Permalänk

Hej

Kan börja med att skriva att eran mus är den bästa mus jag någonsin haft, ligger helt underbart i handen och presterar utmärkt. Hänger med när det gäller snabba rörelser o.s.v

Men har 2 problem med den.
Det ena är att nästan varje gång jag startar min dator så är min sensitivity jätte hög och måste gå in i programmet o trycka på "Apply" för att sensen ska bli som vanligt.

Sen har jag ett problem som dök upp för bara ett par veckor sedan, har läst att fler andra har haft nåt liknande och det är att nästan varannat "klick" så dubbelklickar den. Har ni någon aning om vad det kan vara och har ni någon lösning på problemet eller måste man helt enkelt köpa en ny mus om man vill att det ska funka? haft den i ca 1.5 år och är supernöjd förrutom just detta.

Och eftersom att jag bara är en fattig student så vet jag inte om jag har lust o punga ut 750 kr på en ny mus :/

Permalänk
Medlem

Vågar man ge sig på att köpa en Qpad mus? Hört mycket om dubbelklickandet, lider mösen av det fortfarande?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vågar man ge sig på att köpa en Qpad mus? Hört mycket om dubbelklickandet, lider mösen av det fortfarande?

Hände min Qpad 5K ganska tidigt. Efter ett antal timmars högerklickande i Minecraft slutade det med att ungefär 60% klicken blev dubbelklicks. Riktigt tråkigt då musen annars är helt perfekt för dom som gillar greppet.

Är också intresserad ifall detta slitageproblemet blivit fixat.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk

Köpte en Qpad CT med BC2 motiv på webhallen idag, men den är näst intill oanvändbar. På flera ställen på musmattan finns det "blind spots", där min mus inte alls kan läsa. Detta innebär att musen kan röra sig väldigt hackigt och ibland stanna upp helt. Är detta något som andra kunder har noterat, eller är det bara jag som har haft otur och fått ett dålig exemplar? Musen jag använder är en Mionix Naos 5000, kör på 1800 dpi och har lift distance på ca 70%.

Permalänk

Gällande dubbelklickandet;

Vi valde att ha ett väldigt lätt klickmotstånd i den första omgången av 5K som producerades. Dock kunde det lätt bli ett dubbelklick om man lyfte på musen och satte ner den igen. Vi använde då Panasonic-switchar.

I alla nyare produktioner av QPAD 5K har vi använt Omron-switchar, som har en mer distinkt och mekanisk känsla.
Detta skall också ta hand dubbelklicksproblemet.

Kontakta gärna vår Supportavdelning direkt om ni har problem. Man kan även alltid reklamera musen hos den Återförsäljare där man köpte produkten, och få sin produkt reparerad alternativt en helt ny produkt.

Permalänk
Skrivet av Trattarlainen:

Hej

Kan börja med att skriva att eran mus är den bästa mus jag någonsin haft, ligger helt underbart i handen och presterar utmärkt. Hänger med när det gäller snabba rörelser o.s.v

Men har 2 problem med den.
Det ena är att nästan varje gång jag startar min dator så är min sensitivity jätte hög och måste gå in i programmet o trycka på "Apply" för att sensen ska bli som vanligt.

Detta har jag aldrig hört talas om. Låter som något fel på dina lokala inställningar, eller gamla drivrutiner från föregående möss som ligger och spökar.
Har du testat i en annan USB-port eller i en annan dator? Beter den sig likadant där?
Kolla gärna detta och kontakta mig på jonathan@qpad.se eller 08-29 00 70 om det inte fungerar.

Permalänk
Skrivet av Anilusion:

Köpte en Qpad CT med BC2 motiv på webhallen idag, men den är näst intill oanvändbar. På flera ställen på musmattan finns det "blind spots", där min mus inte alls kan läsa. Detta innebär att musen kan röra sig väldigt hackigt och ibland stanna upp helt. Är detta något som andra kunder har noterat, eller är det bara jag som har haft otur och fått ett dålig exemplar? Musen jag använder är en Mionix Naos 5000, kör på 1800 dpi och har lift distance på ca 70%.

Detta är något som kunde hända med gamla lasermöss på väldigt detaljerade musmattor, dvs. musmattor med många olika färger och grafiska inslag. Nya lasersensorer, som de som sitter i vår 5K eller i Naos:en bör inte ha problem med detta.
Kontakta gärna Mionix och fråga dem vad det kan bero på, för att det skulle finnas "blind spots" som ingen mus kan läsa av har jag väldigt svårt att tro. Vi trycker CT-musmattorna för hand här i Bromma, med ett jämnt tryck över hela ytan, så det skall inte vara någon skillnad i ytan förutom just färgerna!

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft en Qpad 5K ett bra tag (ungefär ett år), men har tyvärr alltid haft två problem som uppstått konstant då och då. Ibland mindre och ibland mer. Men iaf ett par gånger per dag.

  1. Ibland låser sig musen och den rör sig i en sne vinkel och man måste antingen använda musen extra flitigt i ungefär 10 sekunder för att den ska få tillbaka sin precision, eller lyfta på den och bulta till den lite lätt på musmattan för att den ska börja reagera normalt.

  2. Skrollknappen reagerar ofta som dubbelklick, när man t.ex. vill öppna en länk och använder skrollknappen, öppnas två flikar istället för en, samt i spel osv.

Permalänk
Medlem

Har inga sådana problem med min Qpad CT vit musmatta, sedan använder jag MS 3.0 som mus, det är lätt den bästa för gamers, och så kostar den bara 300kr, väldigt bra fynd.

Permalänk
Medlem

Hallå Qpad!

Ert tangentbord MK-80 Pro som ni hyfsat nyligen släppt är fokuserat på "gamers" men ändå har ni valt att använda er utav blåa Cherry MX brytare, hur kommer det sig? Jag känner flertalet personer som spelar mycket och de verkligen hatar blåa brytare då svarta är överlägset bäst när man spelar eftersom blåa har en tendens att inte riktigt hänga med när man vill trycka snabbt på tangenterna och inte riktigt kör tangenterna i botten heller.

Har ni några planer på att släppa ett liknande tangentbord fast med svarta brytare istället? Är nämligen ute efter ett mekaniskt tangentbord och jag diggar verkligen Qpad men pga de blåa brytarna får jag nog kolla någon annanstans.

Trevlig midsommar på er alla.

Permalänk
Skrivet av Cable:

Jag har själv haft en Qpad 5K ett bra tag (ungefär ett år), men har tyvärr alltid haft två problem som uppstått konstant då och då. Ibland mindre och ibland mer. Men iaf ett par gånger per dag.

  1. Ibland låser sig musen och den rör sig i en sne vinkel och man måste antingen använda musen extra flitigt i ungefär 10 sekunder för att den ska få tillbaka sin precision, eller lyfta på den och bulta till den lite lätt på musmattan för att den ska börja reagera normalt.

  2. Skrollknappen reagerar ofta som dubbelklick, när man t.ex. vill öppna en länk och använder skrollknappen, öppnas två flikar istället för en, samt i spel osv.

Sensorn ska självklart fungera på alla musmattor, och att den hackar eller laggar beror nästan alltid på dubbla glidz (musen hamnar för högt ovanför avläsningsytan) eller på smuts i sensorn. Se till att du bara har ett lager glidz (det extra par vi skickar med är just extra, och skall användas när de ursprungliga slitits ut) och försök även att rengöra sensorn med en fuktig tops eller liknande.

Att scrollen dubbelklickar har jag aldrig hört talas om. Det låter som om du kanske har några gamla drivrutiner från tidigare möss som ligger och spökar. Testa gärna i en annan USB-port och även i en annan dator och se om den beter sig likadant.

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

Hallå Qpad!

Ert tangentbord MK-80 Pro som ni hyfsat nyligen släppt är fokuserat på "gamers" men ändå har ni valt att använda er utav blåa Cherry MX brytare, hur kommer det sig? Jag känner flertalet personer som spelar mycket och de verkligen hatar blåa brytare då svarta är överlägset bäst när man spelar eftersom blåa har en tendens att inte riktigt hänga med när man vill trycka snabbt på tangenterna och inte riktigt kör tangenterna i botten heller.

Har ni några planer på att släppa ett liknande tangentbord fast med svarta brytare istället? Är nämligen ute efter ett mekaniskt tangentbord och jag diggar verkligen Qpad men pga de blåa brytarna får jag nog kolla någon annanstans.

Trevlig midsommar på er alla.

Hej Makarov!

Hoppas du hade en bra Midsommar, det hade i alla fall jag!

Valet av brytare är som mycket annat här i livet oerhört subjektivt. Vi konfererade inom företaget och även med våra proffsspelare innan vi till slut valde att använda Cherry MX Blue i QPAD MK-80.
Att dessa inte lämpar sig för gaming är något som jag inte håller med om, då jag själv spelat Wolfenstein: Enemy Territory på hög nivå samt fortfarande spelar diverse olika spel (SC2, LOTRO, FM2011, COD, CoH m.fl) på daglig basis tillsammans med mitt kära MK-80.

Samtidigt har jag förståelse för att vissa inte tycker som mig och föredrar de svarta brytarna, precis som vissa tycker att de bruna är överlägsna medan andra älskar de röda.
Vi kände helt enkelt att de blåa var det perfekta mellantinget för gaming och skrivande/kodning och valde därför att använda dem i vårt första tangentbord.

Självklart kommer vi i framtiden släppa fler tangentbord och blå är inte den enda brytaren vi kommer att använda oss av. Dock kan jag inte uttala mig konkret om våra planer just nu eller något om tidsaspekten, men vi arbetar kontinuerligt och det är bara att hålla utkik!

Sedan tycker jag absolut att du ska (om du inte redan gjort det) testa att använda de blåa switcharna. Ljudet, feedbacken och känslan är enligt mig överlägsen! Om du tar dig till närmsta butik som tillhandahåller vårt tangentbord så är jag säker på att du får testa!

Tack för en bra fråga och ha en fortsatt trevlig vecka!

Permalänk

Jag går på semester från och med måndag (4/7) och är tillbaka på jobbet den 1:a augusti.

Om ni behöver hjälp eller svar på frågor under denna tid så rekommenderar jag våra formulär på hemsidan:
http://www.corporate.qpad.se/modules/news/index.php?storytopi...

Man kan också alltid ringa 08 - 29 00 70 under kontorstid.

Hoppas alla får en riktigt bra sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonathanV:

Sensorn ska självklart fungera på alla musmattor, och att den hackar eller laggar beror nästan alltid på dubbla glidz (musen hamnar för högt ovanför avläsningsytan) eller på smuts i sensorn. Se till att du bara har ett lager glidz (det extra par vi skickar med är just extra, och skall användas när de ursprungliga slitits ut) och försök även att rengöra sensorn med en fuktig tops eller liknande.

Att scrollen dubbelklickar har jag aldrig hört talas om. Det låter som om du kanske har några gamla drivrutiner från tidigare möss som ligger och spökar. Testa gärna i en annan USB-port och även i en annan dator och se om den beter sig likadant.

Jag använder endast de glides som var på från början (alltså har jag inte lagt till ett extra lager) och de har inte slitits ut ännu. Jag har även försökt att göra rent sensorn med fuktiga tops, men tyvärr utan framgång. Problemet uppstår fortfarande.

Har även testat musen i en annan dator och detta uppstår även då, även flertal andra USB-portar. Detta problem sker däremot inte med andra möss jag har tillgängliga (inte QPad 5K).

Jag ska försöka få själva problemet inspelat, då ni kommer se hur problemet ser ut. Kan även försöka få med dubbelklicket med skrollhjulet.

Tack för hjälpen i vilket fall som helst!

Edit: Verkar fungera som det ska nu! Förutom dubbelklickandet med skrollhjulet. Rengjorde sensorn en gång till med en fuktig kant av tyg, samt så har jag bytt musmatta.

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att göra så ena sidoknappen på 5k musen blir en "shift" knapp?
Har försökt men hittar inte den möjligheten i era drivrutiner.
Jag behöver den som "shift" knapp för att de vore enklare att hålla in den knappen ist för "shift" knappen på tangentbordet i spelande. world of warcraft närmare bestämt.

Permalänk
Skrivet av Johannes 94:

Finns det någon möjlighet att göra så ena sidoknappen på 5k musen blir en "shift" knapp?
Har försökt men hittar inte den möjligheten i era drivrutiner.
Jag behöver den som "shift" knapp för att de vore enklare att hålla in den knappen ist för "shift" knappen på tangentbordet i spelande. world of warcraft närmare bestämt.

Hej Johannes,

Tyvärr finns det ingen möjlighet att binda t.ex. Mouse4 till Shiftknappen då detta är en så kallad toggleknapp. Sidoknapparna på musen klarar inte av att toggla ett sådant kommando.

Så om du just skall använda Shift till att t.ex. skriva med stor bokstav och just toggla så går det ej. Har du något annat kommando i WOW så skulle du kunna byta knapp på detta i spelinställningarna till t.ex. Ctrl och sedan byta ut även i vår programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonathanV:

Hej Johannes,

Tyvärr finns det ingen möjlighet att binda t.ex. Mouse4 till Shiftknappen då detta är en så kallad toggleknapp. Sidoknapparna på musen klarar inte av att toggla ett sådant kommando.

Så om du just skall använda Shift till att t.ex. skriva med stor bokstav och just toggla så går det ej. Har du något annat kommando i WOW så skulle du kunna byta knapp på detta i spelinställningarna till t.ex. Ctrl och sedan byta ut även i vår programvara.

Jag kan inte hitta bland era inställningar så man gör knappen till en Ctrl knapp. Om det var så du menade?

Permalänk
Skrivet av Johannes 94:

Jag kan inte hitta bland era inställningar så man gör knappen till en Ctrl knapp. Om det var så du menade?

Just Ctrl finns ej med i listan, men om du gör ett Macro med enbart "Ctrl" så kan du välja "Keyboard Key Macro" i listan.
Hoppas detta funkar!

Permalänk
Medlem

Min underbara Qpad 5K mus

Hej. Jag hade min Qpad 5K i ett halvt år. sen så gick scrollen i sönder så jag fick lämna in den. Scrollen var snabbt som ett hjul. och funkade inte huggde inte osv. då fick jag en ny. nu så efter 3 dagar så dör den bara ibland, jag sitter o lira counter-strike 1.6 och ibland när jag ska dra musen så bara dör den. Den lyser fortfarande men jag kan inte röra eller byta sen. Jag kör med Qpad HeatoN musmattan så jag förstår inte problemet. den ''dog'' inte på den som scrollen var i sönder på.

Så jag tackar för något svar. För Qpad 5K är min favorit musen. Perfekt med andra ord.

Permalänk
Medlem

Ska skicka tillbaka musen till qpad och de erkänner att den inte är som den ska. Då jag endast har 500hz. bra suport!.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag köpte idag en Qpad OM-75. Tyvärr är det första jag märker problem. Dels finns inte DPI-tabben att hitta i programvaran ([...]these two buttons can be configured under the DPI tab).

För det andra så upplever jag problem när jag spelar. Det är som enorma hack för varje lite musrörelse, dvs ungefär som att DPI:n är jättelåg.

Några tips?

EDIT: Problemet med dessa "hack" är nu löst. "Enhance pointer precision" hade bockats ur under de vanliga musinställningarna. Tror iaf att det är löst...
EDIT 2: I BF:BC2 så blir det som små hopp i siktet när jag rör musen så lite som möjligt (dvs ett "steg").

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag undrar om du skulle kunna läsa denna tråd jag skapade här på SweClockers angående ett problem jag har med mitt skrollhjul (att mitten knappen dubblklickar).

Länk till tråden: #11412440

Tips hur man kanske skulle kunna öppna upp musen och rengöra det vore inte fel... eller kanske gå till väga på något annat sätt?

Mvh,
Cable

Permalänk
Medlem

Tjo,

Tänkte bara höra en snabbis, har ett MK-80 (vilket jag är sjukt nöjd med, fantastiskt att sitta med när man sitter och programmerar ). På det så brukar jag köra första eller andra läget av tangetbelysning, men såg nu idag att leden bakom Ö har slocknat, vilket känns lite sådär då det bara är några månader gammalt.. Tips på vad man kan göra?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Hej Qpad!

Jag ringde nyss er support om mitt nya MK-80 som inte fungerade och fick då prata med en oerhört trevlig kille. Han sade att support hade gått hem, men att han kunde ta sig en titt på problemet.

Efter det att vi löst problemet, som var av lätt kaliber, berättade han lite mer om era kommande releaser och om de olika switcharna. Har aldrig förut upplevt att man ha kunnat föra en diskussion med en supporttekniker om något som i huvudsak inte gäller det ursprungliga ärendet.

Tack för en trevlig support!

Permalänk
Medlem

Hej, planerade på att köpa ett MK-80 med bruna brytare, men har en fundering. Kommer MK-80n med blå belysning även fast man har andra brytare? Så om man vill ha röd belysning så måte man köpa ett MK-85?
mvh

Permalänk
Medlem

Kanon att ni inte papperslanserar nya produkter som andra tillverkare... Beställde MK-50 när jag såg nyheten på SweC och fick det två dagar senare! En fråga: Kommer ni släppa tenkeyless versioner av era mekaniska tangentbord (utan numpad) i framtiden? Det blir mer ergonomiskt när man har musmattor i size med Qpad Heaton XL

Permalänk
Medlem

Hej Qpad

Har haft en 5K i 1.5 år nu och jag kan glatt säga att jag är nöjd med den.
Det enda som jag är missnöjd med är drivrutinen som inte funkar i windows 7.
Har testa att installera den från eran hemsida men den funkar inte. Tycker att ett så pass stort företag som Qpad borde kunna fixa detta. Varje gång som problemet tagits upp i forumet är samma svar att den är på väg.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Hej Qpad,

Var köper jag "custom"-musmattor ifrån? Vet att det låg nån i Bromma förut men hittar inte nu. Hjälp :')

Permalänk

Har beställt ett MK-80 med röda switchar nu. Någon som har koll på hur lång tid man kan förvänta att det tar? Har inte hört ett pip från Qpad på 5 dagar... Trots ett par mail till deras support....

Permalänk
Medlem

Verkar som att QPAD övergivit denna tråden lite, 3 månader sedan senaste svaret.