populära P18x-serie, som har sidoplåtar med 3 lager – två lager aluminium och emellan dem ett lager plast. En sådan konstruktion tar effektivt bort vibrationsljud, klickande ljud med mera, och därför är Antecs P18x-serie en av de tystaste och populäraste datorlådsserierna i dag.

När det gäller att lägga ett ljuddämpande material på väggen finns det många olika alternativ. Ljuddämpningsmaterial finns att tillgå på många olika ställen, bland annat i biltillbehörsaffärer. Sådana butiker har ofta den populära äggkartongsformade skumgummiljuddämpningen, som man sedan på valfritt sätt kan stoppa fast på insidan av chassit. Värt att kolla är dock att materialet inte är väldigt lättantändligt, och att de inte har direktkontakt med varma komponenter om det inte tål höga temperaturer. En annan sorts ljuddämpning är bitumenplattor som finns färdigmonterade på Fractal Desgins Define R2-chassi. Bitumen är det samma som asfalt och dämpar effektivt ljud i chassit.

Fractal Desgine Define R2 med delvis synliga bitumenplattor

Ventilationshål och fläktgaller

Ju mindre ventilationshål desto tystare men varmare chassi. Det gäller att hitta en bra balans mellan ventilationshål och ljudnivå. Värt att tänka på är att ventilationshålen längst bak vanligtvis är vända bort från dig och således hörs ljudet därifrån inte lika högt. Ventilationshål i fronten eller på sidorna har ofta mer störande ljud. Ventilationshålen bör också ha så lite motstånd som möjligt, mycket plåt leder till mycket motstånd för luften vilket skapar turbulens. Turbulens i sin tur leder till mycket högre ljud. Ifall ventilationshålen är väldigt dåliga kan man till och med såga bort dem så att luften kan flöda fritt. Detta har dock sina nackdelar t.ex. när det gäller att förhindra att saker kommer in i chassit (exempelvis fingrar).

Många chassin har flera fläktgaller till samma fläkt eller både dammfilter och fläktgaller. Detta är oftast onödigt, och man kan med valfritt verktyg ta bort ett galler. Dammfilter finns till för att skydda mot damm, och de rekommenderas inte att ta bort dem. Fläktgaller i övrigt finns både för att skydda fläkten från fingrar, kablar och dylikt, samt för att skydda mot strålning. Strålningen brukar dock inte vara något problem, och om det inte finns någon risk för att kablar eller fingrar åker in i fläkten är fläktgallren oftast onödiga.

Ett dåligt fläktgaller ur ljuds- och effektivitetssynpunkt

Kort och koncist: Hitta ett chassi med tillräckligt med ventilation, dock inte för många hål och speciellt inte på sidorna, toppen och framsidorna. Om du inte känner att du har nytta av ett fläktgaller eller några ventilationshål kan du ta bort dem för att förhindra turbulens som leder till oljud. Du kan också täcka för dem för att förhindra att ljud slipper ut – detta är oftast inte rekommenderat då det leder till en varmare dator.

Vibrationer
Ljud kan också uppkomma via vibrationer. Att chassit vibrerar förhindras effektivt med gummifötter som kommer med de flesta chassina idag. Ifall de inte finns eller är otillräckliga finns andra modeller att köpa på i olika datorbutiker, alternativt kan någon dämpning från t.ex. en biltillbehörsaffär användas. Vibrerande hårddiskar och DVD-stationer tas upp senare.

2. Chassifläktar

När det gäller chassifläktar måste man hitta en bra balans mellan luftflöde och ljudnivå. Tystare fläkar är ofta lite dyrare men är värda att satsa på om man vill ha en tyst dator. Dessutom är större fläktar (120+ mm) att föredra eftersom de kan flytta mera luft vid samma varvtal än mindre fläktar.
Ljudnivån brukar anges på fläktar i enhten decibel. Denna siffra skall man inte lita på allt för mycket, eftersom det kan vara uppmätt på olika avstånd och i olika förhållanden. Istället bör man titta på olika test på internet och leta i forumtrådar. Några kända märken för tysta fläktar är Noctua, Nexus och Fractal Design.

En av Noctuas kända känpptysta chokladbruna 120-mmfläktar

Om fläkten har en inbyggd fläktkontroller kan du via den sänka spänningen till fläkten och således få den att snurra snabbare och tystare. Om det inte finns men du har kopplat den till moderkortet går det ofta att justera hastigheten via programvara, t.ex. Asus PC-Probe och Speedfan. Om man har någon erfarenhet av att handskas med elektronik kan man också löda och koppla om kablarna så att fläktarna snurrar på 12 V, 7 V och 5 V (fläkten kopplad till 12 V och jord = 12 V, fläkten kopplad till 5 V och jord = 5 V, fläkten kopplad till 12 V och 5 V = 7 V). Värt att tänka på är att vissa fläktar blir ostabila vid vissa spänningar och därför kan låta mer även om de snurrar saktare.
Om en chassifläkt vibrerar kan man skaffa silikon- eller gummiupphängingar. Dessa finns i de flesta datorbutiker, är billiga och kommer ibland med fläkten. Man drar helt enkelt dem genom fläkthålen och sedan genom fastsättningshålen i chassit. Detta tar effektivt kål på vibrationer.

Kopplingsschema fläkt till nätaggregat

Ett exempel på hur man tystar ner fläktar och en lista på tysta fläktar finns här:
http://www.silentpcreview.com/article63-page1.html

3. PSU/Nätaggregatet

Någonting som ofta låter mycket i budgetdatorer, speciellt när det gäller datorer med medföljande nätaggregat, är just nätaggregatet. Många nätaggregat har endast en 80-mm fläkt som snurrar på i fulla varv, och speciellt när nätaggregatet presterar på gränsen av vad det klarar av kan fläktens oljud vara väldigt störande.

Jag skall gå igenom tre saker som påverkar nätaggregatets oljudsvolym. Den första är fläktstorleken. Större fläktar låter mindre vid samma luftflyttning, och många moderna nätaggregat idag har både en 120-mm fläkt på undersidan samt en 80-mm fläkt på baksidan. I det fallet drar 120-mmfläkten in kall luft som sedan blåses ut på baksidan. Detta hjälper också att flytta ut luft ur chassit. Ifall en nätaggregat endast har en 80-mm fläkt och ventilationshål måste den enda fläkten göra allt jobb och snurra i väldigt höga varv, så ett aggregat med 120-mmfläkt är att föredra.

Temperaturen av nätaggregatet påverkar också. Många nätaggregat har en såkallad PWM-styrning (Pulse Width Modulation) på sina fläktar. Detta innebär att fläktarna snurrar snabbare när nätaggregatet är varmare, och för att motverka detta finns två saker man kan göra. Det första är att köpa ett nätaggregat med lite högre wattal än din dator behöver. På det sättet måste inte nätaggregatet arbeta för fullt och kan således hållas svalare. Det andra sättet är att använda en datorlåda där nätaggregatet monteras på botten och suger in luft från botten och ut på baksidan. I det fallet får nätaggregatet in kall luft istället för den uppvärmda luften innuti datorlådan. I ett traditionellt chassi där nätaggregatet är högtst upp i lådan suger det vanligtvis in redan uppvärm luft från processorn, som då kyler nätaggregatet sämre.

Den tredje saken är dessa eviga vibrationer. Att ett nätaggregat vibrerar hör till ovanligtheterna, men det kan förekomma. Detta motverkas genom dämpande material. Flera datorbutiker har gummi- eller silikondämpning som stoppas mellan datorchassit och nätaggregatet. Detta kan vara en billig och effektiv lösning mot ett vibrerande nätaggregat. Dessa kan ibland vara svåra att hitta, men finns t.ex. här:

http://www.acist.se/Shop/Index.php?sArtId=XP-RFPSU.B

Några tillverkare av tysta nätaggregat är Corsair, Enermax och Nexus.

Nätaggregat med stora fläktar och tunna fläktgaller är att föredra

Permalänk
Medlem

4. CPU/Processorn

Låt oss prata lite om processorn. Processorn är inte särskilt högljudd, sanningen är att den i princip uppger några ljud över huvud taget. Något som däremot ger ifrån sig ljud är processokylaren, och den skall vi titta lite på nu.

De flesta processorkylare idag kopplas in till processorn kylfläktsuttag på moderkortet (CPU-FAN) och kan således styras via PWM precis som nätaggregatet, d.v.s. att fläkten går snabbare vid högre temperaturer och vice versa. Detta finns på de flesta moderkort och/eller operativsystem, men det är inte alltid sagt att det är påslaget. Ifall det inte är det går fläkten oftast i maxhastighet, så det kan löna sig att först kolla om det är påslaget. Hur och var man gör det skall stå i
moderkortsmanualen, men det kan antingen vara i BIOS eller i ett program som följde med datorn. T.ex. har ASUS sitt program PC-Probe i vilket man kan ställa in PWM-styrning.

ASUS PC Probe med Q-Fan för tystare fläkt, här i Silent läge

De flesta vanliga användare och också en stor del av de mer avancerade användarna använder den kylare och fläkt som följde med processorn. När en processor säljs med kylare kallas det boxed, och den kylaren är oftast ganska högljudd och har endast en medelmåttig kylningsförmåga. Detta leder till två saker – dels är kylaren högljudd i sig när fläktarna oftast är små och måste snurra snabbt för att kyla processorn – dessutom leder den dåliga kylningsförmågan till att fläkten vid PWM-styrning snurrar ännu snabbare för att försöka hålla koll på temperaturerna.

Det finns ett antal saker man kan göra för att tysta ner processorn. En billig sak man kan göra är att byta kylpastan. Kylpastan som följer med processorer är en billig variant och kyler märkbart sämre än de varianter man kan köpa själv. Om man istället satsar 60 kronor på en bättre variant (t.ex. Arctic Silver 5) kan man ner temperaturen några grader och då också få fläkten att snurra långsammare. Lägg märkte till att detta endast gäller vid PWM-styrning, eftersom en fläkt med ett fast varvantal inte ändrar ljudnivå vid olika temperaturer.

Det mest uppenbara är självklart att köpa en ny kylare. Det finns en mängd olika processorkylare ute, men det viktigaste när man köper en ny är att fläkten är tyst. Därför bör man skaffa en kylare med en 120+ millimetersfläkt, gärna en variant där man själv kan fästa valfri fläkt. Alternativt kan man köpa en stor kylare som klarar av att kyla processorn passivt, d.v.s. utan fläkt. För det bör man dock ha en bra luftgenomströmning i lådan samt en sval och helst inte överklockad processor, annars riskerar man att processorn överhettas.

Ett par populära processorkylare är: Noctua NH-U12P och Thermalright Ultra 120 Extreme. Dessa är båda ganska dyra, men är absolut bland de bästa kylarna som är tillgängliga.
Program som kan avläsa temperaturer: PC-Probe (ASUS), Speedfan m.m.. Speedfan är absolut ett av de populäraste programmen för fläktkontrollering och temperaturläsning idag. Ifall du inte vill installera ett program brukar temperaturerna gå att avläsa i BIOS, dock är det svårt att där se temperaturen när processorn arbetar hårt.

Noctuas NH-U12P som p.g.a. de tätsittande flänsarna inte lämpar sig bra för passiv kylning

5. GPU/Grafikkort

Grafikkortet är i stort sett som processorn; kylaren låter och den som följer med när man köper kortet är oftast ganska högljudd. En del saker skiljer dem dock från varandra.

Medan endast Intel ger ut deras Intel processorer, så är det oftast många olika tillverkare som ger ut Nvidias och Atis grafikkort, bl.a. Sapphire, Club3D och XFX. Dessa tillverkare utgår alltid från referensdesignen, men kan sedan välja att ändra klockhastighet, byta kylare m.m. Även om det vanligaste är att använda någon form av referenskylaren ges många kort ut med en bättre, tystare, svalare kylare. Det kan därför löna sig att lägga lite extra pengar på ett grafikkort med bättre kylare ifall man vill ha en tyst dator. För att veta om en kylare är tyst kan man förutom att läsa specifikationer och försöka hitta så stora och långsamma fläktar som möjligt, även Googla på kylaren eller kortet. Detta gäller självklart alla kylare, fläktar, datorlådor o.s.v. men det kan vara till väldigt stor nytta.

En annan skillnad är att grafikkort i högre grad kan köras passivt. Detta gäller dock främst billigare grafikkort med sämre prestanda. Om du är på jakt efter en tyst HTPC (Home Theatre Persoanl Computer) kan du köra med ett passivt kylt grafikkort om kylningen i lådan i övrigt är tillfredsställande. Samma sak gäller en tyst surfdator, räkningsbetalningsdator, ordbehandlingsdator m.m. Så fort du behöver lite mera prestanda, t.ex. i lite tyngre bild- och videobehandling samt tyngre datorspel, så krävs det oftast en grafikkort med aktiv kylning.

Det finns många olika sorters grafikkortskylare. På kort med hög prestanda är det oftast kylare som tar upp en extra expansionskortsplats på baksidan av datorlådan. Dessa kylare är inkapslade så att all varm luft skjuts ut på baksidan av datorlådan, detta är bra för att förhindra att varm luft sprider sig i till andra komponenter och andra kylare som därmed får ett tyngre jobb. Dessutom kan det vara motiverat att försök få kall luft till grafikkortet så att den fläkten inte behöver snurra i så högt varvtall. Detta har oftast endast en marginell skillnad och om det lönar sig att göra några ändringar för det ändamålet varierar från till fall.

Nvidia 8800 GTS med en inkapslad kylare som tar upp en extra plats och skuffar ut luften bak på lådan

Ifall du någon gång byter till en så kallad eftermarknadskylare, så se till att du även kyler alla MOSFETs på grafikkortet. Många kylare kyler 'automatiskt' dessa, eller så skickar de med små flänsar för dessa. Ifall de inte gör de, så köp dessa små flänsar skilt, de går att köpa billigt i många olika butiker.

Små kylflänsar stoppade på GPU:ns MOSFETs för kylning

Permalänk
Medlem

6. DVD-station

OBS! Denna punkt gäller också CD-stationer, Blu-raystationer, HD-DVD-stationer o.s.v. Dock inte diskettstationer. Disketter = ren ondska.

Till skillnad från det mesta vi har pratat om hittills har DVD-stationens (o)ljud inte att göra med värme och kylning. Eftersom skivstationer av olika slag har rörliga delar för de en del ljud, speciellt när de läser från en skiva/skriver till en skiva. I många fall gör detta inte någonting eftersom oljud när man bränner en skiva inte brukar vara långvarigt, och oljud när man spelar eller ser på film brukar överröstas av film-/spelljudet. Om ljudet ändå stör så finns det alltid saker man kan göra åt det.

In uti en DVD-station finns det en laser som åker fram och tillbaka på en sorts släde medan skivan snurrar omkring, lite som i en hårddisk där en läsarm rör sig fram och tillbaka medan skivorna snurrar. Ju snabbare skivan snurrar, desto mer ljud uppstår det. I många fall behöver man inte stationens fulla kapacitet, och därför kan man manuellt sakta ner stationens hastighet för att minska på ljudnivån. Ett gratisprogram för att göra detta är Nero Drive Speed, som kan laddas ner lite här och där på internet.

Nero Drive Speed, ett gratisprogram för att ändra stationens hastighet

En DVD-stations hastighet brukas skrivas i form av 1x, 4x, 8x o.s.v. För en DVD står 1x för 1,35 megabytes per skund. Således är 8x 10,80 megabytes per sekund och 24x 32,40 megabytes per sekund. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD 13.12.2009

Vibrationer är en sak som väldigt ofta förekommer i DVD-stationer, och utan ordentlig dämpning kan dessa vibrationer fortplantas ut i resten av chassit. Därför gäller det att se till att chassit man köper har en fastsättning som antingen har bra dämpning av vibrationerna med någon sorts gummi eller silikon, alternativ att enheten sitter så stadigt fast att inte vibrationer kan uppkomma. Kom dock ihåg att ha vibrationsdämpande fötter på själv chassit, så att inte DVD-stationens vibrationer gör att hela chassit börjar vibrera.

Det är ingen enorm skillnad på olika DVD-stationer, men satsa helst över 300 kronor på en station istället för 200-kronorsvarianterna. Tänk också på att SATA-stationer är att föredra eftersom dessa kablar klarar av högre hastigheter och framförallt är mycket smidigare att arbeta med och ha i chassit. De hindrar dessutom inte heller luftflödet i lika stor grad som IDE-kablar.

Några bra märken på DVD-stationer: Samsung, Sony, LG... finns väldigt få direkt dåliga märken.

7. HDD/Hårddiskar

Hårddiskarna kan vara ett stort problem i många datorlådor. Dessa små odjur för ofta ifrån sig mer oljud än man tror, speciellt då mycket information läses/skrives från/till hårddiskarna. Hårddiskar fungerar genom en mängd skivor som snurrar runt och magnetiskt lagrar data, samt läsarmar som åker fram och tillbaka och läser information. Dessa tillsammans för oljud i en hårddisk.

Vi börjar med rotationshastigheten. Rotationshastigheten på en hårddisk avgör ungefär hur snabb den är (andra saker som spelar in är antalet plattor, mängden cacheminne samt tekniken i övrigt). Det vanligaste idag är 7200 rpm, medan snabbare 10 000 rpm-versioner finns. Dessa kostar betydligt mer och är betydligt mer högljudda. I bärbara datorer används främst hårddiskar av typen 5400 rpm. Vad som gäller här är att man inte skall köpa snabbare än man behöver ifall man vill hålla ljudnivån nere. 7200-rpm räcker bra till de flesta vanliga datorer och 10 000 rpm diskar används endast i extremfall (kanske är lite vanligare på SweClockers). Ifall datorn är en HTPC eller en server som inte behöver full hastighet kan 5400-rpm diskar lämpa sig. Även i vanliga datorer antingen som systemdisk eller bara som lagringsdisk kan de vara ett alternativ.

Hårddiskar har olika stora diskar och olika antal diskar. Färre antal diskar betyder lite snabbare diskar och oftast lite tystare. Ett exempel på bra tysta hårddiskar är Samsungs SpinPoint F3-serie, med 500 GB utrymme per disk. Dessa är även kända för att vara lite tystare än WD Caviar Black, som dock brukar prestera snäppet bättre. WD har också Caviar Green-serien som snurrar i 5400 rpm och därmed är tystare och energisnålare men som fortfarande presterar relativt bra, till och med i klass med vissa 7200-rpmdiskar.

Viktigt att tänka på är också dämpningen. De flesta datorer idag har någon sorts gummidämpning för hårddiskarna, men inte alla har det och det är inte alltid det är tillräckliga. Ett populärt alternativ här på SweClockers ifall dämpningen inte räcker till är att hänga upp hårddiskarna i t.ex. resårband. Viktigt att tänka på då är att disken hänger relativt rakt samt att den inte faller ner ifall man stöter till/lyfter chassit.

En komersiell variant av dämpning med någon form av gummiband

Ifall man vill slippa håddisksljudet totalt finns det ett alternativ, nämligen SSD-diskar. Dessa baserar sig på flashminne och har därför inte rörliga delar -> helt tysta diskar. Dessutom är dessa snabbare i de flesta områden och uppstars- och laddningstider märkbart. Nackdelen är dock det höga priset, som rör sig kring några tusen kronor minst för omkring 50-160 GB. Ett smart alternativ är att kombinera dessa med mekaniska hårddiskar. I det fallet har man en SSD-hårdisk för operativsystemet samt spel/program som man vill kunna starta snabbt (exempelvis Photoshop, Far Cry 2 m.m.). Denna kombinerar man med en eller flera tysta mekaniska hårddiskar för lagring av musik, filmer, semesterbilder m.m.

8. Sammanfattning

Kort och gott, tänk på detta när du köper dina datordelar:

  • • Se till att ljuddämpningen är tillräcklig, vibrationer uppstår lätt och för mycket oljud
    • Förhindra luftflödet så lite som möjligt, eftersom ett förhindrat luftflöde skapar turbulent som i sin tur leder till oljud
    • Satsa gärna lite extra pengar på eftermarknadskylare eller kort med lite bättre kylare, det lönar sig om man vill ha en tyst dator
    • Använda hellre större och långsammare fläktar än mindre och snabbare, eftersom de mindre avger avsevärt mera ljud
    • Använda kända märken och Googla ifall du inte vet om ett märke är bra
    • Köp inte för snabba hårddiskar, och satsa gärna på en SSD-hårddisk ifall du vill ha en riktigt tyst dator
    • Tänk på att nätaggregatet kan ge ifrån sig mycket ljud, så det lönar sig att skaffa ett av bra kvalitet

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte fått guiden klar till någon av lottningarna hittills. Jag skall göra mitt bästa för att få den färdig till den 14:e, känns onödigt att ha gjort så här långt och inte få den klar till någon lottning.

Jag tar hemskt gärna emot feedback på vad som är bra, vad som är dåligt, vad jag borde ta med, var jag borde ändra på eller ta bort o.s.v.

Detta har jag ännu tänkt göra:

  • Skriva om grafikkort
    Skriva om hårddisk
    Skriva om DVD-station
    Lägga till bilder
    Lägga till lite intressant fakta här och där
    Lägga till lite djupare detaljer angående någonting

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska säga mer än "so far so good"

Visa signatur

Intel i5 750 @ 3,5 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | PowerColor HD 4890 @ 1000 MHz / 1050 MHz | Corsair XMS3 4gb @1600 MHz | Corsair TX 650 W | CM HAF 922

WTB s.1156 kylare och +100gb VelociRaptor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jong woo
Jag vet inte vad jag ska säga mer än "so far so good"

Tack för den positiva feedbacken! Mycket uppskattat!

Guiden är nu officiellt klar, jag hann inte göra allt jag hade tänkt göra, så den saknar lite av det djup och de deltajer som skulle kunna göra den värd ett pris.

Även om detta är en slutgiltig version uppskattas alltid feedback!

Permalänk
Medlem

Bra guide! Många som hakar upp sig på just fläktar, grafikkkort och CPU - men du går igenom allt annat också som ex. hårddisk och "optical drives".