Mac g4 lagning (behöver råd om inköp av delar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
ursäkta för att jag återupplivar tråden men jag har ochså fått tag på en g4:a som inte riktigt vill det jag vill. enligt specsen är det 800mhz versionen men den saknar nätdel, ram och hdd. kastade i en 128mb sticka en hdd på ett par gig och en nätdel jag hade över bara för att testa men de verkar ha en annan typ an strömkontakt på mobot. dock fick jag in kontakten men 2 pins hängde ut och den vägrade starta. har macs ett speciellt nätagg? vart får man tag på en isf?

Är det en powermac g4 finns det gott om guider på internet hur du bygger om ett vanligt atx-nätagg för att fungera. Problemet är att du behöver 28volt genom en av de där pinnarna, vilket inte är helt normalt.

Det är för att apple hade sin lösning med apple display port, så de leder ström genom skärm-kabeln för att man bara ska ha 1st kabel till skärmen.

Annars är det nog bäst att få tag på en powermac g4 med ett helt nätagg, kostar nog mindre än nätagget.

Permalänk
Medlem

men behövs verkligen 28 volt? på min finns det även en vga...
jag ska nog testa att bygga om ett agg. om det inte fungerar bygger jag i en pc. den kostade ju bara 50 spänn

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

I min sitter ett nätagg från samsung, kan kolla upp precis vilket om du önskar

Permalänk
Medlem

jag fick tag på ett agg från min lärare men den har bara 20+4 pin och macens moderkort behöver 22+4 pin. kan de funka ändå tro?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur