Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Att organisera datafiler i mappar och partitioner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza

Ibland laddar jag ner någon film från nätet, ser den och raderar den.

Det var inte bra att säga här
Tråden kommer förmodilgen bli låst,
får inte skriva sånt här.
Vad jag har läst iallafall.

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Galet ^^ är min synpunkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Att man orkar

Vad? Att hålla ordning på sina saker?

Att ni orkar att inte orka säger jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vi orkar men på ett annat sätt ju, det är hela poängen Jag höll också på med sådana strukturer men gav upp nånstans runt sjunde-åttonde disken. Har man däremot inte så stora eller snabbt växande datamängder kan det säkert fungera fint

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

På Acronis webbplats har jag hittat en intressant "tech talk" artikel som tar upp just det som jag vill kunna diskutera i den här tråden utan meningslösa kommentarer som inte för något till diskussionen.

Max Lyadvinsky från Acronis gör en ganska intressant inledning genom att jämföra partitionering med äppelpaj.

Citat:

Picture an apple pie. Now imagine a pie when each slice was a different fruit flavor and you could create a new slice or change an existing slice at will. That, essentially, is how disk partitioning works — adding, resizing, and copying pieces of the pie.

But why should users care about the way the hard disk is configured? The answer is simple: flexibility, organization and speed. Most computer vendors ship their systems with a single partition. However, that is a very inefficient way to manage user data. From strictly a performance perspective, multiple disk partitions allow the user to better manage disk operations, resulting in faster backups of data, faster imaging of disk drive partitions, faster defragmenting of disk drive volumes, and faster access to user data.

From a tactical standpoint, slicing a disk drive into multiple partitions allows users to place program data — information that changes infrequently — on one partition and the user data — information that changes on a regular basis — on a separate partition. Multiple drive partitions also are useful to those who run multiple operating systems, such as Linux and Windows 2000 or XP. Rather than buying additional disk drives and increasing hardware expenses and system overhead, separate partitions on the same drive allows the user to test a new operating system without putting their existing data at risk.

Today, users ranging from gamers and home-based business users to corporate IT managers and power users find that the flexibility of adding, resizing, and copying disk partitions has become a must-have capability.

In the past, repartitioning a hard disk was neither easy nor fast. In fact, it was difficult, it put the user's data at risk and it required that the user have significant technical skills to complete the multitask process.

Partitioning The Hard Disk Increases Performance And Organization, Even For Today's Casual PC User

Några fler frågor om varför man ska partitionera och hur man orkar med det?...

Läs hela artikeln på Acronis webbplats.

Partitioning The Hard Disk Increases Performance And Organization, Even For Today's Casual PC User

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Inga alls, hoppas du blir nöjd med ditt sätt Undrar om den gode Max har mer än några hundra gig på sina diskar...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Inga alls, hoppas du blir nöjd med ditt sätt Undrar om den gode Max har mer än några hundra gig på sina diskar...

Ingen aning du, det får du nog fråga honom om. Se om du kan skicka ett mail till honom och fråga.

Det som jag är mer nyfiken på är vad det är som du har på dina hårddiskar som tar så mycket stor plats? Hur mycket data är det vi pratar om, är det flera hundra TB eller PB? Hur stor andel av dessa filer har du återanvänt på något sätt det senaste året? Är det bara en massa arkiverade filer eller är det filer som du aktivt använder varje dag?

Egentligen spelar det ingen roll hur många MB, eller GB, eller TB, eller PB, eller till och med EB data man har. En stor mängden data är inget argument för att inte ha den ordnad och sorterad. Det låter för mig mer som en undanflykt för att man inte orkar sortera den. Tvärt om, ju mer data man har att hantera desto allt viktigare blir det att man sorterar den. Man kan inte påstå direkt att 1,44 MB data som ryms på en standard diskett är mycket svårare att hantera än 600 MB eller 1 TB. Det säger sig själv, ju mindre data desto lättare är det att hantera. Men idag tenderar folk mer att köpa nya hårddiskar istället för att rensa befintliga när det blir "too much to handle".

Väldigt mycket av det vi gör i våra dagliga liv handlar om att samla information, bearbeta information, dra en slutsats och lärdom av det. Det är först när man börjar organisera information och sortera det i kategorier som man kan börja se mönster - liknelser, avvikelser, samband. Man ser det man tidigare inte har sett och som man annars inte hade kunnat se.

Citat:

Historians working with evidence that can be counted almost always confront the difficult problem of how to organize the data into categories. But it is only by putting things into categories that we can answer some of the most important and most interesting questions. For example, to say whether "big business" dominated the economy in the nineteenth century, we need to decide, what qualifies as "big." Or to argue that "poverty" decreased in the 1960s, we have to define what incomes qualify as "poor." Or to determine whether Americans in the nineteenth century experienced "upward social mobility," we need to decide what qualifies as "social mobility." Is it more property? How much? Is it a different job? What makes one job "better" than another? Can we put jobs into categories like "blue collar" and "white collar?"

Källa: Making sense of numbers

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
På Acronis webbplats [massa text]

Är ett säljsnack det där... dvs sägs massa, fast inget som är tillräckligt konkret för att kunna diskutera kring, mer än allmänt, då fasta punkter saknas...
Sen att deras affärsverksamhet går ut på att folk använder deras program är ju en annan sak... Finns inget behov så får man kunderna att tro att dom har ett behov

Men visst, i vissa fall är partitionering mycket bra, rent av nödvändigt i andra.
Partitionering av lagringsdiskar är dock mindre tveksamt, kanske ifall man har hundratusentals med minifiler blandat med massa megafiler...
Att låsa in sig i luriga hörn där man flera gånger sitter och resize:ar partitioner för att dom växer olika är något jag inte ser på något annat sätt än rent bortkastad tid med risk för ännu mera bortkastad tid till att återställa data vid eventuellt jall...

Fast å andra sidan så är den hårda vägen den bästa vägen till lärdom sägs det.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter har jag svårt att hålla ordning på EN partition som innehåller mixar av allt skit, mp3, downloads, video, spel, bilder, pagefiler, systemfiler, imagebackupper etc och va' fan mer har man?

Även om man mappar upp det så blir det ohållbart i längden, därtill kan du INTE ange klusterstorlek på mappar, bara på partitioner.

Men visst, gör som du vill, har du bara några tusen filer så kör på mappalternativet. Kör allt i systempartitionen! Jättekul när du skannar med antivirproggen, kommer att ta en rejäl fikapaus att skanna en massa mediafiler som till 99% inte innehåller några virus.

Att partitionera efter innehåll kräver viss planering och framförhållning för att skapa hyfsat rätt storlek som håller ett tag framöver. Detta är för den erfarne inte något olösbart problem, partitioner kan backas, flyttas till andra diskar, tas bort eller utökas.

Backup kostar tid, arbete och planering men att skanna en havererad disk kan ta ännu mer tid och arbete i bästa fall.